Advertisement

ads

MAKANAN YANG BOLEH DIAMBIL UNTUK MENGELAK KAN SELSEMA

Assalamualaikum..

Selamat petang semua..
hari ni maisara tak sekolah sebab kena batuk dan selsema..
bulan lepas dah kena.bulan ni kena lagi..
dulu sebelum sekolah nak kena selsema ni setahun sekali dua je.
sekarang tetiap bulan selsema.


sebenarnya ada makanan2 yang
baik untuk anak2 yang boleh melindungi mereka dari selsema..
antaranya madu..waktu selsema pun elok ambil madu.
makan dengan pancake..
buah limau pun bagus jugak...
lepas tu kalau tak salah aku makan telur..
sebab telur ada omega 3 yang boleh kuatkan sistem daya tubuh,...kan??

ada sorang kawan aku..dia suka hidangkan lobak untuk anak dia.
bila anak dia selsema lagi kerap la dia akan
masak lobak setiap hari..
jemput2 bubuh lobak,sup bubuh lobak..
pagi2 minum jus lobak..katanya kalau bagi lobak
selsema anak dia akan hilang dalam masa 2-3 hari je.

korang pun cuba la ...
maisara kurang suka lobak...
kalau kentang dia suka la..

sekian..

Catat Komen

16 Ulasan

  1. mykids tak suka lobak atau sayur sayuran..

    BalasPadam
  2. baru shera tau ni... kalau lobak dalam sayur - sayuran campuran tu shera tak gemar... yg lain ok sj...

    BalasPadam
  3. errr... tak suka lobak~... T^T

    BalasPadam
  4. makanan memang mempengaruhi kesihatan..tapi ade yang degil bila dah batuk batuk suke makan rambutan dan durian banyak banyak..selagi ok selagi tu teruskan makanan..hehehe..

    BalasPadam
  5. dulu pagi2 slalu bersin n gatal2 hidung.. org kata sbb resdung.. tp skrang alhamdulillah.. dah semakin berkurang.. TQ Allah.. TQ Herbalife.. Huhuhu

    BalasPadam
  6. lobak? aihhh..suka sgt la sy. boleh try. :B

    BalasPadam
  7. kdg2 kesian tgk bdk2 yg tgh selsema sampai meleleh2 hingus nyer...hehe

    BalasPadam
  8. carrot susu sedap..kehabisan lobak kat umah saya rupanya bila sebut carrot susu..

    BalasPadam
  9. oh lobak ..
    hurmm anak2 ieda pun kureng lah D
    macam mana kann huhuhuh

    BalasPadam
  10. ANAK MUNNA BARU JE NAK MULA BATUK, SELSEMA DAN DEMAM.... NAK PEGI BAWA KLINIK NANTI

    BalasPadam
  11. ewwwww lobak cam tak menarik jer .. huhu

    BalasPadam
  12. bila bersekolah mmg senang nak kena demam, batuk dan selsema sbb berjangkit dgn teman2 lain.. itu yg kita ken jaga pemakanannya biar ada daya tahan dalam badan..

    BalasPadam
  13. thanks for da tips akak... deno pun ada jugak cecema semenjak dua menjak nie... :)

    BalasPadam
  14. diana ..sama lah dengan una ni , asyik demam je ..sampai tk tahu nak buat apa dah bee bagi madu , vit c , ubat2 limau .. tapi tk juga baik ..

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)