Breaking

Monday, 14 May 2018

RESEPI TELUR MAYONG MASAK LEMAK CILI PADI YANG PALING SEDAP




Kali pertama saya makan Telur Mayong masa saya kecil-kecil dulu.Tu pun dapat rasa sikit je. maklum la masa kecik-kecik dulu makanan semuanya berkongsi .Adik beradik pulak ramai.Kena la rasa sorang sikit. 

Harganya pulak bukan nya murah.Dulu tak tahu la harga nya berapa tapi sekarang harga telur mayong cecah rm40 sekilo.Jangan risau sekilo tu pun dah cukup banyak.Tak rugi kalau beli sekilo.hehehe

Telur Mayong ni paling sedap kalau dibuat masak lemak cili padi.  Makan bertambah-tambah sampai tak perasan mertua lalu kat belakang. Telur Mayong masak lemak cili padi ni kalau dibuat sedikit masam memang sedap.

Nak masak telur mayong  masak lemak cili padi yang paling sedap , Saya suka masuk kan sebiji tomato yang di potong 4 masa nak tumis bawang tu, Supaya tomato tu lembik . Rasa tomato yang sebati dengan kuah masak lemak cili padi ni jadi sangat sedap..

Ada orang suka masak telur mayong ni sekejap je. Telur mayong ni kalau dimasak lama dia akan jadi keras.Tapi saya suka masak lama sebab nak elak kan rasa hanyir tu. Kalau masak kejap je rasanya macam telur ayam separuh masak pula..hahhaha. masak lama-lama bukan saja tak hanir tapi juga sangat sedap.





Pada yang belum pernah cuba makan telur Mayong boleh la cari di pasar-pasar.Biasanya memang ada di jual di pasar basah . Kena tanya la penjual ikan tu sama ada dia ada jual telur mayong sebab ada penjual yang menyimpan telur ikan mayong ni untuk makan sendiri je.


Yang buat duit tu memang akan jual telur ikan ni.

Kalau dah beli telur ikan mayong jom kita buat Masak lemak cili padi yang paling sedap. Resepi Telur mayong masak lemak cili padi ni adalah resepi dan cara saya sendiri. Kalau suka kan masakan yang simple dan cepat tapi sedap boleh lah mencuba nya.

Bahan-bahan

5 - 10 biji cili padi
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia.
1 sudu kecil serbuk kunyit (boleh juga kalau nak guna kunyit hidup)

1 batang serai di ketuk.
2 biji tomato di potong 4
1/2 cawan santan pekat (saya guna santan kotak)
1 cawan air.


3 sudu besar minyak masak.
garam secukup rasa
1 keping asam gelugur




Cara-cara nya:

Kisar cili padi, bawang besar, bawang putih , halia dan serbuk kunyit.

Panas kan minyak dan masuk kan serai..

Kemudian masuk kan bahan kisar bersama tomato yang di potong 4.

masak hingga naik baunya dan bahan tumis sedikit garing.

Masuk kan 1 cawan air bersama telur ikan mayong.

masak hingga mendidih . Balik-balik kan telur ikan tu supaya masak sekata.

Masuk kan garam dan asam keping.

Apa bila sudah mesak masuk kan santan. Tutup api dan boleh lah di hidangkan..

Korang juga boleh masuk kan Belimbing buluh atau pun terung hijau dalam resepi ni.Tapi saya tak masuk kan pun.Kalau ada lagi sedap tau..


Ok..selamat mencuba resepi Telur Ikan Mayong Masak Lemak Cili Padi yang Paling Sedap..


sekian..


3 comments:

  1. Lama tak makan telur mayong nie.. Mahal sekarang nie.. saya lagi suka buat masak asam pedas..

    ReplyDelete
  2. nampak menyelerakan menu ni , ccl belum pernah makan telur mayong ni

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Adbox