Showing posts with label rumahtangga. Show all posts
Showing posts with label rumahtangga. Show all posts

Saturday, 5 October 2019

PERKARA YANG PERLU DIBERI PERHATIAN JIKA INGIN BERKAHWIN DENGAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)

Cinta bukan sesuatu yang boleh dirancang. Kita tak boleh duga dimana dan bila kita akan jatuh cinta atau dengan siapa kita akan bercinta. Semua tu akan datang dengan sendiri nya. Siapa tahu suatu hari nanti kita memilih pasangan yang kurang upaya.



Perkara ni tak mustahil akan berlaku. Dan kita pun dah banyak baca tentang wanita atau lelaki yang sudi berkahwin dengan OKU. Tentu banyak yang perlu dipersiapkan sebelum kita teruskan dengan keputusan kita.

Bagi yang mungkin mempunyai perancangan mendirikan rumahtangga dengan pasangan yang kurang upaya mungkin akan menghadapi beberapa masalah namun beberapa perkara di bawah sedikit sebanyak mampu membuatkan kita lebih bersedia dari sekarang.







Kewangan
Walaupun kerajaan menggalak kan pengambilan pekerja kurang upaya namun tidak banyak syarikat yang mampu untuk mengupah pekerja Kurang Upaya memandangkan golongan ini terhad pergerakan mereka.

Jadi masalah kewangan mungkin akan sedikit sebanyak memberi kesan pada rumahtangga yang dibina. Saya ada kenalan yang suaminya kehilangan sebelah kaki. Dan disebabkan tu dia hanya pernah diterima bekerja di dua syarikat pembersihan.

Dia tak mampu kekal di satu tempat kerja sebab persekitaran tempat kerja yang menyukarkan dia.Jadi dia diberhentikan. Sampai sekarang tak bekerja. jadi isterinya terpaksa menanggung perbelanjaan dapur dan bil.

Untuk itu apa yang dilakukan mereka ialah, sedaya upaya untuk berjimat. Suaminya tak lepas tangan dalam menguruskan rumahtangga. Dia tetap melakukan kerja-kerja rumah  supaya isterinya dapat berehat selepas pualng kerja.




Pergerakan yang terhad.
Bukan semua orang bertuah seperti rakan saya yang suaminya masih mampu untuk membantu menguruskan kerja-kerja rumah. Ada yang pasangan nya hanya terlantar dan tidak mampu melakukan apa pun.

Mungkin akan muncul rasa tidak adil bila korang terpaksa menguruskan segalanya tapi pasangan korang hanya terlantar menonton tv.

Buang perasaan tersebut dan ingat kembali apa tujuan kita berkahwin dengan nya? Adakah kerana ingin melakukan segalanya bersama-sama, atau untuk menjaga nya seumur hidup kita.

Kita sendiri yang memilihnya jadi kuatkan semangat dan laluinya semampu yang korang boleh. Jangan fikir pasangan korang tak rasa apa-apa. Dah tentu dia pun sedih sebab tak mampu nak bantu korang.Jangan sesekali fikir dia tidak bertanggungjawab. Percayalah hatinya juga pedih.

Seperti ada orang ke tiga
Mempunyai pasangan kurang upaya bagaikan mempunyai orang ketiga dalam perkahwinan. Normal jika semakin lama korang mula rasa masalah tersebut mengganggu rumahtangga korang. Korang akan rasa rimas, rasa terbeban, rasa tak ada tempat mengadu, dan seolah-oleh korang melaluinya bersendirian.

Korang mungkin akan rasa tak perlu untuk meluahkan rasa letih dan bosan tersebut pada pasangan korang. Korang risau dia akan sedih dan kecewa. korang tak nak dia rasa rendah diri.





Tapi tak salah untuk  mengadu dan menangis di bahunya. Dia juga patut tahu perasaan kita walaupun dia tak mampu untuk berbuat apa. Meluahkan perasaan dan berkongsi masalah mampu mengurangkan kesedihan yang kita tanggung. Siapa tahu mungkin pasangan kita tu adalah pendengar yang baik.

Perkahwinan adalah satu cara untuk kita melaluinya bersama-sama. jadi dia berhak tahu..

Apa pun yang dilalui jangan sesekali hilang hormat pada pasangan kita walaupun dia kurang upaya. Hormati dia dan banyak kan berkongsi rasa dengan nya agar dia tidak rasa semakin terpinggir. Bercampurlah dengan masyarakat sekeliling agar mereka juga akan beri perhatian pada pasangan kita.

Bayangkan jika kita  keluar bekerja dan sesuatu berlaku pasa pasangan kita , sekurang-kurangnya ada jiran yang mampu beri pertolongan. Apa pun sebelum berkahwin kita perlu fikir semasak-masaknya kerana untuk hidup bersama orang kurang upaya  ni besar cabaran nya dan memerlukan kesabaran yang tinggi.

Wednesday, 17 July 2019

TUNANG DI GODA ISTERI ORANG HINGGA AKHIRNYA TERPAKSA PUTUS KAN PERTUNANGAN

Hi semua..

Pertunangan adalah ikatan sementara untuk menuju ke alam perkahwinan. Bertunang bukan bermakna sidia adalah hak kita yang mutlak. Ianya lebih kepada fasa untuk mengenali seseorang dengan lebih dekat.



Dengan pertunangan kita akan dapat mengenali seseorang dengan lebih lagi dan inilah masa untuk mencari keserasian. Dalam tempoh bertunang akan ada ujian-ujian yang mungkin juga adalah petunjuk dari Allah bahawa sama ada sidia layak ataupun tidak untuk kita.


Ada yang dipermudahkan urusan sepanjang bertunang dan ada juga yang melalui beberapa konflik perasaan malah lebih dasyat lagi melibatkan orang ketiga.

Baru-baru ini saya dihubungi seorang pengadu  (Ira) yang meluahkan perasaan kesal dan kecewa atas sikap bekas tunang dengan seorang wanita berstatus janda yang menyebabkan hubungan pertunangan nya putus.



" Kisahnya bermula pada hujung bulan december 2018... Ada sorang perempuan whatsapp saya cakap dia buah hati baru tunang saya... Masa tu hnya Allah saja yang tahu perasaan saya..

Saya cuba tanya pada tunang tapi dia tak jawab... Gerak hati saya kuat mengatakan perempuan yang whatsapp saya tu adalah kakak angkat kepada tunang saya. Memang dari mula kenal dia lagi saya dah tak sedap hati. Naluri saya kuat mengatakan perempuan tu ada niat tak baik. tapi saya cuba fikir positif pasal dia.






Setiap kali saya dan tunang bergaduh dia akan masur campur, Api-apikan tunang saya supaya kami bedua bgaduh.. Apa yang saya tahu perempuan tu dah berkahwin. Saya cuba juga cakap dengan tunang pasal kak angkat dia tu tapi tunang tak percaya.. Masa bulan november 2018 hubungan saya dan tunang ada masalah. Kami ada sikit salah faham.


Saya tahu tunang saya selalu share masalah kami  pada kakak angkat dia...Dari situlah dia ambil kesempatan. Dia memang dah lama ada hati pada tunang saya ketika dia masih isteri orang lagi. Sikap dia menunjukan dia memang ada hati pada tunang saya... Ternyata anggapan saya pasal perempuan ni memang betul.

Sekarang dia dah rampah kebahagaian saya




Apa yang saya tahu dia baru bercerai setahun dengan ex suami dia.. Apa yang lebih memalukan perempuan ni seorang cikgu tadika di baling. Manakala tunang saya seorang askar di Kem Pengkalan Ulu kroh Perak...

 Hidup saya jadi kucar kacir sebab janda nie...

Masa dia kenal tunang saya dia dah tahu yang tunang saya tu dah berpunya.. Tapi dia cuba juga dekati tunang saya. 

Pernah beberapa kali tunang saya tak layan dia.. Cuba block kat whatsapp, Dia meroyan tulis macam-macam kat status whatsapp. Dia whatsapp saya cakap mcam-macam pasal tunang. Masa tu dia masih lagi isteri orang..






.
Tapi  dia boleh chat dengan lelaki lain. Saya pernah nampak perempuan tu letak gambar tunang saya di facebook. 

Masa awal-awal  kami bergaduh dulu ex saya pergi pada dia mungkin sebab terdesak dia nak lepas kan marah pada saya.

Saya dah banyak  berkorban untuk dia.. Kami kenal sebelum dia join army lagi.. Dekat 6 tahun tapi  dia kenal permpuan tu baru 2 tahun rasanya.

Dalam masa kami gaduh tu saya cuba ambil hati dia balik..Tapi gagal. Sejak dia kenal dengan permpuan tu sikap dia dah berubah.. Dari lelaki penyabar jadi panas baran.. Suka maki-maki...
Dulu saya adalah wanita yang paling dia sayang..saakrang dia buang saya macm sampah."

-Ira-



Thursday, 2 May 2019

BEKERJA ATAU TIDAK TUGAS ISTERI HANYA UNTUK MEMBANTU SUAMI

Hi semua..

Dah hampir 14 tahun saya tinggalkan alam pekerjaan. Kadang-kadang rasa juga sedih sebab tak bekerja. Lagi-lagi cara pemikiran kebanyakan orang ni yang rasa wanita bekerja lebih baik dari yang tak bekerja.



Bila kita tak bekerja orang akan fikir yang kita cuma minta duit suami dan tak bebas nak beli apa yang kita suka. Diaorang rasa kita ada keinginan yang tak mampu kita capai hanya sebab kita tak bekerja.

Dengar pulak suami kita tu cuma kerja kilang, lagi la pandangan diaorang pada kita ni macam "alah..kesian nya hidup dia.."

Hahaha.






Sebenarnya hidup kita ni kalau fikir cakap-cakap orang memang sampai sudah pun kita tak kan bahagia.

Saya ada juga kawan-kawan yang bekerja. Ada juga yang berkongsi kisah sedih jadi wanita bekerja ni.

Orang mula fikir anak mereka tak terurus dan terabai.Kalau orang lain yang cakap macam tu , kita lantak kan je la.Tapi bila yang bercakap tu ada lah orang terdekat, contohnya keluarga mertua, adik beradik atau saudara mara , rasa sedih dan pedih jugak la.

Niat kita nak membantu suami tapi di anggap sebagai wanita yang tak tahu nak jaga rumahtangga.

Dalam dilema betul bila jadi seorang wanita ni. Buat apa pun serba tak kena. Kerja salah, tak kerja pun salah. Yang pastinya kerja atau jadi suri rumah, niat kita tetap satu .Iaitu untuk bantu suami.

Itu lah yang sebenarnya..Tugas isteri sebenarnya ialah membantu suami. jelas yang suami pun bukan sempurna sampaikan perlu wanita sebagi pembantu nya. Jadi ahli keluarga lain sepatutnya faham.

Membantu suami bukan setakat kena memasak atau jadi suri rumah tapi juga boleh bantu dari segi kewangan.

Lagi-lagi kalau keluarga ada bebanan hutang. Suami dan isteri sama-sama cari duit. Kalau tak buat macam tu sampai tua la terbeban dengan hutang.

Bagi isteri yang tak bekerja , bukan nya kami duduk goyang kaki saja dirumah. Kami bantu suami untuk didik anak. Didik tentang solat, tentang moral dan sebagainya.

Ada juga isteri tak bekerja yang sanggup buat kerja sampingan berniaga online. Tu pun salah satu cara untuk bantu suami.

SebagAi suami pulak bila dapat isteri yang bekerja jangan lah tinggi sangat harapan nya tu.

Ada suami yang dapat isteri kerja doktor tapi berharap bila balik kerja dah terhidang makan minum atas meja. Mana mau nye gitu..hahah

Dapat isteri cikgu tapi berharap setiap pagi dapat sarapan sama-sama kat luar. Huh!!cikgu2 start kerja jam 7:30 tau. Tak kan lah dia nak keluar sarapan dengan awak jam 8 pagi.

Jadi kena la faham dan bertolak ansur.



Dapat pulak isteri yang tak bekerja. Dia fikir bila isteri tak kerja ni maknanya isteri tu tak tahu penat lah. Boleh kata semua kerja-kerja rumah isteri yang buat,

Suami balik kerja mandi-solat makan lepas tu tengok tv..goyang2 kaki. Isteri masih di dapur mengemas dan mencuci.






Suami kena ada rasa simpati pada isteri.Tak salah pun kalau suami anggap isterinya wanita yang lemah dan sentiasa perlukan bantuan.

Tak de wanita yang kecik hati kalau ada lelaki anggap mereka insan yang lemah dan sentiasa perlukan bantuan.

Lagi la wanita suka sebab ada lelaki yang betul-betul boleh lindungi mereka.

Bye! :)

Tuesday, 23 April 2019

3 SITUASI ORANG BELUM KAHWIN. ANDA YANG MANA SATU?

Hi semua..

Hari ni saya nak cerita pasal kahwin. Cerita ringkas yang ramai orang suka tentang kahwin.



Memang seronok kalau nak kahwin ni. Sementara nak menunggu hari di akad kan tu berdebar campur tak sabar campur seronok.

Boleh bayang tak rasa dia cemana?

Tumpuan pulak 100% pasal kahwin saja. masa tu kalau ada kawan nak merajuk ke, kawan tak nak ajak makan ke , lantak pi la kat dia. Yang penting aku nak kahwin.Hahahah

Itu tentang cerita orang yang sibuk nak kahwin.






Tapi ada jugak orang yang nak kahwin tapi tak tahu la dengan siapa nak kahwin nya. Tunggu punya tunggu calon tak timbul-timbul.

Tiap kali solat doa ditemukan jodoh tu mesti tak tinggal la. Kadang kesian tengok. kawan-kawan punya la ramai tapi sorang pun tak sangkut ke dia.

Crush pun hanya tinggal crush. Sabar je la ye. Belum masanya kot.



Dan yang last sekali ialah orang yang langsung tak fikir pasal kahwin. Selagi belum tutup mata, kerja,kerja kerja... Katanya..

Kalau orang lain sibuk bercinta, sibuk frust, sibuk crush sana sini, dia pulak rilek je malam-malam tengok tv sampai jam 10 lepas tu tido. Esok nak kerja..katanya lagi.

Hujung minggu tak de dating bagai.. jam 6 pagi solat subuh, packing baju balik kampung jumpa mak ayah. Tak pening kepala .

Apa pun situasi korang, tak de salah kat mana pun. Yang penting korang bahagia dengan cara korang. Jangn fikir orang lain dah kahwin jadi korang pun kena kahwin.

Mungkin korang yang belum kahwin, rezeki korang ialah membahagiakan mak ayah atau orang sekeliling.

Masing-masing kita ni ada cara untuk bahagia..kan??



Tuesday, 2 April 2019

BAGAIMANA CARA PALING MUDAH MEMBUAT WANITA HAPPY DALAM HUBUNGAN CINTA DAN RUMAHTANGGA

Hi semua..



Hari ni saya nak cerita ikit tentang membuat wanita happy atau gembira dalam perhubungan. Orang perempuan ni susah untuk di duga. Kita yang perempuan ni pun kadang-kadang tak boleh faham dengan perempiuan yang lain.

Sebab tu kerap la kita nampak orang perempuan sama-sama perempuan pun boleh bergaduh kalau dibiarkan dalam 1 rumah atau 1 bilik.

Apa tah lagi kalau berlainan jantina ni. Ada saja yang tak kena dan perkara-perkara yang tak menggembirakan kaum wanita.

So cemana cara nya untuk buat wanita happy?





1. Sama macam lelaki, perempuan juga suka dan seronok bila bersama dengan lelaki yang yakin dengan dirinya sendiri. Tapi tak bermakna lelaki tu kena sentiasa yakin. kadang-kadang kelemahan lelaki juga dilihat sesuatu yang sangat comel bagi wanita.

Kelemahan tu juga akan buat wanita rasa dia adalah pelengkap kepada lelaki tersebut. So lelaki tak perlu tunjuk kuat dan berani setiap masa. Wanita tak selesa dengan lelaki yang macam tu.

2. Jangan terlalu serius. Bukan semua benda perlu diambil serius. Ada perkara yang hanya perlu singgah di fikiran kita dan kita lepas kan macam tu saja.


3. Jangan buat janji palsu. Wanita ni dia paling ingat apa yang lelaki janjikan pada dia. Kalau tak boleh buat jangan berjanji. Wanita ok je kalau lelaki tak janjikan bulan bintang. Buat apa yang dirasakan terdaya cukup lah.

Jangan wal-awal dah janji bulan bintang. Bila dah berjanji,  wanita ni dia akan tagih janji tersebut. Lepas tu bila tak mampu buat, wanita juga yang di cop mata duitan lah, banyak karenah la, tak cukup2 la..dan macam-macam lagi..padahal lelaki yang awal2 dah janji macam2.


4. walaupun ada perkara yang wanita tak suka diambil serius tapi , jangan tak tahu yang ada banyak perkara kecil dianggap penting bagi wanita,

Contohnya tentang hari2 yang istimewa: hari jadi, hari ulangtahun perkahwinan, hari pertama kali berkenalan, hari hadi anak, hari pertama masuk rumah baru..macam-macam hari la..

Wanita juga suka bila gambar nya ada dalam telefon bimbit lelaki yang dia sayang. Atau pun gambarnya ada dalam wallet lelaki tu.

Wanita juga suka lelaki yang banyak bertanya kan keadaan dirinya. sihat ke tidak, dah makan ke belum...gitu..

Tak besar pun permintaan2 wanita ni.



5. Mengakui kesalahan sendiri. Yang ni penting sangat, Orang lelaki tak payah melutut merayu minta maaf pada wanita. Wanita tak heran pun setakat maaf tu. cukup sekadar ucapan ringkas " maaf, saya tak sengaja buat macam tu.." cukup!! itu sahaja..

Kalau maaf berbuih2 dimulut , merayu menangis bagai tapi esok lusa buat salah lagi, itu lebih menyakitkan hati wanita .

Selalunya saya tak kan bagi peluang ke dua untuk lelaki yang melutut dan merayu. Memalukan!

Jangan terlalu banyak beralasan bila dah buat salah. Salah tetap salah, awak tak boleh tutup kesalahan awak dengan bagi macam-macam alasan. Bagi wanita bila awak buat alasan macam-macam untuk salah yang awak buat, itu bermakna akan datang awak akan buat salah tu lagi dan dengan alasan yang sama atau berbeza.



6. Jaga penampilan diri. Bukan bermakna lelaki perlu pakai pakaian yang mahal dan berjenama. Cukup lah kalau ianya bersih dan sopan. Ketahui pakaian yang macam mana wanita tu suka.

Kalau saya, saya tak suka lelaki yang berseluar pendek dan pakai baju tanpa lengan.Geli!

Mungkin wanita yang korang sayang, suka lelaki yang berjanggut dan berambut panjang. Jangan risau untuk tanya pendapat wanita tu tetang penampilan korang.

Wanita akan gembira bila lelaki tu terima pendapat dia. Dia akan rasa kehidupan lelaki tu dah jadi sebahagian dari dirinya.




7. Dalam hubungan cinta dan rumahtangga ni bukan ada masa bahagia dan seronok je. Tapi ada juga tiba masa duka. Dalam keadaan ini wanita sukar kawal perasaan dia. Jadi sebagai lelaki awak tak perlu jadi wanita kedua yang tak reti kawal perasaan.

Lelaki kena bijak kawal situasi. Sebab tu penting untuk lelaki kenal pasti sikap wanita tu. Masa ni lah awak akan tahu nak buat apa bila wanita marah atau sedih. Dengan kebijaksanaan awak tu, tak sampai 5 minit wanita tu dah boleh tersenyum kembali.







8. jadi lah pendengar yang baik. Tak dapat selesaikan masalah pun tak pe, Dengan adanya awak disisi wanita kesayangan awak, cukup untuk buat dia gembira dan bahagia.

9. Wanita mahu sentiasa dilindungi. Leakijangan mengharapkan wanita tu sentiasa kuat dan boleh buat apa saja tanpa lelaki.

Pertolongan dan bantuan lelaki lebih membuatkan dia gembira walaupun untuk perkara-perkara kecil. Ianya tanda yang dirinya disayangai , dicintai, dilindungi dan dihargai.


10. Kejutan. wanita suka kan kejutan. Tak perlu selalu sebab bila selalu sangat dia dah tak rasa kejutan tu sesuatu yang istimewa.. kejutan pada masa-masa yang tidak disangka akan buat wanita gembira.

Bye...