Advertisement

ads

TIKUS DALAM KOTAK AIR SOYA - LOGIK ATAU PUN TIDAK?

Assalamualaikum...



Saya ada tulis sebelum ni tentang
dalam kotak soya ada tikus tu..
Saya baca komen 2 kat facebook ada yang kata benda ni palsu..
kat blog saya pun ramai yang tak percaya tentang ni
dan ada yang tanya..
"betul ke kak..kenapa air tu tak busuk.."

Sebenarnya kalau ikut logik memang tikus tu tak kan busuk..
Sebab dalam air kotak tu dah ada pengawet...

Cuba awak buat air soya guna kacang soya tu..
dah tentu kalau home made kita tak letak pengawet..kan?/
lepas tu awak masuk kan dalam belas yang kedap udara.
Awak tunggu sampai esok je..busuk tak air tu..
dah tentu busuk..soya pun basi..
kenapa??sebab tak de bahan pengawet..

Tapi dalam kes ni soya tu ada pengawet..
jadi tikus pun tak kan membusuk..
dia tak kan mereput macam awak rendam tikus dalam air kosong..

Ada jugak yang tanya macam mana tikus boleh masuk sebab
lubang kotak tu kecik je..
heheh..yang ni orang yang pernah mengalami rumah dimasuki tikus je yang tahu..
lubang besar duit syiling 20 sen
pun dia boleh masuk  tau..
lubang bawah  pintu tu pun dia boleh lepas..
apa lagi lubang perangkap tikus..dia sondol2 dah boleh keluar..


Apa fungsi pengawet makanan?
pengawet makanan digunakan untuk memanjangkan tempoh baik sesuatu makanan.
dan mencegah kerosakan pada makanan .Try la google
tentang pengawet makanan ni ye..

Sebab tu bahan pengawet ni tak elok untuk kita..
jadi kurang2 kan lah maknan yang siap proses ni ye..
menakut kan..
 
terserah nak terima pendapat saya ni atau tak..apa pun hati2 je la..
saya tak rugi awak pun tak rugi..saudara  yang alami tu je yang tau..kan??
sebelum tu nak tanya..nak duit lebih tak???
kalau nak klik kat sini..(6 aplikasi yang awak boleh buat duit tanpa modal)

sekian..


Catat Komen

14 Ulasan

  1. Moga tidak berulang kembalilah ye..

    BalasPadam
  2. huihh! boleh kna kencing tikus tak ni bahayaaaa.... >_<

    BalasPadam
  3. tak nak benda ni terjadi lebih baik buat air sendiri kan :)

    BalasPadam
  4. Salam..urghh stress tgk benda2 camni..puntung rokok di sebalik roti, tikus di sebalik kotak...cuba kalau sy makan mi, takdepun nak ada udang di sebalik mi..wuwu..owh maaf, merapu..em, betullah part pengawet tu..smpi tikus pun elok segar je lagi dlm tu haa..

    BalasPadam
  5. gegege..
    geli geleman bace kak..sy paling geli binatang tu..
    tapi kan, ade logiknye ape yg akak ckp tu..nampak sgt bahan pengawet ni xelok sgt utk kita..

    BalasPadam
  6. pengawet makanan ni mengawet segalanya tapi kesihatan kita xterawet..malah membahayakan..

    BalasPadam
  7. saya tak pasti pengawet dalam air soya tu mampu mengawetkan tikus atau tidak.. so saya stay neutral.. dan lagi.. kalau minum air kotak.. masa tuang tu, bila air dah makin sikit.. tentu ada rasa pelik.. tapi wallahualam.. mintak dijauhkan kena benda macam ni..

    BalasPadam
  8. Hmm... Tak tahu nak percya atau tak kan... Kalau buat video masa dia potong kotak tu.. Baru org percaya kot...

    BalasPadam
  9. Kembang tekak sy.

    Betul la diana.. Kan air tu ada pengawet. Apa nk heran . Mmg la x reput klu betul tikus tu benar2 masuk dlm tu pun

    BalasPadam
  10. Saya baca entri sebelum ni tapi lupalah dah komen ke belum tapi masa baca tu tengok gambar aje dah mual semacam. Saya ceritakan pada HD teruslah dia pun suruh tutup mulut jangan cerita lagi. Nasib baiklah tau sebabnya petang tu saya nak pi beli air soya 3 kotak RM6+ tapi jenama lainlah. Saya memang suka air soya ni, cuma bab buat sendiri aje saya tak suka! Tak glamour dok dapur lama-lama.Hehehe!

    Saya rasa sebab pembuatannya di kilang, tak mustahillah tikus ni termasuk ke dalam air kotak tu. Kira ni bukan tikus nak commit suicide tapi tergelincir masuk ler, malang tak berbaukan!

    Saya konfirm memang tak mahu beli air soya kotak lagi!

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)