Showing posts with label resepi. Show all posts
Showing posts with label resepi. Show all posts

Thursday, 4 April 2019

RESEPI KARI AYAM YANG SIMPLE DAN MUDAH

Assalamualaikum..



Bila entah saya buat kari ayam ni..minggu lepas kot.kari ayam saya simple je.Kari ayam tak letak kerisik sebab tak selalu beli kerisik.heheh...

Kalau pi kedai pun kerisik tu jarang2 ada dalam senarai barang untuk dibeli.jadi bila teringat nak buat kari ayam memang tak de la kerisik tu.tapi ada juga yang kata kalau tak letak kerisik kari tak cantik, tak sedap..




Setakat ni kari ayam saya tak pernah tak sedap..Ceh!!siap puji masakan sendiri tu..Kalau nak tahu sedap ke tidak meh la cuba.

Ini resepi kari ayam yang simple dan sedap tak payah letak kerisik...Ni hidangan untuk kami 4 beranak je..jadi buat tak banyak..guna suku bahagian ayam je..

Bahan-bahan

suku bahagian ayam
3 biji bawang kecil
3 ulas bawang putih
1 inci hali
1 tangkai daun kari
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
3 sudu besar rempah kari
1 biji kentang dibelah 4
1 cawan santan



Cara-caranya

1-tumis daun kari , bunga lawang, bunga cengkih dan kulit kayu manis.

2-kemudian masuk kan bawang kecil, bawang putih, dan halia yang dah di hiris halus.

3-bila dah garing masuk kan rempah kari bersama asam keping , ayam , ubi kentang , dan santan.




4-masak sampai pekat dan pecah minyak.kemudian masuk kan 1 cawan air.tunggu sampai mendidih

5-kemudian masuk kan garam..

dah siap..

senang kan??selamat mencuba...


sekian..

RESEPI KEK COKLAT LELEH YANG PALING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...

Kek coklat leleh yang paling sedap dan mudah  memang ramai penggemarnya .Bila di hidangkan sentiasa akan jadi tumpuan tak kira kanak-kanak dan orang dewasa.

 Anak-anak saya sendiri sentiasa nak kek coklat leleh  berbanding kek krim . kek cheese juga diaorang tak suka.Bagi anak-anak saya cheese hanya sedap bila bersama pizza.hahhaha..


kek coklat leleh paling sedap



Kek coklat leleh paling sedap

Selain kek yang sedap ,topping kek tu juga mestilah banyak.ada yang suka coklat yang sampai melimpah-limpah.hahah,,Tapi anak-anak saya ni walaupun diaorang memang penggemar coklat tapi suka coklat di bahagian atas je..

Cuma kalau saya buat untuk orang memang saya akak lebihkan coklat tu .Baru lah sedap..kan??kadang-kadang ada jiran-jiran yang tempah kek ni dengan saya..tak selalu pun ..sebab  kalau sibuk je memang saya tolak tempahan kek,Sebulan 2,3 kali  je saya ambik tempahan kek ni.

kek coklat leleh paling sedap


So kalau korang nak buat jualan dengan resepi kek coklat leleh saya ni silakan..Jangan segan-segan tau.Saya harap perniagaan korang akan maju jaya walaupun kek saya ni tak seberapa.hehehhe..


Apa pun cuba buat sendiri dulu.Rasa dan nilaikan sendiri boleh jual tak, atau boleh setakat untuk makan sendiri..Maklum la..saya ni bukan chef pun.hahahah...

Ok..jom kita tengok resepi Kek Coklat Leleh Paling Sedap dan Mudah..








Bahan-Bahan:
cawan tepung Gandum
2 sudu besar serbuk coco
1 sudu baking powder

1 cawan  mentega
1cawan gula halus

3 biji telur gred A
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu besar susu pekat

Cara-Cara:

Panas kan oven. 

Saya guna loyang petak saiz 8 x 8. Sapu loyang dengan butter atau majerin.Kemudian lapik dengan  baking paper yang di potong ikut saiz tapak loyang.Sapu lagi butter atau majerin atas  baking paper. ketepikan.. 

Kalau tak de baking paper  tu korang boleh sapu majerin kat loyang kemudian taburkan tepung gandum.Keluarkan sisia tepung lebihan dari loyang 


kek coklat leleh paling sedap

Ok..jom masak..

1- Ayak tepung gandum, serbuk coco dan baking powder bersama . ketepikan.

2- Dalam bekas lain pukul mentega dan gula sampai kembang . Bila dah warna putih dan gebu tu maknanya dah kembang la .

Boleh tak ganti butter dengan majerin je??? Saya pernah buat kek ni guna majerin tau..sedap juga ,cuma tak la wangi dan sesedap guna butter.Tapi boleh je kalau nak guna majerin..Saya buat dulu habis jugak..hehehhe

3- Kemudian masuk kan telur sebiji demi sebiji .pukul lagi sampai kembang.

4- Masuk kan esen vanila dan susu pekat.Pukul bagi sebati bahan-bahan tu.
.
5- lepas tu masuk kan tepung yang di ayak bersama dengan baking powder dan serbuk coklat tadi.Masuk kan sikit -sikit.








6- masuk kan adunan ke dalam loyang tadi.kemudian bakar dengan susu 180 selama 40 minit.bergantung pada oven masing2.Yang penting oven kasi panas dulu ye..

Saya bakar guna api atas bawah.

7- Bila dah siap bakar , kek dah masak, boleh la keluarkan kek.Kalau guna baking paper boleh terus keluarkan kek.

Tapi kalau sapu  majerin dengan tepung korang kena tunggu kek sejuk dulu ye..dalam 15 minit gitu boleh la keluarkan kek.

8- Kemudian boleh la tuang topping kek kita..Coklat leleh yang pekat melekat tu lagi ramai suka..Ini resepi untuk coklat leleh atau topping nya.

Bahan untuk coklat leleh:

20 gram coklat bar 
2 sudu mentega
2 sudur serbuk coco
1 cawan susu pekat

Cara-caranya:

1- Cairkan semua bahan dalam satu bekas .Tak kisah cemana korang nak cairkan coklat tu..

Guna mikrowave boleh, guna double boiler pun boleh..Kalau guna mikrowave , lepas dah keluarkan dari mikrowave terus kacau guna whisk .

Kalau guna dapur je korang kena kacau2 dengan whisk sampai la coklat tu cair dan tak berketul-ketul. Pastikan serbuk coco pun tak berketul ok..


kek coklat leleh paling sedap

Kalau tak kacau sampai serbuk koko hancur dia jadi gini la..tak rata dan jelas nampak serbuk kokok tak sebati..


2- Lepas dah letak kan kek atas bekas yang korang nak boleh la tuang kan coklat leleh tu..Kemudian bahagian atas tu boleh la tabur dengan benda yang lain korang suka..nak deco2 sikit pun boleh..letak coklat rice je ke, atau boleh letak buah jugak.kena kreatif la..

kalau tak kreatif google je la ..tengok diaorang hias kek cemana..hahahah


Ok..tu je.,.selamat mencuba resepi kek coklat leleh yang paling sedap dan mudah .


sekian..



Wednesday, 3 April 2019

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum

menu berbuka puasa
gambar crop dari google

Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.



Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..


ayam masak sos

30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN


1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup daging + air asam + ayam bakar

9-sambal tumis udang + sup petola + ikan goreng

10-ikan keli masak sambal hijau + ayam goreng + sawi tumis bawang putih

11-ayam masak sos tiram + sup sayur + Ayam goreng

12-daging masak halia + kacang panjang masak telur + ayam goreng kunyit

13-ketam masak sambal + bayam tumis + ikan goreng

Pajeri nenas


14-Pajeri nenas + ikan goreng + kerabu taugeh

15-Sotong masak kicap pedas + peria goreng + daging goreng pedas

16-Ikan merah 3 rasa + kangkung goreng belacan + telur dadar

17-Ayam masak ungkep + ikan goreng berempah + sayur campur





18-ikan masak taucu + Dading bakar + air asam

19-Kari daging + ayam goreng + kerabu pucuk paku

20- Lala masak serai + ayam goreng berempah

masak lemak labu


21-Labu masak lemak pucuk manis + ikan goreng + sambal kerang

22-ketam masak telur masin + kubis masak lemak + ikan bilis goreng bercili.

23-Telur masak kurma + ayam gireng berempah + kacang panjang tumis udang

24-sotong masak paprik + telur dadar + sambal tempe dan kentang

25-Ikan kayu masak cuka + asparagus tumis belacan  + ayam goreng

26-Daging masak sambal + ikan goreng + aar timun dan nenas

27-kari sardin + kangkung tumis + daging goreng berlada

28-Gulai nangka + ayam goreng + kerabu kacang botol

29-Ayam masak bali + Ikan goreng + petola masak lemak putih

30-Ayam masak sos + ikan merah goreng berempah  + kacang panjang tumis bersama tempe

31-SELAMT HARI RAYA!!YEayyyy,....





Dah ada senarai ni tak la awak asyik makan makanan yang sama je..betul tak?Yang penting rajin2 la beli barang basah..heheheh...Bila memasak tu , masak la lebih sikit..Boleh bawak ke sahur...jimat tenaga..:0

semoga bermanfaat untuk semua..



sekian..


RESEPI DONUT LEMBUT DAN GEBU YANG PALING SENANG DAN SEDAP





RESEPI DONUT LEMBUT DAN GEBU YANG PALING SENANG DAN SEDAP Petang semalam buat donut untuk minum petang anak-anak. Dah lama jugak tak buat donut . Malas nak menguli. Tengok la sampai dinut saya ni tak de pusat sebab malas punya pasal.

Jangan risau, tak de pusat pun tetap sedap dan lembut. Bila dah siap masak mengadap macam tak sedar diri dah masing-masing..kan??hahah..

Donut ni saya ambil resepi nya di facebook.. Screen shot je lepas tu lupa siapa punya resepi. Kalau tak salah saya resepi nya di kongsi oleh salah seoroang rakan facebook saya sendiri. Terima kasih untuk rakan facebook saya tu.Maaf sebab lupa siapa kah dia.hahah.




Buat donut ni memang nampak mudah. je tapi sebenarnya kalau sukatan bahan tu tak tepat macam-macam masalah akan jadi. Contohnya kalau yis terlalu banyak dan tepung kurang , mungkin donut akan mudah menyerap minyak.

Kalau air yang terlalu banyak nanti susah pulak nak uli..kan??dah jadi jemput-jemput pulak. Jadi sukatan tu kena tepat. Boleh je kalau nak masuk kan air tu sikit-sikit, Nak mudah lagi meh ikut je resepi yang saya akan kongsikan ni.

RESEPI DONUT LEMBUT DAN GEBU YANG PALING SENANG DAN SEDAP

Bahan-Bahan :

1/2 kg tepung gandum (jenama apa pun boleh)
2 sudu besar majerin
9g - 11 g yis (jangan kurang dan jangan lebih dari sukatan ni.)
2 sudu susu pekat
1/2 sudu kecil garam
125 liter air suam atau pun dalam 1/2 gelas air

Minyak untuk menggoreng




Cara-caranya:

1- Didalam gelas yang berisi air suam masuk kan garam dan susu pekat. Kacau kemudian masuk kan yis. Kacau dan ketepikan.

2- Tunggu sampai yis kembang dalam air tu. Dia akan naik tinggi. Dalam 20 minit  jugak la nak tunggu dia kembang tu.

Kalau yis tak kembang maknanya yis tu tak berapa elok. Mungkin yis dah lama atau masuk angin sebab tak disimpan dengan betul.

3- Sementara tunggu Yis kembang , masuk kan tepung dalam bekas yang kita nak menguli nanti.

4- Masuk kan majerin dalam tepung dan gaul guna hujung-hujung jari hingga semua tepung sebati dengan majerin tu

Dia akan jadi berserbuk.. Bukan berketul-ketul..tau.

5- Kemudian masuk kan yis yang dah kembang tadi.

Mula-mula memang akan melekit sikit. Kalau tak melekit tu tambah air sikit je ..Sikit-sikit je.. Agak-agak adunan tu melekat kat jari je.

Kemudian uli tepung tu guna tapak tangan yang kat ibu jari tu..Uli sampai adunan tu tak melekat dah kat jari.

Uli dan tumbuk ..uli dan tumbuk..Faham dak?





6- Lepas tu ketepikan supaya tepung naik lagi 2 kali ganda. Lebih kurang dalam 20-30 minit.

7- Lepas tu dah boleh buat bentuk donut. Tak pakai acuan pun tak pe. Guna tangan je. Ikut suka la nak saiz kecik atau besar.

Dah siap bentuk kan biar kan dulu sampai donut naik kembang lagi. Dah kembang baru lah boleh di goreng.

Panas kan minyak dulu. Minyak kena banyak dan dipanaskan guna api perlahan je. Nak masak pun kena guna api perlahan.

Goreng sampai perang-perang..

Dah sejuk boleh la tabur dengan gula ising atau pun makan dengan coklat..

Makan dengan susu pekat pun sedap.

Dibawah ni gambar-gambar donut yang saya buat dan disimpan dalam peti sejuk. Bila nak makan cukup la dipanas kan je. Masuk kan dalam air fryer atau kalau malas sangat,  keluarkan letak dalam microwave selama 1 minit atau kurang.





Bila dimasuk kan dalam peti sejuk memang bentuknya tak cantik.Tapi nanti lepas dipanaskan atau digoreng semula bentuknya tu jadi cantik balik. Jangan risau..

Selamat mencuba...










Tuesday, 2 April 2019

RESEPI MASAK LEMAK LABU YANG MUDAH DAN SEDAP

Assalamualaikum..

Tengahari ni saya buat Masak Lemak Labu.Saya tak pernah beli pun labu .
labu yang ada ni pun jiran sebelah bagi..Jiran saya ni berniaga sayur di pasar malam.
Tiap petang lepas ambik sayur diakan susun2 sayur2 dia dan masuk kan dalam kereta.
mana yang lebih tu dia bagi la kat jiran.Bagi nya bukan sikit2.Boleh makan seminggu.
Murah rezeki jiran saya ni..



Labu ni besar jugak..
Untuk buat masak lemak ni saya guna suku je.
Ada lebih lagi tu saya nak buat kek dan pengat.
Tunggu la esok2 ke..





Last saya buat masak lemak labu ni 5 tahun lepas kot..hehehh..
Tapi hari ni saya buat masak lemak labu boleh habis pulak..
Sebab saya tak buat menu lain hari ni..
Goreng ayam, masak lemak labu, dan sambal belacan je..
nak tak nak anak-anak dan suami kena makan jugak.
agaknya tu yang sampai licin masak lemak labu saya ni..hahahha




Untuk masak lemak labu ni saya gunakan  udang kering je..
kalau mak saya masak dia guna udang basah.
Saya nak buat cucur udang petang nanti sebab tu tak guna pun udang basah tu..
jom tengok resepi Masak Lemak Labu.


Bahan-bahan

suku bahagian labu.
2 biji bawang merah
2 biji cili bessar
1/2 sudu serbuk kunyit
1 cawan santan pekat
1 batang serai
1 sudu kecil udang kering
garam
1 cawan air

Cara-caranya:

Potong labu dan bersihkan kemudian masuk kan dalam periuk.
Tumbuh bawang merah  , titik kan serai, Cili besar dipotong dan masuk kan
semuanya bersama serbuk kunyit dan udang kering  ke dalam periuk labu tadi.
masuk kan 1 cawan air.
masak sampai labu empuk.
kemudian masuk kan santan pekat.
kacau sampai mendidih dan masuk kan garam.


dah siap...
Mudah kan..saya guna serbuk kunyit sebab tak de kunyit hidup..
ok jugak..sedap menjilat jari juga rasanya.





Ada orang yang terus je masak guna santan.
tapi bagi saya leceh la sebab kena perhatikan betul2 takut santan pecah,
terus tak cantik mask nya nanti..
Jadi nak mudah masak je guna air dulu.
Bila dah empuk baru masuk kan santan.
terpulang la nak buat macam mana yang masing2 rasakan mudah..

sekian..