Advertisement

ads

RESEPI MUDAH DAN SEDAP - PENGAT LABU PALING SEDAP

RESEPI MUDAH DAN SEDAP - PENGAT LABU PALING SEDAP Baru-baru ni mak di kampung bagi saya sebiji labu .Kata mak labu jenis panjang ni sedap kalau buat pengat labu. Labu yang  jenis panjang bukan jenis bulat tu..Lupa pulak nak ambil gambar labu tu ... Selalunya makan labu yang jenis bulat tapi kali ni dapat labu panjang pulak..Alhamdulillah..saya ni memang suka makan labu.

Saya pernah kongsikan resepi labu masak lemak sebelum ni.Boleh singgah dan mencuba resepi tu kalau korang pun peminat labu macam saya. :0

resepi pengat labu paling sedap

Kalau labu bulat tu boleh la bahagi dua . Sebelah buat pengat sebelah lagi buat masak lemak labu..Kan??Tapi sebab ni labu panjang, dan saiz nya tak besar kita fikir2 juga la nak masak apa..Mula-mula nak buat kek labu tapi tengok bahan kena letak susu tepung..Rumah saya ni bertahun dah tak minum susu tepung..hahahah

Kemudian terfikir nak buat bingka labu pulak.Padahal saya bukan penggemar bingka.So kita buat pengat labu je la..

Terus pesan kat suami , nak balik kerja nanti belikan sagu.Letak sagu lagi la best..Cara saya buat pengat labu ni mudah je.Labu ni pulak buah yang jenis cepat lembut.Lagi la senang nak membuat nya.

Yang tak boleh makan labu boleh la gantikan dengan benda lain seperti keledek, ubi kayu, pisang atau pun  nangka 

Cerita panjang pun tak guna kalau tak bagi resepi..kan??Ini dia resepi Pengat Labu - Resepi mudah dan sedap.




resepi pengat labu paling sedap

Bahan-bahan untuk Resepi Pengat Labu 


1 biji labu saiz sederhana
2 ketul gula kabung saiz sederhana
sedikit garam
sedikit kapur makan
1 helai daun pandan
2 sudu besar sagu.- basuh dan toskan.
1 cawan santan pekat campur dengan 1 cawan air.
1 cawan santan pekat (tak letak pun tak pe.



** kepekatan santan tu terserah la pada korang . saya sediakan 2 santan.satu santan yang dicampur dengan air, untuk dimasuk kan dalam labu ketika memasak,.Dan satu lagi santan pekat saya masuk kan 1 sudu ke dalam mangkuk semasa nak makan. Macam dalam gambar tau..


Cara-cara memasak pengat labu yang sedap


1- potong labu dan bersih kan.kemudian rendam labu bersama sedikit kapur makan selama 1 jam untuk buat labu tak hancur masa merebus.

selepas 1 jam tos kan labu dan masuk kan dalam periuk bersama 2 cawan air. Rebus sekejap sampai labu lembut (bukan hancur)

2- dalam periuk lain masuk kan 1 cawan air , gula kabung dan daun pandan yang di simpulkan.Masak sampai gula kabung cair.Tambah 1 cawan air lagi dan masuk kan sagu.Masak sampai sagu mengembang.

3- Masuk kan sedikit garam dan santan yang dicampur dengan 1 cawan air..kacau sampai santan masak.

4- masuk kan labu.. dan masak sekejap kemudian tutup api.Tak paayh tunggu mendidih pun.Tutup periuk kejap dama 15 minit boleh la dihidangkan.

5- masa nak makan senduk kan sikit santan pekat ke dalam pengat labu . yang ni tak letak pun tak pe kalau rasa dan cukup berlemak pengat labu korang tu.Tapi saya memang suka ,makan pengat atau bubur dengan cara macam ni.. 

resepi pengat labu paling sedap

Ada yang tak suka santan banyak tak payah la letak santan pekat masa nak makan tu.. Kadang2 kalau masak pengat saya tak letak kan santan pun masa memasak.

Saya masak guna air je.Bila dah mendidih terus tutup api..Nak makan nanti baru masuk kan santan..Tu citarasa masing-masing..Korang boleh cuba kalau nak. lagi rasa sedap tau..

selamat mencuba dan semoga resepi pengat labu ni bermanfaat untuk korang dan yang tersayang..


sekian..


Catat Komen

3 Ulasan

  1. SEDAPNYA SERAWA LABU...BARU TAHU CARA MSK LETAK SANTAN MASA NK MKN..BOLH CUBA TKSH DI

    BalasPadam
  2. tgk pun dh tau sedap lemak berkrim gitu... udahla labu tu mmg lemak berkrim msk apa pun sedap

    BalasPadam
  3. Wah sedapnya.Tengok dah terliur belum rasa lagi.Memang lemak berkrim la.Terima kasih atas resepi tu.Boleh la cuba nanti.

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)