Skip to main content

Posts

Showing posts with the label tips memilih loyang kek

TIPS MEMILIH LOYANG KEK UNTUK NEWBIE

Assalamualaikum...





Masa mula2 nak belajat buat kek dan biskut dulu saya memang minat betul beli barang2 baking ni..Beli loyang la,beli mixer,beli macam2 lagi la..sampai la sekarang saya rasa ada setengah2 benda tu tak payah beli pun tak pe..dan ada setengah barang tu memang boleh pakai kejap je..lepas tu dah tak boleh pakai lagi.Contohnya Loyang kek.Kena bijak memilih loyang.bukan main beli je..

Jadi hari ni saya nak kongsikan tips2 memilih loyang kek  untuk  kawan2 yang baru2 nak belajar buat kek

1-setiap resepi berbeza saiz loyang nya..ianya bergantung kepada sukatan bahan jadi saiz loyang sangat penting. Kek ,roti,puding dan biskut pabila dibakar ianya bebeza rujuk resepi anda sebelum memilih loyang




2- Periksa saiz sebenar ketuhar anda sebelum membeli loyang supaya ianya sesuai dan muat untuk masuk.ianya temasuk ukuran tinggi dan lebar ketuhar anda.


3- beli loyang mengikut kuantiti yang anda perlukan. Jika anda merancang untuk membuat lebih dari satu hidangan anda memerlukan mungki…