Showing posts with label suami. Show all posts
Showing posts with label suami. Show all posts

Wednesday, 10 August 2016

SUAMI KENA TAHU 4 PERKARA INI JIKA TEMANKAN ISTERI KE KLINIK UNTUK PEMERIKSAAN KEHAMILAN.

Assalamualaikum...



Bagi pasangan suami isteri berita kehamilan adalah sesuatu yang sangat dinanti-nantikan dan yang paling mengembirakan.Nak dapat orang baru mestilah ada rasa teruja dan tak dinafikan biasanya si ayah lah yang paling teruja.Isteri nak pergi klinik pun dia sanggup ambil cuti setiap bulan semata2 nak tunggu isteri kat klinik.Meh sini saya nak cerita sikit la kat lelaki yang bergelar suami ni tentang adab bila ikut isteri pergi klinik untuk check ibu mengandung.

Sebelum tu, untuk pengetahuan suami2 ni, tak payah sampai nak ambil cuti la kalau tak perlu.Isteri tu bukan nak bersalin lagi .Dia cuma nak pi check perut saja..kalau awak pi pun cuma boleh buat mengantuk  saja.Untuk suami2 yang nak pergi teman isteri ke klinik untuk buat pemeriksaan kehamilan ,Korang kena tahu beberapa perkara yang korang perlu buat dan tak perlu buat bila di klinik ni.



1- Sila berdiri .
Tak banyak klinik kesihatan yang waktu pagi nya orang tak ramai.macam tu juga untuk bahagian check ibu mengandung ni.Biasanya bahagian check ibu mengandung memang ramai lagi2 waktu pagi hingga jam 1 .Jadi jangan la bini duduk awak pun menempel duduk kat bini.Bini awak memang la tak cakap apa.Dia tak nak kecikkan hati awak.jadi dia diam je walaupun muka dia dah merah tahan marah sebab awak duduk dengan mata layu tapi ada ibu hamil yang kena berdiri dan mampu bersandar je kat dinding.Duduk time tak de orang ok la.Kalau tengok ada ibu mengandung yang tak de tempat duduk sila la bangun.



2-jangan masuk bilik pemeriksaan 
Bila nurse panggil bini kita , dia pun masuk bilik nurse tu awak jangan la ikut masuk sama.Sebab kat klinik kesihatan biasanya satu bilik tu paling kurang ada 2 nurse yang bertugas melayan ibu2 hamil ni.Dalam bilik tu la nurse akan check payudara, perut , kaki, dan sebagainya.masa tu juga la ibu2 ni akan bertanya segala kerisauan dan masalah yang diaorang hadapi.Bila awak ada kat dalam tu malu la diaorang nak tanya..soalan2 ibu2 hamil ni pulak biasanya melibatkan perkara2 fizikal diaorang.."nurse..payudara belah kiri ni bengkak..".."Nurse..betis saya ni urat dah timbul2 dah.." macam2 lagi soalan nya.kadang2 tu nurse nak tanya dan jawab  pun segan sebab ada awak kat dalam tu.

3-jangan  bersembang dengan bini orang.
Ada setengah lelaki ni dia duduk kat tepi tengok je bini dia dari jauh.Tapi ramah sesangat la pulak.Ada ibu mengandung dekat2 dia tu diajaknya bersembang.Tanya duduk mana, mengandung berapa bulan..kerja ke idak..kawal la sikit ramah tu..



4- Tunggu saja.
Lelaki bila dah sayang  prihatin tu kena ada.tapi kalau lebih2 sangat orang pun menyampah.Bini duduk kat kerusi.Dia dok kat luar.tapi kejap2 masuk.."yang..nak milo.."..lepas tu satgi masuk lagi.." makan kuih ni dulu.." tak sampai 5 minit masuk balik, "yang meh beg awak  abang pegang.." adoi haih..tak dak sapa aih nak culik bini awak.Bini awak bukan dok dalam kandang ghimau.Usah la risau..Tunggu je kat luar tu...Kalau  dia ada masalah ke apa , dia sendiri  akan panggil awak.

Setakat ni itu je la pesanan untuk kaum lelaki yang bergelar suami.Bukan tak boleh ikut tapi tengok sama keadaan sekeliling..Rasa tak boleh ikut apa yang saya tulis ni pergi la klinik swasta untuk checkup bulanan bini awak.

sekian..

Friday, 22 January 2016

PERKARA YANG SUAMI JANGAN BUALKAN BILA BERSAMA KAWAN-KAWAN

Assalamualaikum...

Untuk tatapan semua lelaki-lelaki yang bergelar suami...



-jangan cerita keburukan dan kelemahan isteri pada kawan-kawan.
contoh:"Bini aku masak kek mesti keras ..
"..bini aku tu berjalan pun lambat ja...
'bini aku tu macam patung ja..'

-jangan cerita tentang kecantikan /keburukan /kecacatan tubuh badan isteri pada kawan-kawan
contoh: "isteri aku ,betis dia putih ja..
" rambut isteri aku hitam pekat,panjang mengurai.."
"badan isteri aku gebu macam pau kacang.."

-ketika bersama kawan-kawan,tiba2 isteri telefon dan bertanya suami dimana..
jangan sesekali jawab.."ok2..abang nak balik dah ni.."
sebab nanti kawan2 mungkin akan anggap isterinya queen control.walaupun isteri telefon memang suruh balik,cuba lah berpura2 di depan kawan tu.contohnya :"ok..apa2 hal telefon ye.." kemudian suami duduk la minum dengan kawan dalam 10-15 minit baru balik..

-jangan cakap besar tentang rumahtangga sendiri..contohnya..:
"tengok aku jaga bini macam mana,tak kasi muka..bini aku tu hormat kat aku.."
"anak-anak aku semua pandai2..aku dengan isteri aku memang bagi semua keperluan pada diaorang."

-jangan puji isteri melebih-lebih depan kawan-kawan..contohnya:
"isteri aku tu Ya Tuhan...pandai sungguh layan aku.."
"isteri aku tu kalau bab2 hias diri memang pandai.."
"Isteri aku tu baiknya pada aku ,setia,jujur tak pernah menipu,
dia sayang sungguh kat aku.."

-jangan cakap buruk tentang ibu bapa isteri kita.contoh:
"keluarga mertua aku semua jahil.."
"pak mertua aku duit banyak..tapi kedekut.."
"mertua ku tu..mulut macam murai.."


Ada orang kata bagus la cerita pasal bini kat orang.
baru la orang tau bini kita baik..ye ke orang anggap gitu??
bukan orang meluat ke dengar benda2 gitu??
yang dok cerita bini seksi la,bini mantop la..
itu lagi tak bagus..kalau orang bayangkan bini kau macam gitu macam gini
kau boleh terima tak??

Alahai lelaki...banyak topik lain yang korang boleh sembangkan dengan
kawan2,bola,artis,politik,hobi,isu semasa,kilauan emas,
gegar vaganza,fesyen,..bla..bla..bla..



sekian...

Thursday, 28 May 2015

PERTANDINGAN SIAPA PALING MISKIN

Assalamualaikum...



Zaman dulu kalau dah namanya dok kampung2 ni  mesti bukan orang senang,Lagi2 kampung terpencil nun.Walaupun time tu dia tak la susah mana pun tapi bila dah tua2 ni nak cerita kat anak cucu,dia akan kata " ayah dulu orang susah..."hehehh...

Malam2 waktu menonton Tv dengan anak2,saya dan suami biasanya akan bercerita macam2 kat anak.Biasanya pengalaman2 masa kecil dulu.Dan selalunya cerita pasal miskin la.Dah tentu2 ibu dengan ayah depa ni bukan anak orang kaya pun.jadi itu lah cerita yang diulang2 cuma isinya berbeza.



Tapi tu la..bila dah ibu bercakap,ayah pun tak mau kalah.nak Jugak cerita hal dia pada anak2.
kalau ibu kata , "ibu dulu kalau sarapan pagi ni,tak de la ayam ka,daging ka..makan je la nasi goreng kosong.kadang2 makan dengan kopok ikan je.."Bila ayah dengar,ayah pulak tambah.."ayah dulu lagi susah..kadang2 nasi tu makan dengan minyak ikan je.."

Dok berlawan cakap masing2 tak mau kalah nak tunjuk kat anak yang ibu ayah ni miskin.Dengan harapan anak2 lebih menghargai kehidupan..hahahha...Buruk betul perangai laki bini nih.



Pernah sekali ayah bercerita masa sekolah dulu dia tak pergi rombongan sekolah hanya sebab dia mabuk kenderaan."kalau tak sebab mabuk mesti ayah ikut ja rombongan sekolah tu.." Ibu dengar,ibu pulak mencelah.."untung la..tak pi sebab mabuk keta ja..kalau ibu dulu tak merasa la rombongan2 ni.nak pi bukan ada duit pun..""'hahhha..nampak??cerita paling miskin akan menang.

Belum masuk lagi bab permainan, bab pakaian, bab alatan sekolah..kalau orang lain dengar macam kami berdua ja la yang pernah hidup susah..hehehhe


sekian...


Monday, 18 May 2015

APA YANG ISTERI BUAT BILA SUAMI BERDENGKUR?

Assalamualaikum...

Nyenyak ke tidur malam tadi.??harap2nya nyenyak la ye..
kalau tak nyenyak agak terjejas segala aktiviti siang kita..kan??

ada jugak tu yang tak nyenyak??suami berdengkur???
dia main ketap2 gigi time tidoq??macam budak kecik ja...
tak pa...dia penat tu..alah..dulu masa mula2 kawen boleh je tahan..kan??

Awal perkahwinan..

Suami:I berdengkur???ye ke??sorry yunkkkk!!!

isteri:tak pe..I tau u penat kerja..kan??dengkuran u,i anggap macam syair yang dodoikan i tidur je..

10 tahun kawen...

Suami:i berdengkur??ye kee??

isteri:ye la..tak nak mengaku la tu.sakit tau telinga i.tidur pun tak cukup ni...sebagai gantirugi u mesti tambah elaun i mulai bulan depan.

ada ka yang macam tu??ada la...tapi bukan kita2 la..
ni orang lain yang tak baca blog ni..hehehheh

nk tau tak apa isteri  buat  untuk mengelak dari suami berdengkur atau dia bunyi2 kan gigi..??
antaranya....




amacam...??
ada berani ka nak berdengkur???
heheeh...
tapi kita berdengkur kita pun tak sedar..
entah2 apa yang kita buat kat suami
kita masa dia berdengkur,dia pun ada buat kat kita...

sekian...

Thursday, 30 April 2015

DULU DIA BUKAN JENIS SUKA KE MASJID

Assalamualaikum...

Saya ni sebenarnya sibuk tau..saja la nak bagi tau..
sejak balik dari cuti2 minggu lepas punya sibuknya la dok menguruskan kain baju..
habis uruskan kain baju melayan pulak anak2 dan suami
yang tekak nak makan itu nak makan ini..amboi..pelik la pulak..
selera masing2 membuak2 ni..sampai saya perasan barang dapur
yang boleh pakai 2 minggu jadi seminggu je bertahan..
hahhaha...ni penangan bila anak2 dah makin membesar..
Ibu dengan ayah pun kemain pulun nak membesar sama..
ekekekke...

Cakap pasal sibuk..Suami saya orang yang tak suka sibuk..
bila sibuk muka susah nak senyum dah...menyampah pun ada..
ekekek...Dia kan kerja shift..
seminggu masuk pagi..seminggu lagi malam...
sampai ke masjid pun kena selang seminggu disebabkan kerja ikut shift tu.
Bermakna dalam seminggu yang dia ada peluang ke masjid tu,
dia mesti nak pergi..kau ajak la dia pi main futsal ke,pi perjumpaan itu ini..
memang dia tolak la..lebih baik dia ke masjid..

Aktiviti berjalan2 dan makan angin kami adalah sabtu dan ahad
Kalau balik umah awal ,dia pergi la ke masjid.
kalau sampai umah dah senja,
maknanya lepas solat maghrib terus dia ke masjid..
Kalau kami nak makan malam kat luar biasanya tunggu la dia balik dari masjid..
dalam jam 9 lebih dia balik la..
yang penting tetap ke masjid..

Suami saya pun pernah muda..Dia dulu masa bujang pun bukan kaki masjid.
Dia banyak buang masa.malam2 merayau rumah kawan2..
minum2 kat kedai mamak sampai 3,4 pagi..
Boleh kata masjid ni memang tak pandang la.
kalau nak solat,solat je kat rumah..lebih cepat dan
lepas solat boleh terus buat hal2 peribadi..
Tapi bila dah kawen kena la start bawa diri dengan cara lain.
lepas solat berjemaah kena  dengar kuliah..kemudian sebelum balik kena
tegur2 jemaah lain..betul tak??

Dia mengaku la masa mula2 dulu nak kemasjid disini dia malu..
ye la..duduk disini dah lama ,dari awal2 datang penang la..
tapi tak pernah nampak muka..siapa tak malu..kan??
kalau berjalan jauh2 tu singgah solat kat masjid orang
tak la malu sebab bila orang tanya dah tentu kita jawab kita orang luar..
tumpang berhenti solat..kan??

Masa mula2 dia nak ke masjid ni,dia tebalkan je muka dia..
nak masuk rumah Allah pun malu ke.?sampai bila nak malu tu?
kalau ikutkan malu tu sampai tua pun tak berubah..
Baik malu sekarang dari malu di akhirat..

Yang saya suka setiap kali balik dari masjid ada je cerita dia bawak balik.
apa yang dia dengar masa kuliah tu semua dia cerita pada kami anak beranak.
dapat jugak menambah ilmu pada kami2 ni walaupun dok rumah je..

kadang2 tu saya cemburu jugak la bila tengok gambar2
kawan post keluar dengan suami ke situ ke sini
padahal jam baru pukul 8..
Wah..bestnya jalan2 sedangkan suami kita tu masih kat masjid..
Tapi bila difikir2 balik..suami saya lebih bagus dari suami mereka..
JANGAN MARAH YE....... :p

Sekian...

Friday, 5 December 2014

SUAMI SAYA DAN KENANGAN NYA

Assalamualaikum...

Suami saya suka sangat simpan benda2 yang bagi kenangan pada dia..Berbeza sangat dengan saya yang "buang je la..buat apa simpan.."..Betapa tak best nya saya nih..kan??

Macam suami saya dia dari awal kawen dulu macam tu la..kotak speaker kereta Iswara dia yang lama dulu pun dia simpan dalam stor.Nak dibuang dia tak bagi.katanya .."kenangan tu..itu lah kereta pertama abang beli dulu."..sedih pulak dengar..kan..??



Pernah jugak dia bagitau pada saya..nasib baik kita tanam pokok pelam ni, bila2 rindu kampung boleh tengok pokok pelam.."...krik.krik..krik..sampai macam tu sekali..kan??

Saya selalu jugak cakap pada dia yang saya tak suka mengenang masa lalu.Mungkin sebab masa lalu saya banyak yang tak best.Bila saya ingat benda best tentang perkara A terus teringat benda2 tak best yang berkaitan tentang perkara A..sebab tu saya tak suka kenang2 benda lama.hehehhe..

Satu lagi benda yang dia suka tengok dan teringat ialah baju2 dia..Minggu lepas tiba2 saja dia tanya saya.."sayang..ingat tak baju ni?"..Alahai..tak kan saya lupa .baju dia..dah tentu la saya ingat.saya yang basuh segala kain baju dia..

"Kenapa dengan baju tu??"

Suami : Ini lah baju yang abang pakai masa pertama kali kita jumpa ..ingat tak?

krik..krik..krik... Sebenarnya yang tu saya tak inagt pun..



Semalam maisara jumpa duit syiling lama seringgit yang suami saya simpan..saya tanya dia.."simpan buat apa duit nih..bukan boleh guna dah pun.."

suami:  Simpan la..untuk kenangan.Duit seringgit2 macam ni la dulu yang abang guna untuk telefon sayang tiap2 hari masa sayang kat jb dulu..

krik..krik..rkik...


sekian...

Wednesday, 23 April 2014

SUAMI JUGA MENGALAMI TEKANAN KETIKA BARU MENIMANG CAHAYA MATA.

Assalamualaikum...

Selamat menimang cahaya mata...
ucapan untuk awak2 yang baru melahirkan anak..
yang bakal melahirkan anak,
semoga semuanya dipermudahkan..


Kebiasaan nya yang kita tahu,
bila melAhirkan anak ni,mak2 je yang akan mengalami tekanan
dan adakala sampai jadi kemurungan.
masa tu kebanyakan dari kita rasa..
"cuma aku sorang je yang tanggung.."
"semua aku nak kena buat.."
Boleh kata dia pikir dia sorang2 je yang hadapi semuanya..




jangan tak tau sebenarnya golongan suami dan bapa ni pun
hadapi tekanan emosi juga waktu baru mendapat cahaya mata.
malah dalam 5 tahun pertama membesarkan anak,
golongan ayah dan suami ni juga
mengalami stress akibat dari masa dan perhatian yang banyak dihabiskan untuk anak.


Yang merisaukan adalah anak-anak yang tinggal dan
dibesarkan oleh ibu bapa yang mengalami tekanan perasaan ,
akan berisiko  terhadap  perkembangan keterampilan berbahasa,
membaca, dan juga dalam hal perilaku.

jadi pada ibu bapa banyak kan berdoa,tenangkan fikiran 
dan sentiasa bersyukur dengan kehadiran si comel dalam hidup anda.
itu saja cara yang buat anda akan lebih rasa bahagia dan 
kekal tenang dalam membesarkan anak2..

sekian..

Tuesday, 4 February 2014

KENAPA SUAMI ORANG SANGAT MENARIK DI MATA SESETENGAH WANITA BUJANG

Assalamualaikum...

Selamat malam semua..
mesti ramai yang tertanya2
kenapa la ada ramai perempuan bujang lebih
tertarik dengan suami orang.kan ramai lagi yang bujang??
kan??kan??apa yang menariknya suami orang??

sebenarnya ada sesuatu yang
suami orang miliki tapi tak ramai lelaki bujang ada.

1-gaya hidup
bila seorang perempuan bujang melihat pasangan suami isteri yang bahagia
pasti dihatinya terdetik.."baik nya suami dia.."
"untungnya kalau ada suami macam tu.."..
jadi secara tak langsung lelaki tu menarik di mata dia.

2-kemas dan rapi
nama pun suami orang.dah tentu la
pakai dan makan nya dijaga.baju pun bersih..
stokin tak bau..dalam kereta pun wangi saja..
bau rokok pun tak de..cemana perempuan bujang tak tertarik.

3-lelaki beristeri lebih bijak melayan wanita
bila dah beristeri dah tentu la dia tahu apa yang wanita suka dan tak suka.
di mana kelemahan wanita dan kekuatan wanita tersebut.
jadi tak heran la bila ada wanita bujang
yang berkawan dengan suami orang agak sukar nak
melupakan dan meninggalkan lelaki tersebut.

4-menunjuk kan sifat seorang pelindung.
lelaki dah berkahwin biasanya seorang yang bertanggungjawab.
mungkin sebab dia dah ada anak dan keluarga.
jadi sikap melindungi sentiasa dalam diri nya.
mungkin bila melayan orang lain pun sikap tu terserlah.manarik kan??


aku tertarik dengan ayah budak ni..:p
sekian...

Tuesday, 20 August 2013

BILA LELAKI LAIN PUJI ISTERI ANDA,SAYA RASA....

Assalamualaikum...



Sebenarnya...
aku ni  bukan lah orang yang sentiasa terbuka orang nya,...
mungkin sebab kolot ke apa tak tahu la kan..

tapi aku sangt tak boleh terima bila
ada suami orang atau lelaki
yang puji fizikal bini orang depan2 suami dia..


contoh gini la..

"Bini kau mantap la..body cantik.."

"bini hang cantik la..pipi gebu ja.."

bukan saja puji depan2..
tapi kalau puji2 kat facebook pun aku
rasa macam pelik je..

contohnya gini ..

Lelaki: untung la suami awak..dapat bini cantik..pandai jaga badan..

Isteri orang :ala..biasa2 je...(senyum suka)

lepas tu lelaki tu pulak kat facebook adalah rakan suami
kepada perempuan yang bergelar isteri tu..

paham dak..
rasa macam lelaki tu perhati bini kita
dari hujung rambut sampai hujung kaki pulak..
gila ka apa??

tapi ada suami yang bila ada lelaki lain puji fizikal bini dia
dia boleh senyum bangga pulak..
adoi..donia..donia..

Mungkin Donia aku dan Donia kau berbeza la..


sekian..

Wednesday, 31 July 2013

INI LUAHAN HATI UNTUK SUAMI SAYA..

Assalamualaikum...



Coretan hati untuk abang...
Maaf kalau abang tak suka dengan apa yang
kita nak luahkan ni..

Dah berulang kali kita minta kepastian dari abang,
tak pernah sekali pun abang pedulikan..
Setiap apa yang keluar dari mulut abang
Hanya membuat kita rasa makin keliru dan tak pasti..

Kenapa sukar untuk abang berterus terang..
Kenapa sukar untuk menyatakan yang sebenar..
Apa susah sangt kah untuk abang
Memberikan jawapan yang pasti.
Jawapan yang tidak sesekali  akan
Timbul rasa sangsi.

Kita masih percaya pada abang..
Sama seperti dulu...
Kerana itu kita harap abang dapat
berterus terang tentang segalanya..

Kita lahirkan zuriat untuk abang..
Dengan nyawa kita cagarkan..
Apa tak cukup lagikah untuk
Kita berhak mendapatkan kepastian dari mulut abang..

Untuk kesekian kali nya..
Kita masih mengharapkan jawapan
Sebenar dari abang..
Berterus terang lah abang...
Kita dah kurus sikit ke belum???


Sekian...

Wednesday, 17 July 2013

DIARY SUAMI SAYA

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
Pagi tadi bangun sahur aku buat nasik goreng.
Kemain suka laki aku makan..
Dia memang suka nasik goreng.
Kalau aku nasik goreng ni kalau ada sambal belacan aku suka la.

letak je gambar tanpa rasa bersalah..

Berbuka semalam aku buat mee kari.
Guna bahan2 yang sedia ada dalam peti sejuk je.
Nak suruh suami pi beli
bahan2 dia kerja pulak petang semalam..

Biasa nya sepuluh minit lagi nak buka puasa
dia sampai la umah..
Biasanya bila dia balik dia akan bawak la
Kuih2 yang dia beli masa nak jalan balik
Ke umah nih..

Tak banyak pun kuih2 tu..
Cukup la untuk kami berdua..

Lepas tu dalam jam 8:15
Dia pergi semula kerja...
Balik dalam jam 3,4 pagi nanti..

Sampai2 je dia akan buka facebook ke,
baca suratkabo ke,
Sampai jam 4 lebih baru dia kejut kan aku
Untuk sahur..

Dalam jam 6:30 pagi baru dia tidur..
Lepas tu bangun solat zohor,
Duduk kejap,dah pi kerja balik jam 4 petang..

Begitu la rutin harian suami saya
Bila dia kerja petang..
Jadi celah mana nak ajak dia keluar shopping?.

Hehehh...ahad pun kerja tau..
Kalau kerja pagi,
Malam jam 7 baru ada kat umah...
Kerja rajin2 ye abg..
Cari duit untuk bini tersayang nih..

Hahaha..


Sekian...

Friday, 29 March 2013

8 PERKARA SUAMI JANGAN BUAT DAN PERLU BUAT BILA ISTERI NAK BERSALIN.

Assalamualaikum..
..





ada yang sedang tunggu kelahiran anak pertama??kedua ??
ayah nya pulak mesti terfikir...
"apa la aku nak buat kalau tetiba je bini aku nak besalin nanti..?
ha..jangan risau..meh baca ni ye...
aku nak bagi tau kat lelaki kat luar nun
apa korang perlu buat dan tak perlu buat
bila tengah gelabah bini nk besalin...

1)korang kena tahu kat mana beg
yang bini nak bawak ke hospital tu...
sebaiknya beg nak bawak kehospital,
yang ada baju,tuala baby tu dah siap sebulan sebelum
tarikh jangka besalin..nak lagi mudah tinggal je beg tu kat dalam kereta..
nanti tak payah susah2 dah..

2)tengah2 keadaan yang huru hara tu :p
korang kena fokus pada isteri sahaja..
jangan time tu nak makan nasik kejap la..
nak pi berak sekejap..jangan ye...
itu bikin isteri cekik2 korang..

3)jangan kerap sangt tanya bini..
"sakit ke sayang?"
5 minit sekali dok tanya...
memang korang nak kena kunyah la nampaknya...
tak payah tanya kerap2..nak besalin memang sakit.

4)jangan tanya bini pasal makan time tu..
"nak makan apa2 tak?tomyan nak?
sup cendawan nak tak?"
time sakit2 tu bini tak ingat pasal makan pun..

5)jangan paksa bini untuk bercakap banyak..
kalau korang nak bercakap pun
cakap la benda2 yang menenang kan dia..
pujuk dia besabar,ajak dia mengucap
dan mengingati Allah.
beri kata2 semangat untuk isteri

6)jangan menangis sama dengan
bini yang sedang merintih2 sakit pinggang tu..
bini menangis dia pun menangis,..
patutnya dia kena tunjuk dia kuat.
kalau rasa nak menangis,
menangis dalam hati atau kat belakang bini..

7)jangan ada emosi lain yang ganggu korang ..
masa ni korang tak boleh nak naik angin ke apa..
tengok bini menangis,boleh pulak marah bini..
"tok sah dok menangis la..besalin ja..
macam la ni pertama kali hang beranak.."
bukan saja bini,orang lain pun korang tak boleh marah..
kena kawal emosi ok..

8)jangan gelabah...
pandu ke hospital dengan tenang..
jangan sebab nak cepat,
lepas bini habis pantang 5 surat saman
sampai kat umah...hambik kau!

sekian....

Thursday, 28 March 2013

KERJA..KERJA..KERJA..

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua...
Musim orang pi bercuti nih...
ramai betul la blogger pi bercuti..rasa jeles pulak..

Teringin lak rasa nak bercuti..pi vietnam ke..pi bandung ke..kan??
tapi bukan nya ada duit pun..hahahah..

Jangan kan duit,masa pun tak de.
waktu kerja laki aku tu bukan nya sama macam orang lain..
orang lain habis kerja jam 5,6 petang,
suami aku pulak selagi tak gelap selagi tu la tak nampak batang hidung.
seminggu 7 hari kerja.
Tapi syukur la hari2 masih boleh balik umah
makan sekali,berbual,bercerita dengan anak-anak..
sebabnya tempat kerja suami aku dekat je dengan umah..hehe..
2,3 minit je dah sampai umah ..

Suami aku kata ada kawan2 dia yang
berulang alik dari kulim ke tempat kerja ..
jauh tu kulim dengan simpang Ampat nih..

katanya kawan dia tu keluar dari umah ke tempat kerja jam 6 pagi..
sampai tempat kerja dalam jam 7 lebih..
cer bayangkan kalau waktu balik pulak..
habis kerja jam 8 atau 9 malam..sampai umah dah dekat jam 10 mlam..
balik2 tengok2 anak2 dah tidur..

alahai..tak sempat nak manja2 dengan anak2 kan??
Tapi nak buat cemana dah tu tugas dia,cari rezeki..
nasib baik la tempat kerja suami aku tu
boleh ambik cuti sebulan 2 kali.

dulu kerja kat sini..tiger Balm..


teringat masa kerja kilang kat Jb dulu..
pi kerja jam 6:30 pagi...
sampai umah dah jam 8:30 mlam..
mujur la boipren jauh..boipren dok pulau pinang..
jadi tak de la keluar deting ke apa..
balik kerja,buat apa yang patut..lepas tu tidur..
esok pi kerja balik..ahad je cuti..
tu pun rasa macam nak giler dah..rasa macam ..
aih..lambat nya Abang Lan nak ajak kawen nih..

muahahhah...
sebenarnyat tadi nak citer pasal benda lain la...


sekian...

Monday, 18 March 2013

AYAT SYOK SENDIRI

Assalamualaikum...

Aku kan..
SELALU cakap kat suami aku gini..

"Abang tau tak..abang ni kira beruntung tau kawen dengan kita..
sebab bila dapat anak mesti comel2..
kalau abang kawen dengan orang lain
abang rasa abang dapat tak anak comel macam depa berdua nih?/"

maisara 8 bulan


maisara 1 tahun



muahahaaha..
ayat syok sendiri..
bila cakap gini suami aku mesti angguk..
angguk sambil senyum seribu makna..

mikhail

Mikhail



heheh..
kekononnya comel tu datangnya
dari aku la..
bukan dari dia..
hahaha...

 lepas tu kan..sekarang kan maisara dah besar..
bila besar comot je..

makin itam dah maisara..tapi tetap ibu sayang

aku cakap..comot ni sebab ikut muka ayah la..
heheheh..


sekian...


Saturday, 3 November 2012

APA PERLU ANDA TAHU TENTANG SUAMI CURANG?

Assalamualaikum..

Selamat pagi semua..
nak cerita pasal curang ataupun selingkuh..
tapi kali ni cerita pasal lelaki la yang curang..

satu yang oranng perempuan kena tau,
orang lelaki ni bila dia curang biasanya mesti dengan
wanita yang dia kenal..
maknanya bukan dengan perempuan
yang dia jumpa pertama kali.hari ni jumpa terus dia
curang dengan isteri..
bukan macam tu..ok..

sebab tu ramai lelaki beristeri ni
bila buat hubungan sulit adalah dengan rakan sepejabat,
kawan masa belajar dulu
atau pun ada jugak yang isteri dia sendiri kenal wanita tu.
berani sungguh...heheh..

Awalnya kenal2 biasa saja..
lama2 jadi la luar biasa..

dan satu lagi suami yang curang biasanya dia sayangkan isterinya.
dengar macam mengarut..kan??
tapi betul..tak tipu ni..heheh..
orang lelaki ni tahu sikap depa tu akan menyakitkan hati isteri..
tapi tu la satu cara bila dia ada masalah dengan isteri dia.
dia malas nak bertekak,marah2 isteri dia.
jadi dia dapatkan la perhatian dari pihak lain pulak..

balik rumah kalau isteri berleter ke,merajuk ke..
ada dia kesah..??dia senyum je...
sebab dia ada orang lain yang boleh tenangkan dia..
hehehe

sekian..

Friday, 25 May 2012

ISTERI-ISTERI DAH BERSEDIA KAH??

Assalamualaikum...


apa benda ni???

ooo..jadual EURO CUP....

Isteri2 dah bersedia ke??
bersedia untuk menyerahkan remote tv kepada suami???
hehehehh

sekian...

Monday, 21 May 2012

DAYUSNYA LELAKI

Assalamualaikum...

Bila kita memilih lelaki untuk dijadikan suami
perkara yang penting adalah
keupayaan dia membimbing kita..
betul tak???
kalau suami nak berjalan lurus pun payah
agak susah nak membimbing isteri dan anak2 nanti..
silap2 tanggung jawab suami serah kat isteri..

Bila isteri melakukan kesilapan
sewajibnyalah suami memperbetulkan..
bukan terus memberi hukuman..

tapi itu lah yang berlaku zaman sekarang..
bila isteri buat silap
terus suami lafazkan cerai..
katanya ..
"dayus lah kalau aku biarkan saja.."
betul tu..
dayus kalau kamu biarkan isteri terus terusan melakukan kesilapan..
tapi lebih dayus jika kamu tidak
memperbetulkan kesilapan isteri kamu..

sepatutnye kamu bimbing la dia..
tunjuk kan dia jalan yang betul..
jangan la terus ucap kata cerai.

sekian...

Sidara dan suami orang

Assalamualaikum...

hari ni tak mendung tak panas..
yang sedang2 je..sapa yang nak lari2
buang lemak petang nanti sesuai sangat la...

jom kita cerita tentang lelaki berlagak bujang..
pada adik2 yang belum kawen tu mesti ada yang pernah
kenal dengan lelaki belagak bujang ni..
silap2 bercinta pulak.
lepas tu gelabah bila dah tau rupanye lelaki yang
dia dok deting tiap2 malam tu laki orang rupanye...

cemana nak tau lelaki tu dah kawen atau masih bujang???
meh2 nak cerita..
nanti jangan kata aku tak bagitau pulak..

1)kemas dan bersih..
kemas ni maknanye baju dia bergosok dengan sempurna.kat leher baju pun bersih je tak de daki.kalau lelaki bujang dia gosok baju line gosok tu mesti senget sikit.kadang2 pakai baju kemarin ja..kalau dia kata mak dia yang siapkan,tipu lah!!

2)lelaki dah kawen suka bercakap konon2 dia tu hero.dia tau semua benda.

3)cuba ajak dia jumpa mak ayah dia.kalau dia setuju,itu cukup baik.tapi kalau alasan nye banyak sangat baik kita berhati2.

4)menetapkan undang2 yang pelik.contohnye..
"malam2 u tak payah la kol i..i tidur awal.."tak pun..
"malam2 susah la nak jumpa u,sebab mak i tak bagi keluar umah.."ataupun..
"malam2 tak baik keluar umah..kita jumpa siang je ye..."

5)sihat tubuh badan..tu maknanye makan dan pakainye terjaga.cer tengok lelaki bujang yang betul2 bujang..macam tak terurus je..badan pun lebih tulang dari isi..

6)susah nak jawap panggilan.telefon sepuluh kali,tapi sekali je dia jawab.tu pun cakap sekejap je.."er..nanti i kol u balik la..i sibuk ni.."sibuk apa entah.kerja pun kuli kat opis je.tapi sibuk macam boss.hati2 ye adik2..

7)kalau hari cuti tak de masa untuk kita.sebab dia nak bawak anak pi zoo.bawak bini pi beli tudung.kalau nak jumpa pun hari bekerja je la.tu pun masa makan je..hehehe

tu je la kot..cuma aku heran la dengan sesetengah pompuan yang dah tau lelaki tu suami orang tapi masih lagi nak menempel.cinta itu buta atau dia sendiri yang buta.hidup bermadu tak semanis madu tau adik2.banyak susah dari senang..


sekian..

Thursday, 2 February 2012

BILA SUAMI SUKA MEMASAK

Assalamualaikum...

Selamat tengahari semua..
dah tengahari baru nak update..
ni gara2 sakit pinggang nih..hheheh

ok..suami korang suka memasak tak??
dia masak sedap??korang pun suka dia masak???
betul??bagus la kalau macam tu..kan??


untung ada suami yang suka memasak ..
boleh la sesekali dia masak..tambah2 bila kita kurang sihat..
atau kita kena pi mana2 dan tinggalkan dia dengan anak2 sekejap..kan??
bolh la diharap..tak la kita pi pun dalam keadaan risau anak tak makan la apa..

tapi kan jangan la ambik kesempatan tau..
mentang2 suami suka memasak,sikit2 suruh suami masak..
suami balik kerja nak makan...

"i tak masak la bang...i ingat nak makan yang macam
u masak dulu tu..ala..yang ada tulang lutut lembu
di hias dengan brakoli tu....
i nak masak tak reti..u la yang masak..boleh bang??"

esok dan lusa pun gitu jugak...
puji suami masak sedap..melambung2 pujinya rupanya ada
udang disebalik batu..nak ambik kesempatan rupanya..
dalam seminggu suami merasa air tangan isteri sekali dua je..haru!!!

sekian..

Monday, 26 December 2011

SUAMI KAKI GAME

Assalamualaikum...

“I am selling my 22 year old husband. He enjoys eating and playing video games all day. Easy to maintain, just feed and water every 3-5 hours. You must have Internet and space for gaming. Got tired of waiting so free to good home. If acceptable replacement is offered will trade.“

itu sedikit petikan iklan seorang isteri
yang nak jual suaminya yang asyik main game..
heheh..rupanya isterinya cuma bergurau..

jadi masalah tak pada korang
kalau suami kaki game??
tak de masalah sebenarnya asalkan
dia tak abaikan tanggungjawab dia yang lain..

daripada dia asyik keluar melepak dengan
kawan2 setiap malam di kedai mamak
rasanya baik dia main game.
depan mata kita kan..kalau
dia keluar kita tak tahu dia buat apa..hehe..

jadi..kalau suami main game..
bersyukur je la..
jangan marah2..kalau marah2 nanti dia merajuk dan
start motor terus keluar baru padan muka kamu..heheheh

tapi kalau dia main game sampai lewat malam
dan pagi2 bangun lewat untuk kerja
sampai ponteng2 kerja itu kita kena
ambik perhatian la ye..:)

sekian..