Advertisement

ads

BAYI MENINGGAL AKIBAT TERBAKAR DI DALAM INKUBATOR

Assalamualaikum...

Sedih betul bila baca satu berita dari seberang ni..


21 oktober yang lalu sepasang bayi kembar lahir ke dunia.Disambut dengan hati yang berbunga tanda bahagia didalam jiwa pasangan suami isteri ,Muhammad Fadli (31 tahun) dan Rafikah (28 tahun) yang berasal dari Makasar. Pasangan kembar yang diberi nama Fadhlan Khairy Al-Faiq dan Fayyadh Zafram Al Faiq lhir dalam  keadaan pramatang dan terpaksa dijaga dan ditempatkan ke dalam inkubutor.


Seperti bayi pramatang yang lain mereka memerlukan kehangatan yang lebih ,jadi mereka ditempatkan didalam inkubator didalam beberapa tempoh waktu.. Setelah bebrapa hari keadaan Fadhlan semakain teruk..Badan nya menjadi kuning dan semakin membiru..Dia juga selalu sukar bernafas.

Nyawa fadhlan yidak dapat diselamatkan.hasil pemeriksaan mereka mendapati belakang bayi ini melecur seperti terbakar dan berdarah.Malah pihak yang menjaga bayi tersebut juga tidak menyedari hal ini.

Berasa kecewa dengan apa yang terjadi mereka mangambil tindakan undang2,

"Keluarga kecewa, bayi dibiarkan tidak dipantau. Seharusnya kan dua jam sekali dipantau, dibalik ke kanan, ke kiri. Karena inkubatornya ini kan manual, tidak otomatis, jadi kalau kepanasan tidak ada yang tahu,"kata Muhammad Fadli

"Dua hari dua malam di inkubator. Perawatnya lalai, ya begitu itu, main BBM, smartphone. Lalai memantau bayi di inkubator sampai seperti itu," kata Aswar Tinaudin, Bapa saudara kepada bayi malang ini..

_merdekadotcom_

Masalah berpunca dari kelalaian pihak hospital .Bila tengok gambar2 ni rasa sedih sangat sebab baby ni kecik lagi.tak boleh nak mengadu sakit ke apa..tapi mesti dia ada menangis bila rasa sakit..kan??masa menangis tu tak ada siapa2 ke yang periksa keadaan dia..Ya Allah..sedih nya..

Catat Komen

31 Ulasan

  1. ughhhh..
    pedihnya tgk.
    kompom boleh demam ni kalau kena.
    x leh nk imagine dah nie sakit dia.
    pilu pilu

    BalasPadam
  2. MasyaAllah kesiannya.. speechless -.-

    BalasPadam
  3. Sedihnya tengok...betapa payahnya nak melahirkan..dibiar je dlm incubator...

    BalasPadam
  4. kesiannya baby ni.mesti family sedih sangat :(

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. sedihnya . moga lepas ni pekerja lebih berhati hati .

    BalasPadam
  7. Sedihnya...kembarnya mesti terasa kehilangan...

    BalasPadam
  8. macam tu sekali punya tak peduli.. memang bukan lalai dah ni tahap memang dia tak ambil tau langsung

    BalasPadam
  9. alahai.. sedih sangat. dah lah kembar..

    BalasPadam
  10. X smpai hati lya tgk..memg kecuaian mereka

    BalasPadam
  11. lalai sungguh nie.. kena ambik tindakan.. kesiannyee.. nak nangis.. :(

    BalasPadam
  12. Alahai..sedihnya membaca kisah ni. Malang nasibnya bayi ni..

    BalasPadam
  13. Tula klu manusia suka ambik mudah..innalillah utk bayi trsebut..:-(

    BalasPadam
  14. masyaAllah...kasihan sungguh.

    BalasPadam
  15. masyaAllah...kasihan sungguh.

    BalasPadam
  16. x sampai hati nak baca benda2 camni ... kesian.

    BalasPadam
  17. Allah..... sedih bila kena macam ni....

    BalasPadam
  18. Kasihannya kat anak kecil ni. Ini semua ketentuan Allah SWT. Ada hikah disebaliknya.

    BalasPadam
  19. Allahuakbar..rasa sayu hati..nak nangis..

    BalasPadam
  20. sedihnye tengok..nape la dibiarkan xdipantau..kejam btl..

    BalasPadam
  21. Salam, ok this is heartbreaking :'( siannya...

    BalasPadam
  22. kesian nya.. tak kan baby tu menangis teruk pon masih di biarkan.. tak ptut..

    BalasPadam
  23. Ya, Allah! Sedihnya melihat keadaan bayi ni. Hiba hati. Bayi bukan tahu mengadu. Masa sakit tu tentu melalak aje. Takda siapa yang ambil peduli. Oh, sedihnya!

    BalasPadam
  24. kesian bayi ni...apa laa dosanya....


    p/s kalu akk mng tiket tu kasi la kt sy hahahaah

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)