Advertisement

ads

SOPAN SANTUN DISEKOLAH SAJA

Assalamualaikum...

Selamat Tengahari semua..
kita cerita pasal sopan santun.
susah nak jumpa orang yang sopan santun sekarang ni..
ada tu memang la ada..
tapi hari ni dia sopan esok hilang pulak sopan nya..
lusa dia sopan semula..nak kata berpura2 pun ye jugak..kan???
hehehe


teringat stau kejadian yang pernah berlaku
depan mata aku ni..
ada sorang budak lelaki
lingkungan usia dalam 7,8 tahun..
bila kat rumah selalu tengking2 mak ayah dia.
dia pulak anak tunggal,jadi mak ayah malas nak marah.

Bila kat sekolah dengan cikgu2
dia sangat sopan santun.
ada kawan2 yang kata bila nampak cikgu bawak buku
banyak2 dia akan tolong cikgu..
bertembung je dengan cikgu dia ucap selamat.

tapi balik rumah berbeza sikap nya tu.
sampai la satu hari ada jiran yang tegur dia.
waktu tu dia kat rumah salah sorang jiran dia..

"hang ni dengar cerita kat sekolah bukan main baik lagi..
tapi kat rumah aku tengok bila mak pak hang
suruh buat apa2 mesti hang marah2.kenapa??"

jawapan dia memang mengejutkan aku..

"sebab kat sekolah cikgu nak kami jadi macam tu.
kat rumah mak dengan abah tak kesah pun
kalau tak mau buat apa depa suruh.."

jadi mak ayah..main kan la peranan kita..
jangan biar cikgu saja yang didik anak kita.
kita pulak lepas tangan..
rosak anak2 kita nanti...

sekian..

Catat Komen

22 Ulasan

  1. mak ayah kena mainkan peranan gak...syg anak pun berpada2 lah jgn sampai ank2 berani tinggi suara.tp kes budak ni mmg kontra sgt perangai dia kat umah n sekolah..

    BalasPadam
  2. budak umur brp tu..ish3...tapi, anak buah saya pun mcm tu jugak..dengan kawan2 baik je..kat umh, mak panggil pun jeling..hadui..dulu kecik2,takutnye nak lawan ckp abah..lagi2 jeling..lagi takut.mau di cungkil bijik mate nnt..

    BalasPadam
  3. peranan ibu dan bapa masa nie la diperlukan

    BalasPadam
  4. boleh pulak macam tu, huhu.. yup, kadang2 parents sayangkan anak sampai takut nak marah.. tak boleh la macam tu kan, nanti anak naik minyak pulak..

    BalasPadam
  5. tak paham mak yg biarkan je anak wat pe je....

    BalasPadam
  6. terlebih bijak budak2 zaman skrg ni..
    -_-'

    BalasPadam
  7. hebat budak ni..dia ada 2 personaliti..boleh sesuaikan diri ikut keadaan lah kiranya..hurmm..tapi didikan di rumah tu lebih baik..

    BalasPadam
  8. actually sekolah tu sebenarnya bermula dari rumah..kena ajar adab2 yg patut dan patut dibuat..bukan le smata2 nk cikgu jek buat :(

    BalasPadam
  9. payah jugak ye camni..kalau boleh kekalkan sifat di sekolah dirumah jugak.Tapi selalunya pembelajaran sopan santun belajar dirumah dan dipratikkan diluar..ni terbalik suda

    BalasPadam
  10. mak bapak sekarang bulat serah anak kt sekolah tanpa didikan secubit kat rumah...walau tak semua, tp bila ada sorg pun dah menyiksa guru...

    BalasPadam
  11. mmg anak2 kita rosak kerana kita ....banyak sangat terlihat...

    BalasPadam
  12. agaknya camne nak didik kat rumah?? kene blajar ngan cikgu lah camtu...

    BalasPadam
  13. buatnya kat sekolah pun dia buat tak endah baru la naya...huhu.

    BalasPadam
  14. ish menakutkan je....parents kene tegas la..

    BalasPadam
  15. betul juga tu.. klu peranan guru itu besar.. peranan ibu bapa lebih besar lagi..

    BalasPadam
  16. Kdg2 ade yg mengakuinya tp tetap nak rosakkan anak sendiri. Di luar sedar kan?

    BalasPadam
  17. ibu bapa yg mencorakkan masa depan anak2...guru2 hanya membantu....

    BalasPadam
  18. kesiannya budak ni. berlainan betul karektornya ye.

    BalasPadam
  19. Aii' children's education start from home.

    BalasPadam
  20. sepatutnya bermula dari rumah la kena didik anak2 tu...

    BalasPadam
  21. mungkin kat rumah mak dia tak didik cara bersopan santun ni... kat sekolah mungkin dia takut ngan cikgu!

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)