Breaking

Tuesday, 8 November 2011

KERABU DAGING MENTAH???

Assalamualaikum....

Selamat petang semua...
rasa macam dah lama tak buka blog..hehehe
baru sampai dari kedah jam 1:30 petang tadi.
sambil2 berblog ni
aku sibuk la membasuh baju dan mengemas.
aktiviti wajib setiap kali selepas balik dari kampung..

petang ni aku nak cerita pasal makanan pelik
yang aku jumpa masa pi rumah blogger popular tu..
korang pernah makan kerabu mentah??
kerabu tu bahan utama dia ialah daging mentah..
kemudian dicampurkan dengan bahan2 seperti,
lengkuas,lada hitam,bunga kantan,
jintan manis,jintan putih dan bahan2 lain..

daging mentah tu digaul bersama bahan2 sampingan tu..
bahan2 tu la yang memasak kan daging tu..
rasa nya memang sedap..
tapi aku malu la nak makan banyak2..hehehhe..
mula2 tak tahu pun tu daging mentah..
dah 2,3 kali cedok masuk pinggan baru solihin kata tu daging mentah..

bila makanan tu yang jadi tumpuan
mula la aku malu nak cedok lagi dah..
heheheh

patut la ayah dia beriya2
tak nak bagi tahu apa nama masakan tu..
katanya "lepas makan baru bagi tau apa benda tu"
aku try jugak google gambar kerabu mentah tu
tapi tak jumpa.maknanya tak ramai yang
tahu ada makanan macam tu..

kalau tanya orang2 tua dulu mungkin depa
tau la kot cemana rupa kerabu mentah tu..
tanya tok aku pun katanya
makanan orang dulu2 tapi sekarang orang dah tak buat
sebab zaman sekarang kalau
buat makanan macam tu tak dak sapa nak makan..
tak lalu konon nye...
belagak!!hehheh.

solihin!hang belagak ka???:p

sekian....

24 comments:

  1. tak kn x msk langsung?
    kalu ikan mentah tu sy percaya..

    ReplyDelete
  2. 1st time gak dengar nama daging mentah nie..biasa kalau sushi je yang pakai daging mentah..hehee

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. KhaiRin
    @
    maknanya tak percaya la ni??
    hehehhe

    ReplyDelete
  4. Azlan Hasan
    @
    ha..tu la..
    macam tok akak kata.. kerabu mentah tak mau makan..
    tapi kalau hidang sushi boleh pulak makan..
    heheheh

    ReplyDelete
  5. makanan mentah ni, kalo kena cara perapnya...sedap je :)

    ReplyDelete
  6. tak pernah makan pun kak!

    sedap ka?

    ReplyDelete
  7. Tapi tak elok makan makanan mentah kan? Salmonella kang.

    ReplyDelete
  8. mentah2?? erk...mcm mne la ek rsenye...

    ReplyDelete
  9. tapi daging mentah tuu dia rebus dulu kan ...

    ReplyDelete
  10. tak pernah lagi jumpa makanan tu..selalaunya kerabu mangga jer

    ReplyDelete
  11. kerabu spesis sayur jugak kan.. tak suka makan.hehe

    ReplyDelete
  12. sy pn 1st time tahu psl kerabu mentah nih..len kali akak upload aa gbr kt cni..nk jugak tgk ghope kerabu mentah tu..huhu~

    ReplyDelete
  13. tak penah jumpa tapi baru2 ni ada org kata kat KC tak elok makan mentah2 spt sushi dan sebagainya sbb ada virus yg belum dimatikan lagi. Betul atau tidak .. KC pun tak pasti.

    ReplyDelete
  14. daging mentah ka..aiyoyo.. sangat pelik la juga..dan ter sangat lah teringin nak makan..hik3

    ReplyDelete
  15. erk..xpenah dgr lak kak..akak try la buat. nanti bak mai resepi.

    haha

    ReplyDelete
  16. FIRST TIME DENGAR ADA KERABU DAGING MENTAH...SEDAP YE DIANA....

    ReplyDelete
  17. erk...yang mentah2 ni tak lalu la..huhuhu..bukan berlagak, tapi tak baik makan benda mentah...huhuh

    ReplyDelete
  18. ~tak pernah dengar pon..teringin nak tengok..:)

    ReplyDelete
  19. waaa..cm best jea...
    raye ngn blogger solihin zubir ke?

    ReplyDelete
  20. boleh try ni.nanti mintak resepi ngan solihin ye diana..ekeke

    ReplyDelete
  21. ahaha.. kalo bagitau dulu, mesti akak x jamah kan daging mentah tu.. dgr nama dh mcm eurghhhh je kan.. hehe..

    choii~~ akak malu ka? kalo sy tau, sy dh tlong cedokkan kt ke dlm pinggan akak n abg lan.. :D

    err.. sy nmpk blagak ka? ;-p

    ReplyDelete
  22. hehheehehe
    sungguh enak tak terkata ye kak
    kikiki

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Adbox