Advertisement

ads

BAYI LAHIR DENGAN EKOR

Assalamualaikum..

Sedihnya baca satu berita dari china ni..
Seorang ibu  di China merayu doktor untuk membantu anaknya yang berusia  tujuh bulan yang mempunyai ekor sepanjang tiga inci di belakangnya.





bayi comel ini Xiao Wei dilahirkan dengan spina bifida, yang bermaksud tulang belakang nya tidak membentuk dengan betul.

Hasilnya ialah pertumbuhan yang menonjol keluar dari belakang tulang belakang dan masih ianya makin membesar.


Ibunya ,Chen, dari wilayah Guangdong, mendedahkan: "Kami telah meminta pakar bedah untuk membuang ekor tersebut tetapi mereka memberitahu  ianya tidak begitu mudah untuk dilakukan."

pakar Bedah Huang Chuanping menjelaskan: "ianya cepat membesar dan kini telah membesar sepanjang 10 cm
"Jika kita potong ia hanya akan tumbuh semula. Kita perlu mengubati terusan tunjang pertama untuk menghentikannya dari tumbuh semula. "


Myelomeningocele adalah jenis yang paling biasa spina bifida, menjejaskan 1 dalam 800 bayi yang dilahirkan.

#semoga pembedahan berjaya dan dia boleh jalani hidup macam biasa..sedih oi..
dia kecik lagi..huhu..

sekian...

Catat Komen

17 Ulasan

  1. Yang pelik2 selaunya kat China, kan?

    BalasPadam
  2. Masa kecik ni takpe lagi. Dia belum ada rasa malu. Nanti dah besar... nak gi skolah kena ejek, nak keja, nak kawen. Sian dia.

    BalasPadam
  3. kesian nyer...hrp ramai yg akn membantu..

    BalasPadam
  4. sedih, simpati..moga pembedahannya berjaya

    BalasPadam
  5. spina bifida ni mmg susah nak perform surgery...bukan doktor cina tu saja saja lengahkan

    BalasPadam
  6. Kesiannya, harap kalau dah bedah x tumbuh balik lah ekor tuh,huhu

    BalasPadam
  7. ya allahh kesiannyee lah haii
    sedih tgk

    BalasPadam
  8. Siannye.. Klu bedah tumbuh semula tu yg agak susah

    BalasPadam
  9. harap2 bayi tu selamat nanti bila dibuang ekornya.....

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)