Advertisement

ads

SAYA SUKA MAKAN BUAH NI..

Assalamualaikum...

Kat kampung suami di pendang kedah banyak betul buah letup nih..
saya selalu la kalau balik mesti jalan2 keliling rumah sambil intai2 
pokok apa yang berbuah..
yang pasti pokok ni memang sentiasa berbuah..
lepas tu kutip banyak2 dan makan..heheh


tapi kutip yang masak2 je la..bila dia masak dia kaler kuning..
Kena cari betul2 sebab buah dengan daun sama keler je..
heheh...


Bila dia dah masak rasnya manis2 masam ..sedap tau..
burung pun suka buah ni..:p
jangan marah ye burung,bila saya balik
mesti awak tak senang hati sebab saya selalu kutip buah nih..ehehhe




Gini la rupa isi dalam nya bila dah masak..
lebih kurang rasa macam buah markisa..
makan isinya saja tau..
kulit tu jangan la di makan..
tak rasa apa pun kalau makan..heheh




kalau tak masak lagi rupanya macam ni..
biasanya yang macam ni nak dekat masak dah..
rasanya masam sikit la..
yang masih putik langsung tak rasa apa..

sekian..



Catat Komen

30 Ulasan

  1. ini yang saya ingat2 lupa buah kat kampung ni, ada jual buah yang sama macma ni, physalis nama dia.. boleh tahan harganya. sama ker?

    BalasPadam
  2. Zaman kecik kecik PC selalu makan..sebabnya PC rajin temankan arwah nenek petik buah kopi..hehe..

    BalasPadam
  3. pernah tengok buah ni tapi tak tahu lak boleh makan

    BalasPadam
  4. Pernh nmpk tpi x pernh mkn plak

    BalasPadam
  5. lama dah x mkn buah ni kak. masa kecik2 dulu sellau mkn. balik sekolah je petik buah ni kat tepi jln. sedap klo yg warna kuning tu. dah besar jarang jumpa tumbuhan ni

    BalasPadam
  6. Suka jg. Dulu rajin petik skrg.....

    BalasPadam
  7. buah letup..haha..kadang makan..kadang main letup2 je..

    BalasPadam
  8. Tak pernah tahu pun pasal buah ni..

    BalasPadam
  9. ada dekat kampung saya ni kak :D

    BalasPadam
  10. La.. tak ingat dah rasa buah ni macam mana. Kecil2 dulu penah makan..

    BalasPadam
  11. mcm xpna nampak la buah ni. huhu

    BalasPadam
  12. susah nk jumpa la ni pokok letup tu...

    BalasPadam
  13. Masa kecik2 kat kampung dulu selalu makan buah letup ni. Sekarang dah payah nak jumpa. Baru-baru ni masa joging saya jumpa tepi jalan buah letup, petiklah juga, tapi tak jadi makan, takut dicemari racun rumpai...

    BalasPadam
  14. masa kecik je makan. skrg nie da xjmpe dahh buah tu..
    memang sedapp :D

    BalasPadam
  15. rasa ngencesss je tengok buah ni kak diana... sha pernah makan... lamaaaa dulu... nama ntah ke hape tak tau... tapi orang tak jual buah ni... so susahle nak dapat...

    BalasPadam
  16. uniknya buah ni kak...first time saya tengok ni...hee

    BalasPadam
  17. eh kenapa saya tak penah makan buah ni?ish..

    BalasPadam
  18. tak pernah jumpa pun buah ni kak. huhu

    BalasPadam
  19. Mak and adik saya suka makan benda nie. Saya just suka main letup2kan dye jak. Hahah.

    BalasPadam
  20. Laaa..boleh mkn rupanya buah tu..sy buang je sbb asyik duk melilit pagar..ingatkan takleh makan.tak tahu plak.huhuhuh

    BalasPadam
  21. mak sy penah citer pasal buah ni...tp sy mmg tak penah jumpa n rasa...rugi tul la..

    BalasPadam
  22. pelik..xpenah tgk pun buah ni kak..

    BalasPadam
  23. first time saya tahu pasal buah ni
    sedap ke? nampak cam beracun =)

    BalasPadam
  24. Ada lagi ke buah ni kak diana... ishh lame dah xjmp... tak trigt pon rase dia cmne

    BalasPadam
  25. Apa nama buah ni? Buah letup? Bukan aje bentuk, nama pun tak pernah dengar. Tak sangka pulak boleh makan isinya ye.

    BalasPadam
  26. Aah, rasa dia mcm buah markisa... dulu pernah mkn tapi bnyk buat main je....^_^

    BalasPadam
  27. Zaman2 sekolah dulu slalu juga makan ni.. lama dah tak rasa dah..

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)