Skip to main content

Posts

Showing posts with the label rumahtangga

SUAMI JANGAN BERKIRA DENGAN ISTERI KALAU UPAH MENYUSU ANAK PUN ISTERI TAK MINTA

Hi semua..


Saya teringat masa baru-baru lahir kan anak pertama saya berpantang di kampung ada kawan mak saya datang rumah. Sembang punya sembang dia cerita la pengalaman masa dia lepas lahirkan anak. Tiap kali dia bersalin suaminya akan belikan hadiah untuk dia.

Selalunya belikan kain dan dia akan buat la baju kurung . Kemudian yang paling best suami dia akan bagi imbuhan atau boleh la nak kata upah sebab menyusukan anak-anak.

Best kan jadi ibu ni??

Saya yang dengar pun rasa macam nak minta je upah dan hadiah. Tapi tidak le saya minta.Hahahah..

Sebab saya fikir ni kan anak saya, tak kan lah saya nak minta upah menyusu kan anak pulak. Itu lah yang dinamakan tolak ansur.

Kalau kat Malaysia ni, cer korang minta upah menyuskan anak kat suami korang. Tak pasal-pasal orang kata "Ibu jenis apa ni..menyusu pun nak minta upah." sedangkan benda tu tak salah pun. Korang boleh je minta dan suami wajib bagi mengikut apa yang dipersetujui oleh korang suami isteri.

Tapi cuba korang fikir …

IKAN BILIS DAN KACANG TANAH GORENG -AIR TANGAN SUAMI

Hi semua..



Nampak ni.. satu balang ikan bilis dan kacang tanah goreng. Ni suami punya kerja ni. Semalam (ahad) dia pergi beli sarapan. Anak-anak nak makan nasi lemak.

Bersiap la dia nak keluar beli sarapan. Lepas 15 minit dia sampai rumah bukan main banyak pulak bungkusan di bawak nya. Nampak jugak ada bungkusan nasi lemak




Rupanya dia beli kacang tanah dan ikan bilis jugak. Terus dia kedapur. Letak kuali atas dapur. Tuang minyak. Panas je minyak terus digorengnya ikan bilis. Kemudian goreng kacang.

Sibuk sangat nampaknya ni. Pelik pulak pasaipa yang terlampau rajin ni. Seingat saya tak de pula guna jampi apa2 nak bagi laki rajin turun dapur. Hahah..

Saya pun ambik pinggan nak bagi Mikhail makan nasi lemak. Sekali suami cakap..

"Nanti dulu. Nasi lemak tu tak de kacang dan ikan bilis. Dah habis tadi. Ada nasi dengan sambal je. "


Patut la suami bukan main rajin goreng ikan bilis. Ingat kan nak goreng sikit je. Sekali satu balang di gorengnya.

Ha..lepas ni makan nasi bertambah…

JANGAN JADIKAN PERKAHWINAN KEDUA ORANG LAIN SEBAGAI BAHAN JENAKA

Gagal pada perkahwinan yang pertama membuatkan ada yang tidak merancang untuk melalui perkahwinan kedua. Tapi takdir menentukan segalanya. Jika sudah tertulis ada jodohnya, maka tak boleh nak dielak kan lagi.



Setiap yang gagal perkahwinan pertama tentu ada meninggalkan kisah sedih yang perit dan sukar dilupakan. Mungkin kisah dicurangi ataupun diabaikan.

Cerita-cerita sedih ini tak mampu untuk diingat dan di kenang oleh mereka yang mengalaminya. Apalagi untuk dibicarakan secara terbuka setiap masa.




Sebab itu ada yang hanya merahsiakan perkahwinan kedua. Kalau ditanya baru dijawab. Kalau tidak, sampai sudah orang tak tahu cerita.

Bukan kerana nak berahsia cuma tak mahu apabila ditanya, maka akan terbuka semula kisah2 lama dari perkahwinan pertama sedangkan itu perkara yang tidak mahu di kenang lagi.

Itu juga bagi mengelak kan ada rakan-rakan atau orang lain yang menjadikan perkahwinan keduanya sebagai bahan jenaka? Zaman sekarang ni semua perkara nak dijadikan bahan jenaka tanpa memik…

PERKARA YANG PERLU DIBERI PERHATIAN JIKA INGIN BERKAHWIN DENGAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)

Cinta bukan sesuatu yang boleh dirancang. Kita tak boleh duga dimana dan bila kita akan jatuh cinta atau dengan siapa kita akan bercinta. Semua tu akan datang dengan sendiri nya. Siapa tahu suatu hari nanti kita memilih pasangan yang kurang upaya.



Perkara ni tak mustahil akan berlaku. Dan kita pun dah banyak baca tentang wanita atau lelaki yang sudi berkahwin dengan OKU. Tentu banyak yang perlu dipersiapkan sebelum kita teruskan dengan keputusan kita.

Bagi yang mungkin mempunyai perancangan mendirikan rumahtangga dengan pasangan yang kurang upaya mungkin akan menghadapi beberapa masalah namun beberapa perkara di bawah sedikit sebanyak mampu membuatkan kita lebih bersedia dari sekarang.







Kewangan
Walaupun kerajaan menggalak kan pengambilan pekerja kurang upaya namun tidak banyak syarikat yang mampu untuk mengupah pekerja Kurang Upaya memandangkan golongan ini terhad pergerakan mereka.

Jadi masalah kewangan mungkin akan sedikit sebanyak memberi kesan pada rumahtangga yang dibina. Saya ad…

TUNANG DI GODA ISTERI ORANG HINGGA AKHIRNYA TERPAKSA PUTUS KAN PERTUNANGAN

Hi semua..

Pertunangan adalah ikatan sementara untuk menuju ke alam perkahwinan. Bertunang bukan bermakna sidia adalah hak kita yang mutlak. Ianya lebih kepada fasa untuk mengenali seseorang dengan lebih dekat.



Dengan pertunangan kita akan dapat mengenali seseorang dengan lebih lagi dan inilah masa untuk mencari keserasian. Dalam tempoh bertunang akan ada ujian-ujian yang mungkin juga adalah petunjuk dari Allah bahawa sama ada sidia layak ataupun tidak untuk kita.


Ada yang dipermudahkan urusan sepanjang bertunang dan ada juga yang melalui beberapa konflik perasaan malah lebih dasyat lagi melibatkan orang ketiga.

Baru-baru ini saya dihubungi seorang pengadu  (Ira) yang meluahkan perasaan kesal dan kecewa atas sikap bekas tunang dengan seorang wanita berstatus janda yang menyebabkan hubungan pertunangan nya putus.



" Kisahnya bermula pada hujung bulan december 2018... Ada sorang perempuan whatsapp saya cakap dia buah hati baru tunang saya... Masa tu hnya Allah saja yang tahu perasaa…