Advertisement

ads

SEMESTINYA ANAK PERLU MERASA DAN MELALUI NYA..

Assalamualaikum...

Bila tengok gambar ni baru saya sedar dah lama tak ambil gambar mereka berdua.ini gambar lama..:)


Siapa tak sayang anak..kan??
tapi jangan la kita manja kan anak kita sangt..

Semestinya anak perlu merasa betapa susahnya ibu menguruskan kerja-kerja rumah.
-hujung mingggu suruh anak cuci pinggan mangkuk dan tukar cadar dan sarung bantal.

Semestinya anak perlu merasa betapa susahnya ayah bekerja keras mencari wang.
-sesekali ajak anak sama2 mengira perebalanjaan dapur dan bil-bil.

Tahu kenapa anak dengan mudah minta sahaja apa yang dia ingin kan??
kerana kita dengan mudah memberi sahaja tanpa kita fikir samaada benda itu perlu untuk anak kita atau pun tidak.

Tahu kenapa anak memberontak bila apa yang dia mahu tidak kita penuhi??
kerana diawal usianya kita sudah lambak kan segalanya tanpa kita sedar ketika dia mula memberontak segalanya sudah sukar untuk dikawal.

sekian..

Catat Komen

16 Ulasan

  1. bgus ajar cm tu kak../stuju dgn ayat akk tu..

    BalasPadam
  2. anak2 mmg perlu diberitahu kesulitan ibubapa membesarkan mrk dgn susahpayah...

    BalasPadam
  3. Macam cerita P.Ramlee 'Anakku sazali', anak terlebih manja hingga bila besar jadi gangster...

    BalasPadam
  4. yep, orang zaman dulu diajar erti susah. orang zaman sekarang, kecil2 lagi dah ada ipad, ada iphone.. saya pun form 2 baru terasa kemewahan sikit. hmm

    ajar anak kerja rumah memang bagus. sambil tu kita buat sekali. baru dia rasa syok. eh, mak buat. nak buat sekali la..

    BalasPadam
  5. Mmg kena ajar adk buat suma tu dr kecik lg kan.biar mrasa buat kerja rumah.penat ke x.hehe

    BalasPadam
  6. hasben sha awal2 pesan, dah ada rezeki anak nanti, kalau kita mampu pun... jangan mewahkan anak... belajar untuk susah....

    sha akui, bila sha besar, kuat jugak sha memberontak, sampai lari dari rumah...

    kenangan semua tu :)

    BalasPadam
  7. betul tue...jgn trlalu nk mewahkan anak dri kecik lagi

    BalasPadam
  8. btl kak..danish pun skang suke sgt nk ngamuk klu nk bli pape..papa die slalu sgt manjakan blikan mcm2 wlupun die xmintak..skang ni dh pandai memberontak bile nak

    BalasPadam
  9. baguslah ajar dengan cara begitu..at least mereka tahu :)

    BalasPadam
  10. btl tu kak...setakat ni bab2 lambakan mainan ke ape ke, xde lah utk arfan.hehe.dia pn masih xreti nak meminta,kecuali kalo g kedai, wajib beli dia mknn...roti dia amik sndiri..tu jelh..ekeke

    BalasPadam
  11. setuju sangat dengan entry ni
    memang betul sangat
    apa yang anak kita lakukan lebih
    disebabkan ajaran kita sendiri
    kita yang tak pandai letak limit

    BalasPadam
  12. setuju sangat dengan entry ni
    memang betul sangat
    apa yang anak kita lakukan lebih
    disebabkan ajaran kita sendiri
    kita yang tak pandai letak limit

    BalasPadam
  13. Owh man! aku sangatttt3 setuju dgn entry ni!

    BalasPadam
  14. Dulu...masa kecik..hujung minggu basuh kasut Skolah...cuci lantai beranda sambil main air...tolong mak bilas baju sambil main air...sidai baju...sapu laman...Tolong basuh sayur...
    Sekarang...tengok anak buah...dan form 2....suruh masak Nasi wat tak dengar je

    BalasPadam
  15. Sangat betul kata-kata Diana ni tapi bila jadi emak ni selalu je nak beri apa seadanya untuk anak-anak, tak mahu anak merasa susah macam kita pernah rasa tapi akhirnya tanpa sedar kita dah terlebih manjakan mereka. Nak gostan tu memang masalahlah!

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)