Advertisement

ads

HILANG DARA..PERLUKAH BERTERUS TERANG DENGAN BAKAL SUAMI

Assalamualaikum...



Selamat petang semua..
aku pernah buat entry pasal dara dan
ada yang tinggalkan komen dengan mengatakan
kalau perempuan tu tak de dara dia kena berterus terang dengan bakal suami.
aku tak tahu dia punye pendapat tu rujukan dari ustaz mana
atau buku2 motivasi yang mana.hehehe..

sebenarnya islam menggalak kan kita
menutup aib kita sendiri.
perkara yang dah berlalu tak perlu kita beritahu..
yang penting kita bertaubat nasuha..

Selalunya lelaki yang nak bakal isteri berterus terang
tentang soal dara bukan lah mengharapkan kejujuran pasangan..
tapi mereka menganggap itu satu kelebihan pada mereka untuk
pasangan lebih memberi berbanding mereka.

apa2 pun kemuskilan rujuk la dengan ustaz2 atau alim ulamak.
jangan la terus menganggap perempuan yang tak
berterus terang tentang dara adalah tidak jujur kerana ianya tidak perlu..
wajib menjaga aib sendiri.apa lagi aib orang lain.
jadi perlukah kamu tahu sama ada dia dara atau tidak??jawapan nya tak perlu..

jika kamu ikhlas mencintai nya dan ingin menjadikan nya isteri kamu
maka lakukan dengan seikhlas hati.siapa pun dia bimbing la
dengan sebaik mungkin.

ada lelaki yang kata..
"kena bagitahu la..benda tu penting.."
apa yang penting nya???
bila dah kawen nanti penting untuk lebih rasa sedap ka??
atau penting untuk diceritakan pada kawan2??
"bini aku masih dara oi.."
kalau kata penting untuk buktikan kejujuran
fikir balik...kalau dia kata tak de dara dah,kamu pun jujur ikhlas ke nak
ambik dia sebagai isteri..??
kalau tak kan ambik sebagai isteri jadi buat
apa bagi tahu kamu sama ada dia ada dara atau tak???

jadi pada perempuan2 yang dah terlnjur tu jangan la dedahkan aib sendiri..
risiko nya besar.cuba bayangkan kalaau kamu diotolak..
sedangkan si lelaki sudah tahu status kamu..
rugi tak???jadi tak perlu bagi tahu ok..yang penting kamu bertaubat dan
kembali ke jalan yang benar.

kalau nak kan lebih kepastian tanya lah ustaz2
atau ustazah2..


sekian...

Catat Komen

40 Ulasan

  1. kena refer betul2 kat ustaz or ustazah..pd pndpt saya kena rahsiakan...hehehehe..masing2 ada kisah silam masing2..wallahualam!!

    BalasPadam
  2. terpulang la..byk kes remaja yg pernah masuk kt tmpt saya ni, dorg cerita kisah silam mereka pada suami. (berterus terang masa lelaki tu nak meminang). Alhamdulillah dorg diterima.

    ada pro n kontra. klu cerita pada suami, make sure rahsia tu tak sampai ke pengetahuan mak ayah mertua.

    bagi saya, tak perlu kot nak cerita.

    BalasPadam
  3. yep..bagi Mish pun, tak perlu kot bagitau..kalau betul lelaki tu ikhlas, ia akan terima perempuan tu seadanya.

    BalasPadam
  4. munna pun rasa lagi elok kalau dirahsiakan aje....

    BalasPadam
  5. Rahsiakan aib sendiri. dan bertaubatlah nasuha. itu adalah yang terbaik. :-).

    BalasPadam
  6. setuju sesangat. simpan je la aib tue baik2.. lelaki selalunya nk yg perfect, tapi diri sendiri kdg2 tak perfect.. lelaki yg bole menerima perempuan yg tlh hilg dara dan mmbmbg perempuan tue ke arah kebaikan adalah lelaki yg baik <3

    BalasPadam
  7. errkk..complicated gak kan..tapi sebaik2nya tutup keaiban diri tu..

    BalasPadam
  8. pada kita, rahsiakan jugak, mulakan jer hidup baru, abis citer.

    BalasPadam
  9. Sy setuju. Aib sendiri jgn didedahkan hatta suami sendiri. Yg berlalu biarlah brlalu. Dan yg lelaki, taulah korang tak ley nak bezakan ada teruna lagi atau tak. Klu dah ade kelebihan kat situ...sila bertimbang rasa. Jgn nak pk kemuliaan diri sendiri. Klu isteri dah bertaubat dan tak nak ulang lagi apa yg die pernah terlanjur...why not?

    =(

    BalasPadam
  10. xperlu kot btau...just taubat..then senyap....itu lebih baik kot...

    tp pernah ustaz jwb soalan mcm ni..ustaz pn ckp, lebih baik xyah btau...

    BalasPadam
  11. bagi saya, baik takyah bagitau. bla dh bagitau, tiba2 si lelaki tu cancel lak taknak kawen pastu pi jaja kat org pasal pompuan tu dh takda dara..haa..tak pasal2 lagi besar masalah timbul. Baik tutup je aib sendiri.

    BalasPadam
  12. penah baca isu ni. seingat saya, kalau bgtau itu mendatangkan mudarat ( kn cerai contohnya ) baik jgn bagi tau...

    BalasPadam
  13. betul3.. mesti malu nk berterus terang dgn suami.. mcm2 kemungkinan ade..

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum Diana

    yang pernah saya dengar
    lebih baik dirahsiakan untuk kebaikan

    BalasPadam
  15. aku suka entry ni. sedangkan dah kawin pun kita tak wajib bagitahu pasal status dara kita. penting sgt ke semua tu kalau si perempuan tu dah bertaubat. kalau si lelaki tu ikhlas dia akan terima seadanya.

    BalasPadam
  16. Kejujuran yang menyakiti ...Sifat berterus terang dlm hal ni akan member impak yang cukup besar dalam sebuah rumahtangga yg bakal atau telah berlangsung. Kesannya bergantung pada pasangan anda, anda berani anda baut, sebaiknya tutup saja aib itu melainkan ketelusan anda untuk kebaikan bersama.

    BalasPadam
  17. pernah arr jupe sorang pompuan nihh meracau mcm kena histiria di mlm perkahwinan.. panggil bomoh mai check, xde hantu yg merasuk.. rupa2nya dia belom terus terang kat bakal suami yg dia dah xde dara..

    -kejadian sebenar depan mata-

    so?? fikir2kanlah nk terus terang atau tak.,. :P

    BalasPadam
  18. takde dara mungkin sebab2 lain.. juga harus tidak beritahu.. simpan utk rahsia sendiri.. kannn

    BalasPadam
  19. emm..hot topik.
    yg sibuk sgt cari anak dara tu boleh konfem ke dia tu teruna?

    bagi saya..yg dah lepas tu biarlah lepas.dah akad nikah tu terima la psgn seadanya..

    BalasPadam
  20. elok di rahsiakn..

    kalau x bg taw pon org boleh kesan pasal dara seseorang perempuan tersebut..sekiranya taw baek di rahsiakn x perlu untuk membuka aid org lain..mungkintu kesilapan dia dulu..tapi dia on dh bertaubatkan..

    BalasPadam
  21. cikgu wan..

    tak payah terus terang la..mungkin kes tu tak de kena mengena dengan dara.tapi lebih kepada sihir dari pihak tertentu untuk merosak kan rumahtangga orang lain..

    sedangkan agama pun melarang perempuan tu bagi tau ada dara ke tidak.jadi tak mungkin la perkara tu terjadi sebab dia tak bagi tau dia tak de dara.
    heheh

    BalasPadam
  22. pendapat saya baik di rahsiakan bagi mengelakkan perkara yang tidak di ingini sebagai contoh bila sudah berterus terang dan apabila berlaku perbalahan akan kuar perkataan dan ungkit mengungkit perkara yang tidak sepatutnya keluar..so better simpan dan anggap ia satu kesilapan yang tidak perlu di ulangi lagi..

    BalasPadam
  23. Rasanya kalau suami tak tanya, boleh rahsiakan. Tapi kalau suami tanya perlu beritahu perkara sebenar supaya tak berbohong. Mmg la tak penting hal dara-dara ni kalau ikhlas. Tapi biasa la.. Katakan lelaki yg mmg menjaga kehormatan dia, dpt tau isteri dia dulu pernah tidur dgn lelaki lain. Nnt hati sendiri rasa mcm tak tenteram. Rasa cemburu wp itu hal yg dah berlalu.

    BalasPadam
  24. Mungkin jujur lebih baik. Kalau dia betul betul ingin mengambil girl tersebut benar benar sebagai permaisuri hidupnya , dia pasti dapat menerima baik buruk perempuan itu.

    Nobody's perfect and everyone may change over time.

    BalasPadam
  25. pernah dengar gak....kalau perkara tu memudaratkan dan boleh mendatangkan masalah yg lebih besar elok dirahsiakan sahaja sejarah silam...walluhualam...kejujuran mmg penting, tp penerimaan org kdg2 xmampu nak jangka....

    BalasPadam
  26. Kalau rasa benda tu baik untuk diberitahu,teruskan..kalau rasa benda tu akan memburukkan baik diam kan saje.

    BalasPadam
  27. pada jannah elok disimpan jer untuk diri sendiri sebab takut mendatangkan kemudaratan kemudian hari. kerana aib kita perlulah simpan dan tak usah nak bgtau sesiapa pon. huuu

    BalasPadam
  28. setakat nih aku tak pernah lagi mendesak seorang perempuan utk mengatakan yang dia dara atau tidak.malah bertanya pun tidak.terpulang pada dia.

    BalasPadam
  29. pernah baca pasal ni..artikel dalam majalah yang ditulis seorang ustaz..
    memang tak perlu beritahu..betul yang u tulis dalam entri tu.

    BalasPadam
  30. dulu awe pelik sebab mcm mana laki boleh tahu perempuan tu ada dara atau tak..adakah sebb lelaki pernah merasainya dulu atau bacaan ek..hehe..

    BalasPadam
  31. uishh maluu
    sib baikk x pernah alami masalah macam nie ..
    kepada yg pernah , bagaimana rasanya erkk huhuh

    BalasPadam
  32. byk sebab kenapa perempuan hilang dara.. entry yang bagus ;) lagi baik kalau dengar penjelasan yang lebih lanjut dari ustaz/ustazah..

    BalasPadam
  33. manusia mana yg tak pernah buat kesilapan......

    BalasPadam
  34. mcm mane pula jika si suami bertanye,perlu kita berterus terang ke jika ianya memudharatkan perkahwinan?

    BalasPadam
  35. Kalau perempuan tu dh jujur pastu pastu dia buat balik cmne? pastu baru betul2 berubah. Kena cerita ke dkt bakal suami dy?

    BalasPadam
  36. bagi saya. perlu bertanya la..tanya secara baik2.bagi bakal suami. mcm saya nie. saya tak kisah die dara atau tak.. yg penting die bertaubat.


    BalasPadam
  37. Saya jatuh cinta pada seorang gadis.. Alhamdulillah pakaiannya ikut sunnah. Dan saya melamarnya menjadi isteri. Dia terima lamaran tersebut. Bahagianya rasa..

    Tapi itu x lama, baruni die mngaku die dah takde dara.
    Allahu! Patah seribu hati.. Hanya mampu menangis..

    Saya seorang lelaki tidaklah lelaki baik tapi sye jarang bercakap dengan wanita apatah lagi menyentuhnya. Sebb sye percaya lelaki yg baik ntuk pempuan yg baik.. Tapi Allah uji sye dengan ujian ni.. Hanya Allah tahu betapa pedihnya hati..

    Dara? Kalau tiada dara disebbkan aktiviti lasak, sye x kisah.. Tapi memikirkan dia dah pernah disentuh lelaki dan bersama dengannya, itu yg buatkan hati ni pedih.. Lelaki mana dlm dunia tidak patah hati bila tahu pasangannya pernah terlanjur?

    Walahpon pedih, sye tetap nak terima dia sebab sayang dan mahu bimbing dia..

    Tapi mak n ayah dia x bagi kawen awal atas alasan dia anak sulung. Mak ayah dia tatau anak die dah terlanjur dlu. Takde sape tahu melainkan sye.

    Gadis ni mahu nikah cepat sbb katanya nafsu dia dh berubah sejak disentuh lelaki. Tapi masalahnya mak ayah dia plak x bagi dia kawen awal.

    Jiwa kami terseksa.. Skang kami hanya mengikut takdir Nya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau macam tu kena bincang dgn mak ayah dia.bg tau lepas kawin awak dan dia tetap akan jaga dan bantu keluarga...dah memang tanggungjawab kita sebagai anak untuk berbakti pada mereka..insyaallah mereka mesti faham niat ikhlas awak.akak doa kan moga perjalanan awak dan dia di permudahkan...

      Padam

sila tinggalkan komen anda...:)