Advertisement

ads

RESEPI KUIH TEPUNG TALAM

Assalamualaikum...

Ni kuih tepung talam saya buat senditi..
Diulang...BUAT SENDIRI.haha..
Nampak sangat jarang masak kuih2 gini ..kan?
Sekali buat terus nak belagak..
Hehehe..


Saya ambik resepi dari Asyifamustaffaa.blogspot.

Cuma ada la sikit bahan yang saya tak bubuh..
Tapi yang dia buat merekah kat atas..
saya punya tak merekah gitu tapi dia jadi mengerutu sikit..entah la kenapa..
rasa sedap bukan main2 punya..

Bahagian bawah:-

1 1/2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air gula merah yang 
dimasak dan disejuk kan sejukkan
2 cawan santan cair

cara-cara:-
campur semua bahan dan tapis..
kemudian masuk kan dalam loyang dan kukus selama 20 minit.

bahagian atas:-

1/2 cwn tepung beras
3 cawan santan
1sudu kecil garam

campur semua bahan dan panaskan atas api.
cukup sampai dia berasap je..jangan masak sampai berketul.

*****************
~lepas tu bila bahan atas dan masak.cakar2 sikit atasnya guna garpu.guna cakar rimau pun boleh..hehehe..lepas tuang la bahan atas yang dah dipanaskan tadi..kukus lagi selama 15 minit.lepas tu sejuk kan dulu baru potong..jangan lupa jiran sebelah.hehe
Nak potong pun mudah je..Guna pisau plastik ye..

cantik sungguh kejadian nya itu..(puji diri sendiri lagi..)
dan yang paling best sekali Maisara makan 3 potong..

sekian...




Catat Komen

10 Ulasan

  1. Sedap Plak tgk.ptg nie kena p Cari LA...

    BalasPadam
  2. Teringin pulak nak mencubanya..

    BalasPadam
  3. xpenah buat..tp blk umah mak, mak slalu buat..
    sedapnyee..

    BalasPadam
  4. Sedapnya. Bangga bila kuih yg dibuat tu menjadi kan ☺

    BalasPadam
  5. Sedappnyaaaa.... Saya hantu tepung talam...

    BalasPadam
  6. rajin kak diana buat kuih ni..sedapnya kan makan petang petang camni

    BalasPadam
  7. nyum nyum... naik selera makan tgok gambar...haha

    BalasPadam
  8. Sedapnyer, teringin plak rasanya.
    Thanks komen di blog mamamyja eh. Hihiik

    BalasPadam
  9. Percaya, percaya, memang buat sendiri! Kalau tak buat, takkan masuk blog. Hahaha. Samalah kita. Kalau sekali buat terus nak masuk blog buat modal entri. Nampak cam sedap tapi kalau saya buat ni entah menjadi ke tidak ek. Yang sadis, sendiri buat, sendiri kena habiskan nanti. Budak-budak dan HD tak suka benda manis cam ni.

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)