Breaking

Tuesday, 15 May 2018

RESEPI IKAN BAUNG GORENG MASAK HALIA DAN LADA HITAM - MENU BERSAHUR PALING SIMPLE TAPI SEDAP

Hi semua..

Memandangkan kita dah hampir je nak masuk ke bulan Ramadhan ni elok sangat lah kalau saya kongsikan resepi yang simple dan cepat di masak sesuai untuk di masak ketika bersahur.

Biasanya bila bersahur ni kita tak boleh nak makan makanan yang berat-berat sangat. Jadi lauk-pauk yang simple  sentiasa jadi pilihan kita.Betul tak? Yang penting sekali menu bersahur yang paling senang nak masak,  simple tapi sedap

Ini salah satu lauk yang sangat simple tapi sedap dan sesuai kalau nak dibuat sahur. Ikan Baung goreng masak  halia dan lada hitam.

Ikan Baung ni ikan darat so kalau nak bersihkan kena bersihkan betukl2 supaya tak hanyir.Saya ni kalau bab bersiang ikan darat memang tak reti.Suami saya la yang akan uruskan bab2 tu.

Yang selalu saya nampak dia akan cuci ikan untuk hilangkan hanyir ikan  guna asam keping, garam kasar, asam jawa , limau nipis dan tepung . Memang hilang hanyir2 nya tu.




Masa sahur tu kalau ada nasi beriani ke memang tak lalu nak telan, tapi kalau ada ikan baung goreng  masak Halia dan lada hitam , memang laju je suap nasik. Untuk resepi ni saya letak kan sedikit lada hitam.Sikit je tak banyak..Kalau letak banyak lagi la sedap..

Tapi kalau ada anak-anak yang ikut bersahur sama , macam keluarga saya ni elok la dikurangkan sikit lada hitam tu.Takut sakit perut pulak anak kita kat sekolah siang nanti.

Hari ni saya nak kongsikan Resepi ikan Baung  Goreng Halia dan Lada Hitam  yang sangat sesuai kalau nak di makan ketika bersahur atau berbuka puasa.

OK.lah .. jom kita tengok resepi Ikan Baung Goreng masak halia dan Lada Hitam

Bahan-Bahan

1/2 ekor ikan baung (saya ambil bahagian badan je.Ekor dan kepala simpan nak buat masak tempoyak)

sedikit serbuk kunyit
sedikit garam
2 inci Halia
1 sudu kecil lada hitam yang di tumbuk halus.
1 biji Bawang besar
2 ulas bawang putih

Cili hijau/merah - tapi saya tak letak.
Minyak untuk menggoreng

Cara-caranya.

Potong ikan dan bersihkan.
Gaul ikan dengan garam dan serbuk kunyit.
Panaskan minyak dan goreng ikan sampai garing.

kalau minyak banyak sangat boleh buang setengah...

Masuk kan bawang besar , bawang putih dan halia yang dah di hiris halus.
Kacau semua sebati..
jangan kacau macam saya tu..sampai hancur ikan..hahah

Akhir sekali masuk kan lada hitam..gaul sebati..
Jangan lupa masuk kan cili hijau /merah kalau suka;. Tapi saya tak letak pun..




Rasanya memang sedap lagi2 kalau guna halia muda. Halia muda ni sedap kalau dibuat ulam. Lauk ni juga sesuai untuk perempuan  yang sedang dalam pantang bersalin .

Nanti jangan lupa cuba tau. Ada lauk ni , lepas tu tumis sayur je pun dah cukup.


selamat mencuba..

sekian..

No comments:

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Adbox