RESEPI KEK MAJERIN MUDAH DAN SEDAP

Assalamualaikum....


Petang ni nak masak apa ye untuk minum petang?
Kalau boleh buat yang simple2 aje dah la..
Saya ni kalau hari suami dan anak2 cuti saya malas nak lama2 kat dapur..
seronok buat aktiviti dengan diaorang je..
Kadang2 tu masak pun tak..
Tapi kalau anak2 nak juga rasa air tangan ibu dia ni turun jugak ke dapur..dan saya akan pilih resepi2 yang ringkas saje lah unyuk disediakan pada diaorang..




Kalau rasa nak buat kek , ini pilihan yang mudah dan cepat nak buat.tapi sedap dan anak2 pun suka...
Kek majeri yang sedap dan mudah..
Saya memang dah selalubuat kek ni..
Kalau tak salah saya ,saya dapat resepi dulu kat facebook Sheila Rusly.
Sukatan nya pun saya tak ubah sebab ianya memang cukup sedap dan sesuai dengan tekak kami seisi keluarga..

Nak tengok resepi kek mejerin mudah dan sedap..

Bahan-bahan

2 cawan tepung gandum
1 sudu baking powder
1 cawan majerin (saya guna majerin pelangi je)
3 biji telur
1cawan gula halus
2 sudu besar susu pekat
1 sudu kecil esen vanila


Cara-caranya?

1 -Ayak tepung gandung bersama baking powder.ketepikan..

2-pukul majerin dan gula sampai kembang

3-masuk kan telur sebiji demi sebiji.

4-masuk kan esen vanila dan susu pekat..pukul lagi..

5-masuk kan tepung gandum yang diayak tadi..


6-kalau nak nak buat marble kek , asing kan dua bahagian dan masuk kan apa2 pewarna yang kita nak..kalau tak nak warna warni tu bakar macam yu je pun tak pe..sama je rasanya ..sedap..

7- masuk kan dalam loyang yang dah di sapu majerin dan di taburkan sedikat tepung gandung..

8- bakar pada suhu 170 selama 40 minit..

Tunggu sejuk baru keluarkan dari loyang..kek saya ni kena letak coklat sikit atas dia untuk menggoda ank2..kalau kosong gitu je diaorang tak nak makan..haha..kalau tak nak letak apa2 pun sedap..

Selamat mencuba..



RESEPI KEK MAJERIN MUDAH DAN SEDAP RESEPI KEK MAJERIN MUDAH DAN SEDAP Reviewed by Diana Rashid on 13:43:00 Rating: 5

17 comments:

  1. dulu2 kalau buat kek guna marjerin jer xkenalpun butter sedap juga ..mcm kek diana ni tengok jer rasa cpt jer nk capai..

    ReplyDelete
  2. Akak pun suka resepi ni...sedap...majerin pelangi memang jadi pilihan

    ReplyDelete
  3. Wah, bahannya semua mudah aje....

    ReplyDelete
  4. buttercake ni memang boleh letak perisa lain kalau nak... mama auni selalu letak koko @ kopi, lepas tu jadikan marble cake....

    ReplyDelete
  5. sukajugak tgk resepi yg dikongsi sheila rusly
    resepinya mudah nk dibuat..
    tetibe tringin nk mkn kek

    ReplyDelete
  6. Ehh...kacang benor nak buat...semua bahan ada nih...

    ReplyDelete
  7. Kek guna margerine yg best ada lemak-lemak sebab dia masin kan
    Lagi satu moist - kakak suka juga Dee.

    ReplyDelete
  8. nampak mudah .... menarik betui la

    ReplyDelete
  9. Terima kasih dengan resepi. Mau cuba buat kek utk my baby :)

    ReplyDelete
  10. Terima kasih dengan resepi. Mau cuba buat kek utk my baby :)

    ReplyDelete
  11. Baking powdertu sudu teh ke sudu besar?

    ReplyDelete
  12. Baking powdertu sudu teh ke sudu besar?

    ReplyDelete
  13. Kak saya dah buat menjadi kak.sedap lembut gebu tapi knpa mcm ada rasa masin sikit eak ? Sbb marjerin tu ke?

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah..menjadi ikt resipi ni..lembut n gebu..nant leh try lg.terima kaasih kongsi resipi

    ReplyDelete
  15. Tq... Sy da buat ikut resepi ni menjadi... X pakai oven cuma guna non stick avon jew...

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Powered by Blogger.