Advertisement

ads

SIMPTOM-SIMPTOM DIJANGKITI VIRUS COVID-19

 


Anda mungkin dijangkiti #COVID19 jika mengalami sekurang-kurangnya 2 simptom ini. 
1. Demam (fever)
2. Badan seram sejuk (Chills)
3. Kekejangan otot (Rigors)
4. Mialgia (Myalgia)
5. Sakit kepala
6. Sakit tekak (sore throat)
7.  Mual atau muntah (Nausea or vomiting)
8. Cirit birit (Diarrhea)
9. Kelesuan (Fatigue)
10. Hidung tersumbat sehingga sukar bernafas atau hidung berair (Acute Onset Nasal  Congestion or running nose)

ATAU
salah satu simptom ini.
1. Batuk (Cough)
2. Kesesakan nafas (shortness of breath)
3. Kesukaran bernafas (Difficulty in breathing)
4. Hilang deria bau (lost of smell)
5. Hilang deria rasa (lost of taste)

ATAU
Penyakit respiratori yang teruk dan mengalami salah satu simptom ini:
1. Radang paru-paru/Pneumonia
2. Sindrom Kesukaran Pernafasan (ARDS)

Dapatkan pemeriksaan dan rawatan segera!

Kebanyakan kes kematian di negara kita kerana lambat mendapatkan rawatan.

Sumber KKM

Catat Komen

12 Ulasan

  1. jagalah dri kita daripada terkena virus covid19 ni..moga kita semua terpelihara dan dalam lindunganNya

    BalasPadam
  2. mohon kita dijauhkan dr virus ni... mrk yg berpenyakit lbh tggi possibility utk meninggal dunia once terkena virus ni... #KitaJagaKita

    BalasPadam
  3. Cukup ambil tahu namun berdoa semua ini Allah lepaskan daripada kita semua.

    BalasPadam
  4. gejala yg patut diperhati n ambil berat

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah..takde semua simptom tu.

    BalasPadam
  6. Risau yang tak ada simptom langsung. Semua nampak macam biasa tetiba test positif. Tu pun kalau test.. kalau tak test dia boleh menyebarkan virus kepada orang lain tanpa dia sendiri sedar

    BalasPadam
  7. Seram betul bila tengok kes covid makin bertambah ni.

    BalasPadam
  8. moga kita semua dijauhkan dari wabak ini

    BalasPadam
  9. jika ada cepat cepatlah pergi check. Risau betul kalau yang tak bergejala tu.

    BalasPadam
  10. Sekarang kalau ada walaupun satu je simptom mest dah cuak gila.

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)