Advertisement

ads

PERTANDINGAN SIAPA PALING MISKIN

Assalamualaikum...



Zaman dulu kalau dah namanya dok kampung2 ni  mesti bukan orang senang,Lagi2 kampung terpencil nun.Walaupun time tu dia tak la susah mana pun tapi bila dah tua2 ni nak cerita kat anak cucu,dia akan kata " ayah dulu orang susah..."hehehh...

Malam2 waktu menonton Tv dengan anak2,saya dan suami biasanya akan bercerita macam2 kat anak.Biasanya pengalaman2 masa kecil dulu.Dan selalunya cerita pasal miskin la.Dah tentu2 ibu dengan ayah depa ni bukan anak orang kaya pun.jadi itu lah cerita yang diulang2 cuma isinya berbeza.



Tapi tu la..bila dah ibu bercakap,ayah pun tak mau kalah.nak Jugak cerita hal dia pada anak2.
kalau ibu kata , "ibu dulu kalau sarapan pagi ni,tak de la ayam ka,daging ka..makan je la nasi goreng kosong.kadang2 makan dengan kopok ikan je.."Bila ayah dengar,ayah pulak tambah.."ayah dulu lagi susah..kadang2 nasi tu makan dengan minyak ikan je.."

Dok berlawan cakap masing2 tak mau kalah nak tunjuk kat anak yang ibu ayah ni miskin.Dengan harapan anak2 lebih menghargai kehidupan..hahahha...Buruk betul perangai laki bini nih.



Pernah sekali ayah bercerita masa sekolah dulu dia tak pergi rombongan sekolah hanya sebab dia mabuk kenderaan."kalau tak sebab mabuk mesti ayah ikut ja rombongan sekolah tu.." Ibu dengar,ibu pulak mencelah.."untung la..tak pi sebab mabuk keta ja..kalau ibu dulu tak merasa la rombongan2 ni.nak pi bukan ada duit pun..""'hahhha..nampak??cerita paling miskin akan menang.

Belum masuk lagi bab permainan, bab pakaian, bab alatan sekolah..kalau orang lain dengar macam kami berdua ja la yang pernah hidup susah..hehehhe


sekian...


Catat Komen

25 Ulasan

  1. bila kak bercerita tentang kemiskinan hidup yg dilalui...selambanya anak2 cakap nasib maklah nak hidup zaman susah...

    BalasPadam
  2. adoi kejamnya statement

    BalasPadam
  3. hahahha. bila ibu dengan ayah dua dua nak bercerita masing masing takmo kalah :D

    BalasPadam
  4. betul.. supaya diorang menghargai kesenangan yg diorang ada sekarang

    BalasPadam
  5. ok la.. maybe buleh jd motivasi utk anak2 lebih appreciate ape yg diorg ade skang.

    BalasPadam
  6. Hahaha, okey faham sangat akan 'perbalahan' laki bini tu untuk menjuarai tajuk perbualan :)

    Saya dengan HD pun macam tu juga gayanya. Selalu jerk masing-masing nak menang bila bercerita kisah silam dengan anak-anak. Kalau boleh, naklah anak-anak tahu yang antara kami ni siapa yang lagi best cerita kisah silam!

    BalasPadam
  7. biar mereka hargai apa yg mereka ada sekarang

    BalasPadam
  8. hehehe lucu je, berlawan cete sape paling miskin ye....ekeke

    BalasPadam
  9. hahaha saya biasa buat ni. ni semua nak buktikan yang kami dulu susah..tak macam bebudak sekarang, mewah :D

    BalasPadam
  10. Singgah pagi....
    Ayah n mak selalu cerita mcm tu jugak...
    sbb zaman mereka ngan kita memang agak jauh berbeza...
    Alhamdulillah bila dah dewasa..kahwin...baru mengerti apa ertinya berjimat dan hargai segalanya :)

    BalasPadam
  11. Kelakar plak ya Kak..tpi memg btl la cara tu la nak bgi ank2 tahu betapa susahnya kehidupan dulu brbnding kehidupan skrg kan

    BalasPadam
  12. assalamualaikum,
    kakak selalu cerita bab paling miskin tak boleh buat banyak benda kat anak2 dia. tiap kali anak2 tak habiskan nasi di pinggan dia akan kata "umi dulu dapat makan ayam setahun sekali je...telur sebiji kongsi 6 orang" tetapi anaknya akan menjawab "umi ni banyak dramalah...mana ada orang kongsi makan sebiji telur sampai 6 orang".

    Banjir 2014 lepas, mereka terperangkap dlm banjir seminggu dan perlu catu makanan. barulah mereka sedar cerita umi dulu tu betul huhuhuhu

    BalasPadam
  13. hahhaha bleh plak ye lawan citer spa paling miskin akn menang ;)

    BalasPadam
  14. hahaha sama lah dgn parents gua, suka cerita bab susah sbb nk bg anak2 sedar diri sket ;)

    BalasPadam
  15. kehkehkehh..masing2 nak jadi juara 'aku paling miskin susah'. Lebih kurang le kita Diana. Bezanya xde anak nak cerita, tapi borak2 berdua je kami.

    BalasPadam
  16. hahahaha..sangat betul..situasi nya sama macam mana ayah & emak saya nak bercerita tentang susahnya hidup mereka dulu..

    BalasPadam
  17. Hahah. Sampai bila tu tak habis.

    BalasPadam
  18. Salam, hahahaha mak ayah saya pun salu cerita2 camtu, kak..tp yg salu win ayah saye lah, paling miskin..hahaha sebab mak saye anak ketua kampung, hot lah konon~ haha..tp bagus lah kak citer camtu kat anak2, biar diorg tahu dulu susah..hehe

    BalasPadam
  19. ayah saya kalau saya nak bawak mesti tak bagi . sebab katanya takut duk belakang hahaaa . tapi kalau dia bawak tu , nak tercampak orang duk blkang ni . hahaa . klau saya bwak pon , mesti duk tepuk2 badan ni suh slow sikit . huhuuu

    BalasPadam
  20. Hahahaha.. kena pula dengan cerita saya yg selalu ulang cerita susahnya hidup saya masa kecik kat anak2. Malangnya hanya saya yg bercerita tentang kesusahan, isteri tak ada cerita itu, maklumlah ayahnya kerja dengan kerajaan, susah2 pun tak sesusah hidup saya anak seorang petani, pernah pagi cuma makan ubi rebus cicah kelapa parut, tengahari dan malam makan nasi dengan ikan masin....

    Tapi yg sakit hatinya bila saya bercerita tentang kesusahan hidup yg kadang2 extreme tu, anak2 macam tak percaya: "Eh.. ayah tokok tambah cerita ya? Saja nak bagi nampak susah..tak kan hidup susah sampai macam tu??"

    Tengok tu..depa tak percaya ayah depa memang hidup susah masa kecik..

    BalasPadam
  21. lebih kurang pula catatan perjalanan silam kita DR :)

    BalasPadam
  22. Saya pun suka jugak bercerita kesusahan pd ank2...tp x pernah la sampai lawan bercerita dgn suami...hahaha...kelakar la korang ni!

    BalasPadam
  23. betul.. ceritakan kepayahan kita agar mereka lebih menghargai apa yang doia ada sekarang. agar mereka faham erti kesusahan dan tahu bersyukur :)

    BalasPadam
  24. ai pernah cakap dengan en. suami kesusahan masa ai kecik dulu tapi dia tak percaya.. bila ajak balik kampung buat pertama kali.. nah amik.. baru dia percaya.. hehehe..

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)