Showing posts with label rumahtangga. Show all posts
Showing posts with label rumahtangga. Show all posts

Monday, 17 December 2018

BAGAIMANA CARA PALING MUDAH MEMBUAT WANITA HAPPY DALAM HUBUNGAN CINTA DAN RUMAHTANGGA

Hi semua..



Hari ni saya nak cerita ikit tentang membuat wanita happy atau gembira dalam perhubungan. Orang perempuan ni susah untuk di duga. Kita yang perempuan ni pun kadang-kadang tak boleh faham dengan perempiuan yang lain.

Sebab tu kerap la kita nampak orang perempuan sama-sama perempuan pun boleh bergaduh kalau dibiarkan dalam 1 rumah atau 1 bilik.

Apa tah lagi kalau berlainan jantina ni. Ada saja yang tak kena dan perkara-perkara yang tak menggembirakan kaum wanita.

So cemana cara nya untuk buat wanita happy?




1. Sama macam lelaki, perempuan juga suka dan seronok bila bersama dengan lelaki yang yakin dengan dirinya sendiri. Tapi tak bermakna lelaki tu kena sentiasa yakin. kadang-kadang kelemahan lelaki juga dilihat sesuatu yang sangat comel bagi wanita.

Kelemahan tu juga akan buat wanita rasa dia adalah pelengkap kepada lelaki tersebut. So lelaki tak perlu tunjuk kuat dan berani setiap masa. Wanita tak selesa dengan lelaki yang macam tu.

2. Jangan terlalu serius. Bukan semua benda perlu diambil serius. Ada perkara yang hanya perlu singgah di fikiran kita dan kita lepas kan macam tu saja.


3. Jangan buat janji palsu. Wanita ni dia paling ingat apa yang lelaki janjikan pada dia. Kalau tak boleh buat jangan berjanji. Wanita ok je kalau lelaki tak janjikan bulan bintang. Buat apa yang dirasakan terdaya cukup lah.

Jangan wal-awal dah janji bulan bintang. Bila dah berjanji,  wanita ni dia akan tagih janji tersebut. Lepas tu bila tak mampu buat, wanita juga yang di cop mata duitan lah, banyak karenah la, tak cukup2 la..dan macam-macam lagi..padahal lelaki yang awal2 dah janji macam2.


4. walaupun ada perkara yang wanita tak suka diambil serius tapi , jangan tak tahu yang ada banyak perkara kecil dianggap penting bagi wanita,

Contohnya tentang hari2 yang istimewa: hari jadi, hari ulangtahun perkahwinan, hari pertama kali berkenalan, hari hadi anak, hari pertama masuk rumah baru..macam-macam hari la..

Wanita juga suka bila gambar nya ada dalam telefon bimbit lelaki yang dia sayang. Atau pun gambarnya ada dalam wallet lelaki tu.

Wanita juga suka lelaki yang banyak bertanya kan keadaan dirinya. sihat ke tidak, dah makan ke belum...gitu..

Tak besar pun permintaan2 wanita ni.



5. Mengakui kesalahan sendiri. Yang ni penting sangat, Orang lelaki tak payah melutut merayu minta maaf pada wanita. Wanita tak heran pun setakat maaf tu. cukup sekadar ucapan ringkas " maaf, saya tak sengaja buat macam tu.." cukup!! itu sahaja..

Kalau maaf berbuih2 dimulut , merayu menangis bagai tapi esok lusa buat salah lagi, itu lebih menyakitkan hati wanita .

Selalunya saya tak kan bagi peluang ke dua untuk lelaki yang melutut dan merayu. Memalukan!

Jangan terlalu banyak beralasan bila dah buat salah. Salah tetap salah, awak tak boleh tutup kesalahan awak dengan bagi macam-macam alasan. Bagi wanita bila awak buat alasan macam-macam untuk salah yang awak buat, itu bermakna akan datang awak akan buat salah tu lagi dan dengan alasan yang sama atau berbeza.



6. Jaga penampilan diri. Bukan bermakna lelaki perlu pakai pakaian yang mahal dan berjenama. Cukup lah kalau ianya bersih dan sopan. Ketahui pakaian yang macam mana wanita tu suka.

Kalau saya, saya tak suka lelaki yang berseluar pendek dan pakai baju tanpa lengan.Geli!

Mungkin wanita yang korang sayang, suka lelaki yang berjanggut dan berambut panjang. Jangan risau untuk tanya pendapat wanita tu tetang penampilan korang.

Wanita akan gembira bila lelaki tu terima pendapat dia. Dia akan rasa kehidupan lelaki tu dah jadi sebahagian dari dirinya.




7. Dalam hubungan cinta dan rumahtangga ni bukan ada masa bahagia dan seronok je. Tapi ada juga tiba masa duka. Dalam keadaan ini wanita sukar kawal perasaan dia. Jadi sebagai lelaki awak tak perlu jadi wanita kedua yang tak reti kawal perasaan.

Lelaki kena bijak kawal situasi. Sebab tu penting untuk lelaki kenal pasti sikap wanita tu. Masa ni lah awak akan tahu nak buat apa bila wanita marah atau sedih. Dengan kebijaksanaan awak tu, tak sampai 5 minit wanita tu dah boleh tersenyum kembali.






8. jadi lah pendengar yang baik. Tak dapat selesaikan masalah pun tak pe, Dengan adanya awak disisi wanita kesayangan awak, cukup untuk buat dia gembira dan bahagia.

9. Wanita mahu sentiasa dilindungi. Leakijangan mengharapkan wanita tu sentiasa kuat dan boleh buat apa saja tanpa lelaki.

Pertolongan dan bantuan lelaki lebih membuatkan dia gembira walaupun untuk perkara-perkara kecil. Ianya tanda yang dirinya disayangai , dicintai, dilindungi dan dihargai.


10. Kejutan. wanita suka kan kejutan. Tak perlu selalu sebab bila selalu sangat dia dah tak rasa kejutan tu sesuatu yang istimewa.. kejutan pada masa-masa yang tidak disangka akan buat wanita gembira.

Bye...



Tuesday, 13 November 2018

INI SEBAB MENGAPA ANDA SELALU BERBELANJA LEBIH DARI YANG ANDA RANCANG



Sebelum keluar berbelanja barang dapur dah jadi kewajipan pada kita untuk senaraikan apa barangan yang akan dibeli. Saya sendiri pun macam tu la. Buat list dan simpan dalam phone supaya mudah nak beli barang nanti. Tak de la terlupa beli atau terlajak beli.

Tapi bila dah sampai ke pasaraya tu , macam-macam benda lain yang tak de dalam senarai yang kita nampak menarik dan perlu beli.Sudahnya dari bajet RM300 terus jadi RM500 .

Tapi itu dulu la..Sekarag dah makin bijak berbelanja dan makin faham cara nak kawal diri supaya tak membeli barang yang tidak ada dalam perancangan.

Perbelanjaan terbesar setiap bulan bagi kebanyakan keluarga ialah berlanja untuk groceries. Setiap hari kita kena makan jadi tak de sebab kenapa kita tak perlu beli groceries.

Lain la kalau orang bujang yang memang tak memasak kat rumah. Hari-hari makan di kedai , jadi bajet untuk barangan runcit tak ada. Tapi kalau difikir-fikirkan kos nya tetap sama macam beli barang runcit untuk satu keluarga.

Jadi apa punca sebenar kenapa bajet membeli jadi berlebihan dan bagaimana cara nak mengatasinya?"-




1. KURANG PERANCANGAN
Kita tak boleh masuk satu kedai tanpa membuat perancangan dan membeli dengan hanya mengagarkan saja berapa jumlah yang akan di bayar.

Penting untuk korang senaraikan apa menu yang akan korang masak dalam minggu tersebut. Kemudian mula buat kira-kira dan senarai groceries yang akan dibeli. Tapi tak ramai yang buat macam tu.Kebanyakan dari kita akan pergi ke pasaraya kemudian dia ambil barang-barang yang setiap bulan dia beli.

Contohnya : beras, minyak masak, bawang dan beberapa bahan asas. Lepas tu sampai masa nak masak baru la dapat idea nak masak apa. Bila check barang tengok-tengok ada bahan yang tak de. Terpaksa keluar berbelanja lagi.

Sedangkan belian yang sebelum nya kita dah habiskan sejumlah wang yang kita dah bajetkan untuk perbelanjaan dapur.

Kan dah rugi namanya tu...

So lepas ni kalau nak senaraikan barang dapur yang akan dibeli , kena fikirkan juga apa menu dan hidangan yang akan kita masak.



2. PETI SEJUK YANG BESAR
Bagi wanita yang dah bekeluarga , peti sejuk sangat penting. Kalau boleh nak peti sejuk yang besar dan ada banyak ruang. Boleh letak macam-makan dalam peti sejuk yang besar.

Memang bagus kalau ada peti sejuk r sebab makanan boleh tahan lama dan menjimatkan wang kita. Tak payah kerap makan di luar.

Tapi ada setengah orang tak tahu nak manfaat kan peti sejuk mereka. Mereka membeli semata-mata memikirkan ada banyak ruang kosong di dalam peti sejuk yang perlu di isi.

Bila dah terlalu banyak barang yang dibeli pasti ada bahan masakan yang sudah luput tarikh, sayur yang sudah tidak segar, dan bahan mentah yang sudah tidak boleh dimakan.

Sebaiknya beli barang yang mentah seperti sayuran, ayam, daging, udang atau makanan laut dalam kuantiti yang sedikit. Untuk makanan seperti nuget, kentang , sosej , mayonis dan makanan lain nya perlu lah di teliti tarikh luputnya.

Kalau korang yakin tidak mampu menghabiskan semuanya dalam masa 1-2 minggu, korangperlu menghadkan pembelian nya.

Peti sejuk juga tidak perlu di penuhi dengan barang kerana peti sejuk memerlukan ruang yang mencukupi untuk pengudaraan. Jika sarat dan terlalu banyak  susah untuk bahan makanan dalamnya menjadi sejuk malah kita juga akan menggunakan lebih banyak elektrik.


3. TERPENGARUH DENGAN MUSIM JUALAN MURAH
Ketika membeli belah pada musim jualan murah kita memang akan mudah terpengaruh untuk membeli barangan yang tidak penting dan yang kita tidak perlu.

Bila kita tengok harga barangan tu murah , terus kita beli sebab kita fikir "Bukan selalu dapat harga murah macam ni.." padahal barang tu korang tak perlukan pun. Tak guna kalau setakat harga nya murah tapi terbiar je dalam rumah kita tanpa disentuh.




Saya suka keluar membeli barang dapur dengan suami saya sebab bila saya nak ambil sesuatu barang , saya akan minta pendapat dia sama ada perlu atau tidak saya beli benda tu. Saya tanya dia "makan tak benda ni kalau saya masak.."

Anak-anak saya pula memilih makanan jadi kena bijak membeli dan tahu apa yang perlu dibeli atau tidak. Risau kalau dah beli tiba-tiba anak kata tak suka benda tu. membazir .Jadi bila nak beli barang dapur tanya juga pendapat ahli keluarga kita.

Bye..

Tuesday, 19 June 2018

ISTERI CANTIK SEMPURNA IDAMAN SETIAP LELAKI




 Perbualan sepasang suami isteri yang sudah berkahwin selama 5 tahun


Suami : U tau tak kenapa I pilih u..

Isteri : Kenapa?

Suami : Sebab U cantik.. Sempurna..U pandai berdikari. Pandai jaga hati I. Kalau masa pertama kali dulu I jumpa U tapi U ni tak cantik, jalan pun senget2 mesti I tak mau.

Isteri : Alamak.. Kalau I tau , masa tu i pura-pura cacat je. Sebab U bukan sempurna pun. Kedekut, malas tolong I kat rumah. Hal nak-anak pun tak U tak ambik tahu sangat.


____________________________________________

Zaman sekarang kebanyakan lelaki nak kan pasangan nya yang sempurna untuk melengkapi rumahtangga yang bakal dibina.

Tapi tak ramai lelaki yang nak sempurnakan diri sendiri dulu agar seimbang dengan apa yang mereka mahu. Masing-masing nak kan isteri yang mereka sendiri boleh bergantung harap.

Ada sesetengah suami tu serahkan segala urusan rumahtangga kepada si isteri sampai isteri rasa terbeban. Suaminya hanya pergi kerja dan balik kerja sahaja.

Hal anak-anak, keperluan rumahtangga dan perasaan isteri langsung tak diambil peduli. Isteri pulak hanya pendam dalam hati sebab tak mahu keruhkan keadaan.

Bila isteri diam suami sangka semuanya ok, rumahtangga nya di sangka kan bahagia tanpa sebarang masalah. Dia berbangga-bangga di depan kawan-kawan nya kerana ada isteri yang boleh di harap.

Lama-kelamaan isteri jadi letih dan tertekan. Apa yang di pendam semakin hari semakin membebankan . Emosinya terganggu dan dia mula mencari perhatian dengan mengadu kepada orang-orang terdekat.

Kalau ada yang ambik kesempatan dalam kesulitan si isteri tu , habis musnah la rumahtangga.


sekian..

Wednesday, 14 March 2018

RUGINYA WANITA DI KOREA , SUAMI MEREKA TIDAK DIBENARKAN BERKAHWIN LEBIH DARI 1

Sejak dari muda2 dulu memang suka tengok drama korea.Orang kata tak dak faedah tengok drama korea ni.

Tapi sebenar banyak juga pengetahuan tentang masyarakat korea ni yang saya tau.Tapi tak payah la citer semua , panjang satgi bukan ada sapa nak baca pun.

Salah satu benda yang saya tau , kat Korea tak boleh kawan lebih dari 1.Kalau nak kawen lagi satu kena ceraikan isteri pertama.

Susah betul undang2 macam tu..

eh!!mesti ramai perempuan kata..

" Apa yang susahnya...bagus la macam tu..padan muka lelaki tak boleh kawen lebih dari 1..Patut nya kat Malaysia pun buat macam tu."

Siapa kata bagus..??




Tau tak kat korea , kes curang tu dah biasa sangat tau.. Kesian isteri kena tipu hidup dengan suami .Lagi malang bila tanggungjawab pada keluarga pun suami tak mampu buat bila asyik berpoya-poya diluar.

Bila curang, lahirlah anak tak sah taraf, nasib wanita simpanan tak terbela, anak pun terbiar..

Lepas tu perempuan simpanan mengandung, si lelaki tak nak bertanggungjawab, perempuan bawak diri, lahirkan anak sendiri.Besarkan sendiri.

Ada akta untuk lelaki sebegini??tak ada.. 

siapa yang rugi..??Dah tentu kaum wanita..Isteri rugi, wanita simpanan pun rugi.





Tapi indahnya islam ni bila islam membenarkan lelaki kawen lebih dari satu. Tujuan nya untuk elak kan benda2 macam kecurangan, anak terabai, nasib wanita tak terbela.

"eleh..ada je lelaki islam yang curang, lepas tu ada anak luar nikah, abaikan isteri.."

Ye betul..Memang ada sebab mereka tidak mengamalkan cara hidup islam.Cer kalau amalkan cara hidup islam mesti jadi mudah.

Dah ada isteri, tapi jatuh cinta lagi, jalan terbaik ialah kahwin je la..Daripada suami kita buat benda tak elok di luar.. Lagipun dalam islam ada undang2 untuk membela nasib wanita dan isteri.Nak risau apa..kan??

Suami kawen lain, tapi dia wajib menafkahi kedua-dua keluarga nya..Islam tak suruh bila lelaki kahwin lain , kena ceraikan isteri pertama. Itu zalim namanya.

Apa nak buat kalau suami abaikan juga dan tak mahu ikut undang2 islam yang dah ditetapkan??

Kita boleh ambik tindakan dengan mengadu kepada pihak berwajib.Nak lebih bagi pengajaran kat suami yang culas ni , buat je report polis .

Ini mungkin untuk kes2 suami yang menzalimi dan mengeluarkan kata-kata kesat, mengugut dan perkara2 yang melibatkan keselamatan anak dan isteri tu sendiri.

Undang2 islam ni sebenarnya untuk memudahkan kita tapi sikap kita sendiri yang buat ianya jadi susah..betul tak??

sekian.

Tuesday, 13 March 2018

KAJI SELIDIK MENDEDAHKAN SUAMI ADALAH PENYEBAB ISTERI MERASA STRESS. ANAK BUKAN PUNCA UTAMA

Hi semua..

Tugas sebagai isteri bukan sahaja terhad di dalam rumah. Selagi memegang status sebagai isteri selagi itu lah status itu akan dibawa walau kemana sahaja. Seringkali isteri akan diuji dengan berbagai keadaan dan ketika itu lah kesabaran dan kekuatan mental isteri teruji. Ini menyebabkan ada isteri yang mengalami stress 

Bila bercakap tentang stress pada isteri ramai yang fikir anak-anak adalah punca isteri menjadi stress. Mengikut kaji selidik yang dijalan kan oleh Today.com , majoriti golongan isteri mengalami stress disebabkan suami bukan nya kerana anak.



Mengejut kan tak??tapi kalau difikir2 kan balik memang betul pun..

Contohnya bila anak kita tengah melasak kat shopping mall..Kita tengok jadi stress..kan??sebenarnya kita stress tu bukan sebab anak melasak tapi sebab si ayah tu biar je anak tu..Dia tunggu kita yang pi kejar anak..

Stress tau tak??

hahahha

Contoh lain bila isteri baru lahir kan anak..

Kita sebagai isteri memang kena banyak berehat.Anak kat sebelah kita pulak asyik menangis, asyik nak menyusu sampai kita tidur tak nyenyak.

Pusing kanan bersepah, pusing kiri baju tak berlipat. Kan bagus kalau suami tolong buatkan kerja2 rumah. Mesti kita tak stress..

Macam tu jugak la kalau dapat pulak suami yang suka berpoya-poya dan tak tahu nak jaga keluarga.Bertambah la stress nya hidup..

Tapi bayang kan kalau , walaupun anak melasak , anak baru lahir, anak mengamuk, tapi suami segera bertindak, membantu, memujuk , menguruskan apa yang perlu dah tentu para isteri tak stress...

Betul????


 Kaji selidik yang dilakukan oleh today.com melibatkan 7 ribu ibu-ibu di Amerika Syarikat pada tahun 2013. Daripada jumlah tersebut memperlihatkan keputusan , rata-rata isteri mengalami stress tahap 8.5 dari 10, dan sebanyak 46% hanya disebabkan suami.

Dalam setiap survey tersebut terdapat banyak pendapat yang diberikan oleh para isteri berkaitan suami mereka.

"Kami berdua bekerja sepenuh masa, dan kami berusaha membahagikan  waktu untuk anak-anak, tapi jelas hanya saya lebih risau dan cemas apabila sesuatu terjadi pada anak ..." - Deno Fleno-

"Walaupun mempunyai suami, tapi nampaknya semua urusan rumahtangga dan kerja-kerja rumah diuruskan oleh saya sendiri." -Responden- 

Tapi yang jelasnya , walaupun suami tu yang buat isteri stress tapi sebenarnya suami juga lah penawar nya yang mampu membahagiakan isteri.


sekian..