Advertisement

ads

RESEPI SAMBAL TUMIS SOTONG

Assalamualaikum....

Ada kawan saya yang bertanya macam mana nak buat sambal sotong?
kawan saya tu bukan lah orang yang pandai memasak
tapi dia selalu tanya saya bab2 masakan ni
padahal saya pun 2x5 je dengan dia..ekekeke..

Ini sambal sotong yang entah bila saya masak.
jadi saya nak kongsikan kat sini sambal sotong versi saya pulak.
Biasalah..saya punya resepi bahan2 nya mudah2 je..


saya tak suka masak makan tengahari dengan  bahan yang  sarat sangat. 
kalau boleh tengahari tu masak yang simple2 je..
jadi jom tengok bahan2 ringkas untuk buat
sambal sotong yang ringkas tapi sedap.

bahan-bahan

10-15 ekor sotong (potong tebal2 dan bersihkan..)
5 biji bawang merah 
3 ulas bawang putih 
5 tangkai cili kering
1 sudu serbuk kunyit
sedikit air asam jawa
1 biji bawang besar
garam
minyak

cara-caranya:-
kisar bawang merah,bawang putih,cili kering dan serbuk kunyit..
lepas tu tumis bahan2 tersebut..
bila dah pecah minyak
masuk kan sotong..
jangan masak sotong terlalu lama sebab nanti air sotong tu mengering dan sotong
rasa tawar je..
kemudian masuk kan air asam jawa.
masuk kan garam dan bawang besar yang dihiris.tunggu mendidih sekejap dan   angkat.


Ada orang masuk kan sos tapi saya memang tak makan sos.
saya lebih suka rasa cabai kering tu.
bagi saya apa2 makanan kalau dicampur sos
akan hilang rasa sebenar bahan2 dalam tu..
sebab dah di ganggu dengan rasa sos.
jadi kalau air asam jawa tu tak berjaya memekatkan kuah sambal tu
biasanya saya akan bubuh air bancuhan tepung jagung sikit..

sekian..

Catat Komen

14 Ulasan

  1. terus jadi lapar di buatnye nie.... meh makannnn

    BalasPadam
  2. fuhh sedapnyee... terliur suda.. huhu

    BalasPadam
  3. Ya Allah...feveret sangat nie..lapaq terus tgk sambal tue...

    BalasPadam
  4. lama dah tak makn sotong masak sambal ni... aisshhh....

    entry terkini...Maaf Jikaku Tak Sempurna - Dari sudut aku

    BalasPadam
  5. Sedapnyer...sambal sotong...sukeee..

    BalasPadam
  6. Alamak salah timing. Tengah lapar masuk sini dihidangkan dengan sambal sotong pulak. Tapi saya lagi suka brown sotong tu.

    BalasPadam
  7. Isteri dan semua anak-anak saya juga suka sambal sotong... Saya juga suka tapi tak boleh ambil dalam kuantiti berlebihan...alergik...

    BalasPadam
  8. waaaa.. lapar.. alise suka gatah kepala sotong..

    BalasPadam
  9. nampak sedap ni,
    Diana ni hebat juga kalau jadi
    blogger chef :)

    BalasPadam
  10. Sedapnya smbl sotong. Rasanya sejak mengandung mmg x pernah mkn sotong lg sbb alahan. Haaa ni tgk dah terliur maknanya dah x alahan lg lah ni. Terasa nk meleleh air liur ni dah

    BalasPadam
  11. Salal, kak..jujur aku cakap, bila ko update entry resepi je, mmg aku tak baca resepi nya, aku tengok gambar je dan tahan liur T_T wuwuwu..then xsedar tgn aku tergenggam penumbuk sbb tahan lapar, pic ko menarik betul~ hahaha...

    BalasPadam
  12. sedap2...
    sejak2 prgnant ni suke betul makan sambal sotong
    padahal dulu ayu bkn pengemar sotong pon..
    sotong goreng tepung je boleh makan dulu

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)