Skip to main content

CARA MEMBUAT SALAD PEDAS THAI ( YUM) YANG MUDAH DAN SEDAP

Banyak betul makanan Thai yang saya suka. Susah nak jumpa makanan Thai yang tak sedap. Kebanyakan makanan Thai ada rasa masam dan pedas. Sebab tu ramai yang suka. Rasa pedas dan masam buat selera kita terbuka. Salah satu makanan Thai yang sedap ialah Yum atau pun Salad Pedas Thai.

foto: Thaitable.com


Saya tak pernah cuba membuat Yum tapi saya pernah makan Yum dan rasanya memang sedap. Sampai sekarang tertanya-tanya apa lah resepi membuat yum ni. Bila ada yang sudi berkongsi tips dan resepi membuat Yum atau Salad Pedas Thai ni, terus la saya catit dan simpan dalam blog ni.

Mungkin Boleh jadikan rujukan juga untuk pembaca lain yang nak mencuba membuat Yum.




Yum atau Salad Pedas Thai agak mudah dibuat namun nak mendapatkan rasa yang sempurna tu memang susah. Rasa Yum lebih kepada rasa Tom Yam. Tapi bezanya cuma Yum tidak berkuah.

Bahan Utama yang melengkapkan rasa Yum ialah perahan limau. Tapi yang membuatkan Yum ini memerlukan kemahiran ialah sukatan bahan yang sempurna dan tepat. Agak susah nak dapatkan rasa Yum yang sedap. Tapi korang boleh cuba buat selalu dan lama-lama nanti mesti akan dapat rasa yum yang tepat

Foto: thefairtradestore


Bahan-bahan membuat Yum sangat mudah. Sukatan bahan nya juga bergantung kepada citarasa kita dan kita kena la pandai-pandai mengimbangkan rasa Yum ni.

Perahan Limau
sebiji bawang besar
Gula
Cili padi/ cili Thai
Ketumbar
bawang besar
Ayam / daging atau udang
garam
sos ikan

 Cara membuat Yum

 Hiris semua bahan dan masuk kan daging atau ayam yang sudah direbus. Kalau nak guna udang dan sotong pastikan udang dan sotong dicelur.




sempurnakan Yum dengan sedikit garam dan sos ikan. siap untuk dihidangkan.

Foto: weheartfood.com


Sebenarnya ada banyak versi Yum yang sedap cuma bahan yang wajib ada ialah perahan limau nipis, bawang besar, cili dan daun ketumbar. Daun ketumbar ni kena guna banyak. Kalau untuk satu hidangan , kena guna segenggam ketumbar.

Ada yang suka letak kan kacang tanah yang dah di tumbuk, ada jugak yang gantikan daun ketumbar dengan daun pudina. Dia ada macam-macam versi. Ada juga Yum yang menggunakan belangkas.

So, bila korang nak try buat Yum? :)






Comments

  1. terliur nengok nih kak oi, macam terasa-rasa masam masam kat mulut bila tengok gambar tuh...
    sos ikan dana tak pernah beli, nk kene ada stok jugak ni kalau nk try....

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …