Advertisement

ads

ATASI KEDUT BAWAH MATA DENGAN BAHAN SEMULAJADI

Assalamualaikum...

kedut bawah mata ni memang ramai yang alami.
Saya sendiri bila tengok wajah kat cermin mesti tengok kat bawah mata dulu.
kadang2 tu bila keluar waktu siang
cepat2 pakai ermin mata hitam sebab risau mata kering dan boleh buat mata berkedut.
Ada beberapa bahan yang kita boleh gunakan untuk atasi masalah kedut dibawah mata.:-

1-nanas
Sapu air atau jus nanas di bahagian bawah mata.Nanas mengandungi enzim bromelain yang merupakan agen anti radang dan boleh mengatasi kiedut.Cuma sapu air nenas dan bilas selepas 20 minit.




2-Minyak Esensial rosmary
lakukan urutan dibawah mata setiap hari menggunakan minyak esensial Rosmary dengan gerakan dari bawah mata ke bahgiaan atas.

3-Timun
Tidak dinafikan lagi dan kebanyakan dari kita kerap menggunakan timun sebagai masker wajah.Cuma potong timun,pejam kan mata dan letak timun di bahagian mata.berehat lah dengan tenang .



4-halia dan madu
campuran halia dan madu boleh membuat kulit anda lembab.Sapukan campuran ini setiap hari dibawah mata selama 20 minit.Anda akan merasai perubahan nya dalam tempoh seminggu saja.mata lebih segar dan sihat.

5-Minyak kelapa
Semua sedia maklum minyak kelapa boleh melembabkan kulit malah ianya sesuai untuk merawat kedut di bawah mata.sapu minyak tersebut sekeliling mta sebelum tidur.And boleh mencuci nya selepas anda bangun dari tidur.Minyak ini jugak sesuai untuk anda yang mempunyai wajah dengan kulit kering.

6-minyk zaitun.
cara penggunaan nya sama dengan bahan yang diatas.cuma sebelum menyapu minyak tersebut,anda mestilah memanaskan sedikit  minyk ini.Tak pelu terllau panas.cukup sekadar suam2 kuku sahaja..Minyak zaitun juga sesuai untuk bahagian tubuh yang lain.


7-Air mawar
Air mawar yang di sapu dibawah mata tidak perlu dibilas.Air mawar sanagt bagus untuk melembap kan dan meremajakan kulit wajah terutamanay dibahagian bawah mata.

selamat mencuba..

sekian..

Catat Komen

13 Ulasan

  1. thanks share kak Diana!memang saya banyak kedut bawah mata.dahlah belum kahwin, jatuh saham..hehe

    BalasPadam
  2. minyak kelapa dgn minyak zaitun senang nak buat.

    BalasPadam
  3. assalamualaikum
    singgah pagi
    sory x sempat nk komen anum bz hari ini

    BalasPadam
  4. Biasanya memang guna timun je tapi itupun jarang-jarang. Tang jus nanas tu rasanya saya tak bolehlah. Saya ni nampak nenas ke, jus nenas ke memang tak boleh tahan bersabar nak sumbat masuk mulut :)

    BalasPadam
  5. Salam, haa kann...sama lah dgn aku, dah tak mcm che' ta dah..haha, owh air mawar tu mmg air mawar ke?? siap ada dlm botol mcm tu, first time aku tgk..bestnye, kena cari ni :D

    BalasPadam
  6. Yelahkan....kalau kering senanglah kedutnya. Tak pernahlah pulak guna petua petua tradisional ni...

    BalasPadam
  7. kekadang kalau rajin pakai eye mask :)

    BalasPadam
  8. Bagus ni kak! Tak payah pakai alat2 yang perlu beli kat kedai tu..

    Ermm akak ada tak tips nak hilangkan lebam bawah mata secara semulajadi?

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)