Skip to main content

Posts

Showing posts with the label resepi tempoyak

RESEPI TEMPOYAK MASAK ASAM YANG PALING SENANG DAN SEDAP

Setahun sekali baru la merasa dapat makan masak tempoyak. Bukan sebab tak de tempoyak tapi sebab malas nak makan. Hari-hari masak lebih kepada selera suami dan anak-anak.



Tempoyak sentiasa ada je dalam peti sejuk. Maklum la, orang perak..kan? Hahahha.. Wajib la dalam peti sejuk ada tempoyak. Selalunya kalau buat masak tempyak ni mesti buat madsak asam tempoyak. Kalau masak lain tu susah sikit la tekak ni nak terima.

Macam ni la rupa Tempoyak masak asam yang saya selalu buat. Saya letak kunyit sikit untuk bagi kaler kuning tu naik. Kalau tak letak kunyit kaler nya pucat saja. Tak letak pun tak pe. sama je rasanya tetap sedap.
Kemestian jugak bagi saya bila buat Tempoyak masak asam ni mesti nak letak timun.Timun tu tak nak masak sampai lembut pun tak pe. Resepi saya ni sebenarnya tak de sukatan bahan pun. Main campak2 je. 
Terserah korang nak lebihkan apa dan kurang yang mana.Yang penting garam kena secukup rasa. Ok jom la tengok resepi Tempyak Masak Asam yang saya sediakan ni. 

Bahan_…