Skip to main content

RESEPI BEBOLA UBI KOPONG YANG SEDAP DAN MUDAH

Masa seminggu duduk di kampung bulan lepas kakak saya sempat la buat Bebola Ubi Kopong ni. Resepinya diambil di Facebook. Saya sendiri pun tak pernah makan kuih ni.

Bebola Ubi Kopong ni dibuat menggunakan ubi keledek. Hari tu kakak saya pergi pasar dibawa balik satu plastik besar Ubi Kledek. Ingat kan nak buat apa la Ubi Keledek Banyak-banyak ni. Rupanya nak buat Bebola Ubi Kopong.

Resepi bebola ubi kopong yang sangat sedap boleh dimakan dengan serbuk milo dan nutela


Yang selebihnya dia buat Kuih Keria. Kuih Keria tu nanti saya kongsikan resepinya dalam entry lain. Rajion betul la dia ni memasak. Tapi yang bestnya selepas dia buat Bebola Ubi Kopong ni baru lah saya tahu yang Mikhail suka betul makan kuih-kuih yang dibuat dari ubi Keledek.

Nampaknya lepas ni nak beli Ubi Kledek banyak-banyak la. Jamu ubi keledek hari-hari biar semua kuat kentut. Hahha. Makan ubi Keledek ni nanti kuat kentut tau.

Bebola Ubi Kopong ni ada teknik tertentu untuk membuatnya. Selepas digoreng, bila kita koyak bebola ni akan ada ruang besar dalam bebola ubi ni.Sebab tu namanya kopong. Kalau buat tak de kopong tu maknanya tak jadi lah bebola Ubi ni.




Saya pun tak sempat nak ambik gambar kuih ni bila di koyak bahagian dalam nya. Biasalah..bila nampak benda makan tak de dah ingat nak ambik gambar ke apa. Menurut dari sumber asal resepi ini, kuih ni sangat popular di Thailand dan Indonesia.

Rasanya tawar dan agak kenyal.Sebab tu ianya sangat sesuai dimakan dengan taburan gula icing dan serbuk milo. Nak makan dengan nutella pun sesuai sangat.

Untuk mendapatkan kopong pada bahagian dalam kuih ni teknik menggoreng perlu lah betul.Selepas bebola sudah kekuningan gunakan belakang sudip atau senduk untuk menekan-nekan bebola. Tekan dan semua bebola sambil melayang-layangkan belakang sudip atau senduk. Jangan buat macam masak nasi goreng pulak ye.

Dihujung resepi  ni saya sertakan video dari pemilik asal resepi lebih mudah nanti untuk korang cuba.

Jom tengok resepi Bebola Ubi Kopong.



Bahan-bahan:

500g Ubi Keledek yang warna oren
1 cawan tepung ubi
1/2 cawan tepung jagung
1 sudu besar baking powder
4 sudu besar gula halus

Minyak untuk menggoreng

topping:
serbuk milo
gula icing
nutella.

Cara-Caranya:

1. Rebus ubi keledek sampai lembut. Kemudian lenyek ubi sampai tak de ketulan.kalau boleh dapatkan Ubi tu sampai jadi 2 cawan.

2. Campurkan semua bahan ke dalam bekas dan uli sampai sebati dan lembut.

3. Bulat-bulatkan adunan jadi bebola kecil.

4. Masuk kan minyak dalam kuali dan tak payah tunggu minyak panas terus masuk kan bebola ke dalam kuali. Guna api sederhana.


5. Bila minyak dah panas dan menggoreng, gunakan belakang sudip atau senduk dengan cara melayang-layangkan nya.

6. Bila bebola ubi dah kekuningan , kita tekan-tekan bebola ubi dengan belakang sudip tu. Boleh teklan kuat2 sebab nanti beola ubi tu akan bulat kembali.

7.Teruskan tekan dan melayang-layangkan belakang sudip sampai la bebola ubi masak dan warnanya garing. Kemudian boleh la diangkat dan dihinagkan dengan serbuk milo atau pun gula Icing. nak makan dengan coklat ganache atau nutela pun boleh..

Dibawah ni saya kongsikan video dari pemilik asal resepi ni. Selamat Mencuba.


Sumber resepi: Fb Adikfoods


Comments

  1. menarik. teringin nak cuba tapi takut tak jadi kopong nanti murung pulak.haha

    ReplyDelete
  2. wahhhh nak try buat tapi saya takpernah makan ni jadi taktahu rasa macam mana yang sedap

    ReplyDelete
  3. sebab buat guna tepung ubi itu yang boleh kopong tu, kalau buat ngn tepung gandum tak jadi gitu sebab pernah cuba...

    kopong dalam bahasa jawa memang lubang tengah heheheh... macam karipap inti kopong, inti kosong hehehe

    ReplyDelete
  4. Nampak sedap ni. tak pernah cuba lagi. first time juga dengar nama kuih ni..huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …