Advertisement

ads

TIDUR SIANG UNTUK ANAK

Assalamualaikum...

Waktu siang waktu yang mudah untuk tidur kan anak-anak saya.
sebab diaorang memang dah ada masa tertentu untuk tidur.
Maisara..balik dari sekolah,makan,solat
kemudian dalam jam 2 tu dia akan tidur sekejap.

gambar lama :kakak dan adik


Kalau Mikhail pulak jam 3 tu waktu tidur dia.
sebab tu waktu tu saya akan blogwalking ke blog kawan2.
itu je waktu yang ada.heheh..
gambar lama:sekarang budak ni dah umur 2 tahun..

Kenapa anak saya kena tidur siang??
sebab kalau tak tidur siang ,hari tersebut berlalu dengan tidak lancar.ekekek.
Mikhail akan mengamuk2 sebab mengantuk..
Maisara pulak akan mengantuk waktu maghrib
sedangkan itu waktu paling sibuk
yang perlu di isi dengan mengaji,solat,kemudian
nak siapkan kerja sekolah dan sebagainya..

Lagi2 kalau kita ada anak kecil di rumah..
bayi memang perlu tidur siang.
sebab tidur siang akan membantu perkembangan si bayi.
Mereka memerlukan sekurang-kurangnya 12 jam hanya untuk tidur.
Ada jugak pendapat yang kata
berapa lama dia tidur tu tak penting
yang penting nyenyak atau tidak tidur nya tu..


Biasanya kalau rutin tidur tu kita dah tetapkan awal2
dan ajar dia bila waktu tidur,memang tak de masalah untuk dia tidur.
Jangan sesekali paksa dia tidur..
ada budak tidur tak nenyak ,asik terjaga dan menangis sebab
bila time tidur pengasuh atau ibu nya asyik nak marah je..
cer kalau tidur kan dia elok2..
bagi dia susu kenyang2,dodoi2 sikit,mesti dia lena ..


sekian...



Catat Komen

17 Ulasan

  1. bukan budak2 je ...kak alin pun suka tido siang...tido sejam pun jadilah janji tido...lagi2 time hujan...hehehe

    BalasPadam
  2. ye la memang budak2 nie kena cukup tido

    BalasPadam
  3. comel-comel gambaq depa masa haluih ni :)

    BalasPadam
  4. Salam, owh begitu rupanya..hmm..aku rasa yg besar2 mcm kita ni pun best jugak klw dpt tidur siang, kak..hahaha..aku ni cam kelawar, siang ngantuk je, malam segar-bugar..tp klw dh penat, tido awal gak malam2..haha :p

    BalasPadam
  5. Anak-anak saya tak pandai tidur siang. Kalau boleh siang malam nak melenjan sesaja. Kalau dulu dapatlah 1-2 jam waktu 'berehat' bila anak tidur di siang hari. Sekarang ni jangan bermimpi. Kalau mereka terlalu penat, barulah nak naik atas katil tidur.

    BalasPadam
  6. Betul tu... ranea kalau tak tido siang, nanti malam mesti tido asyik merengek ja..

    BalasPadam
  7. Betul .....budak budak mmg kena tidur siang....kalau tak, malas kita nak melayan mengamuk dia tu nanti kan DR.
    Yang bukan budak budak ni pun kadang kadang nak terlelap siang siang buta hehe

    BalasPadam
  8. jadual tdo kalau budak2 memang kena jaga kan..klu tak tengah malam buntang je mata ajak main.

    BalasPadam
  9. kalaulah kat opis bos bagi tidur siang, kan best.hehe

    BalasPadam
  10. Anak2 aku pun sama. Mesti kena tidur siang. Kalau tak memang keluarlah amukan dorg tu. :)

    BalasPadam
  11. budak budak memang kena paksa tidur siang kalau tak memang mengamuk je la

    BalasPadam
  12. Salam K.Diana...
    huhu..anak2 cma paling susah nk tido siang.. melainkan kalo pagi tu derang bangun seawal subuh terus celik sampai petang..kol 2 camtu baru la mengantuk cari bantal...

    BalasPadam
  13. anak saya kalo tido siang jawabnya malam tido lambat..mau 1 2 pagi dia tidur....tp sy mmg tak pernah paksa dia tidur..sbb kalo paksa pun mmg dia tak nak tido pun..nasib baiklah suri rumah kan...tido je lah nak pukul berapa pun..asal ko bahagia sementara belum sekolah lg nie kan :)

    Salam perkenalan dati saya Diana Rashid...saya sarah :)
    jemput ke blog saya ye www.ladysara84.blogspot.com

    BalasPadam
  14. btl tu..kalo anak sy memang dh biasa bgn awal pagi dlm kol 7 dh kejut da..so dlm pukul 11pagi tu dia akan lentok da...kdg tu terlajak dh ptg baru nak tdo..hehe..tp mlm mmg tdo awal walaupon ptg tu dh tdo :-)

    BalasPadam
  15. betul..budak budak waktu tido die bkn sama dgn kita org dwasa..kita kne tau waktu yg sesuai utk tidokan diorg.

    BalasPadam
  16. anak bongsu kita ammar pon tido time tu..kdg2 kul 12 pon dia boleh tido..tapi walaupon dia tido waktu siang..waktu malam dia yg paling lambat tido..haha..

    BalasPadam
  17. amboi si kecik tu, kemain lagi lena tidurnya..

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)