Advertisement

ads

72 JAM DUDUK BERSAMA ULAR BERBISA BUKTI ULAR HANYA MEMATUK JIKA DIPROVOKASI

Ahli herpetologi India, Neelam Kumar Khaire mempunyai catatan yang sangat menarik untuk mencipta nama. Pada masa mudanya, lelaki yang sangat mencintai reptilia ini menghabiskan 72 jam di sebuah kandang dengan 72 ekor ular berbisa yang menemaninyai. Dia membuktikan bahawa ular hanya mematuk ketika diprovokasi.



Pencapaian Neelam bermula pada tahun 1980, ketika bertugas sebagai penyambut tetamu , dia yang berusia 28 tahun ketika itu di sebuah hotel di Pune memutuskan untuk mencabar rekod yang dibuat oleh seorang lelaki Afrika Selatan Peter Snyemaris. 

Snyemaris telah menghabiskan 50 jam dengan 18 ular berbisa dan enam ular beracun di Johannesburg, Afrika Selatan, tetapi Neelam percaya bahawa seorang India layak mendapat rekod dunia lebih banyak, memandangkan India terkenal sebagai tanah ular. Walaupun mendapat tentangan dari pihak polis, pada 20 Januari 1980, Neelam Kumar Khaire melangkah ke dalam kandang kaca dengan 72 ular berbisa.

Neelam Kumar Khaire jatuh cinta pada ular pada usianya awal 20-an, ketika bekerja sebagai pengurus rumah percutian di Matheran, dekat Bombay. Ular sering menjadi pelawat di tempat itu, dan walaupun anggota kakitangan yang lain hanya membunuh mereka ketika menemui ular, tapi tidak bagi Neelam. 


"Reptilia sering menjadi pelawat di tempat saya di Matheran," kata Khaire kepada India Today . "Saya benci membunuh makhluk cantik itu - kebanyakannya tidak berbahaya. Oleh itu, saya mula menangkap dan melepaskan ular-ular yang ditemui di bukit Sahyadri. Saya pernah menangkap ular dan membawanya ke Institut Haffkin di Bombay. Saya diberitahu bahawa ia beracun dan terlalu berisiko untuk dibawa dengan cara ini. Kejadian itu meningkatkan keberanian saya dan memulakan obsesi saya dengan ular. "

Kerana terlalu mencintai ular Neelam kemudian nya membina satu taman di belakang rumahnya yang menempatkan ular-ular yang ditemui . Dia kemudian nya bercadang untuk membina satu taman ular yang lengkap dengan pusat penyelidikan dan nekad menjadi salah seorang dalam senarai rekod Genius untuk menarik pelabur yang diperlukan.

Guinness Records telah menhantar surat kepada Khaire yang memperincikan beberapa peraturan untuk percubaannyadan dengan jelas menyatakan bahawa rakamannya masih dianggap sah walaupun dia menghabiskan setengah jam di luar kandang kaca setiap hariTetapi lelaki berusia 28 tahun itu enggan meninggalkan kandangnya di Padang sukan Pune's BJ Medical College, selama 72 jam.






Neelam dan 72 ular (27 monocellate cobras, 24 ular Russell’s vipers, sembilan kobra binokelat, lapan Branded Krait, dan empat ular biasa), terkurung di dalam satu kandang besar selama tiga hari 3 malam di kandang kaca tersebut. Sesekali Neelam terpaksa mengangkat ular-ular yang mula memanjat keatas nya. Dia meletak kan ular-ular tersebut kembali ke atas tanah. Tapi dia tidak pernah di gigit ular-ular itu. Menurut Neelam ianya adalah bukti bahawa ular tidak akan menggigit jika tidak diprovokasi.


Pada akhir 72 jam, Neelam Kumar Khaire telah memastikan rekod lama terpadam dan memasukkan namanya ke dalam Guinness Book of Records. Tetapi itu hanya permulaan pengembaraannya. Kejayaan nya itu menjadikan rancangannya untuk membina taman ular menjadi kenyataan. Pada tahun 1986, dengan bantuan dari Perbadanan Perbandaran Pune, dia membuat Katraj Snake Park, yang kemudian dikenal sebagai Taman Zoologi Rajiv Gandhi.

Neelam Kumar Khaire adalah orang India pertama yang memulakan rumah jagaan Haiwan, dan telah mengabdikan seluruh hidupnya untuk haiwan. Dia sekarang berusaha menginspirasi generasi baru untuk menghormati alam dan alam sekitar, dan untuk itu dia mendirikan Uttara School of Environment, Rural Development and Extension.

Catat Komen

2 Ulasan

sila tinggalkan komen anda...:)