Showing posts with label wanita. Show all posts
Showing posts with label wanita. Show all posts

Tuesday, 2 April 2019

BAGAIMANA CARA PALING MUDAH MEMBUAT WANITA HAPPY DALAM HUBUNGAN CINTA DAN RUMAHTANGGA

Hi semua..



Hari ni saya nak cerita ikit tentang membuat wanita happy atau gembira dalam perhubungan. Orang perempuan ni susah untuk di duga. Kita yang perempuan ni pun kadang-kadang tak boleh faham dengan perempiuan yang lain.

Sebab tu kerap la kita nampak orang perempuan sama-sama perempuan pun boleh bergaduh kalau dibiarkan dalam 1 rumah atau 1 bilik.

Apa tah lagi kalau berlainan jantina ni. Ada saja yang tak kena dan perkara-perkara yang tak menggembirakan kaum wanita.

So cemana cara nya untuk buat wanita happy?





1. Sama macam lelaki, perempuan juga suka dan seronok bila bersama dengan lelaki yang yakin dengan dirinya sendiri. Tapi tak bermakna lelaki tu kena sentiasa yakin. kadang-kadang kelemahan lelaki juga dilihat sesuatu yang sangat comel bagi wanita.

Kelemahan tu juga akan buat wanita rasa dia adalah pelengkap kepada lelaki tersebut. So lelaki tak perlu tunjuk kuat dan berani setiap masa. Wanita tak selesa dengan lelaki yang macam tu.

2. Jangan terlalu serius. Bukan semua benda perlu diambil serius. Ada perkara yang hanya perlu singgah di fikiran kita dan kita lepas kan macam tu saja.


3. Jangan buat janji palsu. Wanita ni dia paling ingat apa yang lelaki janjikan pada dia. Kalau tak boleh buat jangan berjanji. Wanita ok je kalau lelaki tak janjikan bulan bintang. Buat apa yang dirasakan terdaya cukup lah.

Jangan wal-awal dah janji bulan bintang. Bila dah berjanji,  wanita ni dia akan tagih janji tersebut. Lepas tu bila tak mampu buat, wanita juga yang di cop mata duitan lah, banyak karenah la, tak cukup2 la..dan macam-macam lagi..padahal lelaki yang awal2 dah janji macam2.


4. walaupun ada perkara yang wanita tak suka diambil serius tapi , jangan tak tahu yang ada banyak perkara kecil dianggap penting bagi wanita,

Contohnya tentang hari2 yang istimewa: hari jadi, hari ulangtahun perkahwinan, hari pertama kali berkenalan, hari hadi anak, hari pertama masuk rumah baru..macam-macam hari la..

Wanita juga suka bila gambar nya ada dalam telefon bimbit lelaki yang dia sayang. Atau pun gambarnya ada dalam wallet lelaki tu.

Wanita juga suka lelaki yang banyak bertanya kan keadaan dirinya. sihat ke tidak, dah makan ke belum...gitu..

Tak besar pun permintaan2 wanita ni.



5. Mengakui kesalahan sendiri. Yang ni penting sangat, Orang lelaki tak payah melutut merayu minta maaf pada wanita. Wanita tak heran pun setakat maaf tu. cukup sekadar ucapan ringkas " maaf, saya tak sengaja buat macam tu.." cukup!! itu sahaja..

Kalau maaf berbuih2 dimulut , merayu menangis bagai tapi esok lusa buat salah lagi, itu lebih menyakitkan hati wanita .

Selalunya saya tak kan bagi peluang ke dua untuk lelaki yang melutut dan merayu. Memalukan!

Jangan terlalu banyak beralasan bila dah buat salah. Salah tetap salah, awak tak boleh tutup kesalahan awak dengan bagi macam-macam alasan. Bagi wanita bila awak buat alasan macam-macam untuk salah yang awak buat, itu bermakna akan datang awak akan buat salah tu lagi dan dengan alasan yang sama atau berbeza.



6. Jaga penampilan diri. Bukan bermakna lelaki perlu pakai pakaian yang mahal dan berjenama. Cukup lah kalau ianya bersih dan sopan. Ketahui pakaian yang macam mana wanita tu suka.

Kalau saya, saya tak suka lelaki yang berseluar pendek dan pakai baju tanpa lengan.Geli!

Mungkin wanita yang korang sayang, suka lelaki yang berjanggut dan berambut panjang. Jangan risau untuk tanya pendapat wanita tu tetang penampilan korang.

Wanita akan gembira bila lelaki tu terima pendapat dia. Dia akan rasa kehidupan lelaki tu dah jadi sebahagian dari dirinya.




7. Dalam hubungan cinta dan rumahtangga ni bukan ada masa bahagia dan seronok je. Tapi ada juga tiba masa duka. Dalam keadaan ini wanita sukar kawal perasaan dia. Jadi sebagai lelaki awak tak perlu jadi wanita kedua yang tak reti kawal perasaan.

Lelaki kena bijak kawal situasi. Sebab tu penting untuk lelaki kenal pasti sikap wanita tu. Masa ni lah awak akan tahu nak buat apa bila wanita marah atau sedih. Dengan kebijaksanaan awak tu, tak sampai 5 minit wanita tu dah boleh tersenyum kembali.







8. jadi lah pendengar yang baik. Tak dapat selesaikan masalah pun tak pe, Dengan adanya awak disisi wanita kesayangan awak, cukup untuk buat dia gembira dan bahagia.

9. Wanita mahu sentiasa dilindungi. Leakijangan mengharapkan wanita tu sentiasa kuat dan boleh buat apa saja tanpa lelaki.

Pertolongan dan bantuan lelaki lebih membuatkan dia gembira walaupun untuk perkara-perkara kecil. Ianya tanda yang dirinya disayangai , dicintai, dilindungi dan dihargai.


10. Kejutan. wanita suka kan kejutan. Tak perlu selalu sebab bila selalu sangat dia dah tak rasa kejutan tu sesuatu yang istimewa.. kejutan pada masa-masa yang tidak disangka akan buat wanita gembira.

Bye...



Thursday, 14 March 2019

APA YANG BOLEH IBU MENGANDUNG LAKUKAN SEPANJANG MENANTI HARI UNTUK BERSALIN

Hello...helloo..ada orang ke yang nak baca ni??



Tahun 2006 when i was pregnant anak pertama, rasa lambat sangat baby nak keluar. Sepanjang 9 bulan tu saya lalui dengan rasa bosan yang tak tahu nak buat apa.

Maklum la, anak pertama . Kalau anak dah 3,4 orang mungkin tak timbul pun isu bosan nih..Hahah.. Tapi sebab anak pertama dan masa tu saya tak bekerja dan  setiap hari tunggu suami balik kerja pun saya rasa cukup lama.




Bila orang tanya pasal kandungan je mesti saya kata "lambatnya nak bersalin.." sampai orang menyampah dah dengar.

Untuk bakal-bakal ibu mungkin korang pun sedang melalui apa yang saya pernah lalui. So hari ni lets me share some tips untuk korang lalui tempoh kehamilan korang tanpa rasa bosan menunggu.

Berjumpa dengan kawan-kawan atau saudara mara.

Mungkin ada ibu mengandung yang moodnya tak menentu. Selalu rasa nak marah dan rimas. Korang boleh keluar dan berjumpa dengan kawan-kawan atau pergi melawat saudara mara. 

Saya sendiri pernah pulang sekejap ke kampung sebab nak jumpa mak , anak saudara dan adik beradik lain. Bila kita berinteraksi dengan ramai orang tak la bosan sangat sendirian di rumah.Tapi kena ada persetujuan dari suami juga tau.

Rasanya dia ok je dan izinkan memandangkan dia sendiri tahu yang kita bosan di rumah.

Bercuti bersama suami atau Babymoon.

Diusia kandungan 6-8 bulan , ramai ibu mengandung yang dah tak mengalami morning sickness atau alahan yang teruk. Ambil peluang ini untuk pergi bercuti sebelum korang melahirkan anak.

Selepas melahirkan anak nanti korang mungkin tak akan dapat pergi bercuti dalam masa terdekat ke tempat-tempat best memandangkan korang kena melalui confinement process yang agak lama. So masa ni lah yang perlu korang gunakan untuk berehat dan meluangkan masa dengan suami.

Jangan bercuti dalam keadaan kesihatan yang tak baik sebab ianya mungkin akan mengubah mood percutian korang. Ada juga wanita hamil yang mengalami alahan sepanjang dia hamil. Yang ni memang tak sesuai nak pergi bercuti.

Belajar ilmu menguruskan anak kecil.

Banyak laman web yang berkongsi tips dan panduan menguruskan anak yang baru lahir. Korang kena tahu beberapa perkara sebelum melahirkan anak terutamanya bab breastfeeding, jaundice dan premature birth.

3 benda ni sangat penting untuk korang belajar. Gunakan tempoh sepanjang mennati kelahiran ni dengan belajar perkara-perkara penting tentang proses melahirkan dan juga penjagaan bayi.

Korang juga boleh gunakan masa ni untuk berbual dengan mereka yang lebih berpengalaman untuk korang dapatkan lebih banyak ilmu. Gunakan sosial media untuk dapatkan lebih banyak maklumat. Namun hati-hati kerana tak semua maklumat tu benar dan korang kena juga dapatkan nasihat dari yang lebih pakar.




Belajar ilmu agama (bagi orang islam)

Bila korang dah melahirkan anak nanti korang akan ambil masa yang sangat lama untuk menyesuaikan diri korang dengan masa yang tidak teratur.

Jadi sementara ada masa ni boleh la korang pergi belajar mengaji atau mendengar kuliah agama. Ianya terapi juga bagi ibu mengandung. Malah anak dalam kandungan pun suka je dengar orang mengaji ni tau. 

ok..tu je..kalau ada yang nak kongsi kan tips lain boleh la tinggalkan komen di bawah.


Wednesday, 13 March 2019

INI LAH WANITA YANG AKAN DIPAKAIKAN 2 GELANG DARI API NERAKA

Assalamualaikum..



Saya ni tak banyak barang kemas. Barang kemas yang rosak dan dah tak boleh di patri semula atau yang memang tak boleh dibaiki semuanya saya dah jual. Sayang memang sayang sebab setiap satu barang kemas tu ada kenangan nya.

Bukan senang nak dapatkan seurat emas bagi rakyat marhaen macam saya. kena kerja kuat, menyimpan, tahan selera nak itu ini. Main kutu pulak..Fuhh!!! mencabar..

Tapi bila dah dapat lepas tu rosak , rasa sedih la jugak.Saya ni ganas tau /Walaupun duduk rumah cuma buat kerja-kerja rumah tapi boleh rosak juga barang kemas tu.





Ada yang putus sebab tersangkut kat benang pakaian, tersangkut kat hanger , tu pasal rosak. Bila dah 2,3 kali dipatri makin lama makin tak boleh disambung lagi. So kita jual je la. dah jual, nampak duit hilang la sedih tu..Hahaha..

Bercakap pasal barang kemas ni saya kongsikan sesuatu khas untuk para wanita tentang wanita yang dipakaikan 2 gelang dari api neraka? Tahu tak siapa wanita tu?

Wanita tersebut ialah wanita yang gemar memakai perhiasan emas tapi tidak mengeluarkan zakat atas perhiasan tersebut.

Tak dapat dibayangkan betapa panas nya gelang  api neraka tersebut hinggakan kaum wanita ini meraung-dan merayu meminta keampunan namun jerita mereka hanyalah sia-sia.

Sesiapa yang ada emas dan nak bayar zakat emas boleh la rujuk di sini , untuk tahu sama ada korang layak untuk membayar zakat emas atau pun tidak.\

Bye..




Friday, 16 November 2018

CARA WANITA KOREA MENJAGA KECANTIKAN KULIT



Produk kecantikan Korea menguasai pasaran sejak 2016. Eksport produk penjagaan kulit Korea, yang juga dikenali sebagai K-Beauty, telah melebihi import di Korea Selatan. Hari ini, pasaran kecantikan Korea menduduki tempat di sepuluh teratas di seluruh dunia, dan lebih ramai orang terus jatuh cinta dengan produk dari negara tersebut

Salah satu perkara yang menjadikan produk penjagaan kulit dari Korea dan rutin kecantikan mereka menjadi ikutan ramai adalah kerana komitmen terhadap formula berkualiti yang meningkatkan dan memperbaiki kulit.



Fokus mereka adalah untuk menjadikan kulit lebih semulajadi , sihat dan tidak bercela. Di samping itu, rutin K-Beauty cenderung dengan pelbagai langkah dan produk yang digunakan pada waktu siang dan malam.

Jika anda ingin memulakan rutin penjagaan kulit Korea, maka pertimbangkan untuk mencuba enam jenis skincare ini.

1.Sunscreen
Produk Korea memberi tumpuan kepada melindungi kulit dari matahari untuk mengelakkan kerosakan, jadi pelindung matahari merupakan bahagian penting dalam rutin kecantikan. Anda perlu memakainya setiap hari. Dari BB krim hingga lah  gel, terdapat banyak pilihan dengan SPF yang tinggi.

2. Cleanser
Rutin penjagaan kulit kebanyakan produk dari Korea termasuk sekurang-kurangnya dua pembersih yang berbeza: satu yang berasaskan minyak  dan satu lagi berasaskan air.

Pertama, anda perlu menggunakan pembersih berasaskan minyak untuk membuang solekan dan kotoran dari kulit. Kemudian, anda gunakan pembersih berasaskan air untuk membuang sisa kotoran pada kulit.

3. Toner
Toner membantu mengimbangi kulit, dan memudahkan pemakaian serum. Malah ianya juga mengekalkan kelembapan kulit wajah dan melengkapkan rutin penjagaan kulit wajah anda.


4. Essence
Essences melembapkan, mengimbangi, dan menghidrat kulit. Ianya mempunyai formula ringan yang tidak terasa berat pada kulit, tetapi masih memberikan banyak faedah seperti anti-penuaan. Perlu diingat bahawa essence tidak begitu bertindak sebagai serum, jadi anda boleh menggunakannya dengan menepuk cecair essence ke wajah anda dengan tangan anda.


5. Serum
Serum adalah produk  yang direka untuk mensasarkan masalah kulit tertentu seperti kedutan atau hyperpigmentation.



6. Pelembap
Anda memerlukan sekurang-kurangnya dua pelembap: satu untuk mata anda dan satu untuk seluruh muka. Pelembap mata cenderung lebih lembut dan direka untuk mengurangkan bengkak. Pelembap Korea untuk wajah  terdiri daripada krim dan gel.

Jika anda sudah bersedia untuk beralih ke rutin penjagaan kulit Korea, ini adalah permulaan yang baik. Anda mungkin mahu menambahkan lebih banyak item apabila anda menjadi selesa dengan rutin kecantikan yang saya kongsikan ini.

Tuesday, 16 October 2018

KETAHUI PUNCA KEGUGURAN BERULANG-ULANG BAGI WANITA HAMIL






KETAHUI PUNCA KEGUGURAN BERULANG-ULANG BAGI WANITA HAMIL 15 Oktober adalah Hari memperingati keguguran sedunia yang disambut setiap tahun. Oleh itu penting bagi kita mengetahui mengenai keguguran ketika hamil. Jom baca pasal keguguran berulang-ulang ( recurrent miscarriages) - punca & rawatan yang dikongsikan oleh Doktor Muhammad Eizat





Apakah keguguran ?

Keguguran ialah kehilangan bayi sebelum 24 minggu kehamilan. Jika ianya berlaku pada 3 bulan pertama kehamilan dipanggil keguguran awal. Keguguran awal adalah perkara yang biasa berlaku 10-20 kes dalam 100 kehamilan ( 10-20%)

Keguguran lewat berlaku selepas 3 bulan pertama kehamilan. Ianya tidak biasa berlaku dan hanya 1-2 kes dalam 100 kehamilan ( 1-2%)

Apakah keguguran berulang-ulang ?

Bila keguguran berlaku 3 kali atau lebih berturut-turut dipanggil sebagai keguguran berulang ( recurrent miscarriages ).

Ianya juga berlaku pada 1 dalam 100 pasangan yang cuba untuk mendapatkan zuriat

Kenapa berlakunya keguguran berulang-ulang dan keguguran lewat kehamilan?

Kadang-kadang doktor dapat mengenalpasti sebab-sebab berlakunya keguguran lewat kehamilan.

Walaubagaimanapun dalam kebanyakkan kes, doktor tidak dapat mengenal pasti sebab-sebab berlakunya keguguran ini, lebih-lebih lagi jika semua ujian yang dijalankan adalah normal belaka.

Ada beberapa faktor yang dikenalpasti mungkin menyumbang kepada keguguran lewat kehamilan

UMUR

Semakin berusia wanita itu, semakin tinggi peluangnya untuk mendapat keguguran. Jika wanita berusia lebih 40 tahun, lebih 1 dalan 2 ( 50%) kehamilan akan berakhir dengan keguguran.

Bukan sahaja wanita, jika suaminya berusia pun, peluang untuk keguguran adalah tinggi.

ANTIPHOSPHOLIPID SYNDROME ( APS)

APS adalah sindrom dimana darah seseorang wanita itu senang membeku dan menyumbang kepada keguguran berulang dan keguguran lewat kehamilan

FAKTOR GENETIK

2 hingga 5 dalam 100 pasangan ( 2-5%) yang mengalami keguguran berulang, salah satu pasangannya akan ada ketidaknormalan salah satu kromosom ( struktur genetik yang terkandung dalam sel manusia yang mengandungi DNA dan perwarisan dari ayah dan ibu ).

Walaupun masalah genetik ini mungkin tidak menujukkan apa-apa masalah pada ayah atau ibu, tetapi ianya boleh menyebabkan keguguran.

PANGKAL RAHIM YANG LEMAH
Kelemahan pangkal rahim ( cervical incompetence ) boleh menyebabkan keguguran dalam 14 hingga 23 minggu kehamilan. Susah sikit untuk mengenalpasti keadaan pangkal rahim lemah ini untuk wanita yang tak mengandung.

Mungkin ini adalah penyebab keguguran jika kehamilan sebelumnya gugur dengan cara air mentuban pecah awal, ataupun pangkal rahim membuka awal walaupun si ibu tiada rasa sakit pun


PERKEMBANGAN BAYI TAK NORMAL

Perkembangan bayi yang tidak normal boleh menyebabkan keguguran tapi bukan penyebab keguguran berulang.


JANGKITAN KUMAN

Sesetengah jangkitan kuman yang sebabkan ibu menjadi tidak sihat boleh menyebabkan keguguran.

Walaubagaimanapun bagaimana jangkitan boleh menyebabkan keguguran ini masih lagi dalam kajian dan kesahihannya masih belum pasti.


BENTUK RAHIM
Bentuk rahim yang tak normal boleh menyebabkan keguguran namun ianya belum sahih.

KENCING MANIS & MASALAH TIROID

Kencing manis dan masalah tiroid yang tidak terkawal boleh menyebabkan keguguran, walaubagaimanapun ianya tidak menyebabkan keguguran berulang-ulang asalkan masalah kencing manis dan tiroid ini dirawat dan dikawal sebaiknya.


FAKTOR IMUN ( Immune Factors )
Ada kajian mengatakan wanita keguguran disebabkan sistem imun mereka tidak berfungsi secara normal, dinamakan sebagai alloimmune reaction. Walaubagaimanapun, takda bukti sahih lagi yang menyokong kenyataan ini. Lebih banyak kajian diperlukan.


BERAT BADAN BERLEBIHAN
Bakal ibu bermasalah obesiti bukan saja sukar hamil tetapi meningkatkan risiko komplikasi kehamilan dan masalah kesihatan bayi yang dikandung.
Ini termasuk keguguran, hipertensi, diabetes, darah beku dan bayi bersaiz besar serta memerlukan pembedahan caesarean ketika melahirkan


MEROKOK, PENGAMBILAN KAFEIN DAN ALKOHOL BERLEBIHAN
Merokok , dan minum terlalu banyak alkoho; serta pengambilan kafein yang berlebihan turut menyumbanga kepada masalah keguguran. Selain keguguran ianya menyumbang kepaada masalah kelahiran pramatang, kecacatan kongenital,dan kematian dalam rahim.


PERNAH MENGALAMI KEGUGURAN
Peluang untuk keguguran lagi meningkat bila berlakunya satu keguguran. Wanita dengan 3 kali keguguran berturut-turut ada risiko 4 dalam 10 peluang untuk mengalami keguguran sekali lagi.












Pemeriksaan yang boleh dilakukan untuk keguguran berulang-ulang :

Ujian darah – mengenalpasti Antiphospholipid syndrome dan thrombophilia

Ujian darah untuk mengenalpasti ketidaknormalan kromosom jika bayi menunjukkan kromosom yang tidak normal.

Ujian darah untuk menentukan jangkitan kuman

Rawatan akan diberikan berdasarkan sebab berlakunya keguguran berulang-ulang ini. Jika doktor tidak dapat mengenalpasti sebab selepas melakukan pemeriksaan serta ujian-ujian yang berkenaan, wanita itu tak perlu menerima rawatan.



Wanita dan pasangan sepatutnya mendapat rawatan serta kaunseling oleh pakar. Wanita yang mendapat sokongan perubatan dari awal kehamilan mempunyai peluang untuk mendapatkan kehamilan yang sihat.

Walaupun tidak dapat mengenalpasti sebab-sebab keguguran berulang-ulang ini, 75 dalam 100 kes ( 75%) akan berjaya hamil sehingga kehujungnya.

Tenangkan hati dan ingat bahawa kebanyakkan pasangan akan berjaya dengan kehamilan, walaupun pernah gugur 3 kali berturut-turut.

sumber: Dr MUhammad Eizat

Sunday, 30 September 2018

BERAPA LAMA MASA UNTUK IBU-IBU MELAHIRKAN ANAK

Assalamualaikum..




Sewaktu pertama kali nak melahirkan anak sulung saya 11 tahun lalu , saya selalu fikir "mesti berjam-jam saya kat dalam labour room nanti.." sebab saya fikir orang sakit nak bersalin ni memang lama.. Rupa-rupanya memang lama pun..ahhaahh..

Bayangkan lah, darah keluar jam 8 pagi, tapi sakit2 start jam 10 pagi. Tunggu suami datang bawak pi hospital , sampai hospital jam 12. Disuruh tunggu kat ward dulu sebab katanya pintu masih tertutup.Padahal masa tu dah sakit giler tak hengattt..

Jam 2 baru masuk labour room , bersalin jam 7 lebih dan saya di tolak keluar ke ward jam 4 pagi..Hahahha..Lama oi..

Tapi korang jangan la fikir semua orang bersalin tu lama sampai berjam-jam.. Masa saya bersalin anak kedua tak lama pun.Sama juga dengan ramai lagi ibu-ibu lain yang tempoh melahirkan anak tu sekejap je.Ada yang tak sampai 1 jam pun kat dalam labour room.

Kalau tak percaya meh baca perkongsian ibu-ibu ni yang sudi berkongsi pengalaman berapa jam diaorang duduk dalam labour room.


Klik untuk baca komen penuh





kalau korang nak baca komen penuh ibu-ibu ni boleh la klik pada gambar love2 pink kat atas tu ye..
 Abaikan komen Fariq Jalil tu..hahah.. Tahniah pasaipa entah!

Bagi ibu-ibu yang bakal melahirkan anak korang jangan susah2 hati.Memang biasa lah ibu nak melahirkan anak ni dia akan fikir macam-macam benda buruk. Tapi korang kena abaikan perasaan tu..

Korang kena keep positif, kena bergembira,.. Kena selalu berbual dengan orang sekeliling., Jangan murung2 nanti melarat sampai lepas bersalin , takut jadi meroyan pulak.

Masa dalam labour room tu nampak je nurse lalu sementara tunggu bukaan tu , korang ajak la dia berbual.Walaupun dia menyampah korang berbual je supaya jangan ada rasa takut tu muncul.

sekian..




Thursday, 10 May 2018

18 KELEBIHAN AMALKAN JAMU NGOSEKK YANG TAK ADA PADA JAMU LAIN

Jamu sangat sinonim dengan wanita. Bila sebut tentang jamu kita akan fikir ianya adalah makanan atau minuman yang rasanya pahit, berbau busuk dan  warna yang kurang menarik.

Walaupun begitu  ramai yang sedia tahu jamu mempunyai 1001 khasiat yang tersendiri bergantung kepada bahan yang terkandung di dalam nya.



Jamu Ngosekk merupakan jamu yang membantu dalaman wanita seperti mengatasi masalah keputihan, kitaran haid dan senggugut.

Jamu Ngosekk menggunakan 100% bahan semulajadi iaitu akar kayu herba seperti manjakani dan nisan madu yang merupakan resepi turun menurun tanpa ada sebarang campuran bahan kimia di dalamnya. Jamu Ngosekk juga merupakan satu-satunya jamu buatan bumiputera Malaysia yang tidak panas

Jamu ini elok diamalkan sejak masih anak dara lagi.Ini supaya dalaman nya tip top kata orang.

Bila dah selalu diamalkan tak risau lagi tentang masalah-masalah dalaman wanita ni. Berikut adalah 18 kelebihan amalkan jamu Ngosekk yang tak ada pada jamu lain

1-    Melancarkan peredaran darah dalam badan
2-    mengatasi masalah angin dalam badan
3-    menghilangkan lenguh badan/pinggang/sendi
4-    mengatasi masalah Sembelit
5-    Mengurangkan Berat badan yang berlebihan
6-    menghilangkan Kelesuan
7-    mengekalkan awet Muda
8-    Mengecutkan peranakan selepas bersalin
9-    Mengatasi kemurungan ibu berpantang
10 - bertindak sebagai Milk booster
11- menghilangkan Senggugut
12- merawat masalah Keputihan
13- mengatasi masalah Haid tidak teratur
14- menghilangkan Kegatalan dan bau missV
15- Merangsang tenaga batin
16- Mengetatkan faraj
17- Menegangkan payudara kendur
18- Mencegah fibroid/cyst

Jamu Ngosekk ni adalah jamu turun temurun yang dibuat oleh pakar perbidanan. Jamu tak panas dan organik.Jadi sangat sesuai juga untuk ibu yang baru melahir kan anak.

Bgai yang sedah berusaha untuk dapatkan zuriat juga digalak kan mengamalkan jamu Ngosekk. Ada set khas untuk wanita yang nak anak .




Ada 4 jenis jamu Ngosekk yang kita boleh try mengikut keselesaan  kita.
1- Jamu asli
2- Jamu premium
3- Jamu insert
4- Pow Kiss 


Jamu Ngosekk tak sesuai untuk kanak-kanak dan wanita hamil . Di bawah ni adalah panduan untuk kita memilih Jamu Ngosekk yang sesuai untuk kita.









Harga nya sangat berbaloi dan memang dah ramai yang cuba serta berkongsi testimoni  selepas menggunakan jamu terbaik ni. Harga nya tak mahal pun.Memang mampu milik.

Hubungi Trusted Seller di bawah untuk order Jamu Ngosekk

Facebook: Achik Ana Suzana
Whatsapp:  http://Wasap.my/60132120801 


Korang boleh klik ke facebook yang saya kongsikan ni..Ada banyak lagi maklumat berkaitan Jamu Ngosekk yang korang boleh dapat kan.Tak pun whatsapp je no dia atas ni dan boleh la tanya kan apa-apa sahaja kemushkilan .

Korang juga akan diajar cara untuk makan dan amalkan jamu Ngosekk ni.

sekian.

Wednesday, 18 April 2018

SPORT HIJAB BY NURD : TUDUNG SUKAN YANG SELESA DAN TAK PAYAH PIN KHAS UNTUK WANITA AKTIF




SPORT HIJAB BY NURD : TUDUNG SUKAN YANG SELESA DAN TAK PAYAH PIN KHAS UNTUK WANITA AKTIF Kalau kita jenis wanita yang suka bersukan dan buat aktiviti lasak penting untuk kita memilih tudung yang selesa dan tak mengganggu pergerakan kita.Dengan cuaca panas di negara kita ni macam-macam alasan kita akan guna untuk tidak bersukan .Betul tak?

Disebabkan sekarang kebanyakan wanita memang suka kan aktiviti lasak dan juga suka bersukan nurdofficial mengeluarkan Sport Hijjab yang sangat sesuai untuk dipakai tak kira dimana juga.

Memang tak selesa bila kita pakai tudung biasa je untuk bersukan. Bila angin bertiup je habis terselak tudung. Mengelibas--libas muka kita ni bila berlari. Mana ke nak lari, nak pegang tudung pulak. Memang tak selesa la.

Tapi dengan tudung Nurd tak de lagi masalah nak kena pegang tudung sambil berlari. Tak de lagi masalah  pin tudung tercabut masa buat aktiviti lasak.Tak kan ada lagi masalah tudung senget dan perlu dibentuk.

Tudung Nurd


Kenapa setiap wanita perlu ada tudung NURD


Sama ada yang suka berbasikal, beryoga, jogging, berfutsal . mendaki atau pun berenang , Tudung Nurd memberikan satu kepuasan dan keselesaan kepada pemakai. Bukan itu sahaja malah ada banyak lagi kelebihan  Tudung Nurd yang menjadikan ianya adalah tudung yang perlu ada pada setiap wanita.

1- Ready to wear
Mudah di pakai dan tak payah nak di bentuk. Hanya sarung kan saja dah siap.Tak ambil masa yang lama pun. Tudung Nurd ni juga tak payah di gosok.

2- Pin-less & Knot-less
Kebanyakan tudung biasa yang kita guna mesti kita nak kena ada pin baru dia ketat dan selesa..kan??Tapi Tudung Nurd ni tak payah pin. Sarung kan saja dia dia memang melekap kuat dan tak mudah tanggal. Boleh juga dijadikan inner kalau korang nak gayakan dengan tudung lain.

3- Light Weight
Fabrik tudung Nurd ni nampak berat tapi sebenarnya dia ringan saja. Bila dipakai dia tak terselak dan tak mudah senget. Dia memang stabil bila kita bergerak aktif.

4- Reflective Gear
Bagi yang bersukan di waktu malam, contohnya yang berbasikal atau berjogging , tudung Nurd mempunyai ciri-ciri keselamatan . Kalau terkena cahaya lampu kenderaan lain ada pantulan cahaya pada tudung Nurd ni..

5- Well-Designed
Design nya membuatkan pergerakan kita tidak terbatas,  lebih mudah bergerak dan sangat selesa. 

6- Quick Drying
Fabriknya menyerap air dan peluh. tapi disebabkan ianya ringan dia juga cepat kering. 

Tudung sukan Nurd



Tudung Nurd ni tak labuh sampai pinggang tapi ianya memang menutup dada. Dia di reka memang untuk mereka yang buat aktiviti lasak.Nama pun sport hijab..kan?

Tengok anak saya pakai ni..Tinggi Maisara 150cm. Dia memang tinggi tau walaupun umur baru 11 tahun. Sikit lagi nak sama tinggi dengan ibu dia ni..Hahhaha..

Bila dia pakai tudung Nurd memang menutup dada . Kiranya tak terlalu labuh dan tak terlalu singkat.




Dapat tudung yang memang selesa nak bergerak ni , memang asyik nak pakai tudung Nurd je la... Sampaikan nak balik dari bercuti hari tu pun dia paaki jugak tudung Nurd ni. Katanya cuaca panas dan dia nak pakai tudung yang tak buat dia banyak berpeluh.

Sedangkan tudung Nurd ni dia dah pakai masa mandi pantai tapi sebab tudung Nurd ni cepat kering, dia dah boleh pakai masa nak balik jugak.Bukan nya jemur tempat panas pun.Jemur dalam bilik hotel je.


.Tudung sejuk dan selesa



Tengok dia pakai ni, tak payah pin pun..kan??selalunya kalau dia pakai tudung apa pun mesti nak ada pin. Bayangkan bila berpeluh-peluh tu, pin di leher kan buat dia rasa gatal-gatal dan tak selesa.Lepas tu bila masuk dalam kereta dia tanggalkan je tudung tu.

Dengan tudung Nurd, dalam feri pun dia tak merungut, lepas tu dalam kereta pun dia tak tanggalkan tudung.


Saya pun tak paham kenapa banyak sangat design tudung yang bahagian muka nya tu besar..Susah untuk orang yang muka comel2 macam kebanyakan wanita malaysia ni nak pakai..Terpaksa guna pin.

Dengan tudung Nurd tak payah lagi guna pin.



Korang yang berminat nak dapatkan tudung ni untuk kegunaan sendiri, atau untuk hadiah kan pada rakan futsal, rakan travel atau pun untuk sesiapa je boleh la ke Sport Hijab By Nurd 

Laman web : Nurdofficial.com   





Dengar-dengar nya dah ada kaler yang out of stock. Memang laris la tudung Nurd ni... 

sekian..

Friday, 30 March 2018

7 GAMBAR MAKEUP ILUSI YANG TAK PERNAH KITA BAYANG KAN

Sesekali tengok gambar makeup ilusi  yang kreatif-kreatif ni rasa gerun pun ada.. Kali ni saya kongsikan koleksi makeup ilusi yang saya ambil dari instagram Cedoviste dan juga  Mimi Choi..

 kedua-dua mereka ni memang terkenal dengan makeup Ilusi yang sangat wow dan yang tak pernah kita bayang kan.












macam mana?? menarik bukan??


sekian..

Sunday, 18 March 2018

PUNCA KENAPA HAID LAMBAT YANG PALING KERAP DIALAMI OLEH WANITA

Hi semua..




Haid lambat memang merisaukan setiap wanita. Tanda-tanda tubuh badan mengalami kelainan, salah satunya ialah haid datang lewat. Itu lah yang menyebabkan wanita akan merasa cemas jika kitaran haid mengalami perubahan .

Ada beberapa punca mengapa haid lambat. Mungkin setiap dari kita tidak menyedari perubahan pada tubuh badan sehingga lah haid tidak datang. Setelah diteliti baru lah kita akan dapat mengesan apa punca nya haid lewat.


Kitaran haid kita  mungkin tidak teratur dari bulan ke bulan. Ini bermakna bahawa bulan lepas kitaran kita  mungkin telah 24 hari, dan bulan ini boleh menjadi 32 hari. Perubahan kitaran haid boleh berubah bergantung kepada gaya hidup kita

Tekanan juga boleh menyebabkan haid lambat dari biasa.Apabila kita stress badan kita akan mengeluarkan hormon stress yang boleh mengganggu ovulasi. kerana itu pentingnya kita mengawal stress dalam kehidupan kita supaya ianya tidak berlarutan.

Jangan terlalu memikirkan masalah dan lakukan lah perkara2 yang kita mampu.Jangan memaksa diri untuk perkara yang kita tak mampu hadapinya.

Tahniah..Anda mungkin hamil. :) , Lakukan ujian kehamilan untuk memastikan perkara tersebut.Kita boleh melakukan ujian seminggu selepas tarikh haid kita sepatutnya muncul.

Berdiet juga boleh jadi sebab mengapa haid lambat.Malah melakukan senaman lebih dari biasa juga akan membuat kan haid lambat. kedua-dua perkara ini menyebabkan badan kita bekerja kuat . tapi kebiasaan nya proses ini akan berjalan seperti biasa jika kita mengekal kan nya.

So tak perlu risau..teruskan menjaga pemakanan dan bersenam..

Pengambilan ubat baru atau kita mengambil supplement baru juga boleh menjadi punca haid lewat.. Mengambil preskripsi tertentu atau menukar ubatan  juga  boleh menjejaskan kitaran kita, jadi berbincanglah dengan doktor  jika haid terlalu lewat dari sepatutnya.

semoga bermanfaat untuk semua..


sekian..

PERTAMA KALI JADI IBU BERAT TURUN MENDADAK.APA YANG PERLU DILAKUKAN?




"..anak saya dah umur 6 bulan tapi berat badan  makin turun dan BMI kurang. .Nak buat macam mana?"

Pengalaman saya pertama kali menjadi ibu memang sangat-sangat mencabar.Saya percaya bukan saya sahaja yang melalui proses yang sukar sewaktu pertama kali menjadi ibu 11 tahun yang lalu.

Menyesuaikan diri  dengan bayi dan ianya mengubah 100 % rutin harian saya  membuatkan kadang-kadang saya kekurangan rehat dan lebih merisaukan saya ialah berat badan berkurangan hingga mencecah 43kg sahaja.

Ianya adalah berat yang tidak sesuai untuk saya yang mempunyai ketinggian 157cm. Kekurangan berat badan yang banyak membuatkan belakang saya kerap sakit dan mengalami tekanan darah rendah.

Sebelum saya hamil berat saya hampir 60kg,Jadi boleh bayangkan berapa Kg berat saya yang hilang.?

Saya tak berikan anak saya susu badan dan kerana itu penurunan berat badan yang mendadak agak merisaukan saya.

Alhamdulillah, masalah saya ni tak berlarutan.Selepas anak saya mencecah umur setahun berat badan saya mulai naik seperti biasa.

Apa yang saya lakukan ialah menjaga pemakanan saya.Saya pastikan saya makan mengikut masa yang ditetapkan.

Saya makan lebih kerap tapi dalam kuantiti yang sedikit. Oleh sebab saya mempunyai masalah tekanan darah rendah saya tidak melakukan senaman yang kerap . Saya hanya melakukan senaman ringan antara 10-15 minit  sehari  (2-3 kali seminggu) .

Saya juga ada mengambil supplement yang berasaskan soya.Bagi yang mempunyai alahan mungkin supplement berasaskan soya tidak sesuai untuk korang. Jadi sebelum mengambil apa-apa supplement minta lah nasihat doktor.Lagi-lagi bagi korang menyusukan bayi.

Menu harian saya sangat simple dan mudah. 

Pagi :  susu soya - mee /meehon /nasi- buah sengkuang (paling kerap saya makan)

Tengahari : Air putih- Nasi - sayur hijau -tauhu/tempe- ikan - mangga

Petang:  kuih - susu soya - Sengkuang -

Malam :  Roti (burger/sandwich/kadang2 cuma sapu butter je) - Milo (lewat malam)

Diet yang saya buat ni saya amalkan lebih 8 bulan.Sebab yang saya masih  ingat lagi, bila anak saya dah belajar berjalan (9 bulan ) saya ubah diet saya . Sebab masa tu berat dah naik ke 50kg.

Walaupun masa tu berat dah 50kg tapi tekanan darah belum ok..Doktor suruh saya lebihkan daging, makanan laut..Mujur lah saya ni tak de alahan dengan makanan laut.jadi mudah la bagi saya waktu tu.

Diet saya mungkin tak sesuai untuk korang.Jadi korang kena tahu makanan apa yang boleh naikkan berat badan korang.Macam saya kalau makan benda yang ada soya memang boleh naik berat badan..Ada yang makan soya tak jadi apa pun..kan??

Jadi pesanan saya untuk korang yang berat turun mendadak selepas bersalin  sampai kan dah makan macam biasa pun tetap berat tak naik, cuba lah ubah diet korang.Banyak kan ambil makanan yang tinggi protein dan kena ada karbohidrat jugak.

Lepas tu gula pun kena ambil..Jangan abaikan gula terus..ada orang langsung tak ambil gula walaupun dalam buah.. sebab tu berat tak naik2..Tapi jangan lah melebih-lebih pulak..Kena tahu had nya.

Ok..tu je..

sekian..






Tuesday, 13 March 2018

KAJI SELIDIK MENDEDAHKAN SUAMI ADALAH PENYEBAB ISTERI MERASA STRESS. ANAK BUKAN PUNCA UTAMA

Hi semua..

Tugas sebagai isteri bukan sahaja terhad di dalam rumah. Selagi memegang status sebagai isteri selagi itu lah status itu akan dibawa walau kemana sahaja. Seringkali isteri akan diuji dengan berbagai keadaan dan ketika itu lah kesabaran dan kekuatan mental isteri teruji. Ini menyebabkan ada isteri yang mengalami stress 

Bila bercakap tentang stress pada isteri ramai yang fikir anak-anak adalah punca isteri menjadi stress. Mengikut kaji selidik yang dijalan kan oleh Today.com , majoriti golongan isteri mengalami stress disebabkan suami bukan nya kerana anak.



Mengejut kan tak??tapi kalau difikir2 kan balik memang betul pun..

Contohnya bila anak kita tengah melasak kat shopping mall..Kita tengok jadi stress..kan??sebenarnya kita stress tu bukan sebab anak melasak tapi sebab si ayah tu biar je anak tu..Dia tunggu kita yang pi kejar anak..

Stress tau tak??

hahahha

Contoh lain bila isteri baru lahir kan anak..

Kita sebagai isteri memang kena banyak berehat.Anak kat sebelah kita pulak asyik menangis, asyik nak menyusu sampai kita tidur tak nyenyak.

Pusing kanan bersepah, pusing kiri baju tak berlipat. Kan bagus kalau suami tolong buatkan kerja2 rumah. Mesti kita tak stress..

Macam tu jugak la kalau dapat pulak suami yang suka berpoya-poya dan tak tahu nak jaga keluarga.Bertambah la stress nya hidup..

Tapi bayang kan kalau , walaupun anak melasak , anak baru lahir, anak mengamuk, tapi suami segera bertindak, membantu, memujuk , menguruskan apa yang perlu dah tentu para isteri tak stress...

Betul????


 Kaji selidik yang dilakukan oleh today.com melibatkan 7 ribu ibu-ibu di Amerika Syarikat pada tahun 2013. Daripada jumlah tersebut memperlihatkan keputusan , rata-rata isteri mengalami stress tahap 8.5 dari 10, dan sebanyak 46% hanya disebabkan suami.

Dalam setiap survey tersebut terdapat banyak pendapat yang diberikan oleh para isteri berkaitan suami mereka.

"Kami berdua bekerja sepenuh masa, dan kami berusaha membahagikan  waktu untuk anak-anak, tapi jelas hanya saya lebih risau dan cemas apabila sesuatu terjadi pada anak ..." - Deno Fleno-

"Walaupun mempunyai suami, tapi nampaknya semua urusan rumahtangga dan kerja-kerja rumah diuruskan oleh saya sendiri." -Responden- 

Tapi yang jelasnya , walaupun suami tu yang buat isteri stress tapi sebenarnya suami juga lah penawar nya yang mampu membahagiakan isteri.


sekian..

Thursday, 1 February 2018

7 CARA BERKESAN UNTUK WANITA PERTAHANKAN DIRI DARI KEGANASAN

cara pertahanan diri yang ringkas dan mudah

7 CARA BERKESAN UNTUK WANITA PERTAHANKAN DIRI DARI KEGANASAN  Disebab kan sekarang ni terlalu banyak jenayah melibatkan keganasan terhadap kaum wanita , saya rasa sudah masanya kaum wanita mempelajari sedikit tentang seni mempertahan kan diri.Tak la sampai nak kena pergi kelas cukup tahu sikit-sikit tentang cara mempertahan kan diri , tu dah cukup baik.

Saya petik satu artikel dari Brightside tentang cara-cara untuk wanita mempertahankan diri ketika diserang .Bagus juga untuk saya kongsikan dengan korang di blog saya ni sebagai peringatan untuk saya juga.Lepas baca ni boleh la kita praktis kan perlahan-lahan.

Kalau praktiskan hari-hari lama-lama boleh jadi mahir.Bagus juga kalau kita dapatkan bantuan rakan sebilik, suami atau pun ahli keluarga yang lain.Sekurang-kurangnya mereka pun dapat manfaat dari perkara ini.

Jom kita tengok cara-caranya..

1- Untuk permulaan kita kena kenali titik kelemahan yang ada pada seorang lelaki.Rujuk gambar di bawah.

cara pertahanan diri yang ringkas dan mudah

Dengan mengenali titik kelemahan pada seseorang , tak jadi masalah pada kita untuk mempertahankan diri sama ada lawan kita tu seorang yang berbadan besar, tinggi dan sebagainya.Gambar diatas menunjuk kan titik kelemahan yang ada pada seseorang -  mata, hidung, tekak, dada, lutut, dan pangkal paha.

Kita boleh menyerang dibahagian mana pun yang kita mahu tapi cara-cara dibawah akan membuatkan langkah menyerang dan mempertahankan diri lebih sempurna dan berkesan.


2- salah satu cara untuk menyerang ialah dengan merangkul tangan nya dengan menggunakan kedua-dua belah tangan . (rujuk gambar dibawah) .

cara pertahanan diri yang ringkas dan mudah

Kemudian tarik sekuat hati ditengah -tengah bahagian jarinya dan tolak ke depan. Jika tak dapat memegang tangan nya , dengan menggunakan ketiga-tiga jari tengah kita  , tumpukan kekuatan di bahagian jari dan serang bahagian tulang selangka atau bahagian halkum nya.

Kita jugak boleh menggunakan genggaman tangan dan tumbuk kearah tulang selangka atau halkum nya.cara ni boleh melemahkan lawan kita.

cara pertahanan diri yang ringkas dan mudah

Kawasan paling kerap dijadikan sasaran untuk menyerang ialah di bahagian pangkal peha. Boleh dikatakan semua yang mengajar seni mempertahankan diri akan mencadangkan agar bahagian ini diserang .

Menyerang di bahagian ini akan melemahkan seluruh anggota badan penjahat dan kita ada peluang untuk melarikan diri.


3- Jika kita di peluk dari depan , ianya akan membuatkan tangan kita tidak boleh di angkat.Apa yang perlu dilakukan ialah luruskan tangan ke bawah dan tumbuk bahagian sulit atau bahagian pelvis penyerang. Gunakan dahi kita untuk menumbuk bahagian hidung penyerang.(Cara 1)

Cara kedua ialah dengan menggunakan lutut. Dengan sekuat hati angkat lutut kita setinggi yang boleh dengan kuat untuk menyerang bahagian pelvis nya.

cara pertahanan diri yang ringkas dan mudah


Jika penyerang sudah melepas kan rangkulan nya pada kita , terus serang bahagian tangan kanan nya dengan menolak tangan nya dan gunakan tapak tangan kita untuk menyerang sekuat hati dibahagian leher penyerang. (rujuk gambar di bawah)

Kemudian angkat lutut ke arah bahagian sulit penyerang dengan sekuat hati.


cara pertahanan diri yang ringkas dan mudah

Mudah tak caranya???kalau selalu berlatih mesti rasa mudah je sebenarnya...

Selalunya bila kita diserang penyerang akan memegang tangan kita..kan??Dibawah ni dikongsikan cara untuk melepaskan diri apabila tangan kita di sentuh atau dipegang oleh penyerang.


1- Jika dia memegang tangan kiri kita pusing tangan kita ke kiri dengan kuat.. tangan kita akan berada diatas dan mudah untuk kita melepaskan diri.

Begitu juga jika dia memegang tangan kanan kita,.Pusing tangan kearah kanan dengan kuat dan apa bila tangan kita diatas terus angkat tangan untuk melepaskan diri.. Kemudian mulakan serangan di bahagian yang kita sasarkan seperti yang diterangkan diatas.

cara pertahanan diri yang ringkas dan mudah



5- Apabila kita diserang dari belakang, contohnya kita di peluk dari pelakang , halakan kepala kita kearah muka penyerang. Kemudian terus tunduk kedepan dan tarik bahagian kaki nya.

Cara ni akan buat dia jatuh dan kita sempat melarikan diri.


cara pertahanan diri yang ringkas dan mudah



6- Jika penyerang memeluk kita dari bahagian tepi , gunakan siku untuk melemahkan lawan.Caranya ialah dengan mengangkat siku sekuat yang boleh kearah muka, leher atau pun hidung penyerang.

Ambil peluang ini dengan menghayunkan siku sekuat hati kearah perut atau dadanya. Lakukan sekuat hati hingga dia rebah .

cara pertahanan diri yang ringkas dan mudah


7- penyerang mungkin akan menolak kita ke dinding .Untuk melemahkan lawan , kita perlu cepat menggunakan peluang dalam keadaan ini.

Jika penyerang mengangkat tangan nya (rujuk gambar) lakukan tujahan kuat menggunakan kekuatan tangan dan jari kearah ketiaknya.

cara pertahanan diri yang ringkas dan mudah

ketika ini kita boleh menyerang nya dengan melakukan tumbukan kearah leher , dada dan  rahangnya ..Tumbukan perlulah dari bahagian bawah membawa ke atas.lakukan sekuat hati . 

Kita juga boleh lakukan serang menggunakan bahagian kepala kita. Terus tanduk bahagian muka penyerang dan ini akan melemahkannya. Jadi kita ada kesempatan untuk melarikan diri.

Teknik-teknik ni bukan boleh digunakan sesuka hati tau..jangan gunakan nya untuk tujuan menganiaya orang atau untuk gurauan.Gunakan nya hanya untuk kecemasan sahaja.Kalau suka2 je nak tumbuk orang tak pasal2 nanti jadi kes lain pulak...kan??

Apa pun semoga post ni bermanfaat untuk korang dan untuk saya juga,


sekian..


Sunday, 7 January 2018

APA HUKUM DOKTOR LELAKI MENYAMBUT KELAHIRAN BAYI

Assalamualaikum.

hukum doktor lelaki sambut kelahiran bayi


APA HUKUM DOKTOR LELAKI MENYAMBUT KELAHIRAN BAYI Pengalaman saya bersalin 2 orang anak sebelum ni , kedua-dua nya disambut oleh doktor perempuan. Saya melahirkan 2 orang anak di Hospital Seri Manjung, Perak. Alhamdulillah dapat doktor perempuan. Masa dah bersalin, duduk di wad , yang memeriksa jahitan pun doktor perempuan.

Walaupun ada doktor lelaki yang tururt sama masa check jahitan tu tapi cuma doktor wanita je yang dibenarkan check jahitan. Doktor lelaki tu cuma tanya saya tentang keadaan saya sama ada dah buang air ke, dah makan ke dan tak buat pemeriksaan yang memerlukan dia menyentuh saya . .Memang kalau doktor lelaki yang buat pemeriksaan akan ada doktor perempuan.

Mungkin saya bernasib baik je...Orang lain yang pernah bersalin di Hospital Manjung ni mungkin berbeza pengalaman dengan saya. Tapi itu lah yang saya lalui dengan 2 kali melahirkan anak di Hospital Seri Manjung.Kita ambik kesempatan ni ucap terima kasih la pada doktor2 yang menyambut kelahiran anak saya tahun 2007 dan 2012. Nurse2 nya pun memang baik2 dan ramah2..Terima kasih semua..

Salah ke kalau doktor lelaki yang sambut kelahiran anak kita? Saya faham ada orang yang macam saya juga tak mampu nak pergi hospital2 mahal. Jadi kalau dapat doktor lelaki yang sambut kelahiran anak , nak buat macam mana..betul tak?? Tapi apa hukumnya kalau dokotr lelaki yang sambut kelahiran bayi?Tak berdosa ke doktor tu dan tak berdosakah kita?

Ada penjelasan tentang isu ini yang diberikan oleh Mufti Wilayah Persekutuan iaitu Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri .





APA HUKUM DOKTOR LELAKI MENYAMBUT KELAHIRAN BAYI

Tidak dibenarkan di sisi Hukum Syarak bagi lelaki untuk melihat kepada aurat wanita ajnabi, melainkan terdapat ḥājah (keperluan) dan ḍarurah (keperluan mendesak) untuknya. Antara bentuk pengecualian ialah rawatan al-faṣdu (venesection, venipuncture, phlebotomy), berbekam dan rawatan am. Ini kerana jika diharamkan akan mendatangkan ḥaraj (kesukaran) sedangkan ḥaraj dihilangkan oleh Syarak.

Justeru harus bagi lelaki merawat wanita dan wanita merawat lelaki, dengan syarat:-

1. Jika wujud perawat yang muslim, maka tidak boleh digantikan. 2. Ditemani oleh mahram, suami atau wanita yang dipercayai. 3. Ketiadaan perawat wanita, atau perawat lelaki bagi pesakit lelaki. 4. Perawat boleh melihat kepada bahagian badan selama mana ada keperluan kepadanya

“Bahawa Umm Salamah (isteri Nabi SAW) meminta izin drpd Rasulullah SAW untuk berbekam lalu Nabi meminta Abu Taibah untuk menjalankan rawatan bekam ke atas Umm Salamah."

Berkata Jabir: “Aku kira bahawa Abu Taibah itu adalah saudara susuan Umm Salamah atau budak kecil yang belum baligh.” Hadis riwayat Muslim (2206)

Rujuk al-Mu`tamad fi al-Fiqh al-Syafie oleh Syeikh Muhammad al-Zuhaili (4/50); Fiqh al-Manhaji (1/126-127)

Berkata Syeikh Mulla Ali al-Qari Rahimahullah: “Telah dijelaskan oleh para ulama kita bahawa sekalipun bukan mahram boleh untuk menjalankan rawatan bekam, fasdu, dan khitan.” Berkata al-Taibi Rahimahullah:

“Dibenarkan bagi lelaki ajnabi untuk melihatkan pada sekalian tubuh wanita bagi tujuan darurat dan rawatan.” Rujuk Mirqah al-Mafatih ٍ (no. 3103)

Justeru, termasuklah dalam kategori rawatan ini ialah menyambut kelahiran kerana ia melibat nyawa ibu dan anak jua. Kami syorkan hendak semua dawabit atau syarat-syarat yang dinyatakan di atas hendaklah dipatuhi bagi memastikan ketenangan bagi pihak pesakit, hospital dan keluarga -Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri-

hukum dokotr lelaki sambut kelahiran bayi


APA HUKUM DOKTOR LELAKI MENYAMBUT KELAHIRAN BAYI

Jadi tak ada masalah untuk doktor lelaki menyambut kelahiran bayi.kalau ada wanita rasa tak selesa boleh la suruh suami sediakan duit untuk pergi ke hospital yang kita boleh pilih nak doktor wanita sahaja.

Tapi ikutkan pengalaman saya bersalin, masa kita tengah sakit nak beranak tu kita tak nampak dah siapa yang keluar masuk bilik bersalin tu. Doktor yang bantu kita masa melahirkan anak pun kita tak perasan muka dia macam mana..Apa lagi kita nak fikir pasal malu ke apa..yang kita fikir cepat sikit la anak aku keluar bagi habis hilang kesakitan tu..

sekian..


Thursday, 4 January 2018

PANDUAN TEMPOH 'IDDAH SELEPAS BERCERAI DAN KEMATIAN SUAMI

Assalamualaikum...


tempoh iddah selepas bercerai dan kematian suami


PANDUAN TEMPOH 'IDDAH SELEPAS BERCERAI DAN KEMATIAN SUAMI 'Iddah ialah tempoh tertentu yang ditetapkan keatas seorang wanita selepas diceraikan atau selepas kematian suami. Hukum `iddah menurut syarak adalah wajib ke atas wanita yang bercerai atau kematian suami .


Firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 228 yang bermaksud:

Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan  menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid). Dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan oleh Allah dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa `iddah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dan suami mempunyai satu darjat kelebihan atas isterinya. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.


Kenapa wanita perlu melalui tempoh  iddah selepas bercerai atau kematian suami


Terdapat beberapa tujuan atau  hikmah `iddah kepada wanita Islam.  Antara hikmah tersebut ialah:

- Untuk memastikan kekosongan rahim daripada benih suami terdahulu.  Ia bertujuan untuk mengelakkan percampuran benih antara suami dahulu dengan suami yang baharu dikahwininya.

- Bagi `iddah talak raj`ie, ia sebagai ruang kepada suami dan isteri untuk berfikir dan menilai semula segala tindakan dan kesilapan yang telah dilakukan termasuk kesan daripada perceraian yang berlaku.  Di samping itu, ia juga dapat memberi peluang kepada suami untuk kembali rujuk kepadaisterinya.

- Bagi perempuan yang kematian suami, tempoh `iddah juga sebagai tempoh berkabung bagi menghormati dan mengingati nikmat perkahwinan terdahulu.  Ia juga sebagai tanda menjaga hak suami dan  tanda menzahirkan kesetiaan isteri kepada suaminya.  Selain itu, berkabung juga sebagai lambang pengabdian diri terhadap perintah Allah SWT.






Secara keseluruhannya,  `iddah terbahagi kepada dua bahagian iaitu `iddah disebabkan perceraian semasa hidup dan `iddah dengan sebab kematian suami.   Setiap bahagian `iddah tersebut mempunyai pengiraan tersendiri yang akan menentukan tempoh `iddah yang perlu ditempuh sama ada panjang atau pendek.

Pengiraan `iddah terbahagi kepada tiga iaitu:

 - `Iddah dengan kiraan suci (quru’);
- `Iddah dengan kiraan bulan;
- `Iddah dengan kelahiran atau keguguran kandungan.

Bagi `iddah dengan kiraan bulan, pengiraannya adalah berdasarkan kalendar hijrah dan bukannya mengikut kalendar masihi.

Panduan mengetahui  tempoh iddah 

1- Wanita yang bercerai talak raj`ie/ba’in yang  ada haid - Tempoh Iddah nya ialah tiga kali suci .

a. Jika ditalaq semasa dalam keadaan suci, `iddahnya tamat apabila datang haid yang ketiga.
b. Jika ditalaq semasa dalam keadaan haid, `iddahnya tamat apabila datang haid yang keempat.
c. Jika ditalaq semasa dalam keadaan nifas, hendaklah menunggu sehingga tiga kali suci selepas nifas. `Iddah tamat  apabila datang haid yang keempat

2- Wanita yang bercerai  talak raj`ie/ba’in yang  Tiada haid (sama ada kerana penyakit, telah dibuang rahim, telah putus haid, belum pernah haid atau lain-lain) - tempoh iddah yang perlu dilalui ialah 3 bulan.

3- Wanita yang bercerai  talak raj`ie/ba’in yang  Sedang mengandung  - Tempoh Iddahnya ialah sehingga melahirkan anak hidup atau mati ataupun  sehingga kandungan nya gugur . Janin yang gugur adalah dalam bentuk sempurna atau pun hanya berbentuk segumpal daging.Jika gugur maka selesailah tempoh iddah wanita tersebut.

4-Bagi wanita yang bercerai  talak raj`ie/ba’in yang belum pernah disentuh sama ada  sedang dalam haid atau pun tiada haid  , tiada tempoh iddah yang perlu dilalui.

5- Wanita yang bercerai talak raj`ie/ba’in dan menghidap istihadhah dengan haid yang tidak menentu tetapi masih dapat mengetahui kebiasaan perjalanan darah haidnya , tempoh iddahnya ialah selama 3 kali suci.

Mana kala jika wanita yang bercerai talak raj'ie/ba'in yang mengidap istihadhah dengan haid tidak menentu dan tidak  mengetahui kebiasaan perjalanan haidnya atau tidak dapat membezakan antara darah haid dan istihadhah tempoh iddah yang perlu dilalui ialah selama 3 bulan

6- Wanita yang kematian suami semasa dalam tempoh Iddah talak raj'ie dan tidak mengandung ,sama ada dia ada haid atau pun tidak , tempoh iddah yang perlu dilalui ialah selama empat bulan 10 hari . Untuk kiraan tempoh `iddah tersebut ianya  bermula pada tarikh atau hari kematian suami walaupun sebelum itu `iddah isteri sama ada dengan tiga kali suci atau tiga bulan telah hampir tamat .

7-Bagi wanita yang  kematian suami semasa berada dalam tempoh `iddah talak ba’in dan tidak mengandung sama ada wanita tersebut ada haid ataupun tiada , tempoh iddah yang dilalui ialah selama tiga kali suci atau pun 3 bulan. Tempoh Iddah talak ba'in ini kekal  sama ada dengan kiraan tiga kali suci atau tiga bulan dan `iddah tidak bertukar kepada `iddah kematian suami.


tempoh iddah selepas bercerai dan kematian suami


8- Wanita yang kematian suami sama ada telah disetubuhi atau belum disetubuhi yang dalam keadaan tidak mengandung pula tempoh iddahnya ialah selama empat bulan 10 hari. tidak kira wanita tersebut ada haid atau pin tiada haid , wanita ini bukan saja wajib melalui tempoh iddah malah dia wajib berkabung

9- Tempoh iddah bagi Wanita yang kematian suami yang sedang mengandung ,dia wajib melalui tempoh iddah sehingga melahirkan anak sama ada hidup atau mati bayinya itu  atau sehingga bayinya gugur.Janin yang gugur adalah dalam bentuk sempurna atau pun hanya berbentuk segumpal daging.Jika gugur maka selesailah tempoh iddah wanita tersebut.

10- Wanita yang suaminya hilang ketika dia ada haid, tiada haid atau pun sedang menggandung pula perlu menunggu selama 4 tahun . Selepas 4 tahun  isteri  wajib pula ber`iddah dengan `iddah kematian suami selama empat bulan sepuluh hari.

Begitu lah pengiraan tempoh iddah yang telah di tetapkan bagi menjaga kebajikan dan hak-hak wanita semasa dalam tempoh perkahwinan dan sehingga lah pembubaran perkahwinan tersebut. Semasa dalam iddah kerana perceraian suami wajib menafkahi isterinya dan menyedia segala keperluan isteri.Manakala isteri pulak di tuntut berhias untuk suami sebagai dorongan untuk rujuk semula.

Semoga artikel ini dapat membantu dan memberi panduan kepada semua pasangan suami isteri yang mahu bercerai atau yang kehilangan suami.

sumber:jakim

sekian.