Advertisement

ads

RESEPI AYAM GORENG BEREMPAH YANG SIMPLE DAN SEDAP

Assalamualaikum..

Resepi ayam goreng berempah





RESEPI AYAM GORENG BEREMPAH YANG SIMPLE DAN SEDAP Ayam berempah ada macam-macam versi.Ada yang tak pakai rempah yang dibeli tapi di kisar sendiri sampai halus dan mudah di goreng.Ada juga Ayam berempah yang menggunakan tepung jagung dan ada juga yang hanya di goreng menggunakan rempah tanpa sebarang tepung dimasuk kan.

Ayam goreng berempah versi saya pulak menggunakan tepung beras dan sedikit tepung gandum.Kuantiti tepung beras lebih banyak dari tepung gandum.

Baru-baru ni balik kampung dan ada banyak sangat ayam dalam peti sejuk mak saya . Kalau tak dimasak ayam tu memang sikit hari lagi rosak la jawab nya.Jadi kita buat keputusan untuk buat ayam goreng berempah.

Kalau goreng garam kunyit saja memang tak laku la ayam tu nampaknya..kan??Mak saya ni bukan memasak pun kat rumah.Duduk kat kampung dijaga dua anak lelaki yang  keluar bekerja gelap balik pun dah gelap. Jadi diaorang lebih banyak membeli dari memasak. So harap maklum la bahan maemasak bukan serba lengkap. Dalam resepi ni pun saya masuk kan apa yang ada je..Tapi tetap sedap dan menyelerakan..

ayam goreng berempah petola masak air dan sambal belacan

Ayam goreng berempah ni saya suka makan dengan kuah yang simple je macam Petola masak air ni.Ada pulak pucuk ubi dan sambal belacan lagi la makan bertambah-tambah.

Tapi kalau yang selera mamak tu boleh la makan dengan nasi beriani , acar timun nenas dan juga daging masak hitam.


Jom saya kongsi kan resepi ayam goreng berempah yang simple tapi sedap.

Bahan-bahan untuk Resepi Ayam Goreng Berempah .


1 Ekor ayam - potong ikut saiz yang korang suka dan bersihkan.tos kan ayam supaya air tak bertakung nanti.

Bahan A
5 sudu besar tepung beras
1 sudu besar tepung gandum
3 sudu besar rempah daging
2 sudu besar rempah ikan
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu besar serbuk kunyit
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar gula
1 sudu besar garam
2 tangkai daun kari


Bahan Kisar :

1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
2 inci halia
1 batang serai
1 sudu kecil lada hitam
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih

Minyak untuk menggoreng


Cara-Cara membuat Ayam goreng Berempah yang simple dan sedap.

1- Panaskan minyak dengan api sederhana. Gunakan minyak yang banyak.

2- Masuk kan ayam dalam satu bekas besar.Kemudian masuk kan Bahan-bahan A.

3-kemudian masuk kan Bahan Kisar .

4- Gaul ayam bersama bahan-bahan tadi sampai sebati.

5- Bila minyak dah panas , goreng ayam tu.. Kalau nak goreng ayam kena minyak betul2 panas dan bila masuk kan ayam tu, ayam tenggelam sebenuh nya.Baru lah ayam masak dengan cantik.


6- Bila dah warna perang2 gelap tu maknanya ayam dah masak dan boleh la dihidang kan.

Resepi ayam goreng berempahUntuk lebih sedap lagi korang boleh perap dulu ayam lepas dimasuk kan semua bahan-bahan tu selama 30-45 minit.

Bagi yang dah jemu dengan ayam goreng kunyit tu boleh la cuba resepi ni.Ayam goreng berempah ni ikut tekak kita je,,Suka hati je nak masuk kan apa yang penting asas nya ialah ada rempah. tu.

Selamat mencuba resepi Ayam Goreng Berempah yang Simple dan Sedap ni..


sekian..

Catat Komen

3 Ulasan

  1. boleh la nak try buat ayam goreng rempah cara simple ni. nampak sedap!

    BalasPadam
  2. Sedap sangat tu. Jarang buat ayam berempah kat rumah sebab malas nak sediakan banyak bahan. Paling rajin pun letak kunyit ngan kari dgn buh rempah yg beli siap

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)