Advertisement

ads

BETUL KE LEPAS BERSALIN MATA BOLEH JADI RABUN?

Assalamualaikum....





Fasha Sandha sekarang  ni dah bercermin mata..
Rabun dah sekarang..dia kemana2 pun dia pakai cermin mata..
Saya terbaca komen2 pada gambar yang dia muat naik tu yang kata 
bersalin pun boleh jadi punca rabun .
Betul ke bersalin akan buat sesetengah orang rabun?



Selalunya bila orang yang tak de masalah rabun,
tiba2 dalam usia nak masuk 30-40 tu dia rabun
ianya punca sebab kita tak jaga mata kita..
contohnya tengok tv atau telefon  dalam gelap..
Rasanya ramai yang jadi gitu..kan??
berbeza dengan mereka yang muda2 atau sejak sekolah dah memang
ada masalah rabun ni.

Ramai wanita yang hamil pulak tak sedar sebenarnya masalah
rabun dia tu bermula dari dia hamil.
bukan selepas bersalin..
tapi kebanyakan nya cuma sedar mata dia jadi rabun selepas bersalin.

masa saya dok menggoogle saya jumpa ini..
masalah kesihatan yang boleh menjejaskan mata kita..
dan masalah2 kesihatan ni kita biasa alami ketika kita hamil
dan ianya berlalu di trimester ketiga

sumber dari :www.azeniahmad.com

Saya ada terbaca satu petua untuk jaga mata
masa dalam pantang lepas bersalin ni..
caranya. semasa mandi air mandian kat hujung rambut
dimasuk kan ke dalam mata.nanti cerah mata tu sampai tua..
entah la tak tahu betul ke tidak..
tak salah kalau cuba..kan??

sekian...

Catat Komen

26 Ulasan

  1. resdung pun boleh jadi rabun tau...

    BalasPadam
  2. baru tau fasha sandha dah pakai spek..

    BalasPadam
  3. org dulu dulu kata, masa pantang jgn baca paper, kita skrg tgk hp yg banyak.so tu yg buat rabun cepat kot kak.hhehehe

    BalasPadam
  4. aku prasan yg aku dah sedikit rabun,... dulu mata aku 6/6 tau keduanya2 ,,,, tp sejak bekerja ni asek mengadap pc je .... hmmmmmm

    BalasPadam
  5. mengandung ni dia jadi macam2 kan. ada orang yg tak boleh makan daging dah boleh makan daging lepas mengandung.
    ada yg muka licin jd gerutu masa ngandung
    uishh, seram

    sekian, dari saya
    seorang perempuan bujang yg tak pernah ngandung ><
    (tapi teringin)

    BalasPadam
  6. ALHAMDULILLAH.. WLPUN ARI2 NGADAP PC.. MASIH OK MATA NIH.. MOGA2 TAK YAH LA KENA PAKAI SPEK.. NNT AI NMPK CAM NYONYA TUA... HAHAHA

    BalasPadam
  7. La, Diana... petua tu dalam pantang lepas bersalin! Nampak gayanya memang tak dapat cubalah. Hahaha!

    Yalah, sama pulak entri kita. Lebih kuranglahkan. Saya memang rabun sejak 3 tahun lepas. Eh, kira lepas bersalin Adik Cutelah tu.... Saya start pakai spek dalam bulan Feb, sama bulan bila saya decided nak tutup aurat penuh. Tahun jerk berbeza! Hiks!

    Kalau rabun jauh tu memang takdalah can nak pakai spekmata hitam melawo katanya. Tapi kalau rabun dekat tu boleh lagi. Sebabnya kita cuma perlu spek bila membaca. Tapi saya rasa, rabun dekat lagi tension sebab boleh buat kita stress bila kena membaca. Blog saya yang tulisan besar tu kalau saya buka cermin mata tengok pc memang blur berterabur tulisannya. Bolehlah saya figure out lagi apa saya tulis tapi slowly2 lah membacanya lepas tu stress!

    BalasPadam
  8. ade kaitan juga sebenarnya...tapi alhamdulillah setakat ni mata saya masih OK.
    Mungkin juga berkaitan dengan kekurangan nutrisi masa hamil..yelah, kan berkongsi berdua..kalau makan xcukup zat, bole mengganggu kesihatan kita..bukan mata ja..tulang dll juga..hihi just my 2 cents..



    Singgah blogwalking...:)
    Nak tahu ade diabetes ke tak?Jom cek kat sini:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/tanda-tanda-diabetes-yang-anda-mesti.html

    BalasPadam
  9. kalau hamil ada komplikasi darah tinggi r diabetis mata ada risiko akan rabun.

    BalasPadam
  10. Ye ke, ish setakat nie ok lagi.. akan datang x tahu la.. risau le pulak!

    BalasPadam
  11. belum hamil n sedang hamil, yumida tetap rabun. hihihi
    pemakaian lens kalau x guna dgn cara yg betul pun blh rosakkan mata, so yumida memilih cermin mata. ganas sikit nak pakai

    BalasPadam
  12. Kathy rabun sejak umo 10 tahun... TT

    BalasPadam
  13. Ni baru pertama kali dengar bersalin boleh sebabkan rabun. Isteri saya bersalin 9 kali (termasuk 3 gugur) tapi tak rabun pun. Dia cuma mula rabun lepas anak bongsu bersekolah tadika... Agaknya mereka yg rabun lepas bersalin dah hadapi masalah berkaitan mata sebelum itu lagi kot tapi cuma serius lepas bersalin...

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum,
    Fuhhhhh! ambo rabun sejak sekolah menengah...dah tua ni makin bertingkek2 rabunnya tu

    BalasPadam
  15. Mmg boleh terjadilah DR.....agaknya di Fasha Sanda ni baca skrip kot masa dlm pantang hihi....

    BalasPadam
  16. Waaa Nani yang tak beranak ni lagi pun rabun Sobsss :(

    BalasPadam
  17. laa ya ka..baru tahu...
    ishhh saya mmg slalu tgk anset dlm gelap

    BalasPadam
  18. mungkin sekarang orang lebih menghadap laptop dan gajet kot..tu yg jadi rabun..ke?

    BalasPadam
  19. lps besalin tu mungkin urat mata tu kot..ehh dh mcm pakar motivasi mata pulak..hekhekhek..
    tp ms mengandung sy slalu power turun sket..ms gi cek pun bdk yg jg kedai tu ckp cmtu..tp lps bsalin back to normal..

    BalasPadam
  20. hehehe, sy ni memang rabun sjk zmn politeknik lg..ahaks

    BalasPadam
  21. penah jugak dgr org kta lepas besalin mata jdi rabun rupa2 nya dri mnegandung dh rabun ye

    BalasPadam
  22. Salam, hahah..cantik pulak fasha pakai glasses ;)
    saye ni darjah 2 dah rabun kak...sebab keturunan..hahah..

    BalasPadam
  23. Mata sy mmg rabun lepas bersalin..dr ank 1st lg prasan..n mmg dh strat pkia spek. Bila pregy ank ke2 ni rasa makin rabun n lepas bersalin..yess...pandanganku lagi xclear..huhu

    BalasPadam
  24. Mata sy mmg rabun lepas bersalin..dr ank 1st lg prasan..n mmg dh strat pkia spek. Bila pregy ank ke2 ni rasa makin rabun n lepas bersalin..yess...pandanganku lagi xclear..huhu

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)