RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH

RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH




Daging masak kicap je hari ni..Pastu goreng ayam.. Masakan pertama yang saya belajar dari mak ialah daging masak kicap. Masa tu umur 14 kot. Sebelum tu masak main cincai2 je.

Agaknya mak tak lalu nak telan jadi dia ajar la cara betul masak Daging kicap ni. Hahaha.. Sejak tu ini je la cara saya masak daging masak kicap.

Bila dah kawen saya masak kan daging masak kicap untuk suami.Dia kata ini daging masak kicap paling sedap dia pernah makan. Dah 13 tahun kawen dia tak pernah jemu kot. Seminggu sekali menu ni mesti ada.

Jom saya ajarkan macam mana nak masak Daging Masak Kicap paling sedap dan mudah ni. Untuk resepi ni saya buat untuk hidang 4 orang makan saja ye. Kalau nak buat lebih boleh tambah bahan2 nya.




RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH

Bahan-bahan:

Bahan A
300g daging
1 senduk besar kicap manis.

Bahan B
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan C
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
10-15 biji lada hitam
1/2 susu kecil jintan manis
1/2 sudu kecil jintan putih

3 sudu besar minyak masak

1 biji bawang besar
4 biji cili besar atau cili padi kalau suka pedas
daun sup




Cara-caranya:

1- Potong daging nipis-nipis. Besihkan dan tos kan . Kemudian masuk kan kicap dalam daging .ketepikan.

2. Kisar bahan B dan masuk kan dalam Bahan A

3. tumbuk bahan C sampai halus. Masuk kan dalam bahan A tadi. perap selama 15-20 minit

4.Panas kan minyak .Kemudian masuk kan dagiing yang diperap tadi.

5. masuk kan 1 cawan kecil air. masak dengan api perlahan sampai daging lembut.

6.masuk kan garam .Kalau tak suka masin tak payah garam sebab kicap pun dah cukup rasa.

7. Masuk kan bawang besar yang dihiris tebal, cili dan daun sup yang dah di potong halus.

8. sedia untuk di hidangkan..


RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH RESEPI DAGING MASAK KICAP PALING SEDAP DAN MUDAH Reviewed by Diana Rashid on 15:25:00 Rating: 5

1 comment:

  1. wow..menu pengikat kasih Diana dan suami ni namanya. :)

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Powered by Blogger.