Advertisement

ads

HUKUM MEMBERITAHU CIRI-CIRI BAHAGIAN AURAT WANITA

Assalamualaikum....



Hukum memberitahu ciri-ciri bahagian aurat 
kepada yang bukan mahram adalah dilarang dalam Islam 
walaupun orang itu tidak melihat aurat tersebut. 

Larangan ini dikuatkan dengan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas’ud r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,

“Janganlah seorang perempuan bergaul dengan perempuan lain. Kemudian menceritakan perihal perempuan lain itu kepada suaminya sehingga seakan-akan suaminya itu melihat perempuan yang diceritakannya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). 

sekian..

http://myfirdz-trulylove.blogspot.com/

Catat Komen

16 Ulasan

  1. Inilah yang kadangkala kita terlepas pandang,, melalui penceritaan pun sudah boleh membayangkan,, terima kasih share info,,

    BalasPadam
  2. Nak cerita pasal badan sendiri pun segan apatah lagi nak cerita pasal badan pompuan lain kat asben sendiri... elok la jugak ada malu sebab boleh kawal apa yang kita nak cerita. Ada org sampai terbuka even dengan suami sendiri cakap benda luar dalam orang macam cerita pasal resepi jer...

    BalasPadam
  3. nice sharing. itu yang perlu kita jaga bila berbualkan

    BalasPadam
  4. Kak Azie pernah dengar ustaz kata kita sesama kita pun ada ketika tak leh buka aurat jika membuka aurat itu membuatkan kaum sejenis kita mengumpat pula...

    BalasPadam
  5. Sebenarnya Islam amat menitik beratkan hal-hal aurat apa lagi wanita. Tidak kiralah sesama wanita kerana ia boleh menimbulkan fitnah...

    BalasPadam
  6. bukan wanita jer ada aurat..orang lelaki pon sama..huhu..

    BalasPadam
  7. mungkin ia akan membawa fitnah/masalah yg lebih besar sebab itu silam melarangnya..

    BalasPadam
  8. Semoga kita sama2 menjaga aurat sesama kita... hukum Allah sgt berat...

    BalasPadam
  9. Betul, aku pun xnak cerita sbb lelaki ni suka nau imagine di luar kotak..huh! thanx kak for sharing this :)

    BalasPadam
  10. Mendengar cerita pun dah berdosa, bayangkan kehidupan kita setiap hari yg sentiasa melihat aurat orang lain yg bukan muhrim sama ada betul-betul di depan mata atau di dalam TV. Entah sudah berapa banyak dosa yg kita kumpul setiap hari??

    BalasPadam
  11. Sbb tu saya mmg x g sesuka hati mengurut. Nk urut mmg g tempat yg blh dipercayai. Takut aurat kita org cerita sana sini

    BalasPadam
  12. Ye betul Okje pun pernah dengar pasal ni

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)