Breaking

Tuesday, 10 April 2018

PERTAMA KALI RASAI PENGALAMAN KERACUNAN MAKANAN AKIBAT SEMANGKUK LAKSA


kedai makan di datraan Lang Langkawi


PERTAMA KALI RASAI PENGALAMAN KERACUNAN MAKANAN AKIBAT SEMANGKUK LAKSA Isnin, 9 April 2018  .. Tak sangka-sangka kena keracunan makanan. Siksa rupanya keracunan makanan ni. Sampai lembik badan sebab muntah-muntah dan cirit birit.

Kalau yang kena tu saya sorang je mungkin tak la susah sangat tapi Maisara pun muntah-muntah dan cirit birit. Selama ni baca tentang orang yang keracunan makanan memang tak tau cemana diaorang rasa.

Ada yang sampai masuk hospital.Alhamdulillah walaupun kami muntah-muntah dan cirit birit tapi tak la sampai masuk hospital.

Kisahnya malam 8 hb , hari ahad, kami keluar nak pi cari laksa . Lepas sakan membeli sourvenir di HIG kitaorang terus ke Dataran Lang. Sebab anak-anak suka sangat ke situ .Waktu malam Dataran Lang lebih menarik berbanding waktu siang.. Malam ada lampu yang cantik-cantik.

So kita ke Dataran Lang ..Lagipun kat situ ada deretan kedai makan. Sampai-sampai je belum parking lagi dah nampak satu kedai jual laksa dan nasik lemak.

Makan laksa punca keracunan makanan


Sedap betul nasik lemak dia..Memang boleh bagi 5 bintang. Sampai pulak laksa.. bau dia je dah buat perut berbunyi.Laksa dia memang sedap.Langsung tak de rasa dan bau macam basi. macam laksa lain jugak la.

Kedai Nasik Lemak dan laksa di dataran Lang, Langkawi
tengok Maisara ni, dah habis semangkuk laksa di bedalnya nasik lemak adik dia..


Suami dan Mikhail makan nasik lemak dan cuma saya dan Maisara je yang makan laksa.Sampai licin la mangkuk laksa kami tu. Sebab tu la cuma kami berdua je yang muntah-muntah dan cirit birit. Suami saya dan Mikhail langsung tak sentuh laksa tu.

Jam 12 malam sampai hotel terus tidur. Jam 2  pagi dengar suami tengah bercakap sambil sebut kakak..kakak... Kita tengah mengantuk , buat tak tahu je la.masa terjaga tu dah buka mata , terasa juga pening2 macam memusing-musing.

Saya fikir.. "darah rendah lagi ke ni??Maklum la saya ni ada tekanan darah rendah..bila badan terlalu letih, mula la pening2 nak pitam.."

Saya pejam kan je mata.. Jam 3 saya terjaga , rasa mual yang amat sangat. masuk tandas terus muntah, tak tahan-tahan dah.sampai jam 6 pagi la saya dan Maisara dalam keadaan macam tu.Muntah dan cirit birit..


Ubat muntah dan cirit birit yang paling berkesan


Jam 2 pagi masa mula-mula Maisara muntah tu suami saya dah keluar pergi cari ubat. Sempat la saya telan ubat tu. Suami belikan ubat Hurix's

Saya makan sekali jam 3 pagi dan sekali lagi jam 6 pagi. Sekali makan 2 biji.

Jam 8 perut dah rasa ok..Walaupun ada rasa mual tapi sakit perut dah hilang..Dah tak de muntah-muntah.Sama juga macam Maisara. Tak de lagi muntah-muntah dan cirit birit.

ubat muntah dan cirit birit yang paling berkesan


Bagus la Hurix's ni untuk siapa yang alami keracunan makanan yang ringan.. Suami belikan Hurix's ni untuk sementara je katanya .. Sementara nak tunggu siang sebab kalau tak ok juga kita orang kena pi hospital . keracunan makanan ni jangan dibuat main tau..

Jam 10 kita orang dah nak balik, dah checkout terus pi sarapan dan ada satu komen kat facebook kata minum teh o pekat.Itu pun memang membantu la.. Sebelum minum teh o tu saya gagahkan jugak makan nasik ,

Tak boleh la tak makan nasik sebab jam 12 nak naik Feri. Mau muntah jugak saya kalau tak makan nasik nanti..ahahaha. Maisara tak selera makan pun saya paksa makan.

Sampai je kat jeti feri memang tak de dah rasa mual tu. Cuma maisara je badan tak larat mungkin sebab kurang tidur. Bekal kan juga dia dengan minyak Yu yi.. Saya suruh dia cium2 bau minyak tu untuk elak kan mual.

Sampai dalam Feri kami minta duduk kat bahagian atas sebab kalau dok bawah memang terasa sangat alunan ombak tu..Mau muntah juga kami nanti.hahah.. Dok atas tak la terasa nak muntah ke apa.

Macam tu la pengalaman kami kena keracunan makanana.. Ubat Hurix's tu korang boleh beli kat kedai2 , 7-11 , kat farmasi pun ada.. Kalau sekitar Kuah tu memang ada banyak klinik 24 jam dan kedai runcit 24 jam.So tak de masalah takat nak beli Ubat Hurix's ni.

sekian..

1 comment:

  1. aduhla.... nsbla tak melarat teruk sgt yek, klu tak haru jgk ngn nk baliknya ngn naik feri lg.... mana nk di cari toilet klu dh tak tahan tuh kan....
    rasa memulas tu yg kadang bt tak selesa

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Adbox