Breaking

Monday, 3 February 2014

MAKANAN YANG PERLU DIELAK KAN KETIKA DEMAM

Assalamualaikum...



Sekejap panas sekejap sejuk..
cuaca macam ni memang mengundang penyakit.
Mikhail sekarang pun dah selsema..
kena berjaga2 la takut demam dan batuk pulak nanti..
Bila demam Ada banyak makanan yang kita perlu elak kan.
kalau hari2 makanan tu kita ambik
apa salahnya kita elak kan dulu sampai kita betul2 sembuh..kan??

Antara makanan yang kita perlu elak kan ketika demam..:-

1-Alkohol
Alkohol akan membuat tubuh menjadi dehidrasi dan
menurunkan sistem kekebalan tubuh dan ini
menyebabkan radang dibahagian kerongkong.
(bagi orang islam ,haram minum minuman yang beralkohol ok..
tak kira la demam tak demam,jangan ambil alkohol)

2-Jus buah
Buah memang kaya dengan vitamin c.namun buah yang
mengandungi kandungan gula perlu kita hindari.
Gula dapat mengurangkan  fungsi sel-sel darah putih dan membuat
sistem kekebalan tubuh terganggu.

3-Makanan bergoreng
Lemak tepu yang terdapat di dalam minyak akan
mengganggu pencernaan  dan membuat tubuh jadi
 sukar  mencerna nutrisi dengan baik.

4-Kopi
Kafein boleh menyebabkan dehidrasi
sedangkan  ketika demam kita digalak kan minum
air putih.bukan minuman yang boleh menyebabkan dehidrasi.

5-Produk tenusu
kajian menunjuk kan Pengambilan produk susu seperti keju,
roti, yogurt, dan lain sebagainya ketika demam dapat menyebabkan
 peningkatan  lendir di dalam tubuh kita.
Adalah lebih baik kita elak kan dulu makanan seperti ini ketika kita demam dan batuk.


Selain dari semua dia atas ,aku jugak mengamalkan ketika demam,mengelak dari mengambil makanan atau minuman yang sejuk,..semoga cepat sembuh ya..:)

sekian..

11 comments:

  1. masa anak saya warded sebab demam panas
    doktor suruh bagi benda sejuk
    antara contoh yang dia sebut, yogurt

    dia bagi ajaran sesat ke apa huh

    ReplyDelete
  2. kadang² bile demam tu mulalah nak makan itu ini walaupun tak boleh..huhu

    ReplyDelete
  3. Ada orang kata minum Coke bagus bagi menurunkan suhu badan. Kalau cakap hal itu dengan budak2 yg demam mesti mereka seronok mendengarnya....

    ReplyDelete
  4. haah la bibir akak dah kering kontang dah ni
    take care seme

    ReplyDelete
  5. skg ni cuaca kt kl panas pula skg. memang rasa nk deman jugak

    ReplyDelete
  6. skg ni cuaca kt kl panas pula skg. memang rasa nk deman jugak

    ReplyDelete
  7. semoga Mikhail cepat sembuh ya kak...

    ReplyDelete
  8. tp saya bantai je apa yg tekak ni nak heheheh

    ReplyDelete
  9. baru tau demam takleh makan buah... ingat dapat membantu..

    ReplyDelete
  10. Kopi dan produk tenusu itu
    sungguh la x dpt nak elak
    wuwuwuwu

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Adbox