Skip to main content

Posts

Showing posts with the label tip untuk kanak-kanak suka menabung

KIT BIJAK MENABUNG DIDIK ANAK SIMPAN DUIT DEMI MASA DEPAN

Assalamualaikum...



KIT BIJAK MENABUNG DIDIK ANAK SIMPAN DUIT DEMI MASA DEPAN - Saya  percaya ramai anak-anak yang dah ada tabung di rumah.Anak start sekolah je kita dah ajar anak menabung.Balik sekolah terus masuk kan duit baki belanja sekolah ke dalam tabung.lepas tu berangan nanti dah penuh nak beli itu nak beli ini.Boleh kata hari-hari goncang tabung dan asyik buka penutup tabung nak check duit dah penuh ke belum. .  Mana la tahu duit syiling yang segenggam tu dah cecah rm50 ,.Boleh la beli barang idaman.tapi sayang..Tak cukup pun lagi..RM10 pun tak sampai.Boring la tunggu lama sangat.Belanja kan je la duit ni..Lain kali la kita mula  menabung..
Pernah menghadapi keadaan yang macam ni ?Bila anak-anak putus asa dan tak sabar dalam menabung sebagai ibu bapa apa yang biasanya kita akan buat?
"lantak kau la Boboi..Nak apa2 jangan minta kat mama ye.."
"kau ni kenapa Boboi..simpan balik duit tu..kalau tak mama kasi sepit ketam kat kaki kau.."
"ala Boboi..jangan …