Breaking

Tuesday, 16 December 2014

CUBA URUT DIBAHAGIAN INI JIKA ANDA SEMBELIT

Assalamualaikum..




Siapa mudah kena sembelit??
Biasanya warga emas dan bayi memang mudah kena sembelit
Antara makanan yang boleh menyebabkan sembelit
ialah teh,susu pekat,susu tepung , coklat,pisang dan banyak lagi..

Orang yang sakit gigi dan gusi pun mudah kena sembelit.
Sembelit ni boleh menyebabkan banyak kesan tak baik.
malah nafas yang berbau kuat juga
adalah berpunca dari sembelit.

Orang yang mengalami sembelit juga sukar memberi tumpuan
dan ada yang mengalami masalah kulit .
saya pernah baca juga ada orang yang terkena kanser otak
yang berpunca dari sembelit yang tak dapat diatasi dalam jangka masa yang lama.
jadi bahaya juga sembelit ni..
dapatkan rawatan segera kalau kawan2 mengalami sembelit.

Ada jugak yang beli ubat yang sumbat kat anus tu..
yang itu bahaya dan tak boleh diambil dengan kerap
sebab ia boleh menyerap air dalam badan kita.


salah satu cara untuk atasi mengurangkan sakit sembelit
dan melancarkan pembuangan,
kawan2 boleh cuba cara urutan.
Urut perlahan2 di bahagian perineum
iaitu dibahagian antara organ intim dan anus.
Jangan lupa banyak kan minum air suam ketika sembelit.


sekian..


13 comments:

  1. minggu lepas anak saya alami sembelit. saya bagi dia makan buah betik untuk lawaskan dia.

    ubat sembelit yang ada di farmasi antaranya lactulose, enema (cucuk kat anus), ada juga yang kata magnesium hydroxide boleh bantu sembelit juga.

    sharing is caring

    ReplyDelete
  2. Saya kalo sembelit mmg kena mkn buah2an je banyak2. Waktu berpantang je yg seksa kena sembelit. Sbb takleh makan buah.

    ReplyDelete
  3. tq share tips ni kak..selalu makan pisang pun boleh :)

    ReplyDelete
  4. saya jarang sembelit tapi sentiasa berwaspada..

    ReplyDelete
  5. Sebab inilah saya wajib makan sayur dan buah setiap hari. Jenis mudah kena sembelit kalau tak makan buah n sayur.. lain kali nak cuba tipa ni la.. kot2 membantu

    ReplyDelete
  6. slalu org kata makan buah buahan

    ReplyDelete
  7. Nasib baik belum pernah lagi merasa sembelit ni.. huhu..


    My Blog :

    http://segalaceritera.com/atik/

    ReplyDelete
  8. ok kak diana..terima kasih bagitau

    ReplyDelete
  9. air masak mmg ubat mujarab yg natural.

    ReplyDelete
  10. Terima kasih atas petuanya DR.....Alhamdulilah setakat ni tak sembelit lagi ....Dulu dulu ada gak masa bulan puasa huhu....kurang air kot!

    ReplyDelete
  11. perkongsian yang baik..
    sha selalu jugak kena... ehh malunya terngaku :D

    ReplyDelete
  12. berurut bantu kurangkan sembelit ye. thanks info

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Adbox