Breaking

Friday, 8 June 2018

RESEPI MEE SOTO SIMPLE DAN SEDAP TAK GUNA BANYAK BAHAN

Assalamualaikum..




Tak ingat hari apa buat menu mee soto ni. Menu berbuka yang paling simple sebab buat mee soto  ni guna bahan yang ada je.. Sebenarnya tak de niat pun nak masak mee soto.Masuk dapur dok perati je apa bahan yang ada sambil2 kupas bawang dan bahan tumis nya..Padahal belum tahu lagi apa nak di masak.

Selalunya macam tu la saya bila masuk dapur.Terus capai bekas bawang dan kupas bawang merah, bawang putih dan halia. Nanti dah dapat idea nak masak apa, terus je masak.Tak la buang masa dengan berfikir je.

Kalau tengok gambar mee soto saya ni betul2, banyak bahan yang tak de. Tak de bergedil, tak de taugeh..Hehhe.. Sebab kan dah bagitau, guna bahan apa yang ada je. Lagipun nak masak dengan cepat untuk berbuka. Saya tak buat bergedil jadi ubi kentang tu saya masuk kan sekali masa reneh sup.Senang kerja makcik oi..hahahha..

Sambal soto nya pulak saya buat tak berapa pedas sebab anak-anak pun boleh makan walaupun anak saya tak de masalah makan pedas tapi risau jugak la selalu sangat makan pedas jadi sekarang ni memang kawal la bab2 pedas ni..takut lama2 kena gastrik..kan?

Bila check balik rupanya ada satu ni je gambar mee soto saya.Hahaha.. Biasa lah bila tengah berbuka puasa mana fikir nak ambik gambar beriya-iya..ambik mana yang sempat je.Perut tu yang paling penting dulu..ahahah.

Ok. lah..Jom saya ajarkan resepi mee soto yang simple tapi sedap ni.Kalau untuk buat makan sendiri tu ok sangat la.Memang kalah juga rasa di kedai tu.Hehehh..Dan yang bestnya untuk buat kuah soto ni saya tak pakai minyak.Sayua sekarang kan sedang diet..nak kurus la uooolllssss!!hehhe

Resepi Mee Soto Simple dan sedap

1 bungkus mee kuning ( rendam 5 minit dengan air panas lepas tu tos kan)

1/2 ekor ayam saiz sederhana., Potong 2.
3 - 4 mangkuk air
1 kuib ayam
5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
2 inci halia
1 inci lengkuas
2 biji ubi kentang (sebiji potong 4)

1 batang Kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
1 paket kecil Rempah soto Mak Siti.
serbuk Lada hitam
Garam

Daun sup dan daun bawang
1 biji lemon (ambil air nya saja)

Bahan sampingan:
Tauhu
Bawang goreng
sambal kicap ( cili padi+bawang merah+jus limau kasturi- kisar kemudian masuk kan kicap)

Cara-cara membuat kuah soto yang sedap .

Masuk kan air , ubi kentang dan ayam yang dah dibersihkan kedalam periuk. Kemudian rebus la..

Dalam masa yang sama kisar bawang merah, bawang putih lengkuas dan halia.Lepas tu masuk kan dalam periuk rebus ayam tadi,.Masuk kan rempah soto.

Masuk kan kulit kayu manis, Bunga lawang , buah pelaga ,garam dan kuib ayam..Masak dengan api sederhana saja.

Kita tak tumis bahan sebab ayam tu sendiri ayam keluarkan minyak nya.

Jadi bila kita makan tak la berminyak sangat rasa kuah soto  tu,..

Proses merebus ayam sampai keluar minyak dan ayam sempurna lembut ni ambil masa dalam 1 jam setengah. Jadi boleh bajet masa tu untuk masak lebih awal.

Bila kuah soto dah mula keluar minyak, keluarkan ayam dari sup soto dan  sejuk kan.Nanti senang nak carik2 kan sisi ayam tu.

kemudian masuk kan jus lemon ke dalam sup bersama daun bawang dan daun sup.Tutup api dan tutup periuk supaya kuah sebati dengan rasa daun bawang dan daun sup.

Dah siap pun kuah sup sotonya nya..

Boleh la dihidangkan...

Masuk kan mee ke dalam mangkuk. Letak kuah  dan kemudian carik2 ayam tu masuk kan dalam pinggan, Tabur bawang goreng, dan kemudian sambal kicap.

Kalau korang suka daun bawang dan daun sup boleh masuk kan juga masa nak makan tu.

InsyaAllah memang sedap dan kena dengan selera orang yang suka makan soto.heheh..
 Walaupun tak de ubi kentang tapi rasanya memang best.Korang boleh potong ubi kentang tu kecil2 sikit untuk mudah kan makan.

Tapi bagi saya potong 4 lagi sesuai sebab kita nak rebus lama kuah soto ni.Takut kalau ubi kentang kecil , habis hancur ubi nya nanti.


selamat mencuba..sekian..

1 comment:

sila tinggalkan komen anda...:)

Adbox