Skip to main content

Posts

Showing posts with the label suami

SUAMI KENA TAHU 4 PERKARA INI JIKA TEMANKAN ISTERI KE KLINIK UNTUK PEMERIKSAAN KEHAMILAN.

Assalamualaikum...



Bagi pasangan suami isteri berita kehamilan adalah sesuatu yang sangat dinanti-nantikan dan yang paling mengembirakan.Nak dapat orang baru mestilah ada rasa teruja dan tak dinafikan biasanya si ayah lah yang paling teruja.Isteri nak pergi klinik pun dia sanggup ambil cuti setiap bulan semata2 nak tunggu isteri kat klinik.Meh sini saya nak cerita sikit la kat lelaki yang bergelar suami ni tentang adab bila ikut isteri pergi klinik untuk check ibu mengandung.

Sebelum tu, untuk pengetahuan suami2 ni, tak payah sampai nak ambil cuti la kalau tak perlu.Isteri tu bukan nak bersalin lagi .Dia cuma nak pi check perut saja..kalau awak pi pun cuma boleh buat mengantuk  saja.Untuk suami2 yang nak pergi teman isteri ke klinik untuk buat pemeriksaan kehamilan ,Korang kena tahu beberapa perkara yang korang perlu buat dan tak perlu buat bila di klinik ni.



1- Sila berdiri .
Tak banyak klinik kesihatan yang waktu pagi nya orang tak ramai.macam tu juga untuk bahagian check ibu mengan…

PERKARA YANG SUAMI JANGAN BUALKAN BILA BERSAMA KAWAN-KAWAN

Assalamualaikum...

Untuk tatapan semua lelaki-lelaki yang bergelar suami...



-jangan cerita keburukan dan kelemahan isteri pada kawan-kawan.
contoh:"Bini aku masak kek mesti keras ..
"..bini aku tu berjalan pun lambat ja...
'bini aku tu macam patung ja..'

-jangan cerita tentang kecantikan /keburukan /kecacatan tubuh badan isteri pada kawan-kawan
contoh: "isteri aku ,betis dia putih ja..
" rambut isteri aku hitam pekat,panjang mengurai.."
"badan isteri aku gebu macam pau kacang.."

-ketika bersama kawan-kawan,tiba2 isteri telefon dan bertanya suami dimana..
jangan sesekali jawab.."ok2..abang nak balik dah ni.."
sebab nanti kawan2 mungkin akan anggap isterinya queen control.walaupun isteri telefon memang suruh balik,cuba lah berpura2 di depan kawan tu.contohnya :"ok..apa2 hal telefon ye.." kemudian suami duduk la minum dengan kawan dalam 10-15 minit baru balik..

-jangan cakap besar tentang rumahtangga sendiri..contohnya..:
&q…

PERTANDINGAN SIAPA PALING MISKIN

Assalamualaikum...



Zaman dulu kalau dah namanya dok kampung2 ni  mesti bukan orang senang,Lagi2 kampung terpencil nun.Walaupun time tu dia tak la susah mana pun tapi bila dah tua2 ni nak cerita kat anak cucu,dia akan kata " ayah dulu orang susah..."hehehh...

Malam2 waktu menonton Tv dengan anak2,saya dan suami biasanya akan bercerita macam2 kat anak.Biasanya pengalaman2 masa kecil dulu.Dan selalunya cerita pasal miskin la.Dah tentu2 ibu dengan ayah depa ni bukan anak orang kaya pun.jadi itu lah cerita yang diulang2 cuma isinya berbeza.



Tapi tu la..bila dah ibu bercakap,ayah pun tak mau kalah.nak Jugak cerita hal dia pada anak2.
kalau ibu kata , "ibu dulu kalau sarapan pagi ni,tak de la ayam ka,daging ka..makan je la nasi goreng kosong.kadang2 makan dengan kopok ikan je.."Bila ayah dengar,ayah pulak tambah.."ayah dulu lagi susah..kadang2 nasi tu makan dengan minyak ikan je.."

Dok berlawan cakap masing2 tak mau kalah nak tunjuk kat anak yang ibu ayah ni mis…

APA YANG ISTERI BUAT BILA SUAMI BERDENGKUR?

Assalamualaikum...

Nyenyak ke tidur malam tadi.??harap2nya nyenyak la ye..
kalau tak nyenyak agak terjejas segala aktiviti siang kita..kan??

ada jugak tu yang tak nyenyak??suami berdengkur???
dia main ketap2 gigi time tidoq??macam budak kecik ja...
tak pa...dia penat tu..alah..dulu masa mula2 kawen boleh je tahan..kan??

Awal perkahwinan..

Suami:I berdengkur???ye ke??sorry yunkkkk!!!

isteri:tak pe..I tau u penat kerja..kan??dengkuran u,i anggap macam syair yang dodoikan i tidur je..

10 tahun kawen...

Suami:i berdengkur??ye kee??

isteri:ye la..tak nak mengaku la tu.sakit tau telinga i.tidur pun tak cukup ni...sebagai gantirugi u mesti tambah elaun i mulai bulan depan.

ada ka yang macam tu??ada la...tapi bukan kita2 la..
ni orang lain yang tak baca blog ni..hehehheh

nk tau tak apa isteri  buat  untuk mengelak dari suami berdengkur atau dia bunyi2 kan gigi..??
antaranya....




amacam...??
ada berani ka nak berdengkur???
heheeh...
tapi kita berdengkur kita pun tak sedar..
entah2 apa yang kita buat…

DULU DIA BUKAN JENIS SUKA KE MASJID

Assalamualaikum...

Saya ni sebenarnya sibuk tau..saja la nak bagi tau..
sejak balik dari cuti2 minggu lepas punya sibuknya la dok menguruskan kain baju..
habis uruskan kain baju melayan pulak anak2 dan suami
yang tekak nak makan itu nak makan ini..amboi..pelik la pulak..
selera masing2 membuak2 ni..sampai saya perasan barang dapur
yang boleh pakai 2 minggu jadi seminggu je bertahan..
hahhaha...ni penangan bila anak2 dah makin membesar..
Ibu dengan ayah pun kemain pulun nak membesar sama..
ekekekke...

Cakap pasal sibuk..Suami saya orang yang tak suka sibuk..
bila sibuk muka susah nak senyum dah...menyampah pun ada..
ekekek...Dia kan kerja shift..
seminggu masuk pagi..seminggu lagi malam...
sampai ke masjid pun kena selang seminggu disebabkan kerja ikut shift tu.
Bermakna dalam seminggu yang dia ada peluang ke masjid tu,
dia mesti nak pergi..kau ajak la dia pi main futsal ke,pi perjumpaan itu ini..
memang dia tolak la..lebih baik dia ke masjid..

Aktiviti berjalan2 dan makan angin kami a…

SUAMI SAYA DAN KENANGAN NYA

Assalamualaikum...

Suami saya suka sangat simpan benda2 yang bagi kenangan pada dia..Berbeza sangat dengan saya yang "buang je la..buat apa simpan.."..Betapa tak best nya saya nih..kan??

Macam suami saya dia dari awal kawen dulu macam tu la..kotak speaker kereta Iswara dia yang lama dulu pun dia simpan dalam stor.Nak dibuang dia tak bagi.katanya .."kenangan tu..itu lah kereta pertama abang beli dulu."..sedih pulak dengar..kan..??



Pernah jugak dia bagitau pada saya..nasib baik kita tanam pokok pelam ni, bila2 rindu kampung boleh tengok pokok pelam.."...krik.krik..krik..sampai macam tu sekali..kan??

Saya selalu jugak cakap pada dia yang saya tak suka mengenang masa lalu.Mungkin sebab masa lalu saya banyak yang tak best.Bila saya ingat benda best tentang perkara A terus teringat benda2 tak best yang berkaitan tentang perkara A..sebab tu saya tak suka kenang2 benda lama.hehehhe..

Satu lagi benda yang dia suka tengok dan teringat ialah baju2 dia..Minggu lepas tiba2…

SUAMI JUGA MENGALAMI TEKANAN KETIKA BARU MENIMANG CAHAYA MATA.

Assalamualaikum...

Selamat menimang cahaya mata...
ucapan untuk awak2 yang baru melahirkan anak..
yang bakal melahirkan anak,
semoga semuanya dipermudahkan..


Kebiasaan nya yang kita tahu,
bila melAhirkan anak ni,mak2 je yang akan mengalami tekanan
dan adakala sampai jadi kemurungan.
masa tu kebanyakan dari kita rasa..
"cuma aku sorang je yang tanggung.."
"semua aku nak kena buat.."
Boleh kata dia pikir dia sorang2 je yang hadapi semuanya..




jangan tak tau sebenarnya golongan suami dan bapa ni pun
hadapi tekanan emosi juga waktu baru mendapat cahaya mata.
malah dalam 5 tahun pertama membesarkan anak,
golongan ayah dan suami ni juga
mengalami stress akibat dari masa dan perhatian yang banyak dihabiskan untuk anak.


Yang merisaukan adalah anak-anak yang tinggal dan
dibesarkan oleh ibu bapa yang mengalami tekanan perasaan ,
akan berisiko  terhadap  perkembangan keterampilan berbahasa,
membaca, dan juga dalam hal perilaku.

jadi pada ibu bapa banyak kan berdoa,tenangkan fi…

KENAPA SUAMI ORANG SANGAT MENARIK DI MATA SESETENGAH WANITA BUJANG

Assalamualaikum...

Selamat malam semua..
mesti ramai yang tertanya2
kenapa la ada ramai perempuan bujang lebih
tertarik dengan suami orang.kan ramai lagi yang bujang??
kan??kan??apa yang menariknya suami orang??

sebenarnya ada sesuatu yang
suami orang miliki tapi tak ramai lelaki bujang ada.

1-gaya hidup
bila seorang perempuan bujang melihat pasangan suami isteri yang bahagia
pasti dihatinya terdetik.."baik nya suami dia.."
"untungnya kalau ada suami macam tu.."..
jadi secara tak langsung lelaki tu menarik di mata dia.

2-kemas dan rapi
nama pun suami orang.dah tentu la
pakai dan makan nya dijaga.baju pun bersih..
stokin tak bau..dalam kereta pun wangi saja..
bau rokok pun tak de..cemana perempuan bujang tak tertarik.

3-lelaki beristeri lebih bijak melayan wanita
bila dah beristeri dah tentu la dia tahu apa yang wanita suka dan tak suka.
di mana kelemahan wanita dan kekuatan wanita tersebut.
jadi tak heran la bila ada wanita bujang
yang berkawan dengan suami orang a…

BILA LELAKI LAIN PUJI ISTERI ANDA,SAYA RASA....

Assalamualaikum...



Sebenarnya...
aku ni  bukan lah orang yang sentiasa terbuka orang nya,...
mungkin sebab kolot ke apa tak tahu la kan..

tapi aku sangt tak boleh terima bila
ada suami orang atau lelaki
yang puji fizikal bini orang depan2 suami dia..


contoh gini la..

"Bini kau mantap la..body cantik.."

"bini hang cantik la..pipi gebu ja.."

bukan saja puji depan2..
tapi kalau puji2 kat facebook pun aku
rasa macam pelik je..

contohnya gini ..

Lelaki: untung la suami awak..dapat bini cantik..pandai jaga badan..

Isteri orang :ala..biasa2 je...(senyum suka)

lepas tu lelaki tu pulak kat facebook adalah rakan suami
kepada perempuan yang bergelar isteri tu..

paham dak..
rasa macam lelaki tu perhati bini kita
dari hujung rambut sampai hujung kaki pulak..
gila ka apa??

tapi ada suami yang bila ada lelaki lain puji fizikal bini dia
dia boleh senyum bangga pulak..
adoi..donia..donia..

Mungkin Donia aku dan Donia kau berbeza la..


sekian..

INI LUAHAN HATI UNTUK SUAMI SAYA..

Assalamualaikum...



Coretan hati untuk abang...
Maaf kalau abang tak suka dengan apa yang
kita nak luahkan ni..

Dah berulang kali kita minta kepastian dari abang,
tak pernah sekali pun abang pedulikan..
Setiap apa yang keluar dari mulut abang
Hanya membuat kita rasa makin keliru dan tak pasti..

Kenapa sukar untuk abang berterus terang..
Kenapa sukar untuk menyatakan yang sebenar..
Apa susah sangt kah untuk abang
Memberikan jawapan yang pasti.
Jawapan yang tidak sesekali  akan
Timbul rasa sangsi.

Kita masih percaya pada abang..
Sama seperti dulu...
Kerana itu kita harap abang dapat
berterus terang tentang segalanya..

Kita lahirkan zuriat untuk abang..
Dengan nyawa kita cagarkan..
Apa tak cukup lagikah untuk
Kita berhak mendapatkan kepastian dari mulut abang..

Untuk kesekian kali nya..
Kita masih mengharapkan jawapan
Sebenar dari abang..
Berterus terang lah abang...
Kita dah kurus sikit ke belum???


Sekian...

DIARY SUAMI SAYA

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
Pagi tadi bangun sahur aku buat nasik goreng.
Kemain suka laki aku makan..
Dia memang suka nasik goreng.
Kalau aku nasik goreng ni kalau ada sambal belacan aku suka la.


Berbuka semalam aku buat mee kari.
Guna bahan2 yang sedia ada dalam peti sejuk je.
Nak suruh suami pi beli
bahan2 dia kerja pulak petang semalam..

Biasa nya sepuluh minit lagi nak buka puasa
dia sampai la umah..
Biasanya bila dia balik dia akan bawak la
Kuih2 yang dia beli masa nak jalan balik
Ke umah nih..

Tak banyak pun kuih2 tu..
Cukup la untuk kami berdua..

Lepas tu dalam jam 8:15
Dia pergi semula kerja...
Balik dalam jam 3,4 pagi nanti..

Sampai2 je dia akan buka facebook ke,
baca suratkabo ke,
Sampai jam 4 lebih baru dia kejut kan aku
Untuk sahur..

Dalam jam 6:30 pagi baru dia tidur..
Lepas tu bangun solat zohor,
Duduk kejap,dah pi kerja balik jam 4 petang..

Begitu la rutin harian suami saya
Bila dia kerja petang..
Jadi celah mana nak ajak dia keluar shopping?.

Hehehh...ah…

8 PERKARA SUAMI JANGAN BUAT DAN PERLU BUAT BILA ISTERI NAK BERSALIN.

Assalamualaikum..
..





ada yang sedang tunggu kelahiran anak pertama??kedua ??
ayah nya pulak mesti terfikir...
"apa la aku nak buat kalau tetiba je bini aku nak besalin nanti..?
ha..jangan risau..meh baca ni ye...
aku nak bagi tau kat lelaki kat luar nun
apa korang perlu buat dan tak perlu buat
bila tengah gelabah bini nk besalin...

1)korang kena tahu kat mana beg
yang bini nak bawak ke hospital tu...
sebaiknya beg nak bawak kehospital,
yang ada baju,tuala baby tu dah siap sebulan sebelum
tarikh jangka besalin..nak lagi mudah tinggal je beg tu kat dalam kereta..
nanti tak payah susah2 dah..

2)tengah2 keadaan yang huru hara tu :p
korang kena fokus pada isteri sahaja..
jangan time tu nak makan nasik kejap la..
nak pi berak sekejap..jangan ye...
itu bikin isteri cekik2 korang..

3)jangan kerap sangt tanya bini..
"sakit ke sayang?"
5 minit sekali dok tanya...
memang korang nak kena kunyah la nampaknya...
tak payah tanya kerap2..nak besalin memang sakit.

4)jangan tanya bini pa…

KERJA..KERJA..KERJA..

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
Musim orang pi bercuti nih...
ramai betul la blogger pi bercuti..rasa jeles pulak..

Teringin lak rasa nak bercuti..pi vietnam ke..pi bandung ke..kan??
tapi bukan nya ada duit pun..hahahah..

Jangan kan duit,masa pun tak de.
waktu kerja laki aku tu bukan nya sama macam orang lain..
orang lain habis kerja jam 5,6 petang,
suami aku pulak selagi tak gelap selagi tu la tak nampak batang hidung.
seminggu 7 hari kerja.
Tapi syukur la hari2 masih boleh balik umah
makan sekali,berbual,bercerita dengan anak-anak..
sebabnya tempat kerja suami aku dekat je dengan umah..hehe..
2,3 minit je dah sampai umah ..

Suami aku kata ada kawan2 dia yang
berulang alik dari kulim ke tempat kerja ..
jauh tu kulim dengan simpang Ampat nih..

katanya kawan dia tu keluar dari umah ke tempat kerja jam 6 pagi..
sampai tempat kerja dalam jam 7 lebih..
cer bayangkan kalau waktu balik pulak..
habis kerja jam 8 atau 9 malam..sampai umah dah dekat jam 10 mlam..
balik2 tengok2 anak2 …

AYAT SYOK SENDIRI

Assalamualaikum...

Aku kan..
SELALU cakap kat suami aku gini..

"Abang tau tak..abang ni kira beruntung tau kawen dengan kita..
sebab bila dapat anak mesti comel2..
kalau abang kawen dengan orang lain
abang rasa abang dapat tak anak comel macam depa berdua nih?/"






muahahaaha..
ayat syok sendiri..
bila cakap gini suami aku mesti angguk..
angguk sambil senyum seribu makna..





heheh..
kekononnya comel tu datangnya
dari aku la..
bukan dari dia..
hahaha...

 lepas tu kan..sekarang kan maisara dah besar..
bila besar comot je..


aku cakap..comot ni sebab ikut muka ayah la..
heheheh..


sekian...


APA PERLU ANDA TAHU TENTANG SUAMI CURANG?

Assalamualaikum..

Selamat pagi semua..
nak cerita pasal curang ataupun selingkuh..
tapi kali ni cerita pasal lelaki la yang curang..

satu yang oranng perempuan kena tau,
orang lelaki ni bila dia curang biasanya mesti dengan
wanita yang dia kenal..
maknanya bukan dengan perempuan
yang dia jumpa pertama kali.hari ni jumpa terus dia
curang dengan isteri..
bukan macam tu..ok..

sebab tu ramai lelaki beristeri ni
bila buat hubungan sulit adalah dengan rakan sepejabat,
kawan masa belajar dulu
atau pun ada jugak yang isteri dia sendiri kenal wanita tu.
berani sungguh...heheh..

Awalnya kenal2 biasa saja..
lama2 jadi la luar biasa..

dan satu lagi suami yang curang biasanya dia sayangkan isterinya.
dengar macam mengarut..kan??
tapi betul..tak tipu ni..heheh..
orang lelaki ni tahu sikap depa tu akan menyakitkan hati isteri..
tapi tu la satu cara bila dia ada masalah dengan isteri dia.
dia malas nak bertekak,marah2 isteri dia.
jadi dia dapatkan la perhatian dari pihak lain pulak..

balik rumah ka…

ISTERI-ISTERI DAH BERSEDIA KAH??

Assalamualaikum...


apa benda ni???

ooo..jadual EURO CUP....

Isteri2 dah bersedia ke??
bersedia untuk menyerahkan remote tv kepada suami???
hehehehh

sekian...

DAYUSNYA LELAKI

Assalamualaikum...

Bila kita memilih lelaki untuk dijadikan suami
perkara yang penting adalah
keupayaan dia membimbing kita..
betul tak???
kalau suami nak berjalan lurus pun payah
agak susah nak membimbing isteri dan anak2 nanti..
silap2 tanggung jawab suami serah kat isteri..

Bila isteri melakukan kesilapan
sewajibnyalah suami memperbetulkan..
bukan terus memberi hukuman..

tapi itu lah yang berlaku zaman sekarang..
bila isteri buat silap
terus suami lafazkan cerai..
katanya ..
"dayus lah kalau aku biarkan saja.."
betul tu..
dayus kalau kamu biarkan isteri terus terusan melakukan kesilapan..
tapi lebih dayus jika kamu tidak
memperbetulkan kesilapan isteri kamu..

sepatutnye kamu bimbing la dia..
tunjuk kan dia jalan yang betul..
jangan la terus ucap kata cerai.

sekian...

Sidara dan suami orang

Assalamualaikum...

hari ni tak mendung tak panas..
yang sedang2 je..sapa yang nak lari2
buang lemak petang nanti sesuai sangat la...

jom kita cerita tentang lelaki berlagak bujang..
pada adik2 yang belum kawen tu mesti ada yang pernah
kenal dengan lelaki belagak bujang ni..
silap2 bercinta pulak.
lepas tu gelabah bila dah tau rupanye lelaki yang
dia dok deting tiap2 malam tu laki orang rupanye...

cemana nak tau lelaki tu dah kawen atau masih bujang???
meh2 nak cerita..
nanti jangan kata aku tak bagitau pulak..

1)kemas dan bersih..
kemas ni maknanye baju dia bergosok dengan sempurna.kat leher baju pun bersih je tak de daki.kalau lelaki bujang dia gosok baju line gosok tu mesti senget sikit.kadang2 pakai baju kemarin ja..kalau dia kata mak dia yang siapkan,tipu lah!!

2)lelaki dah kawen suka bercakap konon2 dia tu hero.dia tau semua benda.

3)cuba ajak dia jumpa mak ayah dia.kalau dia setuju,itu cukup baik.tapi kalau alasan nye banyak sangat baik kita berhati2.

4)menetapkan undang2 yang pelik.contohnye..

BILA SUAMI SUKA MEMASAK

Assalamualaikum...

Selamat tengahari semua..
dah tengahari baru nak update..
ni gara2 sakit pinggang nih..hheheh

ok..suami korang suka memasak tak??
dia masak sedap??korang pun suka dia masak???
betul??bagus la kalau macam tu..kan??


untung ada suami yang suka memasak ..
boleh la sesekali dia masak..tambah2 bila kita kurang sihat..
atau kita kena pi mana2 dan tinggalkan dia dengan anak2 sekejap..kan??
bolh la diharap..tak la kita pi pun dalam keadaan risau anak tak makan la apa..

tapi kan jangan la ambik kesempatan tau..
mentang2 suami suka memasak,sikit2 suruh suami masak..
suami balik kerja nak makan...

"i tak masak la bang...i ingat nak makan yang macam
u masak dulu tu..ala..yang ada tulang lutut lembu
di hias dengan brakoli tu....
i nak masak tak reti..u la yang masak..boleh bang??"

esok dan lusa pun gitu jugak...
puji suami masak sedap..melambung2 pujinya rupanya ada
udang disebalik batu..nak ambik kesempatan rupanya..
dalam seminggu suami merasa air tangan isteri sekali…

SUAMI KAKI GAME

Assalamualaikum...

“I am selling my 22 year old husband. He enjoys eating and playing video games all day. Easy to maintain, just feed and water every 3-5 hours. You must have Internet and space for gaming. Got tired of waiting so free to good home. If acceptable replacement is offered will trade.“

itu sedikit petikan iklan seorang isteri
yang nak jual suaminya yang asyik main game..
heheh..rupanya isterinya cuma bergurau..

jadi masalah tak pada korang
kalau suami kaki game??
tak de masalah sebenarnya asalkan
dia tak abaikan tanggungjawab dia yang lain..

daripada dia asyik keluar melepak dengan
kawan2 setiap malam di kedai mamak
rasanya baik dia main game.
depan mata kita kan..kalau
dia keluar kita tak tahu dia buat apa..hehe..

jadi..kalau suami main game..
bersyukur je la..
jangan marah2..kalau marah2 nanti dia merajuk dan
start motor terus keluar baru padan muka kamu..heheheh

tapi kalau dia main game sampai lewat malam
dan pagi2 bangun lewat untuk kerja
sampai ponteng2 kerja itu k…