RESEPI KUIH KETAYAP PALING SEDAP DAN MUDAH

Hi Semua..



Saya pernah kongsikan resepi kuih ketayap tanpa santan di blog ni dulu.Memang ramai yang dah cuba dan suka dengan kuih ketayap versi tak pakai santan ni.

Bukan semua orang suka benda bersantan ni..kan? Kalau korang nak cuba resepi tu boleh klik sini Resepi Kuih Ketayap Tak pakai santan. Cuba jangan tak cuba ye..

Kali ni kita buat kuih ketayap letak santan pulak. Ni sebab suami nak bawak ke tempat kerja dia.Bulan2 puasa ni kalau dia kerja malam memang dia akan bawa kuih ke tempat kerja untuk kawan2 dia. Lepas siap kami berbuka puasa saya siapkan lah sebekas kuih untuk dia bawa.

Suami saya ni kalau makan memang dia akan balik ke rumah. Risau kot isteri dia berbuka puasa atau makan dalam kesunyian.hahahah...Alhamdulillah dapat suami yang tempat kerja nya dekat la dengan rumah.heheh..

Ada orang kata susah la nak buat kuih ketayap ni..Tapi sebenarnya senang je.Susah bila tak cuba je kot..hahah..kalau dah cuba baru tau lahai senangnya buat kuih ketayap ni.Kuih ketayap ni memang antara kuih yang paling senang nak buat.

Kalau nak resepi can cara buat kuih ketayap yang mudah tapi sedap mai saya ajarkan. Lepas ni boleh la selalu buat kat rumah.



Resepi Kuih Ketayap paling sedap dan mudah :

Bahan-Bahan:

2 cawan tepung gandum
sedikit pewarna hijau
1 1/2 cawan santan cair
sedikit garam

Bahan Inti:

1 cawan kelapa parut
2 sudu besar gula merah
1 helai daun pandan
1 cawan air.

Cara-Cara membuat kuih ketayap:

Cara membuat inti kuih ketayap-

Masuk kan gula merah dan satu cawan air ke dalam periuk. masak sampai gula merah cair.

Masuk kan kelapa parut dan masak sampai kering dan sebati dengan gula merah tu.

Tutup api dan ketepikan inti tu.

Sekarang nak buat kulit ketayap nya..

Masuk kan tepung santan dan pewarna hijau kedalam bekas.kemudian kacau sebati.

Boleh guna blender atau pun mixer . Lagi mudah dan cepat..

Panaskan kuali leper dengan api perlahan. Sapu dengan minyak atau majerin.

Kemudian senduk kan bancuhan tepung ke atas kuali leper. 1 senduk je..
Lepas tu ratakan bancuhan tu membentuk bulatan nipis.

Bila kulit dah masak dia bahagian bawahnya , tak payah di terbalik kan.Aangkat terus letak atas pinggan.

Kulit dah masak bila warna dibahagian atas tu dah berubah jadi sekata.



Lepas tu ambik 1 sudu inti dan letak atas kulit ketayap tadi gulung sikit dan lipat bahagian tepi nya.kemudian teruskan gulung sampai habis.

Ulang langkah ni sampai la siap semuanya.



kemudian boleh la dihidangkan...


Mudah saja..kan??Selamt mencuba...


sekian...









RESEPI KUIH KETAYAP PALING SEDAP DAN MUDAH RESEPI KUIH KETAYAP PALING SEDAP DAN MUDAH Reviewed by Diana Rashid on 21:04:00 Rating: 5

3 comments:

  1. sedapnya klu bt sndiri...
    akak tak penah lg buat kuih ni sendiri, kerajinan utk bt kuih mmg takde hehehe...
    sbb yg nk mkn nya takde... baik beli mkn seketul dua udah takmo... selalu gtu lah

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Powered by Blogger.