Showing posts with label resepi pulut kuning mudah. Show all posts
Showing posts with label resepi pulut kuning mudah. Show all posts

Monday, 27 August 2018

RESEPI PULUT KUNING YANG PALING SEDAP SESUAI UNTUK BUAT BERNIAGA

Assalamualaikum..

Raya haji yang lepas mak saya ada buatkan pulut . Cadangnya nak buat pulut kuning tapi terlupa nak rendam pulut tu dengan kunyit. Jadi dia kata buat je la Pulut Aqhon.. Saya pun tak tau nak eja cemana..Tau sebut je la..hahahah..

Perbezaan pulut kuning dan pulut aqhon tu cuma, pulut kuning warna kuning dan berbau kunyit sikit tapi pulut aqhon tu warna putih.Dia cuma di asun dengan santan selepas di kukus. Mungkin orang lain sebut nama yang lain..kan??

Pulut aqhon tu mak saya suruh buat sebab nak raikan harijadi adik dia ..Iaitu makngah saya ni..



Nampak tak pulut dia tu.. Saja je hias macam tu .. siap letak telur dua biji.. Sebab mak saudara saya ni gila2 macam anak-anak saudara nya jugak.. hahah.. Jadi kita hias pun style giler-giler je la..

Oleh sebab hari tu tak dapat buat pulut kuning jadi hari last raya haji tu suami minta buat kan pulut kuning. Saja la dia tu nak makan pulut kuning pulak. Kebetulan pulut pun banyak. Jadi kita buat la lebih sikit untuk sedekah kat jiran sebelah.

Kawan kan pulak dengan gulai daging. Daging korban ada banyak jadi nak bagi jiran pun merasa rezeki yang datang tu , siap je pulut kuning, gulai daging panas-panas terus hantar kat jiran sebelah.

Harap menepati citarasa la .. Ikut kan tekak saya ni, macam dah sedap sangat pulut kuning saya ni tau. Hahahha

Mengukus pulut ni mudah je sebab pulut tu saya rendam semalaman. Bila kukus pun tak ambik masa lama. 15 minit dah siap kukus . cantik pulutnya.. Tidak la kembang sangat sampai lembik dan pulut tu lembut.

Kalau kukus sampai pulut kembang nanti lepas pulut masak kita nak letak santan. Takut dia jadi hancur masa di adun dengan santan .. tak cantik la.kan??



Sebelum ni saya pernah buat pulut kuning dengan cara tanak pulut macam nasi. Tapi rasanya tak berapa sedap dan pulut tak cantik lepas dia adun dengan santan. Nak kena kukus juga baru cantik.

Bagi yang nak belajar buat pulut kuning boleh la ikut resepi saya ni. Nak buat berniaga pun sesuai sangat. Silakan kalau nak buat berniaga. Kos nya juga kecil je.

Kalau tak mau buat gulai daging boleh juga buat gulai ayam, gulai telur atau pun rendang. 
Jom kita tengok resepi Pulut Kuning Sedap dan Mudah.


Bahan-bahan untuk membuat Pulut Kuning:

3 cawan beras pulut - Rendam  semalaman dengan air yang di campur 1 sudu serbuk kunyit

1 cawan santan pekat di campur dengan 1/2 sudu garam halus. - Masak atas api perlahan..kacau sentiasa sampai sampai berasap atau sedikit berbuih. 

1 helai daun pandan

Bahan-bahan untuk membuat gulai daging

1/2 kilo daging

2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia
3 biji ubi kentang (potong 4)
1 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang
2 biji cili besar
1 tangkai daun kari

3 sudu besar rempah kari daging
1 cawan santan pekat + 1 mangkuk air.
Garam secukup rasa
1 senduk minyak masak
1 mangkuk air.

Cara-cara membuat Pulut Kuning

1- Panas kan periuk kukus. (letak 2 mangkuk air dalam periuk kukus)

2- tos beras pulut dan masuk kan beras pulut ke dalam loyang pengukus .. ratakan pulut ..Letak Daun pandan yang dah disimpul ke dalam air pengukus

3- selepas pengukus dah panas, letak bekas loyang pengukus yang ada beras pulut tadi dalam pengukus.

4- Kukus selama 15-25 minit .(sementara tunggu pulut siap boleh mula buat gulai daging -resepi di bawah)

5- selepas pulut masak , terus masuk kan pulut ke dalam bekas yang lebih besar.

6- Tuang santan sedikit demi sedikit ke dalam beras pulut. Sambil tu gunakan belakang senduk untuk meratakan santan pada pulut. buat sampau santan habis dan sebati dengan pulut tu.

Jangan tekan pulut terlalu kuat sebab kita tak nak pulut tu  hancur.

Kemudian letak dalam bekas cantik2 dan tutup.


Resepi Gulai daging

Potong daging kecil-kecil. Bersihkan dan tos..

Kisar bawang besar, bawang putih dan halia.

Panaskan minyak. Masuk kan daun kari,bunga lawang, kulit kayu manis dan bunga cengkih.

Masuk kan bahan kisar..Tumis sampai naik bau.

Masuk kan rempah daging bersama daging dan ubi kentang dan secawan air.

Masak sampai rempah pecah minyak.

Masuk kan santan ..

Masuk kan cili besar dan garam.

sedia untuk dihidangkan.


Mudah saja..kan??Rasanya pun sedap..Ada orang buat pulut kuning guna santan yang tak masak .Tapi kalau tak masak kita takut nanti pulut cepat basi.kalau untuk mkan sendiri ok la guna santan yang tak payah di masak.

Tapi terpulang la pada citarasa masing-masing.Selamat mencuba..