Skip to main content

Posts

Showing posts with the label resepi tomyam putih

RESEPI TOMYAM PUTIH

Assalamualikum...

Selamat petang semua...
Kat pulau pinang ni agak susah nak jumpa restoran yang masak tomyan putih.
selalu bila pi makan mesti yang sampai tomyam oren,
tak pun merah..ada tu yang kaler coklat.
heheh

jadi bila nak makan tomyam putih kena la masak sendiri..
masa aku kat jb dulu ada satu kedai makan yang aku hari2 pi..
tukang masak dia siap ajar aku masak tomyam putih..
Dulu masa bujang mana pernah masak.hari2 makan kat kedai.
kedai yang sama je sebab menepati selera.

meh aku ajar buat tomyam putih yang mudah tapi sedap..
aku buat tomyam ayam..



bahan-bahan:

1/2 ekor ayam
2 biji bawang besar
3 batang serai (ketuk2 dia sampai dia bodoh.. heheh)
5 ulas bawang putih
10 tangkai cili padi
4 biji tomato (potong 4)
4 biji Limau nipis (kurangkan kalau tak suka masam sangt)
3,4 batang saderi (batang dia je)
3 helai daun limau purut
sedikit daun ketumbar (hiris nipis)
garam secukup rasa
5 cawan air

Cara-caranya..

masuk kan ayam dan air dalam periuk dan didih kan..bila dah mendidih…