Advertisement

ads

RESEPI KEK PISANG LEMBUT DAN GEBU


resepi kek pisang lembut dan gebu


RESEPI KEK PISANG LEMBUT DAN GEBU Minggu lepas dalam hujan lebat anak-anak ajak ke pasar malam.Nak kena juga bagi budak-budak ni rasa macam mana berjalan dalam hujan.Selagi tak rasa selagi tu la tak serik.Terus teringat sampai pasar malam nanti nak beli pisang sebab nak buat kek pisang yang lembut dan gebu.Resepi Kek pisang memang dah sedia ada.Mikhail suka kek pisang jadi cadangnya nak beli pisang emas .

Sebenarnya pasar malam tak la jauh pun..tepi rumah saya je.. Sebab tu anak-anak ajak.Dah terbau ayam goreng la, nuget la, apam balik, tu yang masing2 ajak jugak ke pasar malam.

Baru sampai kat tempat jual jagung masing2 dah ajak balik.HAhahaha...Tahu pun betapa siksa berjalan dalam hujan.Dengan nak kena pegang payung lagi..Nak kena mengelak lopak air, dengan angin kuat yang dah tempiaskan air hujan kat muka diaorang.Terus Mikhail kata.."ibu jom la balik..adik takut"

Huh!!lega..ingatkan berani sangat..harap lepas ni kalau hujan je diaorang tak ajak dah ke pasar malam.

Sempat lagi singgah ke satu gerai jual pisang ni.Angin kuat bertiup sampai terpelanting payung pakcik tu..Lagi seram la budak dua orang ni tengok..Si Kakak kata..

"tak pe la ibu..kakak jalan balik dulu la.."hahaha.

Berjaya beli sesikat pisang emas yang kita nak dengan harga hanya RM2.80 . Dalam satu ikat tu ada lah dalam 10 biji.Cukup la untuk buat kek pisang kita nanti.

Jom kita tengok resepi kek pisang lembut dan gebu ..

Bahan-bahan:

 1 ikat pisang (10 biji)
3 biji telur (A)
1 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum
1 cawan minyak masak
1 sudu baking powder
1 sudu soda bikarbonat


Cara-Cara Nya:

*Panas kan oven.
Sapu loyang dengan mentega atau majerin .lapik dengan kertas baking dan sapu lagi mentaga atau majerin ..ketepi kan.

1- Ayak tepung dengan baking powder dan ketepikan.

2- Dalam satu bekas lain  lecek pisang hinggar hancur.Jangan blend sebab nanti tak de urat2 pisang tu..Tak cantik.lecek guna senduk atau gelas je.

3- Kemudian masuk kan 1 sudu soda bikarbonat ke dalam pisang..lecek lagi sampai sedikit berbuih.Ketepikan..

4- Dalam bekas lain pukul telur dan gula sampai kembang dan jadi warna putih.

5- Lepas tu masuk kan minyak masak. kacau sebati.

6- Masuk kan pisang yang dah di lecek tadi.kacau sebati guna senduk je.

7- Masuk kan tepung yang dah diayak tadi.kacau lagi sampai sebati.

8- Masuk kan dalam loyang dan kemudian bakar dengan suhu 180 selama 40 minit  (ikut kesesuain oven masing-masing)



resepi kek pisang lembut dan gebu

Bila dah masak sejuk kan dulu sebelum potong.Kalau potong masa panas kurang cantik sebab urat2 hitam tu tak jelas .Bila dah sejuk jadi cantik dan nampak la kek ni kek pisang.

Macam mana??Senang..kan??Boleh dibuat untuk makan petang dan sebagai jamuan . Kek pisang ni kalau tak masuk kan dalam peti sejuk boleh tahan 3 hari kat luar.Kalau letak dalam peti sejuk memang kurang sedap la.

kek pisang ni memang lembab  dan gebu.Ramai yang tak suka kek pisang yang kering..kan??nak makan pun kena sulam dengan air masak.Hahahha..tercekik sampai tersedak gara-gara kek pisang yang kering.

Saya gunakan loyang saiz 8x8 . Kalau nak guna loyang yang lebih besar boleh tambah kuantiti bahan..

Semoga resepi kek pisang lembut dan gebu ni bermanfaat untuk korang.Jangan lupa tekan butang share untuk berkongsi resepi mudah ni bersama yang rakan-rakan lain.


sekian..


Catat Komen

5 Ulasan

  1. sedapnya kek pisang kalu dpt mkn pns2 lg best

    BalasPadam
  2. arghh...semua bahan senang dapat TAPI Oven!!! x dok oven huhhu

    BalasPadam
  3. Lama tak makan kek pisang.... belum teringin lagi. Kalau teringin pun rasanya beli jerlah kot. Kat rumah ni tak ramai umat yg nak makan. Buat penat je buat. Eh bukan alasan tau haha

    BalasPadam
  4. Jeles betul dengan orang yang pandai buat kek pisang ni

    BalasPadam
  5. takde la susah sangat resepinya

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)