Advertisement

ads

RESEPI ACAR TIMUN DAN NANAS


Assalamualaikum...

Saya tak pasTi orang lain panggil ni apa..
Tapi kalau kat Perak
Dia bubuh kacang tanah dan sos cili..
Orang panggil jelatah..
Di Kedah cara buatnya tak bubuh kacang tanah dan sos
Dia ricik2 je bahan dan gaulkan .



Kalau tak salah saya orang kedah panggil
 Ni acar timun dan nenas..
Selalu ada kat rumah2 kenduri.
Saya selalu buat ni masa saya diet dulu..
Tapi saya tak bubuh nenas ..
Saya gantikan dengan epal.
Ratah saja..pun kenyang..

Jom tengok resepi dan cara buat..

Bahan-bahan:-

1 biji nenas
1 biji timun
1 biji bawang besar
Cili besar/cili padi -ikut suka nak banyak mana.
Setengah sudu kecil garam
1 sudu kecil gula
5 sudu besar cuka 

Cara-cara:-

Semua bahan di hiris dan 
Di campurkan dengan garam,gula dan cuka..
Siap untuk di makan..

Selamat mencuba...

Sekian..


Catat Komen

11 Ulasan

  1. kita pon pgil acar..
    suka mkn dgn nasi minyak ke.. sedap.

    BalasPadam
  2. A ah...kt kedah panggil acar timun..kt trg pon panggil acar..

    BalasPadam
  3. sedapnya kalu makan ngn nasi minyak atau nasi tomato... tapi selalunya ratah jer... nyummm nyumm :) saya pggil acar mentah

    BalasPadam
  4. sedapnya kalu makan ngn nasi minyak atau nasi tomato... tapi selalunya ratah jer... nyummm nyumm :) saya pggil acar mentah

    BalasPadam
  5. lepas kena keracunan makanan ni, mata mula melilau je dengan resepi2 yang ada. rasa nak masak je, mmg tak nak lagi makan makanan kantin tu lepas ni,

    BalasPadam
  6. makan cmni pun sedap..sy klu buat xbuh cuka pun..klu mak buat letak sos..tp xboh kacang pun..

    BalasPadam
  7. Kat johor panggil acar.. Tapi husband besar kat kedah.. Pernah dengar org sebut jelatah.. Rasanya kelantan pun panggil jelatah..

    BalasPadam
  8. Senang jer yerp. Tapi tak pernah buat pon.

    BalasPadam
  9. sedapnya..kat johor panggil jelatah kot rasanya

    BalasPadam
  10. Kita orang kat Johor panggil jelatah jugalah kot. Yang ni sah-sah saya tak buatlah kecuali kalau HD teringin nak mencuba :)

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)