Advertisement

ads

KENAPA ORANG MELAYU TAK SUKA KUTIP TIN KOSONG TEPI JALAN

Assalamualaikum...

selamat pagi...
Biasanya pagi2 selalu nampak makcik dan pakcik2 cina
yang kutip2 tin dan kotak kat tepi jalan
depan rumah aku ni.sambil bersenam pun mata
melilau tengok sekeliling kot2 ada tin2 kosong dan apa je
barang yang boleh di kitar semula..

selalu nampak orang cina buat macam tu..kan??
orang melayu jarang la nak jumpa yang kutip2 tin ni.
memang orang melayu pun amalkan kitar semua barang2
buangan macam tin dan suratkhabar tapi semuanya tu yang kita
beli dan habis guna kita simpanuntuk dijual,kan ??
kalau nak kutip2 tepi jalan tu idak le...

jangan la salah sangka ye...
bukan la orang melayu ni pemalas nak kutip atau malu..
tapi tau2 je la bila dah kutip tepi jalan ni..
ada rasa was2 sikit...duduk negara berbilang kaum ni
kena la paham..bukan semua orang bela kucing...
ada yang bela anjing.anjing pulak suka memancut
tak kira tempat.

tu yang malas nak kutip2 tu.kan??

sekian..

Catat Komen

22 Ulasan

  1. betul la akak..
    kat tempat saya pun ada gak...
    bagusnya dia..

    BalasPadam
  2. mueheh..pernah kutip tin ngn pnutup dia..leh la wat tapau kasut nike wat maen ftsal dua pasang..ehehe

    BalasPadam
  3. hee..dulu kecik2 mmg selalu kutip2 tin ni..saje2...:D

    BalasPadam
  4. yelah.padahal mmg kite malaskan.huhu

    BalasPadam
  5. pernah kutip , masa kecik2

    BalasPadam
  6. setuju tu.. kumpul yg di rumah je.

    BalasPadam
  7. kutip tin mmg x de tp yg curik kabel mmg ramai hehehe

    BalasPadam
  8. melayu lebih kepada malu agaknya. ingat kawan saya kumpul tin dari sem 1 sampai sem 6 dari terengganu bawak balik johor. lucu jer

    BalasPadam
  9. betul la tu..

    tapi kalau saya..sbb segan pun ada.
    stkt ni kumpul kat rumah je.

    BalasPadam
  10. me recycle kat rumah jer...

    BalasPadam
  11. hee betul lah tu..mcm geli je nk men kutip sebarangan =)

    BalasPadam
  12. Heheheh...Sinis ka nie? Heheheh...org Melayu kan byk pantang-larang. Itu tak boleh, ini tak boleh. Tapi makan rasuah, boleh...oopss! Sy terlepas cakapkah?

    BalasPadam
  13. Betullah diana... yg sukad kutip brg2 kitar semula semuanya cina...apek tua dgn nynoya

    BalasPadam
  14. hamboi....lukisan tu kak diana lukis sendiri kah? haha

    BalasPadam
  15. kat kg akak ada org melayu kutip tin n kotak ni..siap buat keta tolak besar buatan dia seniri..cool je..mana nk cari kan
    :)

    BalasPadam
  16. betul jugak tu.. kami pon kumpul gak tp tak kutiplah yg dijalan tuh..

    BalasPadam
  17. kitar dari brg2 yg dibeli je..yg luar tu kdg2 kotor macam yg akak cakap kat atas tu.

    BalasPadam
  18. Diana..ms Kak Alin ke Jakarta ritu..bukan takat tin..botol mineral pun jadi sumber rezeki dorang..Abah Kak Alin pun suka kumpul tin..boleh jual..tapi dia tak kutip tepi jalanlah..kutip yg anak2 + cucu dia minum..pehtu tak reti buang kat tong sampah..hehehe

    BalasPadam
  19. a'ah betul tua diana..kadang-kadang ambik kena berlapik.

    BalasPadam
  20. Saya dan suami kutip tin redbull dan nescafe serta milo utk masuk contest. Kan biasanya nak penyentap tin. So, mana larat nak beli byk2 air tu. Kutip je la jawabnya.

    BalasPadam
  21. betul tu kak.....
    nanti susah nak cari tanah liat nak samak......

    BalasPadam

sila tinggalkan komen anda...:)