Advertisement

ads

8 CARA MUDAH UNTUK BUAT MEE SEGERA LEBIH SEDAP

10 CARA MUDAH UNTUK BUAT MEE SEGERA LEBIH SEDAP Walaupun ramai yang kata mee segera adalah makanan yang tidak menyihatkan namun ramai yang menjadikan mee segera sebagai salah satu makanan yang wajib ada di rumah atau pun dalam bilik.Teringat pulak zaman bujang dulu mee segera ni wajib ada tau.Mee segera lebih sedap bila dimakan beramai-ramai..kan??




Tapi masa tu kalau malas nak masak mee segera , kita rendam dengan air panas je.Hehhe..Macam tu pun boleh habis sampai menjilat jari tau.

Mee segera ni mudah di masak dan tak memerlukan bahan lain untuk mengyediakan nya.Tapi kalau korang rajin korang boleh dapat makan mee segera yang lebih sedap .

Hari ni saya akan kongsikan beberapa cara mudah untuk membuatkan mee segera jadi lebih sedap.



1- Pecah kan telur ke dalam mee segera yang sedang di masak.Kemudian biarkan telur tersebut masak sempurna atau pun separuh masak. Tak payah hancur-hancur kan telur tu,. Kalau hancur kan telur tu mungkin kita akan rasa muak dan cepat kenyang.



2- Masuk kan sayur. Saya paling suka masuk kan sayur sawi atau kangkung ke dalam mee segera . Boleh juga masuk kan sayur yang cepat empuk seperti tomato atau pun lobak.

3- Pedas.... Bagi tekak melayu macam saya dan kebanyakan orang melayu lain, mee segera haruslah pedas . Kalau dapat tergigit cili tu ianya adalah satu kepuasan. Korang boleh hiris kan cili padi ke dalam mee segera yang sedang di masak.

Kalau nak lebih mudah taburkan chili flakes ke dalam mee segera sebelum di makan.

4- Tahu tak cheddar cheese akan buat mee segera lebih sedap dan menyelerakan?? Jika tidak ada cheddar cheese boleh juga masuk kan serbuk cheese.bau nya saja dah boleh buat selera terbuka.

5- Perahan limau mampu membangkitkan selera ,jadi apa kata cuba letak kan perahan limau  ke dalam mee segera yang sudah dimasak. Rasa masam-masam pada mee segera akan mengurangkan rasa muak makan mee segera.

6- Ayam atau udang mampu mengubah rasa mee segera yang biasa kepada rasa yang luar biasa.Sekarang ni pun kalau di lihat ada restoran-restoran yang menghidang kan mee segera yang di masuk kan ketam, udang, dan berbagai makanan laut.Bagi yang ada alahan pada makanan laut boleh juga masuk kan ayam atau pun daging.Rasanya pasti kan takan mengecewakan.



7- Nak kan rasa mee segera yang lebih sedap dan unik boleh la cuba masuk kan santan ke dalam mee segera.Ianya akan buat kuah mee segera lebih berkrim dan rasa berlemak.

8- Makan mee segera bersama nasi ianya bukan perkara baru tapi tak ramai yang berani mencuba nya.Makan mee segera bersama nasi juga akan buat kita cepat kenyang.Tak payah ada lauk dan sayur lain.Mee segera dan nasik je dah boleh buat kita kenyang sampai malam..

Ok..tu je tips sedap untuk mee segera.. Selamat mencuba..

Catat Komen

4 Ulasan

  1. bg akak boh tlr mmg wajib lpstu biarkan separuh msk je kning nya tuh...

    akak masa kecik2 biasa mkn megi ngn nasi, lagi2 di masa nasi ada cuma skit, syok tau layan sambil hirup kuah sambil mkn mee sekali ngn nasi

    BalasPadam
  2. Amat Menarik.Boleh la cuba.Jadikan makanan lebih sihat.

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)