Advertisement

ads

ANAK DAH MULA BAWA BEKAL KE SEKOLAH

Assalamualaikum..

Bekal ke sekolah

ANAK DAH MULA BAWA BEKAL KE SEKOLAH  Sejak Maisara dah naik darjah 5 ni setiap hari dia kena bawak bekal ke sekolah. katanya tahun ni makcik kantin tu dah tukar orang lain. Makanan semuanya dah berubah tak ikut selera dia.Jadi kena la bawak bekal.

Sejak tadika lagi dia memang bawa bekal ke sekolah sebab dia tak makan apa yang cikgu hidang kan. Duit makan setiap bulan bayar jadi cikgu akan bungkus makanan dia untuk bawak balik bagi ibu makan. :p

Naik darjah satu pun masih bawak bekal ke sekolah  sebab masa tu saya risau dia lambat nak makan..Nak kena beratur lagi, nak kena fikir nak makan apa lagi..jadi fikir2 balik baik dia bawak bekal je.Takut nanti loceng dah berbunyi dia masih sibuk nak fikir nak makan apa..

Naik darjah 3 dia mula start tak bawak bekal dah Sebab masa tu dah pandai beli makanan yang sama dengan kawan. Lepas tu siap bagitau nak makan sama-sama dengan kawan-kawan dia.Sampai kan sarapan pagi pun dekat sekolah je.Tak payah ibu bangun masak pagi-pagi.Indah nya masa tu.,ahhaha.

Tapi naik darjah 5 ni , dia balik mengadu kata makcik kantin dah tukar orang .. "kakak tak makan apa pun hari ni sebab nasi tak sedap, ayam kecil.tak puas makan.tapi harga mahal."

Bila dia kata dia tak makan kat sekolah , hati ibu mana la yang tak tersentuh.Dari jam 6 pagi dia bangun sampai jam 1:30 petang tak makan apa..Korang bayang kan lah.. Kalau pengsan cemana??
Mujur la tak de apa jadi hari tu.

Hari pertama dia makan tapi tak habis.hari kedua dia tengok menu sama dan dia tak makan langsung.Dan start hari ketiga sekolah dia mula bawak bekal.Tapi belanja sekolah tetap bawak rm2 sebab nak simpan dalam tabung..Tak adil betul rasa..hahahaha..

Bila dah setiap pagi kena memasak, makanya persedian tu kena mantop la..kan??tak kan pagi2 baru nak potong bawang bagai..Jadi kita buat la cara paling mudah ni..Siap kan bahan awal2.Tapi kita tak mau la buat hari2.Kita buat seminggu sekali

Ini bawang putih....

Bawang putih


Yang ni pulak bawang merah....

Bawang merah


dan yang ni halia...

Halia



Mujur ada Tefal..hahah

Bawang halia dan bawang putih

Tak payah pening2 nak fikir masak apa setiap pagi sebab maisara cuma suka makan nasik je..So menu yang sesuai ialah nasik goreng, nasi lemak, dan nasik ayam.Gilir2 la 3 menu ni dalam seminggu.

Wajib ada ayam goreng..Ayam tu pulak kadang2 saya goreng dengan garam kunyit je, kadang2 buat ayam berempah . Semuanya diperap waktu malam sebelum tidur.bangun pagi masak je terus.

Untuk pagi ni... Nasik goreng dan ayam goreng.

Bekal ke sekolah

Bekal dia kena ada 2 ruang kosong gini sebab katanya 1 ruang nak letak ayam satu lagi nak letak tulang.hahah..teliti tak anak makcik?

Ni pun dah cukup buat dia seronok..Balik sekolah nanti dengar la dia cakap.." kakak makan habis sebab sedap sangat.." hari-hari dok ulang itu je ayat nya..

Dia juga akan berbangga-bangga depan kawan dia sebab ibu buatkan bekal.hahahah..


sekian..

Catat Komen

3 Ulasan

  1. selamat pagi
    singgah pagi selasa

    BalasPadam
  2. amboiii maisara...puji melambung2 tu... mak dia senyum lebar dan lg bersemangat nk msk pg2 ;-)

    BalasPadam
  3. Wah kak..cik akak pun kadang bawal bekal.dari umah..hihi

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)