Advertisement

ads

MAISARA:: Sedih

Assalamualaikum...

Selamat malam semua...
tengah dok menggoogle,aku panggil maisara..

Ibu:maisara..meh kejap ..

Maisara:kenapa ibu...?

Ibu:meh tengok gambar ni..

maisara:kenapa ni ibu???



ibu:ni semua gambar kawan2 yang tak cukup makan..tengok..
kesian kan??badan tinggal tulang je.sebab tak de apa nak makan..
nak minum pun air tak de..tengok gambar adik ni..
dia kutip2 je makanan yang orang buang kat lantai sebab tak de duit nak beli makanan..
awak pulak tak habis je makanan sikit2 nak buang..
kalau awak jadi macam ni
baru awak tau betapa susahnya nak dapat makanan..

tetiba je dia terus pi dok kat atas tilam dia..
tutup muka dengan bantal dan menangis..

Ibu:sedihkan??awak nak buang makanan tak??

Maisara:tak nak..maisara janji tak buang dah makanan.kalau maisara tak habis makanan maisara suruh ibu je yang habis kan...

aku jugak yang jadi mangsanya...
(sampai sekarang tak berenti la pulak menangis nye...
pantang bagi peluang menangis..)

sekian..

Catat Komen

39 Ulasan

  1. at least dia sedar untungnya duk Malaysia

    BalasPadam
  2. afrika ni dari dulu lagi mcm ni jugak...

    BalasPadam
  3. untung tmpt kita ni byk makanan....syukuurr..

    BalasPadam
  4. sekurang2nya maisara sedar kan kak..tak baik membazir2 makanan ni..tapi yg tak bestnya..akak yg jadi mangsa...hee~

    BalasPadam
  5. naluri seorang anak kecil,cepat tersentuh dgn perkara2 sebegini! Bersyukurlah kita dgn nikmat yg Allah berikan...

    BalasPadam
  6. baguslah maisara ni..untung kita dok malaysia ni ada makanan.

    BalasPadam
  7. Ramai wanita Malaysia termasuk Melayu cepat jatuh cinta dgn lelaki2 Afrika yg negaranya tak cukup makan tu. Mungkin mereka terpesona dgn bentuk fizikal org2 dari negara tak cukup makan yg rata-ratanya lebih tegap dan besar dari negara cukup makan seperti Malaysia yg badannya kecil-kecil ini?

    BalasPadam
  8. hihi lame plak maisara sedih ek..

    ape pun bersyukur sgt2 dgn segala nikmat yang Allah bg pada kita kan...

    BalasPadam
  9. ala... sensitif nyer jiwa maisara......

    BalasPadam
  10. alalala...dh 2 xmau nangis yew maisarah..jom smbawak pi jln2..:)

    x lama lagi bertambah lah berat badan mak dia nie..hehe...

    lariiiiiiii

    BalasPadam
  11. maisara memang budak yang comel. apa yang akak buat suha tabik sangat. bukan apa, sejak kecillah kita kena tunjuk pada mereka keadaan kawan kawan mereka kat luar tu yang kelaparan dan kehausan,bersusah untuk teruskan hidup dan supaya mereka tak membazir dan lebih beryukur atas nikmat Allah. :)

    BalasPadam
  12. ngaaa nabila sndiri yg tgk pun sedih diwatnyee.. :(

    BalasPadam
  13. Alahai kecik2 lg dah faham yea penderitaan org yg kurang bernasib baik tu....spi nangis xnak b'henti...

    BalasPadam
  14. maisara hati tisu mcm sy ke?hehhe ada harapan jadi penganti ni..

    #syukur masih mampu makan walaupun taklah mewah mana..

    BalasPadam
  15. ahaha.. maisara2.. budak2 mmg hati sensitif kn? hehe

    BalasPadam
  16. bkn maisara je ptt sedar...rsnya ciktom pn kdg2 mbazir n xhargai apa yg ada..hrp dpt berubah n bersikap lebih menghargai..

    BalasPadam
  17. olololo..maisaraaa..bagusnya.kecik2 dh ade naluri sensitif tu.:)

    ecah

    BalasPadam
  18. menghayati betoi maisara...
    mmg la sapa2 tgk mesti sedih, lagi2 akk ckp camtu pulak kat maisara..hehe

    BalasPadam
  19. Assalamualaikum Diana

    pagi ni Maisara habiskan makanannya atau ibu dia yg perabiskan....he he

    BalasPadam
  20. haha..comel2nya...hehe..dalam2 sedih pun still mampu kenakan ibunya...hehe

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  21. Saya pun nak p menangis kat bantal ni hah...haha

    Kesian pada orang2 kat sana...

    BalasPadam
  22. bagusnye maisara..hehe.. akak kena ready la nak jdi penghabis makanan di.hihi

    BalasPadam
  23. bagus juga didik maisara mcm tu.. at least dari kecil dia akan pandai meghargai makanan.. :)

    BalasPadam
  24. moral value nya..
    kalau tak habis bagi orang lain makan...hehehe

    BalasPadam
  25. bijaknya maisara :)

    BalasPadam
  26. hahaha.. tektik berkesan nk ajar anak suruh habiskan makanan.. hehe..

    tp, alih2 akak jd bandaran pulak.. :D

    BalasPadam
  27. brsyukurlah yang kita mampu makan nasi yang sedap, ada tmpat tidur yang selesa.. :)

    BalasPadam
  28. saya pun naik sedih..tapi bila baca kata-kata maisara..terus ema sengih..

    BalasPadam
  29. akak pun sebak tgk gambar2 tu.. tp dgr dialog maisara tu akak tersenyum juga..

    BalasPadam
  30. izan yg tgk gmbr ni pun sedih... alahaiii... terkesan sungguh maisara dgn gmbr2 ni kan...sedih betul dia jadinya.

    BalasPadam
  31. bagus la maisara ni.. cepat paham kn.. terbaik la cara akk didik anak2...

    BalasPadam
  32. ksian kan kat diorg..serius tak blh tgk gambar ni..

    *mmng ptt la maisara menangis.. (T_T)

    BalasPadam
  33. sedih je baca..last2 tergelak jugak part bawah tu..hehe..oh maisarah..makcik pun kena belajar makan mana yang perlu jer ni..asyik membazir je..huhu

    BalasPadam
  34. diana..
    bukan kata maisara je yg nanges.
    saya tiap kali tgk gambar ni mesti mengalir air mata tau

    BalasPadam
  35. pandai pulak dia suruh ibu habiskan...heheheee

    tapi baguslah dia insaf dan sedih bila tengok!

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)