Tuesday, 19 June 2018

ISTERI CANTIK SEMPURNA IDAMAN SETIAP LELAKI




 Perbualan sepasang suami isteri yang sudah berkahwin selama 5 tahun


Suami : U tau tak kenapa I pilih u..

Isteri : Kenapa?

Suami : Sebab U cantik.. Sempurna..U pandai berdikari. Pandai jaga hati I. Kalau masa pertama kali dulu I jumpa U tapi U ni tak cantik, jalan pun senget2 mesti I tak mau.

Isteri : Alamak.. Kalau I tau , masa tu i pura-pura cacat je. Sebab U bukan sempurna pun. Kedekut, malas tolong I kat rumah. Hal nak-anak pun tak U tak ambik tahu sangat.


____________________________________________

Zaman sekarang kebanyakan lelaki nak kan pasangan nya yang sempurna untuk melengkapi rumahtangga yang bakal dibina.

Tapi tak ramai lelaki yang nak sempurnakan diri sendiri dulu agar seimbang dengan apa yang mereka mahu. Masing-masing nak kan isteri yang mereka sendiri boleh bergantung harap.

Ada sesetengah suami tu serahkan segala urusan rumahtangga kepada si isteri sampai isteri rasa terbeban. Suaminya hanya pergi kerja dan balik kerja sahaja.

Hal anak-anak, keperluan rumahtangga dan perasaan isteri langsung tak diambil peduli. Isteri pulak hanya pendam dalam hati sebab tak mahu keruhkan keadaan.

Bila isteri diam suami sangka semuanya ok, rumahtangga nya di sangka kan bahagia tanpa sebarang masalah. Dia berbangga-bangga di depan kawan-kawan nya kerana ada isteri yang boleh di harap.

Lama-kelamaan isteri jadi letih dan tertekan. Apa yang di pendam semakin hari semakin membebankan . Emosinya terganggu dan dia mula mencari perhatian dengan mengadu kepada orang-orang terdekat.

Kalau ada yang ambik kesempatan dalam kesulitan si isteri tu , habis musnah la rumahtangga.


sekian..

Monday, 18 June 2018

SPECIALIZATIONS - A GIFT OR A BURDEN

Specializations – A Gift or A Burden:



#Introduction

People of our country has witnessed the transformation in the quality of education from one generation to another. During the 20th century, a person with a graduation degree from any stream with any percentage of aggregate marks was a big deal. Students scoring 60 % would be able to choose any stream and if interested could pursue any college. People from early 20th century were not aware of many of the streams or the subject and were considered fortunate if they have a degree in engineering or a degree from any medical stream. Competition in those days very less and much more easier. But, due to advancement in technology and demand of the market, education system transformed into many folds. People nowadays started for candidates with specialization in an particular stream with a great score rather than any candidate with an average score.


#Advantages


With the transformation in the education system as well the demand, students nowadays are becoming more competitive and are showing a keen interest in pursuing a higher degree like Masters degree, Doctorate of Philosophy, etc. To help students with the perfect college according to their interest and knowledge, many online companies have come up and one of them is GetMyUni.com which has established a great network across the whole country and feeding the students the correct information about the type of stream and the suitable college to continue with that stream. As the transformation system has been observed in the quality of the education, it has been split up into many small parts so that the student or the potential candidate can capitalize on that particular subject. This can be only done with proper guidance which is being offered by the companies like GetMyUni.com.

As the word Specialization came into play, not only did it increased the competition among the companies or the students but it also increases the competition among the colleges. A survey was done by the students of Chandigarh Group of Colleges, CGC Landran whose report stated that not the only the students, even the parents are showing more interest in upgrading they’re as well as the knowledge of their pupil. For Example, before if a person has a degree of Master in Business Administration with specialization in the branch Marketing, it was enough for the student to get a decent job in a company, but nowadays  Marketing has been broken into further parts and it has been a demand from the recruiters of the company as they are looking for the candidate with more specific knowledge into certain section like Digital Marketing, Visual Merchandising, etc.




This change is not been limited only in the sector of management studies but has also infected other sectors. Delhi's Best btech colleges have been not only increasing the number of seats but have been continuously trying to bring the diversifications in the subjects which will be more limited to a certain part of a subject known as the specilization.


#Disadvantages


Every transformation has some pros but also comes with some cons. Specialization has many of the disadvantages which effects a lot of people. Increase in the number of courses may have bought many opportunities but it also has to lead to a vast increase in the competition where more than a thousand students compete with each for the single opportunity to excel in their career. Today, scoring more than 90 percent is mandatory for every student, which has not only affected the pattern of studying but also this process has lost the essence of quality education and knowledge which was a priority before.


#Conclusion


In today's modern world, being educated is not enough, but having a specialization in a specific subject is more than mandatory. It has become a necessity to survive in this modern competitive world.

Author Name: Rishabh Kumar

Tuesday, 12 June 2018

How To Become A School Counsellor

Who is a school counsellor?

A professional school counsellor is a person who is certified and trained who addresses the needs and various problems of the students through various counselling programs. A school counsellor works with all the students including those who are considered to be “at-risk”.

These counsellors are specialist in human behaviour and relationships and provide assistance to students through 3 primary interventions: individual counselling, consultation, and coordination.


picture: womanthenest



What is the prerequisite to becoming a counsellor?

It’ important that you know how this field works before getting into it. For that, the best way to get a sense of what professional counsellors do is to talk to professionals and spend some time out in the field with them.

There are various fields in which a counsellor can take up a specialization and work such as:

  • Mental Health Counselling
  • Marriage and Family Counselling
  • School Counselling
  • College Counselling
  • Rehabilitation Counselling
  • Addiction Counselling
  • Pastoral or Faith-Based Counselling


Steps to becoming a counsellor


Step 1: Get your Bachelor’s degree

The first step to becoming a school counsellor is to earn a four-year bachelor’s degree from an accredited college. It would typically take four years for it to complete. Since you are aspiring to become school counsellor it would be of an add-on advantage if you would take a degree course in teaching. You can also take this course online. But you should take it from a college which would offer the best online Teaching degrees.


Step 2: Get a Master’s degree

If you want to be school counsellor master’s degree is required in most of the cases. Becoming a school counsellor is very different and a more challenging job than most of the other counselling work. As in this, you have to work with students this requires making a comfort level with them and also to learn a number of targeted skills and methodologies that would come in handy for this degree. You would also be required to complete a course in career guidance counselling, crisis intervention and trauma counselling.


Step 3: Do an internship in your specialization

A school counsellor should interact with students, parents, teachers and other staff on a daily basis. Each day you would have to face new challenges. Thus, doing an internship in this field would help you to understand what you have to do on a daily basis and what are the challenges you would have to face in your daily work.


Step 4: Start your career or continue your education

Now at this stage, you have two options either you can start your career as a school counsellor or you can continue your education and earn a doctorate degree. 

Degree options

Typically, students attain bachelor’s degree not in counselling but in related fields, such as psychology, sociology or teaching. This gives them a knowledge and skill to apply these in their area of specialization when they take a master’s degree in counselling.


Conclusion

This is a course that requires great dedication, practise and skill and it would be apt that you take this degree from a good college or university and if you're doing an online course you should do this from any of the best online Psychology colleges. As this would improve the value of your course and employability chances. Thus, all the recruiters from this field would accept you to have a bare minimum experience and also a good knowledge in this field. As this is a field that requires you to sometime deal with tricky and sensitive situations with students.



Friday, 8 June 2018

"HARI INI KAMI TERPISAH NAMUN SAYA TETAP CARI DIA" - DATO FAZLEY KONGSI VIDEO DI MASJID BERSAMA ANAK



Seperti biasa hari jumaat semua kaum lelaki akan ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat.Tak terkecuali juga dengan Dato Fazley dan anak nya.

Namun Dato Fazley ada berkongsi sebuah video untuk kita renung-renungkan bersama..

Sayu pulak rasa lepas tonton video yang di kongsi oleh Dato Fazley ni. Begitu lah kasihnya seorang ayah pada anak nya.Untung siapa yang masih ada ayah .

Nak-nak pulak ayah yang penyayang macam dato Fazley ni.

 Caption yang di tulis nya sangat menyentuh hati dan menggambarkan betapa dia sangat menyayangi anaknya. Lebih rasa sayu bila anak nya memeluk erat ketika melihat ayahnya berada di depan mata,.


"Tahun ini, semua orang sibuk dengan video raya yang paling sedih. Secara tak sengaja, hari ini saya dan anak sulung saya, terbuat drama sedih jugak. 

Kisahnya begini...setiap Jumaat kami akan berusaha untuk solat bersama namun yang sering memisahkan kami adalah trafik jam dan hujan. Sebab Payish akan ke masjid dari sekolahnya dan saya akan bergegas ke masjid dari ofis. Bermakna, waktu kami tiba di masjid tidak sama. Jadi, kami akan sentiasa berusaha untuk mencari masing-masing sebelum solat bermula. Namun hari ini, saya tak jumpa Payish dan Payish pun tak jumpa saya.
.
Jadi saya bergegas keluar ke bawah masjid, cuba sedaya upaya untuk mencari Payish. Apabila saya melihat kelibat Payish, sebak sangat rasa melihat dia sedang terduduk kekecewaan kerana tidak dapat bersua dengan saya di masjid. Bila saya jumpa dia, terus airmata dia bercucuran dengan ungkapan “Didaaa, I thought I won’t see you today.” Terus saya dipeluknya.
.
Inilah agaknya yang dimaksudkan oleh arwah Bapak - Kasih sayang adalah syurga keluarga. Rasa macam bertahun tak nampak anak sendiri walhal baru berpisah berapa jam sahaja 😭"

.



sekian..

INI YANG PERLU ANDA LAKUKAN JIKA HIDUNG BERDARAH - BARING KETIKA HIDUNG BERDARAH BOLEH MENYEBABKAN DARAH MASUK KE PARU-PARU

Hi semua..

Kali terakhir saya mengalami hidung berdarah pada  1997 kot. Lama giler dah tu.Lepas tu seingat saya tak pernah alami hidung berdarah sampai la sekarang. Masa tu saya pergi Kem Bina Negara. Mungkin cuaca terlalu panas sampai hidung berdarah. Dapat la rilek2 dalam atas katil tak payah join merentas desa. Hhehehe..

Tapi masa tu hidung berdarah saya cuma cuci dengan air., sumbat kapas dah siap..tak de la buat rawatan ke apa..

Hari ni terbaca satu perkongsian dari Dr Mohd Shaiful Nizam iaitu seorang pakaR telinga, hidung dan tekak.Ianya berkaitan masalah hidung tiba-tiba berdarah.



"JANGAN sesekali BARING ketika hidung BERDARAH..!! Ini sangat BERBAHAYA kerana berpotensi menyebabkan darah memasuki paru-paru anda. Ingin tahu langkah AWAL & BETUL semasa hidung BERDARAH???

Pertama :JANGAN PANIK..!! Pastikan anda dalam keadaan duduk dan sedikit tunduk kehadapan. Ini bagi mengelakkan darah mengalir ke belakang hidung dan berpotensi memasuki paru-paru anda.


Kedua : Picit bahagian hadapan hidung yang lembut menggunakan jari ibu dan telunjuk anda sehingga 5 minit. Pada masa ini boleh bernafas melalui mulut untuk seketika.


Ketiga : Ambil ketulan ais yang kecil dan masukkan didalam plastik atau bungkusan kain dan diletakkan pada dahi anda.


Keempat : sebagai tambahan anda boleh juga kemam ketulan ais yang kecil di dalam mulut untuk membantu mengecutkan salur darah.


Kelima : Jika ada darah yang mengalir di dalam mulut, JANGAN TELAN..!! Ludah keluar. Kebiasaanya  pendarah akan berhenti selepas beberapa langkah diatas.


Keenam : Jikalau hidung anda masih berdarah selepas melakukan kesemua langkah-langkah diatas, SEGERA ke KECEMASAN HOSPITAL yang terdekat kerana kemungkinan pendarahan ini berpunca dari perkara yang serius. KONGSI & SEBARKAN AGAR MEMBERI MANFAAT..!! "



Saluran makanan dan pernafasan adalah berbeza namun kedudukan nya yang sebelah menyebelah menyebabkan ada risiko untuk darah masuk ke paru-paru.

Menurut doktor Shaiful lagi cuaca panas dan terik boleh menjadi punca mengapa hidung boleh berdarah.

semoga bermanfaat untuk semua..

sekian..



RESEPI MEE SOTO SIMPLE DAN SEDAP TAK GUNA BANYAK BAHAN

Assalamualaikum..




Tak ingat hari apa buat menu mee soto ni. Menu berbuka yang paling simple sebab buat mee soto  ni guna bahan yang ada je.. Sebenarnya tak de niat pun nak masak mee soto.Masuk dapur dok perati je apa bahan yang ada sambil2 kupas bawang dan bahan tumis nya..Padahal belum tahu lagi apa nak di masak.

Selalunya macam tu la saya bila masuk dapur.Terus capai bekas bawang dan kupas bawang merah, bawang putih dan halia. Nanti dah dapat idea nak masak apa, terus je masak.Tak la buang masa dengan berfikir je.

Kalau tengok gambar mee soto saya ni betul2, banyak bahan yang tak de. Tak de bergedil, tak de taugeh..Hehhe.. Sebab kan dah bagitau, guna bahan apa yang ada je. Lagipun nak masak dengan cepat untuk berbuka. Saya tak buat bergedil jadi ubi kentang tu saya masuk kan sekali masa reneh sup.Senang kerja makcik oi..hahahha..

Sambal soto nya pulak saya buat tak berapa pedas sebab anak-anak pun boleh makan walaupun anak saya tak de masalah makan pedas tapi risau jugak la selalu sangat makan pedas jadi sekarang ni memang kawal la bab2 pedas ni..takut lama2 kena gastrik..kan?

Bila check balik rupanya ada satu ni je gambar mee soto saya.Hahaha.. Biasa lah bila tengah berbuka puasa mana fikir nak ambik gambar beriya-iya..ambik mana yang sempat je.Perut tu yang paling penting dulu..ahahah.

Ok. lah..Jom saya ajarkan resepi mee soto yang simple tapi sedap ni.Kalau untuk buat makan sendiri tu ok sangat la.Memang kalah juga rasa di kedai tu.Hehehh..Dan yang bestnya untuk buat kuah soto ni saya tak pakai minyak.Sayua sekarang kan sedang diet..nak kurus la uooolllssss!!hehhe

Resepi Mee Soto Simple dan sedap

1 bungkus mee kuning ( rendam 5 minit dengan air panas lepas tu tos kan)

1/2 ekor ayam saiz sederhana., Potong 2.
3 - 4 mangkuk air
1 kuib ayam
5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
2 inci halia
1 inci lengkuas
2 biji ubi kentang (sebiji potong 4)

1 batang Kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
1 paket kecil Rempah soto Mak Siti.
serbuk Lada hitam
Garam

Daun sup dan daun bawang
1 biji lemon (ambil air nya saja)

Bahan sampingan:
Tauhu
Bawang goreng
sambal kicap ( cili padi+bawang merah+jus limau kasturi- kisar kemudian masuk kan kicap)

Cara-cara membuat kuah soto yang sedap .

Masuk kan air , ubi kentang dan ayam yang dah dibersihkan kedalam periuk. Kemudian rebus la..

Dalam masa yang sama kisar bawang merah, bawang putih lengkuas dan halia.Lepas tu masuk kan dalam periuk rebus ayam tadi,.Masuk kan rempah soto.

Masuk kan kulit kayu manis, Bunga lawang , buah pelaga ,garam dan kuib ayam..Masak dengan api sederhana saja.

Kita tak tumis bahan sebab ayam tu sendiri ayam keluarkan minyak nya.

Jadi bila kita makan tak la berminyak sangat rasa kuah soto  tu,..

Proses merebus ayam sampai keluar minyak dan ayam sempurna lembut ni ambil masa dalam 1 jam setengah. Jadi boleh bajet masa tu untuk masak lebih awal.

Bila kuah soto dah mula keluar minyak, keluarkan ayam dari sup soto dan  sejuk kan.Nanti senang nak carik2 kan sisi ayam tu.

kemudian masuk kan jus lemon ke dalam sup bersama daun bawang dan daun sup.Tutup api dan tutup periuk supaya kuah sebati dengan rasa daun bawang dan daun sup.

Dah siap pun kuah sup sotonya nya..

Boleh la dihidangkan...

Masuk kan mee ke dalam mangkuk. Letak kuah  dan kemudian carik2 ayam tu masuk kan dalam pinggan, Tabur bawang goreng, dan kemudian sambal kicap.

Kalau korang suka daun bawang dan daun sup boleh masuk kan juga masa nak makan tu.

InsyaAllah memang sedap dan kena dengan selera orang yang suka makan soto.heheh..
 Walaupun tak de ubi kentang tapi rasanya memang best.Korang boleh potong ubi kentang tu kecil2 sikit untuk mudah kan makan.

Tapi bagi saya potong 4 lagi sesuai sebab kita nak rebus lama kuah soto ni.Takut kalau ubi kentang kecil , habis hancur ubi nya nanti.


selamat mencuba..sekian..

Thursday, 7 June 2018

KISAH SERAM PELAJAR HISTERIA - HAMPIR SEMUA PELAJAR MENJERIT MACAM NAMPAK "BENDA"


Sumber Cerita : Aku Sang Pendosa 
Seperti biasa.. sebelum kita mulakan penceritaan yang penuh dengan babak ngeri dan misteri.. saya minta kerjasama semua pergi duduk sorang2.. hahahaha.. ok la aku tak femes mana pun.. aku mulakan je la cerita aku.. btw nama2 dalam cerita telah diubah.

Kerana cerita ni agak seram sehingga aku mengingatkannya pun meremang segela bulu roma aku.. aku nasihat semua untuk mulakan pembacaan dengan membaca ayatul qursi terlebih dahulu. #pendindingpertama


Cerita ni berlaku pada beberapa tahun yang lepas. Ketika ini aku dah ada team aku sendiri utk pergi merawat di luar2 kawasan. Jam menunjukkan 1.30 pagi kami dikejutkan dengan panggilan dari seorang warden di sekolah asrama penuh.


Berlaku histeria yang agak pelik kejadiaanya.. sampai sahaja kami di sekolah tu.. tanpa sempat ronda2 sekolah kami terus dibawa ke surau sekolah tu. Lebih 50 orang pelajar kerasukkan..


Aku jadi hairan la. Kebiasaan kes2 histeria ni paling ramai pun bawah 20 orang.. ini bilamana dah sampai  lebih 50 orang pelajar wanita dan lelaki yang kerasukkan menimbulkan juga la tanda tanya pada aku.. apa yang sebenarnya yang berlaku kan?



Saiz surau lebih kurang besar ni
Sambil2 perawat yang lain menyediakan perkakas2 rawatan aku sempat la menyembang dengan warden tu apa yang berlaku sebenarnya..

Warden" tempat ni memang keras sikit ustaz.. dari dulu seperti tradisi memang setiap tahun ada je student kami yang kena histeria"


Kebetulan siang tadi.. persatuan kesenian dan kebudayaan ada buat rehearsal untuk pertandingan tarian.. tetapi lagu dia ustaz.. Allah agak keras sikit.. lagu ulik mayang ustaz..


Bila mana warden tu kata macam tu faham la aku kenapa mereka ni kerasukkan lain macam.. rupanya bercampur diantara jin yang dipuja dengan jin yang ada berkeliaran dikawasan sekolah tu.


"Dorang ni jadi macam ni sebelum maghrib lagi ustaz..tapi time tu boleh katakan tak sampai 10 orang yang kena.. jadi kami usung bawa ke surau ni.. sebab takut mereka lari sampai ke kawasan2 pokok kelapa sawit.. (mmg sekolah tu dikeliling dengan pokok kelapa sawit)"


"Sedang elok dorang dah habis rehearsal ada pelajar2 ni yang tak habis2 bergurau tentang lagu ulik mayang.. sampai la ada yang tetiba pengsan"

Jadi lagi teruk ni ustaz bila mana kami ikhtiar ramai2 baca yasin. Tu yang kami panggil ustaz datang sini..




Siap je perkakas. Air syifa dan bebarapa lagi barangan yang lain.. kami 4 orang pecah ambil bahagian masing2.. aku macam biasa tamak sikit.. ruqyah pakai mic..  lebih 50 orang nak ruqyah satu2 memang pancit la wei.. jadi ruqyah la beramai2..


Sedang elok aku tengah sedap baca ruqyah dengan alunan hijaz.. hampir semua pelajar yang kerasukkan menjerit2 macam nampak "benda" dan ada yang tertunjuk2 kat satu kawasan.. perawat keluar pergi check.. Allah.. 

Elok je benda alah tu bertenggek dekat pokok luar surau.



Perawat datang minta pendapat nak buat apa dengan benda yang kat luar.. aku suruh abaikan.. fokuskan terlebih dahulu pelajar2 dalam surau ni.  Bayang kanlah semua student duduk himpit2 di kawasan belakang surau.. takut nak balik ke hostel masing2..


Aku ruqyah sampai la surah yasin aku lakukan 7 mubin.. elok je tengah syahdu mengalunkan ayat..

Bunyi salakan makin galak di luar.. semakin kuat bacaan ruqyah semakin kuat bunyi salakan.
Dah lenjun berpeluh aku kat depan baca ruqyah.. gangguan tak kurang2.. aku ambil keputusan nak berbicara dengan benda yang di luar..

Time ni segala perasaan datang.. diantara keyakinan dengan ketakutan..


Sampai sahaja di luar.. aku melakukan beberapa perkara yang diajarkan oleh guru2 aku.. adat2 yang tak bertentangan dengan syariat islam.. first aku beri salam 3 kali.. tiga2 kali tidak ada sahutan.. yang disambut hanyalah hilaian..


Aku cut story sebelum story ni jadi novel 450 pages nanti.. aku langsung meditasi.. aku ambil masa dan aku langsung bertanya.. "apa yang kamu mahu? Mengapa kau menganggu anak cucu adam ini??"


Segala soalan aku tidak berjawab hanya dibalas dengan hilaian sahaja.. sampai aku dah naik jelek.. aku bacakan ayat lontar.. aku tujukan pada tempat jin bertenggek.. alhamdulilah suara mengilai hilang berganti pula......


Tang ni aku nak cerita seram beb.. aku ingat lagi.. ibarat satu persatu jin dekat pelajar yang kena rasuk berpindah berkumpul di satu jasad budak perempuan. Real beb time ni.  Budak perempuan tu duduk tenung je muka aku.. lidah dia terjelir tak normal panjang dia..

ketika inilah lampu surau ada yang pecah, betul2 di bahagian pelajar yang dirasuki dengan jin2 yang berkumpul didalam surau td..


INNAHU MIN SULAIMAN WAINNAHU BISMILLAHIRROHMANIRROHIM, ALLA TA'LUU ALAYYA WA'TUUNI MUSLIMIIN. 

Aku ulang 7 kali ayat ni.. selesai 7 kali aku ambil keputusan untuk berdialog.

"Wahai sekalian jin yang berada didalam jasad ini.. apa urusan kalian dengan budak ini"

"Kami tidak ada urusan dengan budak ini.. tapi budak ini yang memanggil2 kami.. bila kami dekat dengan dia.. dia tumbang"

Alhamdulilah kali ni pertanyaan aku berbalas.

"Tapi apabila dikalangan kalian terus menerus mengganggu kami. Lebih ramai golongan kami yg datang"

"Demi ALLAH dan demi Rasulullah.. aku diminta utk datang kesini utk memulihkan kembali semangat pelajar2 disini bukan utk memerangi kalian.. aku minta kalian keluar dari tubuh budak ini.. sebagaimana kalian masuk begitu juga aku minta kalian keluar" aku cuba nego.

"Kami boleh keluar tetapi ada diantara bangsa kami yang bengis tidak akan akan ikut keluar dengan kami. Kami minta jangan dipermainkan bangsa kami. Kami nampak kalian tetapi kalian belum tentu mampu untuk nampak bangsa kami" habis je cakap zupp. Terus tumbang pelajar tu..

Seperti biasa.. jangan sesekali percaya pada kata2 jin.. kali ni aku pergi dekat bahagian kepala pesakit.. tekan di belakang telinga dan aku teruskan ruqyah (cara2 utk detect gangguan)

Kali ni.. berderau darah aku. Bilamana suara yang keluar masih bukan suara pelajar tu. "Budak ni yang panggil aku.. aku hanya ikut dia je.. bukan urusan kau utk halau aku dari badan dia.. "

Aku terus potong.
"Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.

Mana dalilnya kalian mampu duduk dalam badan manusia.. larangan keras dari ALLAH.. dan laknat ALLAH terhadap kalian yang melanggar batas2 pergaulan.


Aku bukan apa.. aku ikut pesanan guru2 aku.. kalau merawat jangan melanggar batas.. dakwah terlebih dahulu.. jika enggan.. keluarkan jin dari badan pesakit ikut tertib.. jangan main langgar padah akibatnya..


Bilamana dah ikram pun masih lagi jin ni degil. Seperti biasa aku pakai white pepper yang sudah disyifakan..

Digabungkan dengan ruqyah.. aku guna satu2 biji lada putih. Lada putih yang asalnya putih rentung menjadi hitam.




"Sakittttt.... sakittt.."keluar dari mulut pelajar tu. "cikgu, kenapa dengan saya cikgu.. sakit cikgu.. tolong saya cikgu" pelajar tu menagih simpati orang2 disekeliling.

Aku halang cikgu2 warden2 yang cuba dekat dengan pesakit.. aku kata jangan percaya ni masih bukan dia.


"Ngihhh hii hiii hii, selalunya ustaz2 bila aku berlakon mereka percaya.. kau bodoh tak nak percaya dengan aku.. ngihhh hii hiii hiii."

"Dengan menyebut nama ALLAH aku berlindung dari godaan syaitan yang terkutuk" dengan izinNYA bangsa kalian tidak mampu memperdayakan aku.

Aku bermunajat dan cuba membuka hijab aku.. tersentak aku.. wajah yang datang muka nenek tua yang amat hodoh.. sehinggakan daging2 di pipi luruh hanya tinggal tulang..  elok je senyum sinis memandang aku..



Aku dah penat hampir dua jam lebih dah aku tak berhenti dari ruqyah beramai2 sampai la berseorangan ni aku tak berhenti.. perawat2 yang lain bantu memulilhkan semangat budak2 yang kerasukkan td.. jadi memang yg hadap pesakit sorang ni.. aku kena berhadapan sorang diri.


Dakwah dah dakwah.. minta keluar cara baik pun tak nak.. last2 aku dapat satu akal tentang amalan pekikan yang dimana cara shortcut utk merawat..

"Betul kalian tidak mahu keluar? Baik segala padahnya kalian tanggung sendiri"


In kanat illa saihataw wahidatan fa iza hum khamidun.

Bismillahi ALLAH hu akbar.. aku libaskan rida' aku ke arah pesakit.. bubbb jatuh pesakit dari duduk jadi terlentang.


Aku tak berlengah.. gabungkan kaf... aku pasakkan ke badan pesakit.. niat pagarkan badan pesakit..

Aku double triple check pesakit sama ada gangguan lagi atau tidak..


Alhamdulilah tiada tanda2 pesakit masih dalam gangguan.. aku sambung dengan doa2 syifa niatkan utk pesakit.. aku bg air pada warden suruh bantu pesakit utk minum.. bilamana pesakit dah sedar..

Time ni sesi airmata pula beb..


Pesakit peluk warden (guru perempuan) takkan la peluk warden laki pula kan.. habis dia ceritakan apa yg berlaku sebelum dia hilang kewarasan.

Lepas je habis.. aku tengok jam pun dah dekat pukul 5.. pelajar2 lain pun dah ramai yang tidur dalam surau.. tak ada satu pun pelajar yang berani balik ke dorm.. jadi aku ajak warden2 lelaki pergi pagar kawasan2 hostel dan kelas..


Selesai sesi pemagaran.. hampir keseluruhan cikgu2 yang ada dekat situ kena tarbiah.. (sebenarnya tarbiah diri aku sendiri juga)

"Jangan kalian terlalu memandang enteng dengan makhluk halus.. mereka ada.. hormati batas2 yang ada.. jangan kerana pertandingan kalian langgar semua"


"Mereka suka apabila kalian memanggil2 mereka.. kalian tidak nampak mereka.. mereka sentiasa dekat dengan kalian bilamana kalian lagha lalai lupakan ALLAH." "Jadi tugas kalian tenaga pengajar memantau pelajar2 agar tidak melampaui batas mereka"


Bilamana aku dah nak balik.. lepas je dari pagar sekolah.aku nampak bayang2 dari ladang kelapa sawit tajam memandang kami keluar

Kami call balik warden tanya ada masalah lg ke.. dia kata alhamdulilah tak ada apa masalah dah.. jadi kami ambil keputusan biarkan makhluk tu kat situ




Alhamdulilah.. dua tiga tahun aku khidmat bermacam ragam dan bermacam kisah aneh yang berlaku.. tapi semua yang berlaku adalah ujian dari ALLAH untuk meningkatkan keimanan kita terhadap diri DIA.

Akhir kalam.. seperti biasa.. kepada yang terlalu takut.. tak boleh nak tidur.. pergi ambil wudhuk.. baca 3 kul dan doa sebelum tidur.. in sha ALLAH.. akan datang keberanian itu..

sekian..

Wednesday, 6 June 2018

GAMBAR KEJADIAN GUNUNG BERAPI MELETUS DI FUEGO GUATEMALA

Gunung  berapi Fuego Guatemala meletup sekali lagi pada hari Selasa 5 Jun 2018,  Angka kematian akibat letusan  tersebut  meningkat kepada sekurang-kurangnya 72 orang.

Ahad lalu gunung berapi ini meletus dan menggempar kan penduduk Guetamala.

Agensi bencana kebangsaan CONRED mengarahkan penduduk setempat berpindah  dan mengatakan bahawa gas panas dan batu lebur telah mengalir dari gunung berapi yang menghasilkan letusan terbesar dalam lebih empat dekad  , mandi abu di kawasan yang luas dan menghantar aliran lava melalui bandar-bandar berdekatan.

Pihak berkuasa berkata jumlah kematian telah meningkat kepada sekurang-kurangnya 72 orang sehingga hari isnin. 



















Sekian..

Monday, 4 June 2018

RESEPI KUIH KETAYAP PALING SEDAP DAN MUDAH

Hi Semua..



Saya pernah kongsikan resepi kuih ketayap tanpa santan di blog ni dulu.Memang ramai yang dah cuba dan suka dengan kuih ketayap versi tak pakai santan ni.

Bukan semua orang suka benda bersantan ni..kan? Kalau korang nak cuba resepi tu boleh klik sini Resepi Kuih Ketayap Tak pakai santan. Cuba jangan tak cuba ye..

Kali ni kita buat kuih ketayap letak santan pulak. Ni sebab suami nak bawak ke tempat kerja dia.Bulan2 puasa ni kalau dia kerja malam memang dia akan bawa kuih ke tempat kerja untuk kawan2 dia. Lepas siap kami berbuka puasa saya siapkan lah sebekas kuih untuk dia bawa.

Suami saya ni kalau makan memang dia akan balik ke rumah. Risau kot isteri dia berbuka puasa atau makan dalam kesunyian.hahahah...Alhamdulillah dapat suami yang tempat kerja nya dekat la dengan rumah.heheh..

Ada orang kata susah la nak buat kuih ketayap ni..Tapi sebenarnya senang je.Susah bila tak cuba je kot..hahah..kalau dah cuba baru tau lahai senangnya buat kuih ketayap ni.Kuih ketayap ni memang antara kuih yang paling senang nak buat.

Kalau nak resepi can cara buat kuih ketayap yang mudah tapi sedap mai saya ajarkan. Lepas ni boleh la selalu buat kat rumah.



Resepi Kuih Ketayap paling sedap dan mudah :

Bahan-Bahan:

2 cawan tepung gandum
sedikit pewarna hijau
1 1/2 cawan santan cair
sedikit garam

Bahan Inti:

1 cawan kelapa parut
2 sudu besar gula merah
1 helai daun pandan
1 cawan air.

Cara-Cara membuat kuih ketayap:

Cara membuat inti kuih ketayap-

Masuk kan gula merah dan satu cawan air ke dalam periuk. masak sampai gula merah cair.

Masuk kan kelapa parut dan masak sampai kering dan sebati dengan gula merah tu.

Tutup api dan ketepikan inti tu.

Sekarang nak buat kulit ketayap nya..

Masuk kan tepung santan dan pewarna hijau kedalam bekas.kemudian kacau sebati.

Boleh guna blender atau pun mixer . Lagi mudah dan cepat..

Panaskan kuali leper dengan api perlahan. Sapu dengan minyak atau majerin.

Kemudian senduk kan bancuhan tepung ke atas kuali leper. 1 senduk je..
Lepas tu ratakan bancuhan tu membentuk bulatan nipis.

Bila kulit dah masak dia bahagian bawahnya , tak payah di terbalik kan.Aangkat terus letak atas pinggan.

Kulit dah masak bila warna dibahagian atas tu dah berubah jadi sekata.



Lepas tu ambik 1 sudu inti dan letak atas kulit ketayap tadi gulung sikit dan lipat bahagian tepi nya.kemudian teruskan gulung sampai habis.

Ulang langkah ni sampai la siap semuanya.



kemudian boleh la dihidangkan...


Mudah saja..kan??Selamt mencuba...


sekian...









Saturday, 2 June 2018

RESEPI BUTTER CHICKEN YANG SEDAP DAN MUDAH MENGGUNAKAN AYAMAS

Rasa macam nak masak butter chicken la petang ni untuk berbuka puasa nanti.Tapi macam dah lupa je resepi butter chicken . Jumpa juga satu resepi Butter Chicken yang nampak umphh di twiitter hanya menggunakan  Ayamas.



Wah!!.Butter Chicken ni confirm sedap la..

Butter Chicken ni memang mudah je nak membuat nya. Tapi saya lupa bahan-bahan nya. Hehe.. Senangnya buat Butter Chicken ni sampaikan orang bujang pun boleh masak tau. Resepi yang saya dapat ni diambil dari twitter Aliffhaziqq

Ini resepi Ayamas Butter Chicken  yang sedap dan mudah.

Pic: aliffhaziqq


Bahan-bahannya:

1 paket Ayamas
2 sudu besar Butter 
3 ulas Bawang putih 
1 biji Bawang merah 
1 bji Cili 
1 tangkai Daun kari
1/2 tin Susu krimer 
3-5 sudu besar Whipping Cream 

1 senduk minyak masak untuk menggoreng

Cara-caranya:

Potong Ayamas mengikut saiz yang kita suka.
Panaskan minyak dalam kuali dan goreng ayam sampai garing.
kemudian ketepikan ayam

Dalam kuali lain cairkan butter dan tumis bawang dan cili hingga naik bau
.Masuk kan susu krimer dan juga whipping cream.
Masak sebentar sampai sedikit mendidih dan kemudian masuk kan ayam yang sudah di goreng tadi.

Kalau suka sedikit masin masuk kan garam.
Tapi Ayammas tu dah ada garam nya sendiri.Tak letak garam pun tak pe.

pic : godmisfit


Kemudian masuk kan daun kari. Kacau dan terus angkat dan hidangkan.

Butter chicken ni saya suka makan panas2. Jadi kalau 15 minit lagi nak makan baru saya masak.Memang layan lah..

Ok..jom masak..resepi dah ada nih...


sekian..

CARA BETUL PAKAI TUDUNG YANG SESUAI DENGAN BENTUK WAJAH SUPAYA NAMPAK CANTIK DAN BERSERI



 Cantik je Fazura pakai tudung walaupun tak payah beriya nak lipat dan bentuk kan tudung dia.Ye la..Orang cantik..Kita bukan fokus sangat pada tudung dia..kan??Cer kalau wanita yang muka  sendu2 je pakai tudung macam ni memang tak selera nak tengok..ahhaha

Selalu sangat nampak bentuk kan tudung dengan gaya yang tak sesuai dengan bentuk wajah diaorang. Tu yang kadang2 kita nampak ada perempuan pakai tudung sampai bentuk wajah dan kepala nya jadi bulat macam bola.Sebab dia tak tahu nak bentuk kan tudung dia mengikut bentuk wajah dia yang sebenar.

Hari ni saya nak kongsikan lah sedikit tips cara membentuk tudung kita mengikut wajah supaya nampak cantik dan berseri.Lepas ni bila pergi kerja mesti kawan2 terkejut nampak muka lain dari selalu.

Sebenarnya tak susah pun.Tapi yang penting gunakan fabrik tudung yang mudah di bentuk.Kalau guna fabrik jenis satin memang susah la nak gaya kan tudung ni.kadang2 berjam2 didepan  cermin hanya sebab nak bentuk kan tudung je.

Leceh la..kan??

Jom kita tengok panduan memakai tudung mengikut bentuk wajah kita.

CARA PAKAI TUDUNG IKUT BENTUK WAJAH.




Ha...Dah tahu dah bentuk wajah korang sesuai dengan bentuk tudung macam mana?Boleh la praktik kan masa raya nanti.


Semoga bermanfaat untuk semua..

INI TIPS YANG KITA PERLU TAHU UNTUK BUAT BISKUT RAYA

Hai semua..




Dah masuk 2 minggu lebih kita berpuasa. Waktu-waktu macam ni apa lagi yang disibuk kan oleh kaum ibu kalau bukan dengan persiapan buat kuih raya. Saya ni cuma dah ada senarai kuih raya je.nak buat tu nampaknya belum sampai mood nya lagi.Mungkin  minggu terakhir baru nak sinsing lengan buat kuih raya.

Bagi yang nak membuat kuih raya mungkin dah mula mencari-cari tips dan panduan membuat kuih raya suapaya kuih raya yang dibuat nanti menjadi dan tidak lah hanya dijamu ke tongsampah saja.

Maklum lah, benda buat setahun sekali ni kadang2 tak menjadi walaupun kita dah ikut resepinya dengan betul mengikut langkah demi langkah.Tapi tengok-tengok kuih raya tak jadi pulak.

Jadi hari ni saya nak kongsi kan beberapa tips ringkas untuk memastikan biskut yang kita buat tu jadi cantik, sedap macam yang kita inginkan.

1- sukatan yang tepat - Pastikan setiap sukatan bahan adalah tepat. Jangan lah main agak-agak je. Kalau setakat goreng ikan tak pe la nak agak2 berapa banyak garam dan kunyit.Tapi bila buat biskut ni sukatan setiap bahan mestilah tepat . Kalau nak buat banyak gandakan setiap bahan.

Ada setengah orang nak jimat punya pasal main hentam je masuk kan bahan.Sudahnya biskut raya tak jadi. Terkeras la, berderai la, ada yang terlalu kembang dan sebagainya. So sukatan setiap bahan kena jaga.

2- Telur pada suhu bilik - Kenapa telur kena berada pada suhu bilik? ianya supaya tidak menjejaskan butter atau majerin yang kita masuk kan ke dalam adunan. Kalau kita guna telur yang baru keluar dari peti sejuk . telur tu akan menyebabkan majerin atau butter jadi keras..

Keluarkan telur dan biar ianya berada pada suhu bilik 1 jam atau 30 minit sebelum memula kan proses membuat biskut.

3- Gunakan Mentega/Majerin yang betul - Jangan guna sebarangan mentega jika mahukan hasil yang baik. Ada biskut yang tak boleh gunakan mentega yang ada garam.Tapi ada juga biskut yang menggunakan mentega yang mempunyai kandungan garam contohnya seperti biskut Chocolate Chips.Kebanykan biskut yang menggunakan chocolate chips menggunakan salted butter sebab garam boleh menseimbangkan rasa manis pada chocolate.

Seperti juga telur mentega atau majerin yang digunakan perlu berada pada suhu bilik.Agak sukar untuk membuat adunan doh biskut  yang sebati jika mentega masih keras

4- portion dan saiz yang tepat - Pastikan bentuk dan saiz biskut adalah sama. Ini supaya biskut yang dibakar akan masak sekata dengan suhu yang telah di tetapkan .

Mungkin ada yang fikir ianya menjadi mudah apabila kita buat biskut yang menggunakan acuan. Tapi ketebalan biskut juga perlu di titik beratkan.

5- Jangan abaikan tips - Setiap biskut mempunyai proses yang berbeza dan sudah tentu ada tips2 tertentu untuk membuat biskut menjadi lebih baik.Jangan abaikan tips yang dikongsi kerana ianya juga adalah sebahagian dari proses dan cara tepat membuat biskut .

Contohnya : Ada biskut yang  perlu di simpan di dalam peti sejuk sebelum di bakar.  Ada juga biskut yang perlu tak perlu diuli dohnya terlalu lama, dan berbagai tips lain nya. Tips2 ini menjadikan biskut yang kita buat jadi sepeti yang kita inginkan.

6- Kawal suhu oven- Bahagian paling susah untuk membuat biskut sebenarnya ialah menentukan suhu sebenar untuk kita bakar biskut kita. Setiap oven bukan sama suhunya,.Kalau dalam resepi tu dia tulis suhu 180 , belum tentu oven kita juga boleh bakar biskut kita dengan suhu tersebut.

Cara saya saya selalu guna ialah bakar 2,3 biskut dahulu dan perhatikan suhu dan masa yang tepat pada oven kita. Kalau oven dah berbunyi Ting!tapi biskut belum masak naik kan suhunya sikit sampai la kita dapat hasil yang seperti kita ingin kan.

Ok..tu je lah tips ringkas yang boleh saya kongsikan.. Selamat mencuba dan semoga berjaya..

sekian..


Friday, 1 June 2018

RESEPI KARIPAP KENTANG PALING SEDAP RINGKAS DAN MUDAH


Ramai yang mencuba resepi karipap kentang ni. Rata-rata yang dah mencubanya memang sangat suka dan kata sedap. Saya sendiri pun tak ingat kat mana la saya dapat resepi karipap ni. 

Kulit karipap ni nipis dan rangup bila di gigit. Kulit nya juga tak keras.Budak-budak pun suka makan karipap macam ni berbanding karipap yang kulitnya tebal dan keras.Mudah nak gigit.




Untuk intinya juga menggunakan bahan yang ringkas dan tak terlalu berempah bila di makan,.Terserah kalau korang suka inti yang rasa rempahnya kuat korang boleh tambah lagi rempahnya.

Kalau suka lebih pedas boleh potong cili dan masuk kan sekali.

Bahan-bahan nya juga saya kisar supaya mudah nak makan.Macam anak-anak saya ni kalau dia nampak bawang ke, halia ke terus takut nak makan.jadi bila dah dikisar semuanya tak la diaorang bagi alasan tak mau makan.


Saya tak pandai nak kelim bahagian tepi karipap tu jadi hanya gunakan acuan karipap sahaja. Lebih mudah dan cepat sebenarnya.

Ada orang yang tak makan bahagian tepi karipap . Kalau guna acuan tak la bahagian tepi karipap tu terbazir .Betul tak?

Kebanyakan karipap yang saya beli bahagian tepi yang dikelim tu agak tebal sampai nak gigit pun keras.




Dengan 2 cawan tepung je boleh dapat dekat 20 biji karipap.Sebab kulit karipap ni nipis je.Tak pakai banyak doh. Sebab tu saya selalu sarankan siapa nak berniaga karipap baik la guna resepi saya ni sebab tak melibatkan kos yang tinggi.

Rasanya pun memang sedap.Ramai yang berkongsi dengan saya selepas mencuba resepi karipap ni .Diaorang kata memang sedap dan tak sangka sekali cuba buat karipap terus jadi.

Kalau korang nak cuba resepi karipap kentang yang paling sedap ni boleh la klik sini (Resepi karipap kentang paling sedap dan mudah ) dan selamat mencuba 



RESEPI ROTI JALA PALING SEDAP DAN MUDAH


Resepi roti jala sedap dan ringkas


Roti jala memang sedap dan mudah saja nak membuatnya. Rori jala lebih sedap dimakan bersama kari daging walaupun ada juga yang makan bersama bubur durian ataupun sambal.Tapi kebiasaan nya kari daging menjadi pilihan ramai untuk dimakan bersama dengan roti jala.

Cara nak menyediakan roti jala juga sangat mudah dan tak memerlukan banyak bahan.Saya suka kan roti jalan yang kenyal dan lembut.Bila di koyak ianya macam getah tapi sangat lembut .tak susah pun nak dapatkan roti jala yang macam tu.

Untuk resepi Roti jala yang saya nak kongsikan kali ni saya sertakan juga resepi kari daging. Cara menyediakan kari daging pun tak susah.Cuma daging tu kita potong lebih kecil.Tak seperti memasak daging yang biasa kita masak untuk dimakan dengan nasi.

Jom kita tengok resepi Roti Jala paling sedap dan mudah ni.Bahan-bahan dan cara membuat roti jalan ni simple je .



Cara Membuat Roti Jala

Bahan-bahan membuat Roti jala:

2 cawan tepung gandung
1 biji telur ayam
1 1/2 cawan air.
secubit garam
Sedikit serbuk kunyit atau pewarna kuning

Cara-caranya:

campurkan semua bahan ke dalam pengisar dan kisar sampai semua bahan sebati.

Boleh juga gunakan mixer.Kemudian tapis supaya tak de tepung yang berketul.

Masuk kan kedalam bootol khas untuk membuat roti jala.

Ada juga yang gunakan senduk roti jala. Tapi saya gunakan botol .Lebih mudah dan cepat.

Panas kan kuali leper dan sapu sedikit minyak atau majerin.

kemudian boleh la tuang adunan dalam kuali.Buat bentuk jala tak kisah la bulatan atau petak2.

Saya suka buat petak2 lebih kemas dan cantik.Baru la ada bentuk jala.

Tak payah terbalik kan roti jala tu.Terus angkat je bila bahagian atas tepung tak de putih2.

kemudian buat satu lagi dengan cara yang sama.

kiranya kita guna 2 lapis Roti Jala. Gulung atau lipat la cantik2.Saya gulung je.

hidangkan dalam pinggan.Ulang cara ni sampai tepung habis.


Resepi roti jala paling sedap



Cara membuat Kari daging

Bahan-Bahan membuat kari daging

1 mangkuk kecil daging yang di potong kecik. Potong kecil supaya mudah di makan.
2 sudu besar rempah kari daging
1 biji ubi kentang dipotong 4
1 cawan santan cair

1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga cengkih
1 kuntum bunga lawang
1 tangkai daun kari

1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia

3 sudu besar minyak masak
Garam secukup rasa


Cara-caranya:

Kisar bawang besar , bawang putih dan halia.
Panaskan minyak dan tumis daun kari, bunga lawang, bunga cengkih dan kulit kayu manis.
Kemudian masuk kan bahan kisar. Tumis hingga naik bau.

Masuk kan rempah kari daging bersama 1 cawan air.
Kemudian masuk kan daging dan ubi kentang.
Masak sampai rempah naik minyak.

Masuk kan garam dan santan.kacau hingga sebati dan masak lagi hingga mendidih.
Bila ubi dan daging sudah lembut boleh lah angkat dan dihidangkan bersama dengan roti jala.


selamat mencuba..


sekian..




4 MAKANAN INI SEPATUTNYA TIDAK BOLEH DIPANASKAN SEMULA



Bulan puasa ni kurang sikit masa kita untuk memasak di dapur.Dapat la ibu-ibu berehat sikit.Tak macam selalu yang setiap hari kena masak 3 kali.

Tapi bila bulan puasa kita cuma masak 2 kali je. Sekali pada waktu petang untuk berbuka dan sekali lagi untuk bersahur.

Tapi ada juga yang masak sekali je . Dia masak waktu petang tu dan lauk lebihan berbuka tu dipanaskan semula untuk dimakan pada waktu sahur.

Tahu tak sebenarnya ada makanan  yang kita tak patut panaskan semula untuk dimakan ketika bersahur atau waktu lain.

1- Cendawan - Memasak cendawan memerlukan masa yang singkat .Ianya tak boleh dimasak terlalu lama sebab ianya sejenis makanan yang mudah rosak .

Saya sendiri bila memasak, cendawan tu saya masuk kan last sekali.Kacau2 sikit dan mendidih terus angkat dan dihidangkan.

Cendawan juga sebaiknya di habiskan.Jangan simpan untuk esok la, untuk makan malam nanti la sebab kalau kita simpan mungkin itu akan meneybabkan kita alami sakit perut.

Sebab itu cendawan tak boleh dipanaskan semula untuk di makan.

2- Telur - Telur juga apabila dimasak berulangkali akan merosak kan telur tersebut.Bayangkan lah telur yang dipanaskan selepas melalui proses memasak yang lama , dah tentu telur tersebut akan jadi keras dan liat.

Tidak kira telur rebus atau telur goreng, apabila dipanaskan semula rasanya juga sudah tidak sedap. Isinya keras dan kenyal.

Sudah tentu ahli keluarga juga kurang berselera untuk menjamahnya.

3- Bayam - Bayam juga adalah makanan yang di masak dalam waktu yang singkat kerana makanan ini cepat layu dan lembik.

Jika dipanaskan semula kandungan nutrisi di dalamnya akan berubah jianya  membuatkan  bayam bersifat karsinogenik untuk tubuh.

4- - Brokoli - Brokoli memang sangat baik untuk kesihatan.Ianya sering diamalkan oleh mereka yang mengamalkan pemakanan yang sihat.

Tapi sebenarnya brokoli yang sudah dimasak kemudian dipanaskan semula sangat merbahaya untuk kesihatan.

Ianya dapat menyebabkan penyakit kanser jika kerap memanaskan brokoli untuk dimakan berulang kali.

sekian..



Monday, 28 May 2018

Bagaimana MenJana Untung RM15,000 Sebulan Menjual Tudung, Walaupun Tanpa Premis!

Ini kisah dan pengalaman sebenar Puan Madihah yang berniaga tudung  dengan hanya menggunakan modal dari duit PTPTN!


Assalammualaikum & Hi!

Nama saya Madihah Mustafha!

Saya telah menceburi bidang perniagaan dengan menjual tudung sejak tahun 2012 lagi. Ketika itu, saya masih lagi sedang menuntut di sebuah IPT. Pada mulanya, saya hanya buat secara suka-suka sahaja. Saya hanya jual tudung ini kepada rakan-rakan terdekat sahaja.

Tapi lama-kelamaan, ramai pula yang nak beli tudung dari saya. Maklumlah, tudung yang saya jual ketika itu, memang kena dengan selera rakan-rakan yang rata-ratanya adalah golongan student. Tudung yang saya jual, harganya sedikit bajet, tetapi kualitinya tetap baik dan cantik!

Disebabkan permintaan yang semakin hangat! Maka, saya telah bertekad untuk menjalankan perniagaan tudung ini dengan lebih serius lagi.

Sebagai seorang yang bergelar pelajar ketika itu, saya memang tidak mempunyai modal yang besar. Jadi, nak tak nak, saya gunakan sebahagian duit PTPTN yang saya terima, sebagai modal untuk saya mula membeli stok!

Alhamdulillah! Bermula dari modal pertama yang berjumlah RM600.... saya berjaya "rolling" duit itu sehingga menghasilkan pendapatan 4 angka setiap bulan sewaktu saya masih lagi sedang belajar!

Perkara ini telah membuka mata saya dan saya nampak, bisnes tudung ini mempunyai potensi yang sangat besar!

Seronoknya Menjual Tudung!

Ini pula adalah borang poslaju yang saya isi setiap hari. Order dari customer sememangnya masuk hari-hari!.



Dulu, masa mula-mula bisnes, memang saya akan buat penghantaran setiap hari. Tetapi bila pelanggan dah makin ramai, saya buat penghantaran 2 kali seminggu sahaja. Tujuannya... supaya 5 hari lagi, saya dapat fokus untuk membuat kerja-kerja pemasaran & jualan.

5 hari saya akan fokus layan whatsapp, facebook dan ambil order. Lagi 2 hari, saya akan fokus uruskan pembungkusan produk dan penghantaran sahaja.

Secara purata, sale saya setiap hari adalah ratus-ratus ringgit sahaja, tetapi bila dikumpulkan seminggu... sebulan... ianya agak lumayan juga!  Lagi-lagi kalau tiba musim raya! Lagi masyuukk.... Boleh cecah RM25k sebulan..  semuanya hanya dilakukan dari rumah sahaja sambil-sambil jaga anak!

Bisnes Jimat Kos, Hanya Dari Rumah!

Nak mula buat bisnes tudung ni, tidaklah susah sangat! Kita boleh mula dengan modal beberapa ratus ringgit sahaja! Pulangannya juga agak cepat. Duit modal akan dapat dipusingkan dengan cepat! Lubuk jualan juga senang dijumpai.

Bila kita buat bisnes tudung ni...  Banyak sangat kos yang dapat kita potong dan jimatkan!
Sebabnya, bisnes tudung ini kita boleh buat dan mula dari rumah sahaja!

Penghantaran pun tak perlu pergi ke pejabat pos! Tetapi abang posmen yang datang sendiri ke rumah ambil barang! Dah jimat kos minyak dan masa disitu!

Dalam menjalankan bisnes tudung ni juga, saya tak gunakan model dan photoshot dalam studio yang memerlukan kos beratus, bahkan beribu ringgit untuk mengambil gambar setiap jenis tudung.

Cukup sekadar pelanggan saya yang jadi model menerusi feedback yang mereka hantar dan sekali-sekala, saya sendiri yang akan menjadi model. Ambil gambar pun guna handphone sahaja!


Klik sini --- Buat tudung jenama Sendiri ---- untuk tahu lebih lanjut bagaimana Puan Madihah menguruskan perniagaan hingga mengaut keuntungan beribu ringgiot dalam masa hanya sebulan.

sekian..