Advertisement

ads

WANITA DENGAN PENDENGARAN SUPERSONIK




Seorang ibu yang boleh digelar  'supersonik' mendakwa dia boleh mendengar bunyi-bunyi dalam tubuh badan nya termasuk  apabila bola matanya bergerak.
Julie Redfern terpaksa mendengar bunyi  desis-desis dari cairan tubuh nya bergerak di dalam badannya setiap hari.
Dia juga boleh mendengar bunyi getaran otaknya, matanya berdecit malah dia boleh mendengar bunyi denyutan jantung nya.

Penyambut tetamu yang berusia 47-tahun ini mengalami keadaan yang jarang berlaku.keadaan telinga dalaman yang memboleh dia mendengar bunyi dalaman yang sangat kuat.
 "Ia amat mengecewakan dapat mendengar segala-galanya dalam tubuh sendiri" jelas Julie

Julie mengesan tanda-tanda awal keadaan dirinya semasa bermain Tetris di rumah ketika ulang tahun ke-40  pada tahun 2006.
Julie berkata, dia mendengar bunyi berdecit pelik sebelum menyedari ia adalah matanya.

Tidak lama kemudian, dia mula untuk mengelakkan makanan rangup seperti epal dan kerepek kerana makanan tersebut membuatkan dia seperti mendengar bunyi guruh didalam kepalanya apabila dikunyah.
"Ia adalah satu keadaan yang sangat dahsyat, saya benar-benar boleh mendengar mereka bergerak,- ia sangat pelik."

Doktor  mengesahkan  beliau mengalami Superior Sindrom Dehiscence Canal (SCD) - satu keadaan yang disebabkan oleh lubang-lubang kecil dalam telinga dalaman yang membolehkan cecair bocor ke dalam otak.

sumber:thesun

Catat Komen

12 Ulasan

  1. Takut pulak saya baca.. Huhu..

    BalasPadam
  2. Itu dipanggil kelebihan dirinya berbanding org lain...haaa hanya dia seorang sahaja bleh rasa bunyi dlm diri sendiri...sgt mengkagumkan...tp serius eh bleh bocor kt dlm otak if x rawat awal

    BalasPadam
  3. Adoi...ade je nama penyakit ni kan? Ade je skg ni...haih!

    BalasPadam
  4. menakutkan plak cmtu jadinya

    BalasPadam
  5. kuasa Allah kan... rasa takut pun ada.

    BalasPadam
  6. diana sama dgn izan. izan pun tak suka nak tempah2 baju ni. beli aje yg dah siap sbb malas nak ulangalik ke tailor. macam2 risiko bakal timbul kan. mujurlah senang nak cari saiz baju pun. harap2 daku tak gemuks sblm raya ni... hukhuk...

    BalasPadam
  7. nasib dh umo 40taun baru denar..klu tk mmg sengsara hidup..rugi plak tu tak bley mkn kerepek.haha

    BalasPadam
  8. first time dgr ada org boleh dgr mcm ni

    BalasPadam
  9. kalau kena urut..mau keletung kelengtang dia dengar bunyi kena kepak....

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)