Advertisement

ads

DINEGARA CONGO ADA PERKHIDMATAN BAWA MAYAT DENGAN MOTORSIKAL

DINEGARA CONGO ADA PERKHIDMATAN BAWA MAYAT DENGAN MOTORSIKALHidup pun nak pakai duit dah mati pun kena pakai duit. Macam tu lah zaman sekarang ni. Kat mana-mana pun kita mati tetap kena pakai duit. Jadi selagi tengah hidup ni simpan la sikit duit untuk keluarga kita uruskan urusan pengkebumian kita nanti dengan lebih mudah dan tak menyusahkan mereka.



Seperti berlaku di negara Congo , disebabkan kemiskinan dan masalah kewangan yang meruncing ada keluarga yang terpaksa membawa mayat ahli keluarga mereka dengan menaiki motorsikal.

Pemandangan seperti ini mungkin nampak aneh di negara kita tapi ini keadaan yang biasa kita akan lihat di Negara Congo.

Mayat ahli keluarga akan dipasangkan kayu dibahagian belakang dan tepinya supaya mudah untuk mayat "duduk" diatas motorsikal.Kemudian mayat akan dibalut dengan kain tebal dan didikat dengan rapi.



Mayat akan diangkat keatas motorsikal dengan berhati-hati. Penunggang motorsikal akan membawa mayat  yang dibonceng di motorsikal ke rumah keluarga  simati atau ke tempat yang diarahkan.  Biasanya terdapat perkhidmatan yang menyediakan khidmat membawa mayat ini dari bilik mayat ke rumah si mati.


Khidmat ini memang mendapat sambutan terutamanya dari keluarga yang kurang berkemampuan untuk menyediakan van yang memerlukan kos yang agak mahal.




Ada penunggang yang terpaksa membaya mayat sejauh 400km dengan motorsikal. Bayangkan jika dalam perjalanan minyak motorsikal tiba-tiba habis. Macam mana mereka menghadapi keadaan tu ye?? 





Catat Komen

4 Ulasan

  1. Itula kalau kita rasa susah despatch barang ada org lagi susah dari kita

    BalasPadam
  2. Rare betul, perkhidmatan delivery mayat pun ada kat sana

    BalasPadam
  3. Kesusahan masyarakat lain yang kita tak ketahui. Kita anggap pelik tapi bagi mereka biasa.

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)