Breaking

Tuesday, 13 March 2018

KAJI SELIDIK MENDEDAHKAN SUAMI ADALAH PENYEBAB ISTERI MERASA STRESS. ANAK BUKAN PUNCA UTAMA

Hi semua..

Tugas sebagai isteri bukan sahaja terhad di dalam rumah. Selagi memegang status sebagai isteri selagi itu lah status itu akan dibawa walau kemana sahaja. Seringkali isteri akan diuji dengan berbagai keadaan dan ketika itu lah kesabaran dan kekuatan mental isteri teruji. Ini menyebabkan ada isteri yang mengalami stress 

Bila bercakap tentang stress pada isteri ramai yang fikir anak-anak adalah punca isteri menjadi stress. Mengikut kaji selidik yang dijalan kan oleh Today.com , majoriti golongan isteri mengalami stress disebabkan suami bukan nya kerana anak.



Mengejut kan tak??tapi kalau difikir2 kan balik memang betul pun..

Contohnya bila anak kita tengah melasak kat shopping mall..Kita tengok jadi stress..kan??sebenarnya kita stress tu bukan sebab anak melasak tapi sebab si ayah tu biar je anak tu..Dia tunggu kita yang pi kejar anak..

Stress tau tak??

hahahha

Contoh lain bila isteri baru lahir kan anak..

Kita sebagai isteri memang kena banyak berehat.Anak kat sebelah kita pulak asyik menangis, asyik nak menyusu sampai kita tidur tak nyenyak.

Pusing kanan bersepah, pusing kiri baju tak berlipat. Kan bagus kalau suami tolong buatkan kerja2 rumah. Mesti kita tak stress..

Macam tu jugak la kalau dapat pulak suami yang suka berpoya-poya dan tak tahu nak jaga keluarga.Bertambah la stress nya hidup..

Tapi bayang kan kalau , walaupun anak melasak , anak baru lahir, anak mengamuk, tapi suami segera bertindak, membantu, memujuk , menguruskan apa yang perlu dah tentu para isteri tak stress...

Betul????


 Kaji selidik yang dilakukan oleh today.com melibatkan 7 ribu ibu-ibu di Amerika Syarikat pada tahun 2013. Daripada jumlah tersebut memperlihatkan keputusan , rata-rata isteri mengalami stress tahap 8.5 dari 10, dan sebanyak 46% hanya disebabkan suami.

Dalam setiap survey tersebut terdapat banyak pendapat yang diberikan oleh para isteri berkaitan suami mereka.

"Kami berdua bekerja sepenuh masa, dan kami berusaha membahagikan  waktu untuk anak-anak, tapi jelas hanya saya lebih risau dan cemas apabila sesuatu terjadi pada anak ..." - Deno Fleno-

"Walaupun mempunyai suami, tapi nampaknya semua urusan rumahtangga dan kerja-kerja rumah diuruskan oleh saya sendiri." -Responden- 

Tapi yang jelasnya , walaupun suami tu yang buat isteri stress tapi sebenarnya suami juga lah penawar nya yang mampu membahagiakan isteri.


sekian..

1 comment:

sila tinggalkan komen anda...:)

Adbox